راه های مبارزه با افکار مزاحم و مقابله با نا امیدی

راه های مبارزه با افکار مزاحم

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

راه های مبارزه با افکار مزاحم و مقابله با نا امیدی

 از معضلات همیشگی بشر، مقابله با افکار منفی است. روانشناسان اعتقاد دارند که افکار منفی را نباید نادیده بگیریم، چون هیچ نتیجه مثبتی نخواهد داشت بلکه باید برای رفع آن ها اول ریشه یابی کنیم و سعی کنیم بهترین راه های مبارزه با افکار مزاحم را پیدا کنیم.
استفاده از مشاوره روانشناسی تلفنی، گام بسیار مثبتی در مسیر کنترل این افکار خواهد بود.

  راه های مبارزه با افکار مزاحم

 بهترین راه برای مبارزه با افکار مزاحم، کنترل کردن این افکار می باشد، یعنی تعداد تکرار آنها را باید به مرور زمان کاهش دهیم و یا به کاری مشغول باشیم که این افکار منفی به سراغ ما نیایند و در واقع آن‌ها را فراموش کنیم، حال چرا ما می‌خواهیم از افکار منفی دور باشیم چون از این میترسیم که برایمان اتفاق ناگواری بیفتد، این مانند آن است که با یک رانندگی پرخطر در جاده رو به رو شده ایم، ولی می خواهیم از آن خودرو دوری کنیم تا ایمن باشیم، تا زمانی که از این حقیقت فرار کنیم در واقع این افکار را تقویت می کنیم تا بیشتر در ذهن ما رسوخ کنند، بنابراین بهتر است برای دور کردن افکار منفی از خودمان، در برخورد با این قبیل افکار تجدیدنظر کرده و با کمک روش هایی از قبیل “پذیرش ، تعهد و درمان” از شر چنین افکاری، رهایی پیدا کنیم و به عنوان بخشی از درمان باید اجازه بدهیم تا این افکار در ذهن سیال باشند.

راه های مبارزه با افکار مزاحم

  چگونه افکار مزاحم را دور کنیم ؟

 از راه های مقابله با افکار مزاحم، درک این حقیقت است که افکار منفی، بخشی از کارکرد ذهنمان است و هر فکری در ذهنمان، به معنای وجود پدیده دیگری در ورای ذهنمان است که می تواند حقایق ژرفی را در وجودمان آشکار سازد. روانشناسی به نام “آمار” می گویند: به رسمیت شناختن افکار منفی، تنها بخشی از طبیعت انسان است و باعث می شود که ضمیر مان آگاه شود، بنابراین وقتی بپذیریم که این افکار هیچ تسلطی بر ما ندارند، این مشکلات به طرز شگفت انگیزی حل خواهند شد.

  تمرین فکر نکردن:

 شروع این تمرین از این سوال است که من نگران چه بودم؟ سرمایه ام؟ کارم؟ حرف های مردم؟ شکست هایم؟ یا مشکلات لاینحل؟

 وقتی متوجه شدید که مسئله نگران کننده چه بوده، به خود بگویید این افکار نه تنها کمکی به من نمی کنند بلکه برایم مضر هستند، پس نباید به آنها اجازه ورود به خود را بدهم، اما شاید بعد از دقایقی دوباره به سراغ تان بیاید، به این افکار بگویید شما بیهوده و مضر هستید و از من دور شوید مدام به خود تلقین کنید که افکار مزاحم بی ارزش هستند و با کمی تمرین شما مهارت به دست می آورید که قوی تر از گذشته باشید. کم کم این افکار را زود شناسایی خواهید کرد و نیروی بیشتری برای مقابله با آنها پیدا می کنید، بنابر این از بقیه زندگی با شادی و اشتیاق و نیروی بیشتری لذت می‌برید، البته به این نکته هم توجه کنید که نباید به اوج خوشبختی فکر کنید.

بایدها و نبایدها:

 یکی از راه های مبارزه با افکار مزاحم کنار گذاشتن بایدها و نبایدهاست، مثلا: نباید امروز این حرف را می‌زدم. چرا اشتباه کردم. چرا موقعیت خودم را به خطر انداختم…. جملات این چنین گاهی چنان ذهن را درگیر خود می‌کند که دچار اضطراب های کنترل نشده میشوید و این افکار منفی زندگی شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد، این بایدها و نبایدها گاهی برای اکثر ما اتفاق می‌افتد، اما مهم این است که با آنها کلنجار نرویم و آنها را تبدیل به افکار مخرب نکنیم.

  شیوه مهارت حل مساله:

 افتادن در افکار منفی هیچ فایده‌ای ندارد، پس به جای اینکه به دنبال علت بگردیم باید راه حل پیدا کنیم، از اشتباهات درس بگیریم و از مشکلاتی که در آینده ممکن است پیش بیاید، پیشگیری کنیم، فکر کردن به صورت مسئله هیچ فایده ای برای ما ندارد، باید آن صورت مسئله را حل کنیم، به راه حل های متفاوت فکر کنیم و دنبال اشکالات طرحهایمان باشیم تا در آینده عملکرد بهتری داشته باشیم.

مدیریت زمان:

 یکی از راه های مبارزه با افکار مزاحم، مدیریت زمان می باشد، روزانه ۲۰ دقیقه به طور عمد نگران شوید و بعد از آن به کار مفیدی مشغول باشید و هر وقت متوجه شدید که نگرانی دوباره به سراغتان آمده به این فکر کنید که ما قبلا برای ۲۰ دقیقه وقت گذاشته ایم و الان نباید به آن فکر کنیم.

  منفی بافی:

 یکی از شعارهای افراد بدبین این است که باید واقع بین باشیم، اما به خاطر اینکه افکار منفی در آنها اجازه نمی دهد که تلاش کنند، زودتر تسلیم می شوند، این افکار منفی نتیجه نهایی را تحت تاثیر قرار می دهد مثلاً باور ما در مورد سلامتی مان می‌تواند  تاثیر زیادی بر روی طول عمرمان بگذارد، حتی زمانی که همه چیز خوب پیش می‌رود افکار منفی می تواند ما را از پا درآورد. اولین قدم در غلبه به منفی گرایی این نیست که همه جا مثبت فکر کنیم بلکه باید به دنبال واقع بینی باشیم، پس یکی از راه های مبارزه با افکار مزاحم واقع بینی است و به جای افراط و تفریط در افکار خود، اینطور به ماجرا نگاه کنیم که “انتظار دارم اتفاقات خوبی پیش بیاید”.

  بالا بودن اعتماد به نفس:

 برخی از ما استاد “منفی جلوه دادن اتفاقات مثبت” هستیم، که بخشی از این کار به دلیل کمبود اعتماد به نفس ما است، فکر میکنیم شایستگی چیزی را نداریم مثلا کسانی هستند که رفتارهای همسرشان را به گونه‌ای دیگر تفسیر می‌کنند و فکر می‌کنند که همسرشان نسبت به آنها بی اعتنا و بی تفاوت هستند اما حتی برای یک فرد مبتلا به منفی بینی هم همیشه امید وجود دارد، پس سعی کنید اعتماد به نفستان را بالا ببرید که با این کار رفتارهایتان جنبه مثبت بیشتری خواهند گرفت.

  مقابله با ناامیدی:

 یکی از واکنش های مقابله با اخبار بد ناامیدی است ولی باید بدانیم که مغز ما طوری طراحی شده است که امکان ندارد غم و اندوه به مدت طولانی ادامه پیدا کند. اما باید راهکارهایی برای مقابله با نا امیدی پیدا کرد. در اینجا بعضی از راه های مقابله با ناامیدی را ذکر می‌کنیم:

  •  یک پستو پیدا کنید و گریه کنید یا فیلم غم انگیز ببینید و یا در حمامی خودتان را محبوس کنید و گریه کنید، چون گریه مکانیزمی است که همه هیجان های درونی را تخلیه می کند و استرس را از شما دور می‌کند.
  •  اتفاقات را بپذیرید چرا که تنها پذیرفتن واقعیت است که شما را آرام خواهد کرد.
  •  خودتان را متحول کنید به عمق فاجعه نروید و خود را چنان غرق نکنید که نتوانید از عمق شرایط بیرون بیایید.
  •  شاد باشید و ناامیدی را از خود دور کنید و اوقات خود را با آدم‌های شاد بگذرانی و ورزش کنید.
  •  تمام اتفاقات و رویدادها را جایی بنویسید تا تجارب را برای خودتان یادآوری کنید.

تمرین تمرکز حواس:

 یکی از بهترین راه های مبارزه با افکار مزاحم توانایی زندگی کردن در زمان حال است، احساس گناه در شکستهای گذشته و نگران آینده بودن، می‌تواند از انرژی های شما را تحلیل دهد، اگر در گذشته زندگی کنید مضطرب می شوید و اگر در آینده زندگی کنید، استرس پیدا می کنید، پس در زمان حال زندگی کنید. شما می توانید با تمرکز حواس یا شکلی از مدیتیشن که بدون قضاوت تفکر است، مشاهده گر زمان حال تان باشید و افکار منفی را از خود دور کنید، یادگیری تکنیک های مراقبه فکری، راهی مناسب در درمان افکار مزاحم است.

 در صورتی که در مورد مطلب راه های مبارزه با افکار مزاحم سوالاتی دارید و یا می خواهید اطلاعات کامل تری در این باره به دست بیاورید، از طریق شماره های زیر با روانشناسان ما در دپارتمان “نوا مشاوره” تماس حاصل نمایید.

شماره تماس نوا مشاور

  •   راه های درمان وسواس فکری ایدز چیست؟ 
  •   تاثیر افکار منفی بر بدن چیست؟
  •   آیا دعا برای رهایی از افکار منفی گزینه مفید است؟
  •   آیا افکار منفی را می توان با دارو درمان کرد؟
  •   افکار منفی ما، روی فرزندانمان چه تاثیری دارد؟

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

راه های مبارزه با افکار مزاحم و مقابله با نا امیدی

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره