ترک کوکائین؛ مراحل ترک اعتیاد به کوکائین + مشاوره تخصصی

بهترین روش های ترک کوکائین

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

ترک کوکائین؛ مراحل ترک اعتیاد به کوکائین + مشاوره تخصصی

بهترین روش های ترک کوکائین: کوکائین نوعی ماده مخدر قوی است که تاثیرات منفی زیادی بر روی ذهن و روان مصرف کننده دارد. اثرات جانبی این ماده را با هروئین برابر می‌دانند و ترک کوکائین نیازمند صبر و بردباری شماست. با توجه به اثر کوکائین بر مغز و اهمیت از دست دادن زمان هنگام ترک این ماده مخدر بهتر است با کمک روانشناسان صورت بگیرد. شما حتی اگر بخواهید در خانه این ماده مخدر را ترک کنید، بهتر است که با مشاوران و افراد متخصص در ارتباط باشید تا در هر مرحله از ترک به شما انگیزه داده و بهترین حامی شما باشند. در این مقاله می‌خواهیم با روش‌های ترک کوکائین آشنا شویم و مراحل مختلف آن را بشناسیم. اگر تصمیم دارید مصرف این ماده مخدر را در خود یا اطرافیان قطع کنید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

کوکائین چیست؟ 

کوکائین ماده مخدر قوی و محرکی است که کمتر کسی تصور می‌کند، گرفتار آن شود. اما کنجکاوی و امتحان کردن آن برای یک بار، شما را وارد چرخه بی انتهای اعتیاد می‌کند. افراد بعد از اولین مصرف خود احساس سرخوشی، لذت و قدرتمندی می‌کنند؛ اما نمی‌دانند برای به دست آوردن این احساس باید مصرف خود را روز به روز بیشتر کنند.کوکائین تأثیرات شدیدی بر مغز و مسیر عصبی گیرنده های دوپامین دارد. دوپامین ماده ای است که به طور طبیعی در مغز وجود دارد و نوعی پاداش محسوب می شود. زمانی که به علاقمندی های خود مشغولید، دوپامین احساس لذت را در شما ایجاد می کند.

با این حال مصرف کوکائین باعث می‌شود، دوپامین برای مدت زمان بیشتری در مغز آزاد مانده و سرخوشی بیشتری ایجاد شود. از طرفی اثر کوکائین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پایدار است و بعد از آن حس سرخوشی از بین می رود. سازگاری مغز با شرایط جدید موجب می‌شود، احساس نیاز به مصرف کوکائین روز به روز بیشتر شده و فرد گرفتار اعتیاد شود.
بیشتر مصرف کنندگان کوکائین به دلیل اثر کوتاه مدت آن بعد از مصرف، درگیر اعتیاد به مشروبات الکلی یا سایر مواد مخدر شده و به جنگ با سلامت فیزیک و روان خود می روند. بنابراین لازم است، بهترین روش ترک اعتیاد کوکائین را شناخته و آن را به کار ببرید. چرا که اثرات مخرب کوک بر مغز مشکلات شدیدی ایجاد کرده و فرد را درگیر اعتیادی وحشتناک می‌کند.

عوارض کوکایین در زمان ترک چیست؟

ترک اعتیاد به کوکائین با نشانه‌های مختلفی همراه است. عوارض کوکائین در زمان ترک بستگی به شدت اعتیاد فرد دارد؛ اما در موارد شدید اعتیاد، عوارض کوکایین خطرناک بوده و بهتر است، فرد به تنهایی تصمیم به ترک نگیرد. در واقع زمانی که مصرف کوکائین متوقف می‌شود، مرحله سقوط یا افزایش ناگهانی احساسات منفی در فرد رخ می‌دهد که رایج ترین عوارض کوکایین در زمان قطع مصرف آن در ادامه آمده است:

  • خستگی شدید یا خواب آلودگی
  • افزایش اشتها
  • تحریک پذیری
  • اضطراب
  • پریشانی و بی‌قراری شدید
  • علائم پارانویا
  • احساس ضعف در کل بدن
  • رویاهای واضح
  • کاهش فعالیت‌های بدنی
  • احساس افسردگی شدید و حتی افکار آسیب رساندن به خود

افرادی که روش‌های ترک کوکائین را دنبال میکنند، هوس شدیدی به مصرف دوباره آن دارند که این علامت در اغلب اعتیادها دیده می‌شود. در بهترین روش ترک اعتیاد کوکائین نیز علائمی همچون تهوع، استفراغ، لرزش و عرق سرد نیز در زمان ترک کوکائین دیده می‌شود.

اثرات کوتاه مدت مصرف کوکائین

افرادی که کوکائین را برای اولین بار مصرف میکنند، عوارضی را در کوتاه مدت تجربه می کنند که این عوارض بعد از چند دقیقه یا چند ساعت از بین می‌روند. عوارض و اثرات کوتاه مدت مصرف کوکائین عبارت است از:

  • استفراغ
  • تهوع
  • لرزش دست‌ها
  • بی قراری
  • تعریق شدید
  • رنگ پریدگی
  • اسپاسم عضلانی
  • سرخوشی زیاد
  • کاهش تمرکز
  • بالا رفتن فشار خون
  • بالا رفتن حرارت بدن

اثرات دراز مدت مصرف کوکائین

همانطور که میدانید کوکائین ماده مخدر خطرناکی است و مصرف آن در مدت زمان طولانی دارای عوارض جبران ناپذیری است. عوارض بلند مدت مصرف کوکائین عبارت است از :

  • از دست دادن اشتها
  • بی‌خوابی
  • سر درد های شدید
  • تشنج
  • افکار هذیانی
  • رفتار تهاجمی
  • اختلال در حواس
  • توهم
  • از دست دادن حس بویای
  • سوراخ شدن تیغه میانی بینی
  • پرخاشگری
  • افسردگی
  • تمایل به خودکشی
  • هپاتیت و ایدز ( در اثر استفاده از سرنگ برای تزریق هروئین)
  • مشکلات گوارشی
  • اسهال
  • روان پریشی
  • سکته قلبی

ترک اعتیاد به کوکائین چه مراحلی دارد؟

در بهترین روش ترک اعتیاد کوکائین بعد از پشت سر گذاشتن مراحلی مصرف آن به طور کامل قطع خواهد شد. فراموش نکنید اگر در میان این مراحل، مصرف کوکائین دوباره اتفاق بیفتد، مراحل ترک از ابتدا آغاز می‌شود. ترک کامل اعتیاد به کوکائین بعد از طی کردن ۴ مرحله دست یافتنی است، برای اینکه ببینیم کوکائین چقدر در بدن میماند، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله ۱_ تصادف

در این مرحله شدیدترین عوارض کوکائین در زمان ترک به سراغ فرد می‌آید و به همین دلیل نام آن را تصادف گذاشته‌اند. مرحله تصادف بسته به میزان مصرف و شدت اعتیاد، ممکن است از چند ساعت تا چند روز ادامه داشته باشد. افسردگی شدید، خواب آلودگی، اضطراب، خستگی، افزایش اشتها و میل شدید به مواد مخدر در این مرحله فرد را درگیر خواهد کرد.

مرحله ۲_ هوس شدید

مرحله هوس شدید ممکن است، طی چند ساعت از قطع مصرف کوکایین آغاز شده و تا هفته‌ها ادامه داشته باشد. در این مرحله فرد تجارب مثبت و احساسات خوشایندی که بعد از مصرف کوک داشته در ذهن بازسازی کرده و دچار هوس شدیدی برای مصرف دوباره آن می‌شود. برای بسیاری از افراد این مرحله بین ۸ تا ۱۲ هفته ادامه دارد که در مرحله هوس شدید، افراد دچار حواس پرتی، تحریک پذیری، بی‌حالی، افسردگی و اضطراب شدید می‌شوند.

مرحله ۳_ خاموشی

در این مرحله هوس‌های مصرف کوکائین کمتر می‌شود. در واقع افراد حدود ۱۰ هفته بعد از قطع مصرف کوکائین وارد این مرحله می‌شوند. در این مرحله تنها اهدافی که یادآور مصرف کوکائین هستند، ممکن است هوس آن را بیشتر کنند. به عنوان مثال دیدن دوستانی که با آنها مصرف داشتید، حوادث استرس‌زایی که شما را مجبور به مصرف می‌کرده یا موقعیت‌های مکانی که در آن به مصرف کوکایین عادت داشتید، هوس مصرف دوباره را در فرد تقویت می‌کند.

مرحله ۴_ سندرم حاد پس از ترک

این مرحله عوارض کوکائین را بعد از گذشت مدت زمانی طولانی نشان می‌دهد. در واقع علائم روانشناختی و عاطفی پس از ترک در مرحله ۴ به سراغ فرد می‌آید. زدر این مرحله افراد نوسانات خلقی شدید، اضطراب، خستگی و مشکلات مربوط به خواب را تجربه می‌کنند. این علائم ممکن است، حتی بعد از چند سال از قطع مصرف کوکائین ادامه داشته باشند.

 

۵ قدم برای ترک کوکائین در خانه

برای گفتن روش‌های ترک کوکائین در خانه نیاز به در نظر گرفتن فاکتور هایی مثل میزان مصرف شما داریم، همانطور که گفته شد، ترک کوکائین با عوارض مختلفی همراه است که باید توسط فردی حرفه‌ای پیگیری شود. در واقع ترک اعتیاد به کوکائین در خانه زمانی امکان‌پذیر است که حالات روحی و جسمی شما نیز توسط کارشناسان حرفه‌ای دنبال شود. در این بخش نکات مهم روش ترک کوکائین در خانه آورده شده است:

پر کردن روزها با برنامه های مختلف

زمان‌های بیکاری در خانه با یادآوری خاطرات مصرف کوکائین، هوس مصرف دوباره را در شما تقویت می‌کند. بنابراین برای ترک اعتیاد در خانه باید برنامه‌ریزی دقیق و منسجمی در روز داشته باشید. پروژه‌های کاری را در خانه دنبال کنید، به معاشرت با آشنایان و دوستان بپردازید، در کلاس‌های مختلف ثبت نام کنید و برای روزهای خود اهدافی مشخص و نوشته شده داشته باشید. زمانی که هوس مصرف دوباره شما را اذیت کرد، سعی کنید چند ساعتی بخوابید تا ذهن ریکاوری شود.

محرک های خود را شناسایی کنید

لیست کاملی از هر آنچه محرک مصرف دوباره کوکائین در شماست، تهیه کنید. این محرک ها ممکن است، دوستان خاصی باشند یا قرارگیری در موقعیت‌های مختلف که هوس مصرف‌را بیشتر کند. در واقع این لیست خط قرمز شماست، دیواری به بلندی دیوار چین دور آنها بکشید و از خود مراقبت کنید.

ورزش منظم و رژیم غذایی سالم

ورزش موجب آزاد شدن مواد شیمیایی طبیعی در مغز می‌شود که احساس لذت را بیشتر می‌کند. احساس لذت طبیعی منجر به کاهش میل مصرف کوکائین خواهد شد. پس برای دنبال کردن بهترین روش ترک اعتیاد کوکائین، ورزش را جزئی از برنامه روزانه خود قرار دهید. علاوه بر این داشتن رژیم غذایی سالم، مقوی و مصرف مایعات و آب میوه‌ها در روز، به کاهش میل مصرف شما کمک می‌کند.

تغییر دایره دوستان

دوستان و افرادی که ساعات طولانی روز را با آنها می‌گذرانید، نقش پر رنگی در زندگی شما دارند. اگر تصمیم دارید، شخصیت خود را ارتقا داده و مواد مخدر مصرف نکنید، ابتدا باید دایره دوستان خود را تغییر دهید. با افرادی رفت و آمد کنید که دوست دارید، شبیه به آنها باشید و ارتباط خود را با دوستان صمیمی که نگرش منفی دارند به طور کامل قطع کنید.

چیزی را جایگزین کوکائین نکنید

متأسفانه بسیاری از افراد تصور می‌کنند با جایگزین کردن الکل، سیگار یا مواد مخدر دیگر می توانند مصرف کوکائین را کاهش دهند که این تصور کاملاً اشتباه است. هرگونه ماده مخدر یا محرک که موجب ضعف مدیریتی در شما شود، هوس های مصرف کوکائین را بیشتر خواهد کرد.

ترک کوکائین با متادون

متادون از مصرف کوکائین، هروئین، مرفین و سایر مواد مخدر جلوگیری می کند. مصرف متادون برای ترک کوکائین و سایر مواد افیونی یکی از روش هایی است که پزشکان و معالجان از آن استفاده می‌کنند. در واقع آنها ماده دیگری را جایگزین میکنند تا ماده اصلی ترک شود. اما مصرف این ماده باید به حد مجاز و تجویز شده توسط پزشک باشد. زیرا افرادی که این ماده را بیش از حد مصرف کنند به متادون اعتیاد پیدا می کنند. به عبارتی دیگر مصرف کوکائین متوقف می‌شود، اما مصرف متادون و اعتیاد به متادون جایگزین می شود.

بهترین روش ترک اعتیاد کوکائین چیست؟

ترک اعتیاد به مواد مخدر کوکایین معمولاً پیچیده تر از ترک سایر مواد مخدر است. کوکائین اثرات جبران ناپذیری بر مغز گذاشته و ترک آن تنها به کمک کارشناسان و روانشناسان حرفه ای امکان پذیر است. در بهترین روش ترک اعتیاد کوکائین، تکنیک های شناختی رفتاری درمانی (CBT) استفاده می شود. عوارض کوکائین در زمان ترک از جمله افکار خودکشی یا علائم پارانویا، وجود فردی متخصص در زمان ترک را ضروری می کند.

برای ترک اعتیاد به کوکائین افراد باید دوره سم زدایی از بدن را از طریق داروهای خوراکی تجویز شده توسط پزشک متخصص دنبال کرده و در کنار آن از خدمات مشاوره ترک اعتیاد استفاده کند؛ چرا که وابستگی ذهنی به کوکائین بسیار شدید بوده و تنها به کمک روانشناسان برطرف خواهد شد.

نتیجه گیری

اعتیاد به کوکایین اثرات جبران ناپذیری بر سلامت فیزیکی و روانی افراد دارد؛ بنابراین بهتر است، هرچه سریعتر با پیگیری بهترین روش ترک اعتیاد کوکائین آن را درمان کرد. روش های مختلفی برای ترک کوکایین وجود دارد؛ اما ترک کامل آن زمانی میسر است که فرد در کنار درمان دارویی خود، از تکنیک های روانشناسی برای از بین بردن وابستگی عاطفی کوکایین نیز استفاده کند. در صورت هرگونه سوال در رابطه با روش های ترک کوکائین با مشاورین ما در مرکز نوا مشاور تماس بگیرید.

 

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

ترک کوکائین؛ مراحل ترک اعتیاد به کوکائین + مشاوره تخصصی

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره