کوکائین چند روز در بدن میماند؟

کوکائین و ماندگاری عوارض آن بر بدن

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

کوکائین چند روز در بدن میماند؟

در مقاله ترک اعتیاد به کوکائین و سایر مقالات مرتبط به معرفی این مخدر خطرناک پرداخته ایم اما در این مقاله تصمیم داریم به پاسخ سوال کوکائین چند روز در بدن میماند بپردازیم. مدت ماندگاری کوکائین، این مخدر اعتیادآور در بخش‌های مختلف بدن متفاوت است و نمی توان یک بازه زمانی دقیق برای تشخیص این ماده مخدر در نظر گرفت؛ همچنین مدت ماندگاری آن در بدن به متغیرهای زیادی بستگی دارد از جمله این متغیرها می‌تواند به متابولیسم بدن فرد، چربی بدن، سن، سطح هیدراتاسیون و… اشاره کرد.

اعتیاد به کوکائین به دلیل پتانسیل بالا در سوء استفاده و وابستگی شدید روانی و جسمی اثرات مخربی بر فرد دارد. از نظر قانونی برای برخی از موارد خاص پزشکی و جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما استفاده تفریحی آن غیر قانونی است. ما در این مقاله به بررسی موضوع کوکائین چند روز در بدن میماند و میزان اثر گذاری آن بر بخش های مختلفی بدن را بررسی خواهیم کرد.

 

مدت زمان ماندگاری کوکائین در بدن انسان

در جواب سوال کوکائین چند روز در بدن میماند باید بگوییم که این ماده مخدر در بخش‌های مختلف بدن مدت زمان‌های متفاوتی ماندگار است. این مدت ها عبارتند از:

  • خون: ۲۴ ساعت
  • مو: ۹۰ روز
  • بزاق: ۲ روز
  • ادرار: ۳ روز

عوارض کوکائین در بدن

روش مصرف کوکائین در شدت و مدت زمان تاثیر آن موثر است برای مثال مصرف آن به صورت دود، منجر به عوارض فوری و شدید می‌شود که ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. مصرف کوکائین احساس لذت، اعتماد به نفس و انرژی کاذب را به فرد می‌دهد اما پس از مدتی موجب استرس، اضطراب، افسردگی و فرسودگی می‌شود. خاصیت کوکائین این است که بسیار اعتیاد‌آور است و فرد را به سرعت وابسته می‌کند. افراد بلافاصله پس از مصرف این ماده مخدر علائم زیر را در خود احساس می‌کنند.

  • انقباض عروق خونی
  • افزایش دمای بدن
  • تنگی نفس
  • افزایش ضربان قلب و فشار خون
  • پرحرفی
  • افزایش میل جنسی
  • افزایش انرژی کاذب

 

اثر کوکائین بر مغز انسان

عوارض مصرف کوکائین در انسان گسترده است این ماده مخدر حتی اگر در دفعات محدود مصرف شود، باعث آسیب مغزی می‌شود. آسیب به ساختارهای مغزی اعتیاد را به وجود می‌آورد.این ماده مخدر در سلامت روان نیز اختلال ایجاد می‌کند. از آنجا که کوکائین به طور مستقیم در جذب دوپامین توسط سلول‌های عصبی تداخل دارد، در نتیجه منجر به افسردگی جدی می‌شود.

در نوا مشاور بخوانید: کوکائین چه تاثیری بر عملکرد مغز دارد؟

مدت زمان اثرگذاری کوکائین بر بدن

اما سوالی که پیش می آید این است که کوکائین چند روز در بدن میماند ؟ در جواب باید گفت معمولاً تاثیر نیمی از کوکائین مصرف شده حدود یک ساعت طول می‌کشد. این موضوع به آن معنی است که نیم دیگر کوکائین مدت زمان زیادی برای جذب شدن در خون نیاز دارد. کوکائین به خودی خود توسط آنزیم‌های موجود در کبد و خون متابولیزه می‌شود. این اتفاق آنقدر سریع رخ می‌دهد که در اکثر آزمایش‌های غربالگری قابل تشخیص نیست. در حقیقت این آزمایشات برای تشخیص بنزوئلکگونین موجود در کوکائین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

راه های تشخیص مصرف کوکائین

روش‌های تشخیص مصرف کوکائین

برای شناسایی کوکائین مصرف شده در بدن، از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. هر کدام از آنها مزایای خود را دارند که در ادامه به توضیح بیشتر آنها پرداخته ایم.

  • خون :آزمایش خون که به طور معمول در بیمارستان‌ها انجام می‌شود، می‌تواند ۱۲ ساعت پس از مصرف کوکائین مورد استفاده قرار گیرد. این روش بنزوئلکگونین را پس از گذشت ۴۸ ساعت نیز تشخیص می‌دهد.
  • ادرار: این روش در تشخیص کوکائین بسیار دقیق است در نتیجه رایج‌ترین تست مورد استفاده است. غربالگری ادرار متابولیت‌های کوکائین را تا سه روز پس از استفاده تشخیص می‌دهد. با این حال، در افرادی که میزان استفاده آنها از کوکائین زیاد است، زمان تشخیص حتی تا دو هفته پس از مصرف طول می‌کشد.
  • بزاق: برای آزمایش بزاق، از دستگاه مخصوص به جهت برداشتن نمونه از بزاق دهان استفاده می‌شود.با این روش متابولیت‌های کوکائین تا دو روز پس از استفاده شناسایی می‌شوند.
  • مو: متابولیت‌های کوکائین معمولاً تا سه ماه در فولیکول‌های مو قابل تشخیص است. اما نتایج به میزان دقت مرکز مورد نظر بستگی دارد.

در نوا مشاور بخوانید: چگونه می توان مواد مخدر را در منزل ترک کرد؟

عوامل موثر بر زمان تشخیص

 مدت زمانی که کوکائین در بدن می‌ماند، به عوامل مختلفی بستگی دارد و مشخص کردن اینکه کوکائین چند روز در بدن میماند کار دشواری است اما بطور کلی به چند عامل بستگی دارد

  • میزان و غلظت کوکائین

 هر چه کوکائین بیشتری در هر بار مصرف شود، متابولیت بنزوئلکگونین مدت زمان بیشتری در بدن باقی می‌ماند و تشخیص آن آسان‌تر می‌شود. طبق مطالعات انجام شده، علاوه بر حجم کوکائین، خلوص آن نیز در این امر موثر است.

  • مصرف الکل و کافئین

الکل با کوکائین پیوند برقرار می‌کند و مانع از دفع آن می‌شود. کافئین نیز به همین ترتیب از دفع کوکائین جلوگیری می‌کند. در نتیجه، روند تشخیص آسان‌تر خواهد شد.

  • فعالیت بدنی

کوکائین در افرادی که فعال هستند و سرعت متابولیکی بالاتری دارند، سریع‌تر دفع می‌شود؛ همچنین کمبود آب بدن در فرد نیز موجب کند کردن روند دفع کوکائین می‌شود.

  • روش مصرف

روش مصرف کوکائین، زمان تشخیص آن را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. به طور کلی، هرچه مواد مخدر سریع‌تر وارد جریان خون شود، زمان تشخیص کوتاه‌تر می‌شود.

روش‌های از بین بردن اثر کوکائین

بسیاری از وب سایت‌ها ادعا می‌کنند که روش‌های فوری برای خارج کردن کوکائین از بدن وجود دارد. روش‌هایی نظیر نوشیدن مقدار زیادی آب، مصرف قرص ضد سم، استفاده از میوه‌های تازه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و غیره از جمله این روش ها است.با این حال هیچ یک از این ادعاها اثبات علمی نشده است. تنها راه مطمئن برای از بین بردن اثر کوکائین بر بدن، توقف استفاده از آن و اجازه به بدن برای خارج کردن آن به طور طبیعی است.

ترک اعتیاد به کوکائین

برای ترک اعتیاد به کوکائین حتی اگر یک روز زودتر اقدام کنید هم یک روز زودتر نجات پیدا می کنید. بهترین روش ترک اعتیاد به کوکائین مشورت با متخصص ترک اعتیاد کوکائین است. بر حسب دوز مصرفی و شرایط زندگی و روحی شما مشاور و پزشک بهترین روش ترک را به شما معرفی می کنند. ترک اعتیاد درخانه نیز مستلزم آن است که مرتب با مشاور ترک اعتیاد به مواد مخدر تلفنی یا حضوری در ارتباط باشید و داروهای خود را تحت نظر پزشک دریافت کنید تا بتوانید فرآیند ترک کوکائین در خانه را به درستی به انجام برسانید.

نتیجه گیری

در نتیجه، افکار و رفتارهای فرد بایستی تغییرهای اساسی را تجربه کند تا فرد هوس خود نسبت به مصرف کوکائین را کنترل کند. کوکائین ماده‌ای مخدر و اعتیادآور است. مصرف مداوم این ماده منجر به بروز مشکلاتی در فرد خواهد شد.

عوارض جانبی مصرف کوکائین زیاد است و مدت زمان مشخصی در بدن می‌ماند. بنابراین برای کاهش عوارض و ترک دائمی آن بهتر است از راهکارهای ذکر شده استفاده شود. پیشنهاد میکنیم در صورت داشتن هرگونه سوال یا درخواست راهنمایی در مودر موضوع کوکائین چند روز در بدن میماند با ما در نوا مشاور تماس بگیرید.

 

  • مدت زمان ماندگاری کوکائین بر بخش های مختلف بدن چقدر است؟
  • عوارض کوکائین بر بدن  چیست؟
  • روش های تشخیص کوکائین در بدن چیست؟
  • کوکائین چقدر در بدن می ماند؟
  • میزان ماندگاری کوکائین در بدن به چه عواملی بستگی دارد؟

 

برای دریافت مشاوره روانشناسی، ازدواج، طلاق، اعتیاد با نوا مشاور تماس بگیرید.

 

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

کوکائین چند روز در بدن میماند؟

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره