از اثرات منفی کوکائین بر مغز غافل نشوید

عوارض منفی کوکائین بر سلامت افراد

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

از اثرات منفی کوکائین بر مغز غافل نشوید

کوکایین ماده مخدر بسیار قوی و اعتیادآوری است که در بین جوانان طرفداران بسیاری دارد، رنگ این ماده سفید بوده و بصورت انفیه، تزریقی یا استنشاقی مصرف می شود. متأسفانه اغلب مصرف کنندگان از اثر کوکائین بر مغز و بدن غافل هستند و تا زمانی که دچار آسیب های این مخدر خطرناک شوند حاضر به پذیرش این واقعیت نیستند، ما در ادامه به طور کامل به توضیح اثرات منفی کوکائین بر مغز می پردازیم.

اثرات وحشتناک کوکائین بر بدن

تاثیر کوک در بدن را می توان در دو حالت کوتاه مدت و بلند مدت خلاصه نمود. اثرات کوتاه مدت که همزمان با شروع مصرف بروز می یابند، کلیه اندام ها را درگیر می سازد. حس سرخوشی و احساس لذت بیش از حد در مصرف کوکائین نیز از جمله تاثیرات کوتاه مدت است که چند ساعت پس از مصرف، از بین می رود. با ادامه یافتن این نوع روش مصرف، فرد به مصرف کوکائین معتاد می شود و به مرور اثرات بلند مدت در او ظاهر می شوند.
در این مرحله از اعتیاد، اثر کوکائین بر مغز با اثرات آن بر روح و روان فرد معتاد همراه می شود. تمایل به خودکشی، توهم، تیک های عصبی و روان پریشی، چند مورد شایع و رایج در میان افراد معتاد به کوک است.

در بلاگ نوا مشاور بخوانید: کوکائین تا چند روز در بدن می ماند

  • اثر کوکائین بر مغز 

کوکائین با تحت تاثیر قرار دادن گیرنده‌های دویامین، حس سرخوشی و خوشحالی را در فرد بوجود می آورد. این ماده مخدر بر سه بخش اصلی مغز اثر می گذارد. در بخش مخ، حافظه و استدلال فرد را تحت شعاع قرار می دهد، در بخش هیپوتالاموس هم اشتها، خواب، حرارت بدن و هیجانات او را تحت کنترل می گیرد و در ناحه مخچه نیز، تعادل و فعالیت های حرکتی فرد را مختل می کند.

  • اثر کوک بر قلب 

یکی از اصلی ترین و خطرناکترین عوارض اعتیاد به مصرف ماده کوکائین، تنگ شدن شریان های قلبی و افزایش ضربان قلب است، لذا پرواضح است که با وجود اینگونه اخلالات، مرگ ناگهانی و سکته های قلبی در فرد مصرف کننده، محتمل خواهد شد.

اثرات سوء مصرف کوکائین بر قلب

  • تاثیر کوکائین در عملکرد جنسی 

برخلاف تصور عمومی، کوکائین موجب برانگیختگی میل جنسی نمی شود بلکه فرد را دچار ضعف جنسی می کند و قدرت او را در اتمام کار و مرحله انزال به مخاطره می اندازد. گاهی مردان را در حالت زود انزالی و گاهی نیز در معرض انزال های دشوار قرار می دهد.

اثرات منفی کوکائین بر خلق و خو

همانطور که گفته شده، اثر کوکائین بر مغز بیش از اندام های دیگر فرد را دچار اختلال می کند. از آنجا که کوکائین بطور مستقیم بر قسمت های عمیق مغز تاثیر می گذارد خلق و خو و روحیات فرد را نیز در دست می گیرد.اعتیاد به کوکائین نابهنگام رخ می دهد، چرا که فرد هیچگاه متوجه نخواهد شد کی به این ماده مخدر وابسته شده است.

اشتیاق و علاقه فرد به سرخوشی های حاصل از مصرف، در هر دوره بیشتر می شود و مقاومت بدن و مغز به دوزهای بالاتر نیز ارتقا می یابد. اغلب معتادین به کوک، با خصوصیاتی نظیر بی تفاوتی، اضطراب، عصبانیت و بی قراری شناخته می شوند. آنان از اغتشاشات ذهنی و تمرکز پایین خود رنج می برند و در پی مصرف مکرر و مداوم، دچار حالاتی نظیر شیدایی می شوند.

ایجاد سانحه و خشونت در اینگونه افراد محتمل است چرا که آنان بعد از مدتی به بیش فعالی و پارانویا دچار شده و با وجود توهمات دیداری و شنیداری، دست به رفتار های ناخواسته می زنند.

نشانه های مصرف کوکائین در افراد 

از آن جایی که کوکایین یک داروی محرک است، افراد بعد از مصرف آن با افزایش انرژی، هوشیاری، ضربان قلب، تنفس و فشار خون مواجه می شوند. معمولاً مصرف کنندگان این ماده مخدر بعد از مصرف، اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده و شروع به صحبت می کنند.

افزایش انرژی بعد از مصرف کوکائین اغلب خود را با بیشتر شدن سرعت مکالمه و تفکر نشان می دهد، علاوه بر این درد قفسه سینه نیز از شایع ترین علائم پزشکی بعد از مصرف است؛ چرا که کوکایین به رگ های خونی فشار آورده و بر سیستم قلبی و عروقی تاثیر می گذارد.

رایج ترین نشانه های مصرف کوکائین در زیر آورده شده است:

  • بزرگ شدن یا گشاد شدن مردمک چشم
  • آبریزش بینی یا خونریزی از آن
  • تغییر الگوهای خواب و بیداری
  • مکالمه بیشتر
  • افزایش رفتار ریسک پذیری
  • عدم توانایی در مدیریت احساسات
  • کاهش اشتها
  • انقباضات غیر ارادی در عضله ها
  • حساسیت شدید به نور، صدا و لمس
  • حالت تهوع
  • اختلالات و توهمات ذهنی یا پارانویا
  • درگیر شدن در رفتارهای پرخطر مانند رابطه جنسی نا امن
  • ناتوانی جنسی در مردان

آیا کوکائین مورفین دارد؟

کوکائین و مورفین دو نوع ماده مخدر مجزا از یکدیگر هستند. پیش تر تصور می شد عملکرد این دو ماده کاملاً مشابه یکدیگر باشد؛ اما تحقیقات جدیدتر نشان دادند اثر کوکائین بر مغز متفاوت از مورفین است. مورفین نوعی داروی ضد درد افیونی است که بر سیستم عصبی تاثیر گذاشته و درد را کاهش می دهد.
این ماده که به طور طبیعی در برخی گیاهان و جانوران یافت می شود؛ در مسیرهای پاداش دهی مغز، به خصوص مسیر دوپامین تاثیر دارد.
این در حالی است که کوکایین نوعی محرک قوی است که به طور معمول برای تفریح استفاده می شود.کوکائین خاصیت ضد درد ندارد؛ اما مسیر یکسانی را در مغز دنبال می کند. با این حال ساز و کار این دو ماده کاملاً با یکدیگر متفاوت است.

ترک کوکائین ممکن است؟

ترک اعتیاد به کوکائین، با سایر مواد مخدر تفاوت‌های بسیاری دارد، چرا که اثر کوکائین بر مغز بیش از جنبه های فیزیولوژیکی، زمینه های روانی و اجتماعی فرد را در بر می گیرد.

علاوه بر این، اغلب معتادین به کوکائین، اعتیادی چندگانه دارند و در کنار آن، سایر مواد مخدر را نیز مصرف می کند. لذا درمان و ترک اعتیاد کوکائین یک نوع درمان جامع پیچیده و همه جانبه به شمار می رود. اگر تمایل به ترک اعتیاد در خانه دارید باید زیر نظر مشاور و با داروهای تجویزی پزشک خود روند ترک را پیش بگیرید.

متوقف سازی یکباره و غیر اصولی کوک، می تواند علائم روانی بسیاری را در پی داشته باشد. در یک نگاه کلی اغلب علائم ترک کوکائین، در گروه مسائل روانی قرار می گیرند. افسرگی، خستگی، اضطراب و عدم احساس لذت بعنوان علائم روانی شناخته می شوند. علائم جسمانی نیز در قالب درد و لرزش ظاهر می شوند.

اگرچه علائم ناشی از ترک بعد از یک تا دو هفته رنگ می بازند اما میل به مصرف کوکائین، تا سالها پس از ترک در فرد باقی می ماند. فراموش نکنید، ترک اعتیاد به مواد مخدر به صورت بدون بازگشت، نیاز به مشورت با افراد متخصص و درمان های جدی توسط پزشک و روانکاو دارد.

 

خطر در کمین مصرف کنندگان کوکائین

 

جوانان و نوجوانان با مصرف کوکائین احتیاج کمتری به خواب پیدا می کند و سعی می کند بوسیله سرخوشی ناشی از مصرف، مشکلات خانوادگی و تحصیلی خود را فراموش کند و یا انرژی خود را افزایش دهد، همین تصورات نادرست و غفلت از اثر کوکائین بر مغز ، روح و احساسات فرد، آمار مصرف کنندگان کوکائین در سنین نوجوانی را بالا برده است.

کلام آخر؛ اثرات وحشتناک کوکائین را جدی بگیرید.

کوکائین از خطرناک ترین مواد مخدر محسوب می شود که اعتیاد به آن درگیری های جدی برای افراد ایجاد می کند.اعتیاد به کوکائین با تغییرات چشم گیری در فیزیک و روان همراه است که اطرافیان آن را به وضوح می بینند. علاوه بر این ترک اعتیاد به کوکائین نیز دشوار تر از سایر مواد مخدر است.
اثر کوکائین بر مغز، در بخش های اساسی آن دیده شده و ترک اعتیاد کوکایین لازم است، توسط افراد حرفه ای و روانشناسان دنبال شود. تماس با مشاورین ما، شما را از جنبه های مختلف این ماده مخدر آگاه کرده و راهکارهای اصولی ترک آن و روش های ترک کوکائین در خانه را به شما می آموزد.

کوکائین با اثرات جبران ناپذیری که به همراه دارد، دوره پرپیچ و خم نوجوانی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و از فرزند دلبند شما، یک موجود عصیان گر، یاغی و بی تفاوت می سازد. لذا با هشیاری کافی و مطالعه پیرامون انواع مواد مخدر و محرک، از ایجاد اعتیاد در فرزندانتان جلوگیری کنید. در صورت داشتن هرگونه سوال در رابطه با روش های ترک اعتیاد با مشاوران ما در مرکز نوا مشاور تماس حاصل نمایید.

 

  • کوکائین به چه روش هایی مصرف می شود؟
  • اثرات منفی کوکائین بر مغز چیست؟
  • آیا مصرف کوک بر میل جنسی افراد اثر گذار است؟
  • علائم اعتیاد به کوکائین چیست؟

 

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

از اثرات منفی کوکائین بر مغز غافل نشوید

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره