علائم خماری تریاک؛ علائم فیزیکی و روانی خماری تریاک

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

علائم خماری تریاک؛ علائم فیزیکی و روانی خماری تریاک

علائم خماری تریاک زمانی بروز پیدا می کند که فرد وابسته، در یک بازه زمانی کوتاه روزانه، به میزان مواد مورد نیاز خود دست پیدا نکند.سوء مصرف و اعتیاد به مواد مخدر، اغلب با علائمی فاحش و آشکار همراه است که با توجه به نوع ماده مصرفی، این تغییرات و علائم متمایز می شوند. استعمال و مصرف انواع مواد مخدر نظیر تریاک، در وجود یک فرد معتاد، نهادینه می شود و سپس دسترسی نداشتن به آن عوارضی را برای او به دنبال دارد. علائم خماری تریاک قابل کنترل و مدیریت هستند.

آیا مصرف تریاک اعتیاد آور است؟

اعتیاد به تریاک، که جزو شایع ترین و شاخص‌ترین مصارف دارویی به حساب می آید، موجب ایجاد یک نوع وابستگی جسمانی یا روان شناختی به طبقه خاصی از داروها می شود که امروزه به جهت ذهنیت عدم ایجاد اعتیاد در فرد، رو به گسترش است.اگر تصور می کنید:

  • مصرف تریاک اعتیاد آور نیست.
  • تریاک موجب کنترل قند خون می شود.
  • به تقویت قوای جنسی منجر می شود.
  • به افزایش توجه و تمرکز کمک می کند.
  • درد های جسمانی را با عوارض کم تسکین می دهد.
  • غم و اندوه را کم می کند.

باید بدانید که سخت در اشتباهید! چرا که تریاک از گل گیاه خشخاش بدست می آید و دارای ده درصد مورفین است. علیرغم اینکه مورفین نوعی تسکین دهنده قوی درد محسوب می شود و  مصرف آن در طولانی مدت موجب ایجاد وابستگی و در نهایت اعتیاد می شود.

علائم خماری تریاک را بشناسید

در کنار عواملی نظیر وابستگی و اعتیاد می بایست به تاثیر تریاک بر چهره و بدن نیز توجه نمود. این ماده مخدر شکل ظاهری و فیزیکی معتاد را در کنار خصوصیات رفتاری او تحت تاثیر قرار می دهد. از آثار مخرب استعمال تریاک می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تنگ شدن مردمک چشم
  • ایجاد یبوست
  • خشکی در دهان
  • تغییر در رنگ طبیعی پوست
  • سیاهی لب و دندان ها

زمانی که فرد، مصرف تریاک خود را قطع می کند و یا در اثر عواملی تصمیم به کم نمودن مصرف روزانه خود می نماید به مرور علائم خماری تریاک در او ظاهر می شود. علائم ناشی از ترک یک ماده مخدر، با سایرین متفاوت است. اغلب حالات ناخوشایند ترک اعتیاد به مواد مخدر، خود را با علائم جسمانی نشان می دهد.ترک مواد توهم زا، تاثیر مستقیم بر روان معتاد گذاشته و با علائم روانی نمود پیدا می کند.

آیا علائم فیزیکی خماری تریاک در بدن همه معتادان یک شکل است؟

میزان علائم ناشی از ترک برای معتادان متفاوت است. علائم جسمانی در ترک تریاک بسیار شدید و ناخوشایند است. در مراحل آغازین ترک، فرد دچار تاری چشم‌ها و خمیازه‌های مکرر می شود و در ادامه با از بین رفتن اشتها، فرد وارد دوره‌های سرد و گرم شدن بدن و درد های شدید می شود. فشار خون و نبض معتاد در حال ترک، بالا رفته و تنفس او نیز دچار مشکل می شود.در یک نگاه کلی می توان علائم ترک تریاک در وضعیت جسمانی معتاد را در موارد زیر خلاصه نمود:

  • لرزش
  • تعریق
  • آبریزش بینی
  • درد در عضله ها و مفاصل
  • حالت تهوع و استفراغ
  • یبوست و یا اسهال
  • اختلالات پوستی مثل خارش

علائم نکشیدن تریاک در روان معتاد

بجز علائم ظاهری و جسمی، فرد معتاد در اثر کاهش و یا قطع مصرف دچار دگرگونی‌های روحی می شود. علائم روانی نسبت به مسائل جسمی، متعدد و گسترده تر است. این نشانه ها در ابتدا بصورت خفیف نمایان می شوند و به مرور زمان شدت گرفته و معتاد را درگیر می سازند.در اولین قدم، فرد معتاد به تریاک، با اضطراب شدید میل و وسوسه شدیدی به مصرف پیدا می کند، به مرور که علائم روانی شدت می یابد تمایل فرد به مصرف مجدد بسیار بالا می رود. لذا کنترل و مدیریت این گونه علائم از اهمیت بیشتری برخوردار است و می بایست توسط یک درمانگر ترک اعتیاد و یا روانشناس، کنترل شود. علائم روانی نیز در موارد زیر خلاصه می شود:

  • بی قراری و حالت اضطراب
  • افسردگی
  • زود رنج شدن و خلق پایین
  • کندی در برقراری ارتباط
  • احساس کسالت و خمودگی

چگونه می توان علائم خماری تریاک را کنترل کرد؟

تریاک، زیر ساخت تمام مواد افیونی است. این ماده مخدر با اتصال به گیرنده های بخش مغز و نخاع، موجب ایجاد تغییرات در شکل و ساختار عملکردی گیرنده ها می شود که در نهایت منجر به اختلال در سیستم جسمانی و روانی فرد مصرف کننده می شود. اما خوشبختانه روش های موثری جهت کاهش درد ناشی از ترک تریاک وجود دارد که به فرد در حال ترک کمک می کند تا علائم ترک تریاک را تحمل کرده و موفق به ترک شود.روش‌های دارو درمانی، تغییر رژیم غذایی و تغذیه معتاد در زمان ترک، ایجاد شرایط مناسب در محیط خانه و مدیریت رفتار اعضای خانواده با فرد معتاد، از جمله راهکار‌هایی است که روند ترک تریاک را تسهیل می بخشد.

تاثیر رژیم غذایی 

همانطور که گفته شد، علائم خماری با درگیر ساختن جسم و روان بیمار، او را به حالت نیمه هوشیار در می آورند. این حالت که عموما 12 تا 24 ساعت طول می کشد، موجب رنج فرد در حال ترک می شود.در زمان ترک اعتیاد در خانه می توانید با بهره مندی از رژیم غذایی مطلوب، عوارض مربوط به خماری را کاهش دهید. برخی مواد غذایی طبیعی، به طور موثری موجب تقلیل حالت خماری شده و کمک می کنند تا معتاد از این برهه حساس به سلامت عبور کند.

ویتامین ها

استفاده از مواد مغذی که حاوی ویتامین هستند، به طور معجزه آسایی حس خماری را کم می کنند. برای مثال مصرف جوی دو سر در وعده صبحانه با وجود ویتامینB، کلسیم، آهن و منیزیم، موجب افزایش انرژی در بدن می شود. مصرف جنسینگ نیز به طور موثری حالت تهوع، خستگی و دل درد های ناشی از خماری را کاهش می دهد.

میوه و آب میوه های طبیعی

از آنجا که میوه و آبمیوه، دارای قند طبیعی هستند موجب افزایش انرژی در بدن شده و ضعف و بیحالی ناشی از خماری را کم می کند. برای مثال آب نارگیل و یا میوه موز که سرشار از پتاسیم هستند، می توانند موجب افزایش ادرار شوند و آب از دست رفته بدن را جبران کنند. از این رو حس خماری را از بیمار دور می کنند.

غذاهای مغذی

فرد در حال ترک که در دوره خماری قرار دارد بیش از هر زمانی نیاز به مصرف مواد مغذی دارد. مصرف آب گوشت در وعده های مکرر موجب تامین مواد معدنی بدن می شود. شما می توانید از سایر غذاهای مغذی که حاوی منیزیم و یا ویتامین ب 6 هستند استفاده کنید.

درمان پا درد خماری تریاک

یکی از شایع ترین علائم مربوط به خماری تریاک، درد های عضلانی در قسمت پا است. این درد که اغلب منجر به سندروم پای بی قرار می شود می تواند فرد در حال ترک را به شدت عذاب دهد. بهتر است در این فرصت از روش های سنتی و علمی جهت کاهش درد خماری استفاده کنید. به منظور کاهش درد در ناحیه پا، دوش آب گرم و استراحت را در برنام ترک خود قرار دهید و از دارو های طبیعی همچون دمنوش گل بابونه، مریم گلی و دمنوش گل شقایق نعمانی استفاده کنید. استفاده از روغن های گیاهی در حین ماساژ درمانی و یا استفاده از بادکش گرم در این ناحیه، می تواند به طور ویژه‌ای در کاهش درد پا در زمان خماری موثر باشد.فراموش نکنید در این برهه حساس اقدام به مصرف خودسرانه دارو جهت کاهش درد پا نکنید زیرا درمان های دارویی باید تحت نظر پزشک و با تجویز نسخه وی صورت گیرد.

کلام آخر

مصرف تریاک موجب تضعیف عملکر طبیعی مغز می شود بطوریکه آن را کند ساخته و سلول های پیام درد را تحت تاثیر قرار می دهد پیداست که در این حالت احساس درد کاهش می یابد اما در ادامه بدن به مصرف تریاک عادت کرده و مصرف کننده تبدیل به معتاد می شود. ترک تریاک مشابه سایر مواد افیونی، می بایست در بستر روش های علمی و درمان‌های روانشناسی صورت بگیرد. لذا توصیه می کنیم پس از اینکه تصمیم جدی خود را برای ترک و درمان سوء مصرف خود گرفتید، با یک درمانگر و مشاوره مشورت کنید تا فرآیند درمان را دقیق و با حوصله طی کنید.دپارتمان مشاوره نوا مشاور می تواند در رابطه با علائم خماری تریاک و ترک آن روش های موثر ترک را با توجه به نوع مصرف و مدت آن ارائه دهد تا یک درمان بدون بازگشت را تجربه کنید.

  • علائم ظاهری خماری تریاک شامل چه مواردی است؟
  • علائم روانی خماری تریاک با چه نشانه هایی همراه است؟
  • مصرف چه مواد غذایی در کاهش خماری تریاک موثر هستند؟

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

علائم خماری تریاک؛ علائم فیزیکی و روانی خماری تریاک

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

1 دیدگاه دربارهٔ «علائم خماری تریاک؛ علائم فیزیکی و روانی خماری تریاک»

  1. سلام. من هفته ای چهار گرم تریاک به مدت پنج سال استفاده میکنم . هیچ علامت ظاهری در جسمم تیرگی پوست یا لب ندارم . از لحاظ غذایی مشکل ندارم .امتحان کردم عرق سرد اذیتم میکنه . گرم میشه بدنم . درد عظله دارم . کمر درد دارم . ادامه دادن کمی سخت بود . و دوباره کشیدن تریاک رو ادامه دادم. ایا میتونم در خانه ترک کنم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره