وسواس در دستشویی رفتن (وسواس فکری) + درمان

وسواس دستشویی رفتن

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

وسواس در دستشویی رفتن (وسواس فکری) + درمان

 

وسواس دستشویی رفتن و روش های درمان آن

ترک وسواس به کمک متخصصین نوا مشاور!

۰۲۱-۶۶۰۸۱۲۰۰

وسواس یا اختلال وسواس فکری نوعی اضطراب شدید است منجر به ایجاد افکار غیر قابل کنترل در ذهن می شود. در اثر افکار ناشی از وسواس، افراد رفتارهای تکراری و غیر منطقی پیش گرفته و احساس می کنند مجبور به انجام آن ها هستند.

طبیعی است که گاهی فکر کنیم برای جلوگیری از آلودگی باید بیشتر خود را بشوییم، اما اختلال وسواس باعث می شود فرد همیشه نسبت به تمیز بودن خود نگران باشد. وسواس دستشویی رفتن یکی از انواع رفتارهای اجباری و کنترل نشده است.

وسواس دستشویی باعث می شود فرد زمان های زیادی را به شستن خود مشغول بوده و بعد از آن نیز احساس تمیزی نداشته باشد. در واقع این افکار از انگیزه های غیر ارادی فرد حاصل شده که نمی تواند جلوی آن ها را بگیرد.

در این مقاله می خواهیم با علت وسواس شستشو در دستشویی آشنا شده و راهکارهای درمانی آن را یاد بگیریم. با ما همراه باشید.

نشانه های افراد وسواسی

 

وسواس از نگاه روانشناسی

 

درمان وسواس

نظر مذهب و فقها

کلام آخر

 

مشاوره و درمان وسواس با نوا مشاور

 

نشانه های افراد وسواسی

ارتباط با مشاور و روانشناس از طریق:

۰۲۱-۶۶۰۸۱۲۰۰

فردی که وسواس در دستشویی رفتن دارد، مدام فکر می کند که باید دستشویی برود. این فکر نه تنها در خانه، بلکه در زمانی هم که از خانه خارج می شود به سراغش می آید. البته این تنها یک فکر باطل بوده و در واقع فرد دستشویی ندارد.

باید بدانید که این نوع وسواس از نوع وسواس فکری است و چنین فردی برای درمان بیماری خود بایستی به روانشناس مراجعه نماید. چرا که این فرد مشکل آناتومیک و جسمی ندارد. همچنین تکنیک توقف فکر نیز میتواند در این گونه مواقع راهگشا باشد.

تکنیک توقف فکر به این صورت است که ابتدا برای جلوگیری از افکار وسواس گونه، بر آن متمرکز شوید. سپس برای متوقف سازی آن، به آن فکر “نه” بگویید. این کلمه را نخست با صدای بلند بگویید. سپس به مرور زمان یاد خواهید گرفت که باید این کلمه را در ذهن خود بیان نمایید تا بتوانید از آن در هر مکانی استفاده نمایید.

وسواس در احساس خروج ادرار

وسواس در دستشویی تنها به شستشوی مداوم دست ها و بدن محدود نمی شود؛ گاهی افکار وسواسی باعث می شود فرد تصور کند قطرات ادرار از او خارج شده است. وسواس در احساس خروج ادرار به خصوص در زمان عبادات رایج تر بوده و فرد را دچار شک و تردید می کند.

افرادی که دچار اختلال وسواس افکاری هستند کنترلی بر انگیزه ها و افکار خود نداشته و نمی توانند جلوی آن ها را بگیرند.

در واقع وسواس در دستشویی تلاشی است که فرد برای برطرف کردن اضطراب خود می کند.

افکار وسواس گونه اغلب توسط یک عنصر غیر واقعی و خرافاتی ایجاد می شوند.
به عنوان مثال وسواس شستن در دستشویی ممکن است به دلیل عقاید مذهبی و افراطی فرد یا خانواده او شکل گرفته باشد.

با وسواس در احساس خروج ادرار فرد تصور می کند قطرات ادرار از او خارج شده و اگر در زمان عبادت باشد، این افکار او را درگیر می کند.

اما باید بدانید طبق نظر مراجع تقلید تا زمانی که شک شما به یقین تبدیل نشده نماز و عبادات مشکلی ندارد.

با این حال بهتر است برای درمان وسواس دستشویی رفتن و خروج ادرار اقدام کنید. اگر می خواهید بدانید برای درمان وسواس چه باید کرد در بخش بعدی شما را راهنمایی می کنیم.

وسواس دستشویی رفتن از نظر روانشناسی

و راه های درمان آن

۰۲۱-۶۶۰۸۱۲۰۰

همانطور که اشاره کردیم، وسواس یک رفتار بیمار گونه است که شخص را در سازگاری با محیط اطراف دچار مشکل می نماید.
وسواس یکی از رایج ترین ناهنجاری های روانی است و اقسام زیادی داشته و ریشه اصلی آن
اضطراب می باشد و حتی عمر افراد را کاهش می دهد!

شستشوی بیش از اندازه و مراجعه مداوم و بدون دلیل به سرویس بهداشتی، از نشانه های یک فرد دچار وسواس است.

اختلال وسواس به دوصورت طبقه بندی می شود:

  • وسواس عملی: مثلا شخصی که وسواس دستشویی رفتن دارد دستشویی خود را یک ساعت طول می دهد یا این که شخصی که به حمام می رود و حمام خود را دو ساعتی طول می دهد.

چنین افرادی فکر می کنند مدام در معرض آلودگی هستند.

  • وسواس فکری: فرد بیشتر در معرض افکار وسواس گونه است مثلا وقتی از خانه خارج می شود با خود می گوید شیر آب را بستم یا نه؟! یا شخصی که دچار وسواس دستشویی رفتن است مدام فکر می کند بعد از ادرار کردن و بلند شدن از جای خود دوباره ترشحی داشته و خیس شده است.

در وسواس فکری برخلاف وسواس عملی در گفتار شخص می توان به وسواس وی پی برد.

درمان وسواس

پیش از هرچیزی باید بدانید که وسواس در واقع یک اختلال اضطراب است. زمانی که سطح هورمون استرس در بدن فرد بالا باشد، رفتارهای وسواس گونه از نظر او توجیه پذیر و منطقی است. درنتیجه رفتارهای فرد وسواسی ناشی از سطح هورمون ها بوده و کنترل کاملی بر آن ها ندارد.

درمان وسواس ادراری بستگی به شدت افکار وسواس گونه دارد. با این حال بیشتر این افکار به کمک جلسات روانشناسی درمان می شوند.

جلسات رفتار درمانی یکی از تکنیک های درمان وسواس دستشویی رفتن است.

در این جلسات با بررسی افکار و ریشه گره های درونی، علت وسواس شستشو در دستشویی بررسی شده و سپس افکار و رفتارهای مثبت جایگزین آن می شود. مشاور، گره های درونی را به فرد نشان می دهد و به کمک راهکارهای عملی آن ها را برطرف می کند.

علاوه بر این، خانواده درمانی نیز به حذف افکار وسواس گونه کمک می کند. روش های درمان وسواس شستشو برای فرد و خانواده تشریح شده و از اطرافیان می خواهند که فرد وسواسی را برای درمان کمک کنند. در واقع درمان اختلال وسواس با کمک خانواده سریع تر انجام خواهد شد.

همچنین پیشنهاد میدهیم مقاله مارا در رابطه با درمان و مقابله با وسواس در کودکان مطالعه فرمایید.

خود درمانی بیماری وسواس

  • تنگ کردن وقت به علت جلوگیری از وسواس
  • انجام ورزش حداقل روزی 15 تا 20 دقیقه
  • کوچک شمردن ایراد خود و دیگران و به یاد آوردن موفقیت های خویش
  • برطرف کردن حساسیت ها و رنجشها در خود و افزایش قدرت خود از طریق مدیتیشن
  • آموزش صحیح نظافت به کودک قبل از دوسالگی
  • قرار گرفتن در هوای باز طبیعت
  • زیر پا گذاشتن وسواس

مهمترین راه درمان وسواس، پیدا کردن دلیل ذهنی و رفع آن است! به همین دلیل، بهتر است حتما در این راه از کمک یک مشاور استفاده کنید.

 

نظر مذهب در مورد دستشویی رفتن و نجاسات چیست؟

برای ارتباط با مشاورین، همین حالا تماس بگیرید:

۰۲۱-۶۶۰۸۱۲۰۰

 

وسواس دستشویی رفتن نیز یکی از اقسام وسواس در شستشو می باشد. شخصی که دچار وسواس دستشویی رفتن می باشد اگر در هنگام ادرار کردن مقدراری رطوبت به صورتش بپاشد در حالی که آب کر یا همان شلنگ آب باز باشد پاک بوده و ایرادی ندارد.

بعضی از افراد میگویند بعد از این که ادرار می کنند و بلند می شوند احساس می کنند چند قطره دیگر می آید. این نیز از اقسام وسواس دستشویی رفتن می باشد.

این افراد باید بعد از ادرار عمل استبرا را انجام دهند و به شک خود اعتنایی نکنند.

بعضی افراد نیز نقل می کنند که بیشتر اوقات بعد از وضو گرفتن یا در حین نماز خواندن احساس می کنند بادی از شکم آن ها خارج شده است این نیز از اقسام وسواس دستشویی رفتن است و نباید به آن اعتنایی کنند.

نظر تمامی فقها در این رابطه این است که تا به یقین صد در صد نرسیده اند که بادی از آنها خارج نشده است نیازی به تکرار وضو نیست.

احکام تخلی (دستشویی رفتن)

رعایت کردن قبله: انسان در هنگام تخلی (بول و غایط کردن) پشت به قبله و رو به قبله نباید باشد.

پوشش: انسان در هنگام تخلی و در همه واقع باید عورت خود را از دیگران به غیر از همسر خود بپوشاند حتی از کودک ممیز نیز باید بپوشاند.

برخی از مکروهات تخلی

  • در حالت ایستاده ادرار کردن
  • در آب ادرار کردن مخصوصا آب راکد
  • در زمین سخت و سوراخ جانوران ادرار کردن
  • تخلی در معابر و زیر درختان میوه دار
  • خودداری کردن از دفع بول و غایط

 استبرا: مردان بعد از ادرار کردن اگر استبرا را انجام دهند و رطوبتی از آن ها خارج شود که ندانند بول است یا نه، آن رطوبت پاک بوده و نجس نمی باشد.

هر وقت فردی بعد از ادرار کردن استبرا نکند و سپس وضو بگیرد و رطوبتی از او خارج می شود که شک می کند ادرار است یا منی. چنین شخصی باید ابتدا غسل کند و سپس وضوی خود را بگیرد.

چگونه محل بول را آب بکشیم؟

  • مخرج بول به غیر از آب پاک نمی گردد.
  • مخرج بول بنابر احتیاط واجب با دوبار آب گرفتن پاک می شود.
چگونه محل غایط را آب بکشیم؟

به دو روش می توان تطهیر کرد:

  • این که با آب بشوید.
  • با سه قطعه سنگ یا پارچه پاک کند.

مخرج غایط فقط در سه صورت با آب تطهیر می شود و با سنگ پاک نمی گردد.

  • این که با غایط نجاستی دیگر همانند خون بیرون امده باشد.
  • این که نجاستی از خارج به مخرج رسیده باشد.
  • و دیگر این که اطراف مخرج بیشتر از معمول آلوده باشد.

 

مشاوره ترک وسواس در نوا مشاور

 

کلام آخر

وسواس و اختلال اضطراب

۰۲۱-۶۶۰۸۱۲۰۰

 

وسواس یا اختلال وسواس فکری نوعی اضطراب شدید است منجر به ایجاد افکار غیر قابل کنترل در ذهن می شود. در اثر افکار ناشی از وسواس، افراد رفتارهای تکراری و غیر منطقی پیش گرفته و احساس می کنند مجبور به انجام آن ها هستند.

وسواس دستشویی رفتن چیست؟

وسواس دستشویی باعث می شود فرد زمان های زیادی را به شستن خود مشغول بوده و بعد از آن نیز احساس تمیزی نداشته باشد. در واقع این افکار از انگیزه های غیر ارادی فرد حاصل شده که نمی تواند جلوی آن ها را بگیرد.

آیا وسواس درمان دارد؟
بله وسواس درمان های دارویی و روان درمانی دارد.

راه های درمان وسواس دست شستن و دستشویی رفتن چیست؟

تنگ کردن وقت به علت جلوگیری از وسواس، انجام ورزش حداقل روزی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، کوچک شمردن ایراد خود و دیگران و به یاد آوردن موفقیت های خویش، برطرف کردن حساسیت ها و رنجشها در خود و افزایش قدرت خود از طریق مدیتیشن، آموزش صحیح نظافت به کودک قبل از دوسالگی

 

کلام آخر

افکار وسواسی بر اثر اضظراب ها و ترس های مختلف ایجاد می شود. این ترس ها که اغلب ریشه در دوران کودکی دارد فرد را مجبور به انجام رفتارهای تکرار شونده می کند. فردی که دچار اختلال وسواس فکری است نمی تواند از افکار اجباری خود جلوگیری کند، در نتیجه در برابر آن ها تسلیم خواهد شد.

وسواس دستشویی رفتن نیز یکی از انواع وسواس فکری است که فرد در نتیجه آن، مدت زیادی را در سرویس های بهداشتی میگذارند. علاوه بر این افکار وسواس گونه تمیز نبودن بدن بعد از دستشویی نیز ممکن است فرد را دچار رنج و عذاب شدیدی کند.

پاسخ سوال «چگونه باید وسواس فکری را درمان کنیم» تنها در دپارتمان های روانشناسی نهفته است. بسیاری از افراد با بیان  اینکه «وسواس دستشویی دارم» توقع درک از اطرافیان دارند؛ اما افکار وسواس گونه افکاری سمی هستند که تنها به کمک جلسات مشاوره درمان می شوند.‌

مشاورین ما در دپارتمان روانشناسی نوا مشاور آماده پاسخ گویی به سوالات شما در رابطه با افکار وسواس گونه و نحوه درمان آن هستند.

نوا مشاور به شما پیشنهاد می کند اختلال وسواس را جدی گرفته و هرچه سریع تر برای درمان آن اقدام کنید؛ چرا که این افکار به مرور زمان قوی تر شده و موجب رنجش بیشتری می شوند. برای مشورت با روانشناسان نوا مشاور کافی است با ما تماس بگیرید.

شماره تماس نوا مشاور

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

وسواس در دستشویی رفتن (وسواس فکری) + درمان

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

25 دیدگاه دربارهٔ «وسواس در دستشویی رفتن (وسواس فکری) + درمان»

  1. کسانی که وسواس دارن این رو تجربه کنن وقتی شما ی کاری رو به صورت وسواس وار تکرار میکنید به مغز یاد میدید که در همچین وضعیتی ی کار رو چند بار تکرار کنه یعنی بهش برنامه میدی اما وقتی مثل ی فرد معمولی یک بار مثلا دست تون رو بشورید یک رد عصبی جدید در مغز ایجاد میشه و برنامه جدید میگیره که مثلا توی شرایط دست شستن یک بار هم جواب میده وقتی زیاد این کار رو بکنید اون رد عصبی وسواس کم رنگ و کم رنگ میشه و دیگه مغز از اون راه قبل استفاده نمیکنه برای بقیه چیز ها هم مثل وسواس توی نماز و وسواس بیماری و وسواس چک کردن گاز و پول و چراغ و ….. هم با بی خیالی یواش یواش اون رد عصبی ایجاد میشه و کنار گذاشته میشه و اینکه قهوه و چیز های کافئین دار و غذاهای فست فود و کنسروی کم مصرف کنید چون باعث سودا توی بدن میشه و بیماری رو تشدید می‌کنه و دمنوش های آرامش بخش زیر نظر پزشک مصرف کنید چون یکی از عوامل اصلی وسواس اضراب هست و وقتی کنترل بشه وقتی وسواس بیاد سراغتون راحت فکرمیکنید به کاری که انجام میدید و همون لحظه که کار وسواسی میاد سراغتون توی ذهنتون تجزیه و تحلیل میکنید که این کار اگر الان ی فرد عادی بود چی کار می کرد و شما هم با آرامش همون کار رو میکنید . و اینکه خدا مثلا روی شما سنسور که نصب نکرده مثلا وقتی غسل میکنید ی جا تون خشک باشه آلارم بده . چیزی رو هم که ندونید توی بحث نجسی و پاکی پاک و اون عمل درست محسوب میشه . و همچنین خود ارضایی این وسواس رو تشدید میکنه برای ترک اون کار هم وعده غذایی کم بخورید و مواد غذایی که کاهنده میل جنسی بخورید تا خودارضایى نکنید و بدن عادت کنه که همون تو خواب محتلم بشه. اما مهمترینش همون هست که وقتی وسواس میاد همون موقع خودمون جای ی فرد عادی بزاریم و ببینیم چی کار می کرد و ما هم همون کار رو بکنیم و بعد انجام دادن مثل ی فرد عادی بی خیال بشیم تا رد عصبی جدید توی مغز ایجاد بشه

  2. باعرض سلام-من مردی۳۷ساله هستم ومجرد هستم،حدود۳ساله واسواس ادار کردن دارم مخصوصا شبها موقع خواب،به طورمثال درعرض۵دقیقه ۳بار میرم دستشویی وا احساس ادرار دارم ولی ادرارم نمیاد هرکاری میکنم تاچندقطرنیاد قانع نمیشم ازنظرفکری،نمیدونم این مشکلاموچطور حل کنم واقعا خسته شدمه-ممنون میشم یک راه حلی بهم نشون بدید
    باسپاس فراوان

  3. باعرض سلام-من مردی ۳۷سال سن دارم،ومجردم واسواس ادار کردن دارم مخصوصا شبها موقع خواب،به طورمثال درعرض۵دقیقه ۳بار میرم دستشویی وا احساس ادرار دارم ولی ادرارم نمیاد هرکاری میکنم تاچندقطرنیاد قانع نمیشم ازنظرفکری نمیدونم این مشکلاموچطور حل کنم واقعا خسته شدمه-ممنون میشم یک راه حلی بهم نشون بدید
    باسپاس فراوان

    1. فریبا عبدالله زاده

      سلام می بایست به مشاور مراجع کنین که یا با رواندرمانی و یا با صلاحدید روانپزشک با دارو درمانی اقدام به برطرف کردن مشکل کنند. شاید هم مشکلاتی در مثانه و کلیه داشته باشید که در صورت نیاز به پزشک متخصص ارجاع داده خواهدی شد.

  4. باعرض سلام-من ۳۷سال سن دارم و واسواس ادار کردن دارم مخصوصا شبها موقع خواب،به طورمثال درعرض۵دقیقه ۳بار میرم دستشویی وا احساس ادرار دارم ولی ادرارم نمیاد هرکاری میکنم تاچندقطرنیاد قانع نمیشم ازنظرفکری نمیدونم این مشکلاموچطور حل کنم واقعا خسته شدمه-ممنون میشم یک راه حلی بهم نشون بدید
    باسپاس فراوان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره