چگونه افکار منفی را از خود دور کنیم

چگونه افکار منفی را از خود دور کنیم

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

چگونه افکار منفی را از خود دور کنیم

 در زندگی روزمره، ما لحظات ناخوشایندی تجربه میکنیم و یا از لحظاتی لذت می بریم، در واقع میزان شادی و سرحال بودن رابطه مستقیم با توانایی مدیریت افکار منفی دارد. افکار منفی کیفیت زندگی ما را تحت تاثیر قرار می دهد و گاهی اوقات اعتماد به نفس و عزت نفس ما را مخدوش می‌کند. چگونه افکار منفی را از خود دور کنیم ؟ این سوالی است که ما در اینجا به تفسیر آن می پردازیم.

  چگونه افکار منفی را از خود دور کنیم ؟

  انسان به شکل طبیعی از ناشناخته ها هراس دارد و ترس از آینده، گاهی زندگی روزمره ما را تحت تاثیر قرار می دهد و منجر به ایجاد افکار منفی میشود. یکی از بهترین روش ها برای مقابله با ترس از آینده و راه رهایی از افکار منفی، “برنامه ریزی” می باشد و اگر برنامه‌ریزی نداشته باشیم دلهره به سراغ ما می آید. البته اول برنامه ریزی کوتاه مدت را شروع کرده و بعد از آن به برنامه ریزی با اهداف بلند مدت، اقدام می‌کنیم.

بعد از خواندن این مقاله پیشنهاد میکنیم با دیگر مقالات ما مانند راه های مبارزه با فکرهای منفی یا درمان بیخوابی و همچنین درمان بحران ۴۰ سالگی مردان همراه باشید.

چگونه افکار منفی را از خود دور کنیم

  اولویت بندی کارها:

  یکی از راه های از بین بردن فکرهای منفی اولویت‌ بندی در انجام کارهایمان می باشد، باید طوری کارها را اولویت بندی کنیم که برنامه‌ای منظم داشته باشیم و همکاری میان اعضای خانواده هم در کاهش مسئولیت ها کمک خواهد کرد مثلا خانواده‌ها با تهیه فهرستی از کارهای روزانه و تقسیم کاری می توانند برنامه های منظم داشته باشند. این همکاری خانواده باعث می شود از اضطراب مسئولیت های مختلف داخل اعضای خانواده کاسته شود.

  پیامدهای افکار منفی روی مغز:

  مغز ما بسیار شگفت انگیز است و در مقابل افکار منفی که ما را تهدید می کند، به سرعت واکنش از خود نشان می‌دهد، اما وقتی نگران هستیم و افکار منفی در سر داریم، در واقع ما مغز خود را فریب داده ایم تا او فکر کند که یک تهدید آنی وجود دارد و باید مراقب آن باشد و یک واکنش جنگ و گریز به وجود می آید تا این استرس مهار شود بالا رفتن میزان افکار منفی به توانایی فرد در پردازش اطلاعات و تفکر آسیب می زند در واقع تفکر منفی نه تنها کمکی به حل مشکلات نمی کند بلکه فکر کردن به راه حل مفید را هم دشوارتر می‌کند، همچنین تالاموس مغز سیگنالهای حسی و حرکتی را به سایر نقاط بدن ارسال می کند اما نمی تواند درک کند که افکار منفی با خطر واقعی یکسان نیست، به همین علت وقتی افکار منفی در سر دارید تالاموس تصور می‌کند که باید از نشانه‌های استرس فرار کند، در نتیجه بدن ما نشانه های استرس واقعی از قبیل تپش قلب، فشارخون بالا و برانگیختگی را تجربه می کند.

جایگزینی افکار مثبت با افکار منفی:

  یکی از پاسخ های این سوال که چگونه افکار منفی را از خود دور کنیم این است که این افکار منفی را حذف کنیم و برای بهبود بخشیدن به کارکردمغز، افکار مثبت را جایگزین آن کنیم. یعنی تعلیم مغز را درست مثل یک حیوان خانگی تعلیم دهیم در واقع افکار مثبت باعث ایجاد لذت در مغز می‌شود که این خود یک پاداش است، پس به مغزتان افکار مثبت بدهید و آن را با یک روند ثابت “لذت پاداش به خود” ادامه دهید.

  چرا باید افکار منفی را از خود دور کنیم ؟

  فکر منفی همیشه جلوی پیشرفت شما را میگیرد چه در زندگی شخصی و چه در کسب و کار. در واقع افکار منفی سمی است که باعث می‌شود شما به هدفتان نرسید. بنابراین باید افکار منفی را شناسایی کنید و آنها را از خود دور کنید تا زندگی شادتر و سالم تری داشته باشید، خود را باور داشته باشید و اعتماد به نفس خود را بالا ببرید و از تکرار این جملات در ذهن خود داری کنید که: “من نمیتوانم” “من بلد نیستم” “من ارزش این کار را ندارم“.

  مقابله با افکار پلید:

  چند نکته در خصوص اینکه چگونه افکار منفی را از خود دور کنیم :

  •  مثبت نگری: هر روز که از خواب بیدار می شوید در آینه نگاه کنید و به خود بگویید من خیلی سرحال هستم، من ادم با کفایتی هستم و مردم مرا دوست دارند.
  •  از تصویر تا تصور: سعی کنید خودتان را آنطور که دوست دارید تصور کنید و تصویر مثبتی از خود داشته باشید، به موقعیت ها و شادی های خود فکر کنید و آنها را تجسم کنید، این عملکرد، روحیه شما را بهتر می کند.
  •  تنفس: وقتی افکار منفی باشد، استرس و تنش جسم وجود دارد و خود را خسته می بینید. برای تخلیه این انرژی های منفی، نفس عمیق بکشید و به این فکر کنید که چرا دارم نفس عمیق می کشم، چون می خواهم افکار منفی را تخلیه کنم.
  •  از پرورش افکار منفی خودداری کنید، بعضی از افکار منفی چه بخواهیم و چه نخواهیم، وارد مغز ما می شوند و هیچ کاری از دست ما بر نمی آید، فقط تنها کاری که باید بکنیم این است که آنهارا پرورش ندهیم، گسترش دادن این افکار دست خودمان است.

  عواقب افکار منفی:

 پرخاشگری: پرخاشگری باعث پیری زودرس سلول‌ها می‌شود و پرهیز از آن به طول عمر ما اضافه می‌کند.

 افسردگی: شخصی که یک زندگی رضایت‌ بخشی نداشته باشد و با افکار منفی دستو پنجه نرم کند، این مسئله، منجر به مرگ زودرس سلول‌ های بدنش و در نتیجه پیری او شده و افسردگی به دنبال دارد.

 بد دلی: شک و بی اعتمادی به انگیزه های دیگران باعث می شود سالهای طلایی زندگی تان نابود شود، افراد بددل، به افسردگی و بیماری های قلبی عروقی بیشتری نسبت به بقیه انسانها، دچار می شوند.

 بدبینی: اگر همیشه منتظر بدترین اتفاق باشید، باعث می شود سلامتی شما همیشه در معرض خطر باشد. افراد بدبین، نسبت به انسانهای دیگر بیشتر مبتلا به سرطان و بیماری های قلبی می شوند.

پاکسازی ذهن ” چگونه افکار منفی را از خود دور کنیم “:

  افکار ما بر اساس خاطرات و اتفاقات گذشته، تفسیر لحظات حال و پیش بینی هایی از آینده ساخته می شود. حال اگر افکار منفی باشد، مانند استرس، عصبانیت، نگرانی، تنش… آنها را در قالب رنج، احساس می کنید، این افکار منفی در زندگی شما یک مقاومتی ایجاد می کند که مانع رشد و حرکت شما خواهد شد و در واقع سد راه موفقیت شما می شود پس این افکار را پاکسازی کنید، در اول کار خیلی ساده به نظر نمی رسد، اما با کمی تمرین این کار به راحتی انجام می شود، بدین ترتیب که:

۱. تمرین سکوت کنید: فقط و فقط بی طرفانه نظاره کنید و هر گاه در فکر فرو رفتید، دوباره کنار بنشینید، این کار را بارها و بارها تمرین کنید.

۲. روی یک نقطه تمرکز کنید: تلاش کنید برای مدت طولانی توجهتان به یک نقطه باشد، انجام این تمرین کمک می کند تا کنترل ذهن تان را به دست بگیرید.

۳. در آرامش و سکوت روی تنفستان تمرکز کنید و هرگاه توانستید چهار یا پنج دقیقه متوالی روی تنفستان تمرکز نمایید، در ابتدای مسیر استادی و داشتن کنترل روی ذهن تان هستید.

نکته مهم:

  تصورات، اعتقادات، تمایلات، انتظارات، ایده آل ها و مقایسه ها اگر به چالش کشیده نشده و کنترل نشوند می توانند موجب نابودی زندگیتان شوند، تا زمانی که شروع به کنترل یک به یک آنها با یک انقلاب درونی نکنید، زندگی خوبی را تجربه نخواهید کرد.

  درصورتیکه در مورد مطلب چگونه افکار منفی را از خود دور کنیم سوالاتی دارید و یا میخواهید اطلاعات کاملتری در این باره به دست بیاورید، از طریق شماره های زیر با روانشناسان ما در دپارتمان “نوا مشاوره” تماس حاصل نمایید و از خدمات مشاوره روانشناسی تلفنی استفاده کنید.

شماره تماس نوا مشاور

  •  آیا برای جلوگیری از افکار منفی درمان دارویی تاثیر دارد؟
  •  مقایسه کردن زندگی خود با دیگران چه تبعاتی به همراه دارد؟
  •  ریشه افکار منفی را در کجا جستجو کنیم؟
  •  افکار منفی آیا در ضمیر ناخودآگاه ما هستند؟

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

چگونه افکار منفی را از خود دور کنیم

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره