انواع وسواس + علل| 7 روش درمانی موثر برای وسواس

برای درمان وسواس چه باید کرد

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

انواع وسواس + علل| 7 روش درمانی موثر برای وسواس

 

راه های پیشگیری و راه های جلب اعتماد همسر بعد از خیانت و حفظ بنیان خانواده ها را از ما بخواهید.

مشاوره تلفنی و حضوری خانواده “الو سلام مشاور”

٠٠ ١٢ ٦٦٠٨ ٠٢١

با بهره گیری از مشاوره خانواده و زوج درمانی ، مهارت های همسرداری را فرا بگیرید، تا روابط زناشویی موفقی

پس از خیانت پیش روی خود داشته باشید.  پس با این شماره با مشاوران ما در ارتباط باشید.

۹۲ ۱۸ ۱۲۳ ۰۹۲۲

وسواس چیست؟

  وسواس نوعی بیماری است که سبب می‌شود یک سری افکار اجباری در شخص وسواسی ایجاد شود که او را وادار به اعمال اجباری می کند و می تواند ساعت ها در روز شخص را درگیر خود کند و کیفیت زندگی را بد و بدتر کند.

اختلال وسواس معمولاً در دوران کودکی و یا نوجوانی شروع می شود و شخص وسواسی رفتارهای آگاهانه دارد و می‌خواهد آن رفتارها را ترک کند، اما به علت دلهره و احساسات آزار دهنده که حاصل عدم اطاعت از اجبار است، در این کار موفق نمی‌شود. اما برای درمان وسواس چه باید کرد ؟ آیا راه حلی برای درمان آن وجود دارد؟

برای درمان وسواس چه باید کرد

 برای درمان وسواس چه باید کرد ؟

  شخص مبتلا به وسواس خود را مجبور می بیند که کاری را به صورت معین انجام دهد تا افکار اجباری را خاموش کند و یا دلهره اش را کاهش دهد و احساس می‌کند که باید کاری را مکرر انجام دهد تا وضع دوباره درست شود، مثلا انقدر شخص دست خود را می شوید تا فکر کند تمیز شده است، درحالی که باعث مجروح و سرخ شدن دست هایش می شود. نزدیکان شخص وسواسی نباید او را گناهکار بدانند، چون این کار باعث افزایش اضطراب در فرد می شود، باید به فرد کمک کرد تااز طریق مراجعه به مراکز درمانی معالجه را شروع کند  و او را تشویق به این کار کرد، پشتیبانی از او اولین گام در جهت بهبودی بیمار است.

اگر وسواس دستشویی رفتن را دارید با مقالات دیگر ما بعد از خواندن این مقاله کامل همراه باشید.

علل بروز اختلالات وسواسی:

  عوامل متعددی می تواند در بروز این اختلال نقش داشته باشد:

۱_ ارث:  نقش وراثت در ایجاد وسواس پررنگ است مثلاً در دوقلوهای همسان، اگر یکی از آن ها به وسواس مبتلا شود احتمال مبتلا شدن دیگری نیز بسیار زیاد است.

۲_ اختلال در سروتونین ماده شیمیایی در مغز

۳_ استرس

۴_ تغییرات عمده در زندگی مانند بلوغ، به دنیا آمدن نوزاد و یا شغل جدید

۵_ خصوصیات شخصیتی افراد که ممکن است بیش از اندازه در کارهای شان دقت و تمیزی داشته باشند.

  راه های درمان وسواس فکری :

  برای درمان وسواس چه باید کرد ؟ اطرافیان و نزدیکان فرد مبتلا به وسواس می توانند شخص را ترغیب کنند تا به مراکز و درمانگاه های روانپزشکی سرپایی مراجعه کند و معالجه را شروع کند.

معالجه می تواند روان درمانی و یا درمان با استفاده از دارو و یا هر دوی آنها باشد
روان درمانی یا رفتار درمانی شناختی(KBT) نتایج خوبی به دست می دهد چرا که فرد مبتلا، گام به گام با آنچه که او را آزار می دهد روبرو می شود و در برابر کارهای اجباری یعنی همان وسواس که دارد ایستادگی می‌کند تا با گذشت زمان اصطرابش کم شود، تمرینات آرامش بخش در این زمینه کمک زیادی در بهبود شخص مبتلا می‌کند و از همه مهم تر خود شخص می باشد که می تواند به خودش کمک کند.

بهترین روش درمانی کدام است؟

  برای اینکه متوجه شویم از چه روشی برای درمان بیماری وسواس خود استفاده کنیم باید بدانیم اختلال وسواسی ما از چه نوعی است تا جواب این سوال را بدانیم که برای درمان وسواس چه باید کرد .

اگر اختلال وسواسی شما از نوع وسواسی-جبری خفیف است، باید تماس تدریجی با محرک وسواس و اجتناب آگاهانه از انجام اقدامات چیزی مرتبط به آن استفاده کنید
این راه عوارض جانبی ندارد و فقط باید مصمم باشید و پشتکار داشته باشید و آماده بیشتر شدن اضطراب در ابتدای کار داشته باشید که البته موقتی است، همچنین روان درمان شناختی و دارو درمانی هم در این نوع اختلال وسواسی به همین اندازه مفید است.

  اما اگر اختلال وسواسی جبری متوسط دارید، می توانید از روان درمان شناختی یا دارو درمانی استفاده کنید،

ولی اگر اختلال به شکل شدید باشد باید از ابتدا از هردو درمان‌ها به طور همزمان استفاده کنید. اگر شما نمی توانید روان درمانی را تحمل کنید و فقط از دارو درمانی استفاده می کنید، در اینصورت ریسک عود بیماری، حدود یک نفر از دو نفر است، ولی در ترکیب دارو و روان درمانی، ریسک عود بیماری، یک نفر از هر چهار نفر است.

برای درمان وسواس چه باید کرد

  وسواس در کودکان:

  حدود یک سوم بیماران مبتلا به وسواس، از کودکی به این اختلال دچار می شوند، رفتارهای تکراری که در کودکان بروز می کند مانند شستشوی دست، کشیدن مو و یا جویدن ناخن، راهی برای کاهش و رهایی از اضطراب شان است، اما این رهایی پایانی ندارد و دوباره اضطراب بر می گردد، در کودکان برای درمان وسواس چه باید کرد ؟ روان درمانی بهترین روش درمانی برای کودکان مبتلا به این اختلال می باشد.

انواع وسواس؛

  وسواس هایی که تمام فکر و اندیشه افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و معمولاً به صورت های زیر است:

۱_ وسواس فکری:

این وسواس به صورت های مختلفی خود را نشان می دهند:

_ اندیشه درباره بدن، که بخش مهم از اشتغالات ذهن و فکر بیمار این است که به بدن خود توجه کند، مدام به پزشک مراجعه می کند تا دارویی برای سلامتی خود به دست آورد.

_ افکارحال و گذشته: به این فکر می‌کند که در گذشته چنین شده یا چنان شده، آیا فلان کار را انجام دهد یا نه؟ درست فکر می‌کند یا نه؟ تصمیمات او درست است یا نه؟

_ درباره اعتقادات که تضاد های فکری و اعتقادی در او فراهم می شود در زمینه حیات و مرگ، خیر و شر، وجود خدا و مذهب…… که ذهن او را مشغول خود می کند.

_ اندیشه افراطی: در مورد امری به صورت افراطی فکر می کند مثلاً با دارویی عقیده افراطی پیدا می کند و احساس می کند که مصرف آن دارو، بقای زندگی اوست اگر چه در اثر مصرف به چنان نتایجی، دست نمی‌یابد.

برای مطالعه دقیق تر درمان وسواس فکری با ما همراه باشید.

۲_ وسواس عملی:

  این مورد به اشکال مختلف خود را بروز می دهد:

_ شستشوی مکرر که اغلب هم این عادت به عنوان وسواس شناخته می شود.

_ رفتار منحرفانه که مثلاً به صورت دزدی می باشد که حتی فرد نیاز مادی هم نداشته باشد، دزدی میکند.

_ دقت وسواسی:  مثلاً منظم کردن دکمه لباس…. که با تکرار این عمل احساس آرامش می کند.

_ شمردن: مثلاً شمردن پله ها و نرده ها…..

_ راه رفتن: شخص به این سو و آن سو راه می رود با تعداد قدمهای معین و طبق ضابطه.

۳_ وسواس ترس:

مثل ترس از مرگ، ترس از بیماری هایی مانند ایدز، ترس از آلودگی، ترس از دفع، ترس از تحقق آرزو، ترس از محیط محدود……

۴_ وسواس الزام:

فرد خود را از انجام عمل یا فکری نمی تواند بیرون بیاورد و اگر بیرون بیاورد موجب تنش درون میشود.

راهکارهای مفید در درمان اختلال به وسواس :

  برای درمان وسواس چه باید کرد ؟ چه راهکارهایی می توانند مفید باشند؟ یکی از این راهکارها تغییر محیطی است:

۱_ تغییر در شرایط محیط زندگی و دوری از اغتشاش و اضطراب حتی می‌تواند تغییر خانه و محل کار باشد.

۲_ ایجاد اشتغال و سرگرمی که بیمار وقت و فرصت کافی برای انجام آن در خود احساس  کند و این اشتغالات، او را وادار خواهد کرد که به برخی از امور  بی اعتنا شوند از جمله وسواس.

۳_ تغییر آب و هوا: دوست داشتن بیمار از محیط خانواده و اقامت در یک منطقه خوش آب و هوا و آرامش بخش.

۴_ شیوه های اخلاقی: انتقاداتی در زمینه وسواسی از طرف افراد مقبولش، انجام شود به طوری که آزاردهنده برای شخص وسواسی نباشد.

۵_ زندگی در جمع: رهایی از گوشه گیری و تنهایی مثل مسافرت های دسته جمعی که در آن همه افراد ناگزیر شوند شیوه واحدی را در زندگی پذیرا شوند.

۶_ زیرپاگذاشتن موضوع وسواس: بیمار را وادار کنیم تا همان کاری که از آن ترس دارد را انجام دهد، مثلاً با همان لباسی که فکر می‌کند نجس است نماز بخواند و یا با همان دستانی که فکر می‌کند تمیز نشده غذا بخورد، تنها در چنین صورتی است که او در می یابد که هیچ اتفاق مهمی نمی افتد اگر این کار را انجام دهند.

۷_ تنگ کردن وقت: گاهی ضرورت دارد که وقت برای شخص وسواسی تنگ شود تا کارش را سریع انجام دهد که با سر هم کردن عمل و وظیفه خود اگر چه نادرست باشد کارش را تمام کند، این برنامه به صورت جدی در درمان موثر است.

  پایداری درمان:

  بیشتر مبتلایان به وسواس در صورت پیگیری درمان بهبود پیدا می کنند، اما مهم این است که درمان باید اثرات پایدار داشته باشد، یعنی بعد از مدتی عود نکند، برای این کار تمرینات رفتاری باید انجام بگیرد و بعد از اینکه بیمار تمام جلسات درمان خود را انجام داد باید تمریناتش را ادامه بدهد، تداوم خود درمانی باعث پایداری بهبودی می شود و از برگشت بیماری جلوگیری می کند.

  در صورتی که در مورد مطلب برای درمان وسواس چه باید کرد سوالاتی دارید و یا می خواهید اطلاعات کامل تری در این باره به دست بیاورید از طریق شماره های زیر با روانشناسان مادر دپارتمان “نوا مشاور” تماس حاصل نمایید و از خدمات مشاوره روانشناسی تلفنی استفاده کنید.

شماره تماس نوا مشاور

_ عدم سلامت روانی چیست؟

_ آیا گیاهان دارویی در درمان وسواس تاثیر دارند؟

_ وسواس چه رابطه ای با هوش اشخاص دارد؟

_ چه تفاوت هایی بین کودکان و بزرگسالان در اختلال وسواس وجود دارد؟

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

انواع وسواس + علل| 7 روش درمانی موثر برای وسواس

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره