وسواس فکری ترس از مرگ عزیزان یک ترس غیر معقول + ریشه یابی

وسواس فکری ترس از مرگ عزیزان

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

وسواس فکری ترس از مرگ عزیزان یک ترس غیر معقول + ریشه یابی

 احساس ترس در زندگی افراد برای امور مختلف و در طول دوران زندگی وجود دارد. گاهی اوقات احساس ترس برای افراد و مفید است ولی گاهی مضر بوده و پیامدهای روانی زیادی را به همراه خواهد داشت.
 یکی از موارد ترس که در برخی افراد بسیار نمود پیدا کرده و به نوعی وسواس فکری بدل شده است، وسواس فکری ترس از مرگ عزیزان می باشد. به همین جهت در این مطلب به شرح این مسئله پرداخته ایم.

 چرا باید از مرگ عزیزان خود، هراس داشته باشیم؟

ترس از مرگ در اکثر انسان ها وجود دارد و تقریباً این حالت در شرکت در مراسم های خاکسپاری دوستان و آشنایان بیشتر بروز پیدا می‌کند. اما اصولاً این احساس ناپایدار بوده و فرد را در جریان زندگی درگیر خود نمی کند. در حالت عادی در زندگی با دو نوع ترس، سر و کار داریم که شامل موارد زیر است:

ترس معقول:

این نوع ترس زمانی ایجاد می شود که احتمال وقوع خطری برای انسان وجود دارد. در این شرایط ترس از نوع معقول بوده و رعایت احتیاط های لازم، واجب است.

 ترس موهوم یا غیرمعقول:

این نوع ترس بدون آنکه خطری انسان را تهدید نماید، در برخی افراد به شکل توهم و غیرمنقول ایجاد می شود. مانند: ترس از تاریکی و …

 زمانی که ترس غیرمعقول مانند:

ترس از مرگ عزیزان به نوعی وسواس فکری تبدیل شود و زندگی شخص را با اختلال مواجه کند و منجر به بروز افکار اجباری برای فرد شده و نهایتاً باعث کاهش زندگی او شود، وسواس فکری از دست دادن عزیزان ایجاد شده و باید تحت درمان قرار بگیرد. افکار وسواسی در حقیقت افکار تکرار شونده‌ای هستند که بر خلاف میل افراد در ذهن آنها ایجاد می شود.

 ریشه اکثر وسواس های فکری مانند:

ترس از بیماری، ترس از آلودگی، ترس از شستشو و … به ترس از مرگ می رسد. به همین جهت یکی دیگر از نشانه های غیرمستقیم ترس از مرگ، وسواس فکری ترس از مرگ عزیزان است.

در حقیقت ترس از مرگ خود، به صورت ترس از مرگ دیگران بروز می‌کند. از دیدگاه روانکاوی ترس از مرگ خود، عاملی است که افراد با سرکوب ناخودآگاه خود و انکار آن به صورت مکانیسم دفاعی ناسازگارانه، برای کاهش میزان ترس به کار می برند و در مقابل ترس از مرگ عزیزان در آنها نمود پیدا می‌کند.

 گرچه این امر برای افراد به خصوص با وسواس فکری غیر قابل پذیرش است. ولی انسان ها با پذیرفتن این مسئله که با مرگ پدر، مادر، همسر و دیگر عزیزانشان، آنها نیز از ناراحتی یا… خواهند مرد، ترس از مرگ عزیزان را در خود به وجود می آورند.

وسواس فکری ترس از دست دادن عزیزان چنانچه منجر به مختل کردن زندگی فرد شود، به درمان نیاز دارد و باید روش های رهایی ترس از مرگ را نیز فرا بگیرد. مشاوره روانشناسی تلفنی میتواند قدم بسیار بزرگ و موثری در این مسیر باشد.

 درمان وسواس فکری در مورد ترس از مرگ عزیزان

 افراد دارای وسواس فکری، اضطراب و نگرانی های زیادی را به صورت ناخودآگاه برای خود ایجاد می کنند. حتی در برخی مواقع مجبور به انجام اعمال اجباری هستند تا به‌ ظاهر بتوانند افکار وسواس گونه خود را کنترل نمایند.

 ترس از مرگ عزیزان نیز مسئله ای است که اگر به وسواس فکری تبدیل شود، ممکن است رفتار و اعمال خاصی را به همراه داشته باشد و در حالت کلی منجر به کاهش کیفیت و اختلال در زندگی افراد شود. به همین جهت باید برای درمان وسواس فکری در دابطه با ترس از مرگ عزیزان، به روانپزشک و روان درمانگر مراجعه کنید.

 بهره گیری از متخصص برای درمان، باعث می شود علت ترس از مرگ، ریشه یابی شده و شخص با مفهوم مرگ و وجود آن در زندگی کنار بیاید و با روان درمانی رفتاری – شناختی، فرد مبتلا گام به گام با وسواس خود روبرو شده و با گذشت زمان بهبود می یابد.

در این میان اطرافیان و خانواده نیز باید به فرد مبتلا کمک کنند تا مراحل درمان به درستی پیش رود. با تماس با مشاورین مرکز می توانید پاسخ سوالات خود را در این زمینه دریافت کرده و راهنمایی های لازم را به دست آورید.

چنانچه در خصوص روش های وسواس فکری ترس از مرگ عزیزان سوالاتی داشتید می توانید با همکاران ما در مرکز نوا مشاور تماس برقرار نمایید.
شماره تماس نوا مشاور

  •  سندروم پی تی اس دی چیست؟
  •  آیا درمان وسواس فکری – عملی برای همه ی افراد یکسان است؟
  •  علائم وسواس فکری – عملی چیست؟

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

وسواس فکری ترس از مرگ عزیزان یک ترس غیر معقول + ریشه یابی

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره