درمان بی اشتهایی ناشی از استرس به چه صورتی است؟

درمان بی اشتهایی ناشی از استرس

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

درمان بی اشتهایی ناشی از استرس به چه صورتی است؟

 

درمان بی اشتهایی ناشی از استرس و راه های زندگی شاد را از ما بخواهید.

مشاوره تلفنی و حضوری خانواده “الو سلام مشاور”

٠٠ ١٢ ٦٦٠٨ ٠٢١

با بهره گیری از مشاوره روانشناسی ما، زندگی جدید خود را آغاز کنید.

پس با این شماره با مشاوران ما در ارتباط باشید.

۹۲ ۱۸ ۱۲۳ ۰۹۲۲

درمان بی اشتهایی ناشی از استرس

 بی اشتهایی عصبی که با نام آناروکسیا نیز شناخته می شود، نوعی اختلال تغذیه است که موجب پایین آمدن غیر طبیعی وزن بدن می شود. در حقیقت عموما افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی به شدت نگران افزایش وزن خود هستند و لاغری را جزوی از ارزش های فردی می دانند. برای آشنایی بیشتر با این اختلال و درمان بی اشتهایی ناشی از استرس تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

 بی اشتهایی عصبی چیست؟

 همانطور که اشاره کردیم، بی‌اشتهایی عصبی یا آناروکسیا، اختلال تغذیه بوده که فرد به علت ترس از چاقی، محدودیت غذایی زیادی برای خود ایجاد کرده و یا با ورزش های سنگین، تلاش در حفظ وزن خود دارد که این امر موجب بروز مشکلات جدی در سلامتی فرد می شود.

درمان بی اشتهایی ناشی از استرس

 در واقع آناروکسیا ریشه در افکار و روان افراد مبتلا دارد. مقابله با استرس می‌تواند روشی مناسب برای بی اشتهایی عصبی باشد، و اما علائم و نشانه‌های آناروکسیا چیست؟

 علائم و نشانه های بی اشتهایی عصبی

 افراد مبتلا به این اختلال، به چند روش موجب کاهش وزن شدید خود می شوند که احتمال بروز مشکلات خطرناک و جدی برای آنها بسیار وجود دارد. در حالت اول افراد با ایجاد محدودیت و رژیم غذایی سخت، سعی در پایین آوردن وزن خود دارند.

گروهی دیگر با انجام ورزش‌های سنگین و عده‌ای نیز با برگرداندن غذا یا استفراغ پس از صرف هر وعده غذایی، وزن خود را پایین نگه می دارند که هر کدام از این روش ها اثرات مخرب زیادی روی بدن خواهد داشت.

 علائم جسمی بی اشتهایی عصبی شامل موارد زیر است:

  •  لاغری و کاهش چشمگیر وزن بدن
  •  غیر طبیعی بودن میزان سلول های خونی
  •  ضعف و خستگی
  •  بی خوابی
  •  ریزش مو یا شکنندگی و کم پشت شدن موها
  •  اختلال در قاعدگی
  •  یبوست
  •  پوست خشک و بروز دهیدراتاسیون یا کم آب شدن بدن
  •  پوکی استخوان
  •  ناتوانی در تحمل سرما
  •  ضربان نامنظم قلب
  •  کاهش فشار خون
  •  ورم دستها و پاها

 علائم و نشانه های خلقی و رفتاری بی اشتهایی عصبی نیز موارد زیر را شامل می شود:

  •  نگرانی شدید از افزایش وزن
  •  فعالیتهای بدنی سنگین
  •  خودداری از غذا خوردن
  •  انکار گرسنگی
  •  افسردگی و انزوا
  •  کاهش میل جنسی
  •  تحریک پذیری و عصبی بودن
  •  وسواس فکری در رابطه با غذا خوردن
  •  استفاده بیش از حد از ملین ها یا محصولات لاغری

 با توجه به علائم و نشانه های آناروکسیا و وارد شدن آسیب های جدی به بدن، درمان بی اشتهایی ناشی از استرس بسیار ضروری می باشد. اما در ابتدا باید با دلایل ایجاد این اختلال آشنا شده و سپس به درمان آن بپردازیم.

علت بی اشتهایی عصبی

 متاسفانه هنوز به طور کامل علت بی اشتهایی عصبی مشخص نشده است. زیرا احتمالاً عوامل متعددی در بروز این اختلال نقش دارند که در ادامه مطلب آنها را توضیح خواهیم داد.

 از جمله عوامل موثر در بی‌اشتهایی عصبی، عامل بیولوژیکی است که می تواند ریشه در ژنتیک افراد داشته باشد. به این صورت که برخی تمایلات از طریق مشخصات ژنتیکی در فرد به وجود می آید. مانند: کمال گرایی و… که منجر به آسیب پذیرتر بودن افراد در ابتلا به بی‌اشتهایی عصبی می گردد.

خصوصیات ژنتیکی به صورت ارثی به افراد منتقل می‌شود. همچنین میزان سطح سروتونین در مغز نیز که ماده شیمیایی مرتبط با افسردگی است در پیدایش این اختلال نقش دارد.

عامل فیزیولوژیکی از عوامل موثر دیگر در رابطه با بروز بی اشتهایی عصبی است. گرچه این عامل نیز می تواند متاثر از ژنتیک باشد. زیرا در برخی افراد دارای وسواس فکری – عملی، بی اشتهایی ناشی از استرس بیشتر بروز پیدا می کند. این افراد به دلیل وسواس فکری هیچ‌گونه اضافه وزنی را نمی‌توانند تحمل کرده و مدام از رژیم های غذایی سخت استفاده می کنند.

 و در آخر

عوامل محیطی مانند: تبلیغات گسترده در زمینه لاغری و فرهنگ نادرست پذیرش بیشتر جامعه نسبت به افراد لاغر و عواملی از این قبیل، نگرانی افراد را از چاقی بیشتر کرده و آنها را به سمت بی اشتهایی عصبی سوق می دهد. به همین جهت باید درمان استرس و مقابله با آن صورت بگیرد.

 در رابطه با علت بی اشتهایی عصبی، این نکته نیز حائز اهمیت است که بروز این اختلال بیشتر در دختران و زنان اتفاق می‌افتد که این مسئله می تواند متاثر از فرهنگ جامعه باشد. همچنین افراد زیر ۴۰ سال بیشتر در معرض ابتلا به این اختلال هستند، به خصوص نوجوانان.

 در برخی موارد نیز بروز استرس و فشار روانی ناشی از تغییر و تحولات زندگی مانند: تغییر شغل، تغییر مدرسه، تغییر خانه، بیماری یا مرگ نزدیکان و … عاملی برای ابتلا به آناروکسیا است. و اما عوارض بی اشتهایی ناشی از استرس چیست؟

 عوارض بی اشتهایی عصبی

افرادی که به اختلال بی‌اشتهایی عصبی مبتلا هستند، به علت کم خوری و محدودیت های غذایی سنگین، عموما دچار سوء تغذیه و آسیب اندام‌های بدن می‌شوند. به همین جهت با عوارض و مشکلات زیر روبرو خواهند شد:

  •  کم خونی
  •  نارسایی و مشکلات قلبی مانند: ضربان نامنظم قلب
  •  پوکی استخوان
  •  قطع عادت ماهانه
  •  کاهش ترشح هورمون تستسترون در مردان
  •  مشکلات گوارشی مانند: یبوست، نفخ شکم، حالت تهوع
  •  مشکلات الکترولیتی بدن مانند: کاهش سطح پتاسیم، سدیم و کلراید خون
  •  نارسایی و مشکلات کلیوی
  •  مرگ در موارد شدید

 همچنین در بسیاری از افراد، آسیب وارد شده پس از درمان به طور کامل برطرف نخواهد شد. افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی به دلیل کمبود ویتامین ها و مواد مورد نیاز بدن به اختلالات روحی و روانی نیز دچار می شوند.

 از جمله: افسردگی، اختلال شخصیتی، وسواس فکری عملی، گرایش به مصرف مواد مخدر و اضطراب و نگرانی زیاد. این افراد باید به منظور درمان بی اشتهایی ناشی از استرس به پزشک مراجعه کرده و اقدامات لازم در این باره را انجام دهند.

 درمان بی اشتهایی عصبی

 یکی از معضلاتی که در رابطه با آناروکسیا وجود دارد، عدم پذیرش افراد به این بیماری است. زیرا اصولاً این افراد تصور می کنند روش درستی برای کاهش وزن خود انتخاب کرده‌اند و از پذیرش این مسئله که دارای اختلال بی‌اشتهایی عصبی هستند، امتناع می ورزند.

 از طرف دیگر، درمان این اختلال به طور مادام العمر نیست و افراد مبتلا ممکن است در طول زمان دوباره به سمت بی اشتهایی عصبی گرایش پیدا کنند. یکی از دلایل اصلی این امر وجود وسواس فکری و ریشه روانی این اختلال است. به همین جهت این افراد باید به طور مرتب با مشاور در ارتباط باشند.

 برای درمان بی اشتهایی ناشی از استرس باید پس از مشاهده علائم و نشانه های آن در خود و یا نزدیکان، به پزشک مراجعه شود. در برخی افراد که علائم حاد بی اشتهایی عصبی وجود دارد و مشکلات جسمی زیادی ایجاد شده است، مراقبت های ویژه پزشکی و حتی بستری در بیمارستان باید صورت بگیرد. بهره‌گیری از روان درمانی نیز باید در کنار درمان فوق انجام شود.

 در حقیقت برای درمان بی اشتهایی عصبی چندین روش به کار گرفته می شود که شامل: درمان های پزشکی برای رفع آسیب اندام های بدن و کسب مجدد سلامتی و نیز رفع مشکلات روانی از طریق روانپزشکی و روان درمانی است. در این رابطه به افراد رژیم غذایی سالم به منظور بازگشت به وزن طبیعی بدن داده می شود.

 روان درمانی فردی برای مقابله با استرس و غلبه بر افکار نادرست و وسواس فکری – عملی و نیز برای افزایش اعتماد به نفس باید انجام شود. گاهی روان درمانی خانواده برای برخی افراد مبتلا الزامی است تا خانواده با آگاهی از مشکلات شخص، نسبت به پیشروی درمان کمک های لازم را انجام دهند. 

داروی خاصی برای درمان بی اشتهایی عصبی وجود ندارد، اما داروهای ضد افسردگی می تواند در بهبود علائم کمک کند. هم چنین می‌توان برای کاهش استرس در افراد مبتلا به آناروکسیا از روش هایی مانند: طب سوزنی، مدیتیشن، یوگا و ماساژ درمانی نیز استفاده نمود.

با توجه به مطلب فوق، به منظور پیشگیری از بی اشتهایی عصبی، در ابتدا باید نگرش خود را تغییر دهید و از نگرانی و استرس های بیهوده در این رابطه بپرهیزید. هم چنین  از روان درمانی و جلسات مشاوره برای رفع این مشکل کمک بگیرید. برای کسب راهنمایی های بیشتر در این زمینه می توانید با مشاورین مرکز نوا مشاور تماس حاصل کرده و از خدمات مشاوره روانشناسی تلفنی بهره مند شوید.

برای دریافت مشاوره با نوا مشاورتماس بگیرید.

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

درمان بی اشتهایی ناشی از استرس به چه صورتی است؟

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره