۳ روش اصلی رهایی از ترس از مرگ کدامند؟

رهایی از ترس از مرگ

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

۳ روش اصلی رهایی از ترس از مرگ کدامند؟

ترس از مردن، به طور طبیعی با سرشت آدم آمیخته شده است. اما زمانی که این نوع واکنش طبیعی ذهن، از حد معمول بگذرد و به نوعی وسواس فکری تبدیل شود، بستر فوبیا در فرد شکل می گیرد. در این خصوص، تنها راه رهایی از ترس از مرگ پیگیری و درمان این نوع فوبیا ست.

این نوع ترس اغلب بعنوان عامل بازدارنده عمل می کند و فرد را از ایجاد خطر و قرارگیری در موقعیت های مرگبار دور می سازد.

از این رو بنظر می رسد وجود آن در زندگی انسان مثمرثمر است.

اگر در طول شبانه روز به یاد مرگ می افتید، با مرگ عزیزانتان بیشتر از پیش به آن فکر می کنید و یا در هنگام قرارگیری در خطر برای حفظ جان خود تلاش می کنید، ترس شما از مرگ طبیعی است.

در یک نگاه کلی می توان گفت، عموم ترس هایی که در وجود انسان نهادینه شده، تا زمانی که زندگی روزمره او را مختل نکند و بطور وسواس گونه ای در روح و روان وی رخنه نکند، مفید و سودمند است.

با اینحال اگر وسواس فکری ترس از مرگ دست از سرتان بر نمی دارد و دائما ذهنتان را درگیر ساخته، بهتر است بجای گریز از آن، با آن روبرو شوید. علت ماجرا را در خود بیابید و راه های درمان را دنبال کنید.

چرا از مرگ می ترسیم؟

مرگ، بخشی از زندگی تمام انسان هاست که دیر یا زود سراغ همه می رود. اساسا ابهاماتی که پیرامون مرگ و زندگی پس از آن وجود دارد، زمینه ترس از مردن را در تمام انسان ها به وجود آورده است.

برای رهایی از ترس از مرگ می بایست در گام اول، علت را جویا شویم.

در یک نگاه کلی، چند عامل مهم و اساسی، فوبیای مرگ را در افراد شدت می بخشد:

  • تجربه رنج در هنگام مرگ:

افکار مضری همچون ترس از تحمل رنج در هنگام مردن، به فوبیای مرگ دامن می زند. این نوع تفکر همیشه سراغ افراد بیمار نمی آید، بلکه افراد سالم و عادی نیز به این موضوع فکر می کنند و از آن می ترسند!

  • اسرار نهفته در مرگ:

از آنجا که هیچ انسانی از زندگی پس از مرگ به دنیا باز نگشته است، اسرار مربوط به آن همیشه نا شناخته باقی مانده. تصور اینکه پس از مرگ چه چیزی منتظر ماست و جه بلایی سرمان خواهد آمد، بیش از هرچیز انسان را از مرگ می ترساند.

  • تردید در جاویدانگی:

ترس از نبود آخرت و نیستی و نابودی حتمی، زندگی دنیوی را به کام افراد تلخ می کند. طبیعتا افرادی که از عدم وجود خود می ترسند، از روبرو شدن با مرگ نیز هراس دارند.

  • عذاب وجدان! ترس از مردن:

گاهی بر اثر گناهانی که در این دنیا انجام می دهیم به سراغمان می آید. بهرحال مورد عتاب و سرزنش قرار گرفتن در آخرت، می تواند افراد را از موقعیت مرگ بترساند.

  • نگرانی برای عزیزان:

اساسا افرادی که مسئولیت نگهداری عزیزانشان را به عهده دارند، بیش از دیگران از مرگ خود می ترسند. دلهره از آنچه که برای بازماندگان پیش می آید، می تواند موجب وسواس فکری ترس از مرگ در مادران دارای کودک خردسال و زوجینی که به تازگی ازدواج کرده اند، شود.

سه روش اصلی برای رهایی از ترس از مرگ

فوبیای مرگ، کنترل زندگی افراد را به دست می گیرد. به راحتی روحیات آنان را تغییر می دهد و در آخر فرد را به انزوا و افسردگی می کشاند. در این هنگام می بایست خودتان بعنوان ناجی عمل کنید. چند راهکار موثر وجود دارد که بکارگیری آنان راه رهایی را برای شما آسانتر می سازد.

  1. روابط اجتماعی خود را گسترده تر کند: با وجود روابط محدود در خانواده و دوستان، هیچکس از ترس شما از مرگ مطلع نخواهد شد. آنان تنها متوجه تغییرات خلق و خوی شما می شوند و همین موضوع نگرانی شما و خانواده تان را تشدید می سازد.
    بهتر است ترس خود را با آنان در میان بگذارید تا با شنیدن و درک تجربیات آنان، ترس خود را کاهش دهید.
  2. تکنیک های آرامسازی را یاد بگیرید: همواره به یاد داشته باشید که با آرام کردن خود در مواقعی که ترس بر شما غلبه می کند، بر افکار وسواس گونه خود مسلط می شوید. از این رو بهتر است در موقعیتی باشید که به راحتی نفس بکشید و افکار منفی را از خود دور سازید.
  3. مدیریت زندگی را در دست بگیرید: با شرکت در فعالیت های مختلف و به چالش کشیدن خود، می توانید تجارب جدید کسب کنید. افرادی که همواره فعال هستند، از عذاب های ذهنی دور می مانند و به نوعی در مسیر رهایی از ترس از مرگ قدم بر می دارند.

رهایی از ترس از مرگ

یک مشاوره چگونه می تواند به شما کمک کند؟

درمان رفتار شناختی، بهترین روش برای درمان ترس از مرگ به شمار می رود. در این نوع درمان، درمانگر بر پایه بحث و ارائه، شما را ملزم می دارد تا طبق مراحل زیر عمل کنید.

  • ترس را بپذیرید:

هرآنچه که از آن می ترسید و از روبروشدن با آن واهمه دارید، لیست کنید. سپس با آن روبرو شوید. بهتر است خود را در موقعیت هایی که از آن ابا دارید قرار دهید.

  • رفتارهای وسواس گونه را ترک کنید:

اگر دائما در حال کنترل سلامت فیزیکی خود هستید و بدین وسیله می خواهید از مرگ فرار کنید، سخت در اشتباهید. تمایل به بقا و سلامتی در تمام انسان ها وجود دارد. اما رفتارهای وسواس گونه، زندگی را به طور کل مختل می سازد. با ایجاد فاصله در تعداد دفعات مراجعه به پزشک، این حس را در خود کاهش دهید.

  • تجربه های تلخ ناشی از مرگ را بررسی کنید:

اغلب افرادی که با داغ عزیزان روبرو می شوند، بیماری های سخت و کشنده را تجربه می کنند و یا دیگران را در حال تجربه آن می بینند، از تصور مرگ بیشتر واهمه دارند. نگاه خود را به اینگونه وقایع تغییر دهید و بپذیرید مرگ بخشی از خاصیت آدمیست.

  • از زندگی لذت ببرید:

اهداف بزرگ و کوچک خود را بشناسید و تمام آنچه را که می خواهید از زندگی بگیرید.

در حقیقت هدف واقعی از مرگ، ارزش دادن به زندگی دنیوی است. اینکه شما بتوانید در مدت زمانی که به شما فرصت داده شده بهترین عملکرد را داشته باشید، چهره تلخ مرگ را تغییر می دهد.

همه ما جزوی از یک چرخه بزرگ هستیم و قانون طبیعت ما را وا می دارد تا روزی این جهان را ترک کنیم. رهایی از ترس از مرگ تنها با پذیرش این حقیقت میسر می شود. لذا بهتر است این واقعیت را بدور از ترس بلکه با آرامش بپذیریم.

چنانچه در خصوص روش های رهایی ترس از مرگ سوالاتی داشتید می توانید با همکاران ما در نوا مشاور تماس برقرار نمایید و از خدمات مشاوره روانشناسی تلفنی استفاده کنید.
شماره تماس نوا مشاور

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

۳ روش اصلی رهایی از ترس از مرگ کدامند؟

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره