تأثیر تریاک بر چهره و بدن انسان

تأثیر تریاک بر چهره و بدن انسان

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

تأثیر تریاک بر چهره و بدن انسان

تریاک به عنوان یکی از قدیمی ترین مواد مخدر در ایران شناخته می شود. این مواد مخدر از نظر قدرت عملکرد در حد بالایی بوده، به حدی که در علم پزشکی پس از برخی جراحی ها با تجویز پزشک برای کاهش درد ناشی از جراحی میزان مشخصی تریاک برای فرد تجویز می شود.مصرف تریاک در دراز مدت ضررهای جبران ناپذیری بر روی بدن، مغز، پوست و چهره فرد می گذارد و آنها را از حالت عادی خارج می سازد. بدین ترتیب ترک تریاک نیز با توجه به میزان و شدت اعتیاد هر فرد به آن، چالش‌های خاص خود را دارد.
در این مقاله ما قصد داریم تأثیر تریاک بر چهره و بدن انسان را برای شما شرح دهیم تا در صورتی که خود و یا اطرافیانتان به مصرف این ماده مخدر اعتیاد پیدا کرده اید با دانستن مضرات آن نسبت به ترک اعتیاد تریاک سریع تر اقدام نمایید.

تریاک کاسبرگ گیاه خشخاش می‌باشد که آن را تیغ می‌زنند و عصاره ایی تهیه می‌کنند که آن را خشک نموده و به نام ماده مخدر تریاک به بازار عرضه می‌نمایند. تریاک دارای مقدار زیادی مورفین می‌باشد که تاثیر مستقیمی بر روی اعصاب و مغز خواهد گذاشت.

 

تاثیرات تریاک بر اعضای بدن انسان

تریاک تاثیرات مخرب زیادی بر بدن انسان در دراز مدت وارد می کند که در زیر به آن اشاره می کنیم:

  • مغز انسان

اولین تاثیری که مصرف تریاک بر بدن انسان می گذارد، به مغز او باز میگردد. تریاک با تحت تاثیر قرار دادن مغز انسان او را یکجا نشین و تنبل می نماید و همین امر سبب می شود تا شخص رفته رفته قوای جسمانی خود را از دست داده و به همین دلیل پس از مدتی از اعتیاد به تریاک خانه نشین شود.

  • سیستم دفاعی بدن

یکی از تاثیرات دیگر تریاک در بدن انسان، تاثیر بر سیستم دفاعی بدن او می باشد، تریاک در بدن شخص معتاد سیستم دفاعی بدن او را کاهش داده و به همین دلیل فرد معتاد به تریاک آماده دریافت انواع عفونت ها می شود.

  • دهان و دندان

یکی از تاثیرات دیگر تریاک در بدن انسان، تأثیر بر دهان و دندان می باشد، مصرف تریاک به مرور زمان بیماریهای دهان و دندان و لثه را افزایش می دهد و فرد معتاد همیشه لثه های ملتهب، قرمز رنگ، همراه با خونریزی و دندان جرم گرفته را شاهد خواهد بود.

  • کاهش وزن شدید

از شایع ترین عوارض مصرف تریاک کاهش وزن شدید فرد معتاد می باشد، افرادی که به مصرف تریاک اعتیاد پیدا میکنند در کوتاهترین زمان به طور غیر طبیعی لاغر و بد هیکل می شود.

  • دستگاه تنفسی

عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی از جمله ریه از شایع ترین عوارض مصرف تریاک می باشد، معمولاً افراد معتاد دچار خونریزی بینی، سرفه شدید و التهاب قفسه سینه می شوند و به مرور زمان نارسایی ریه و دستگاه تنفسی به سراغ آنها خواهد آمد.

  • اختلالات عصبی

کاهش قدرت حافظه نیز از دیگر علائم و نشانه های مصرف مدت دار تریاک می باشد و فرد معتاد پس از مدتی شاهد کاهش حافظه و قدرت حرف زدن خود خواهد بود.

  • اختلالات خواب

یکی از تاثیرات دیگر تریاک در بدن انسان، اختلالات خواب می باشد که افراد معتاد به مرور زمان بی خواب می شوند و شروع به هذیان گویی می نمایند.

  • نارسایی کلیه

کلیه ها از دیگر اعضای بدن بوده که از مصرف تریاک آسیب می بینند.
افراد معتاد بیشتر از بیماریهای کلیوی رنج می برند و با مرور زمان دچار بیماریهای حاد کلیه می شوند و همین امر ممکن است منجر به آن شود که کلیه خود را از دست دهند.

  • نارسایی کبد

کبد نیز از جمله اعضایی است که مصرف تریاک به آن آسیب میزد و فرد پس از مدتی استفاده از تریاک پتانسیل آنرا خواهد داشت که به نارسایی کبد مبتلا شود.

تغییرات پوستی و چهره از عوارض جانبی رایج مصرف تریاک است. تحقیقات اخیر نشان می­دهد که مصرف تریاک و مواد افیونی با تاثیری که بر سلول­های پوستی دارد؛ موجب واکنش­های شبه آلرژیک می­شود.
تغییرات پوستی در این افراد به صورت خارش صورت، کهیر، قرمزی پوست و بثورات پوستی ظاهر خواهد شد.

در واقع با مصرف تریاک گیرنده­های پوستی در پاسخ به این مواد، هسیتامین ترشح می­کنند و عوارض شبه آلرژیک در فرد ایجاد می­شود.

برجستگی­های قرمز روی پوست صورت و گرگرفتگی نیز ناشی از ترشح هسیتامین در پاسخ به مواد افوینی است.

علاوه بر این، تاثیر تریاک بر چهره در برخی موارد به صورت پوست خنک و سرد ظاهر می­شود.
در این موارد صورت رنگ پریده و بی­حرارت شده و ماهیچه­ ها لاغرتر به نظر می­رسند. ممکن است که حتی فرد دچار لرز یا هایپوترمیا در نواحی صورت شود.

از طرفی دیگر تأثیر تریاک بر چهره و بدن انسان با خشکی پوست صورت همراه است. بسیاری از معتادان نیز از اسپاسم­های آزاردهنده عضلات صورت شکایت دارند.
تغییر ظاهر ماهیچه­های صورت ممکن است که آن­ها را از حالت طبیعی خارج کرده و چهره فرد را شکسته ­تر نشان دهد.

عوارض دیگر مصرف تریاک

فرد معتاد با مصرف تریاک می تواند در مرحله اولیه شاهد عوارض زیر باشد:

  • تعریق بدن ایجاد می شود.
  • خشکی دهان ایجاد می شود.
  • احساس گیجی و حواس پرتی دست می دهد.
  • یبوست پیدا می کند.
  • حالت تهوع شدید ایجاد می شود.
  • مردمک چشم تنگ می شود.
  • چهره سرخ می شود.
  • عدم تعادل ندارند.
  • تشنج ایجاد می شود.
  • مشکل بلغ غذا پیدا می کنند.
  • زبان ، دست، صورت، گلو و پا متورم می شوند.
  • فشارخون پایین پیدا می کنند.
  • سردرد و سرگیجه دارند.
  • درد قفسه سینه را حس می کنند.

همانطور که گفته شد؛ تریاک از گیاهی به نام خشخاش گرفته می­شود. این گیاه منبع غنی آنتی ­اکسیدان ها است که در سلامت پوست و مو تاثیر دارد. البته فراموش نکنید که این تاثیر مثبت با مصرف تریاک به دست نمی‌­آید.

تحقیقات بسیاری بر روغن خشخاش و تریاک انجام شده است که تاثیر تریاک بر چهره را نشان می­دهد. مهم­ترین ترکیبات این ماده، آنتی ­اکسیدان­ها هستند.

آنتی­ اکسیدان­ها اگر در جهت درست مصرف شوند؛ در بهبودی زخم­ها و جوش­های صورت موثر هستند. اما مصرف بیش از اندازه آن­ها انواع سرطان­ها را ایجاد می­کند.

تحقیقات اخیر نشان می­دهد که روغن خشخاش به عنوان منبع ویتامین E نیز قابل استفاده است. علاوه بر این، اسید­های چرب مفید این ماده نقشی اساسی در ترمیم مشکلات پوستی دارد.

اسیدلینولئیک مهم­ترین اسید چرب خشخاش و تریاک است که با حفظ آب بدن بر پوست تاثیرگذار است.
تاثیر تریاک بر چهره را با مصرف روغن خشخاش می­توان به وضوح دید. این اسید مانع پوسته پوسته ­شدن و خشکی صورت می­شود.

اسیداولئیک نیز ماده دیگری است که در تریاک و روغن خشخاش دیده می­شود. این اسید در ترمیم زخم­های بدن و تسریع بهبودی­ها نقش دارد.

تاثیر تریاک بر سیستم ایمنی بدن

بسیاری تصور می­کنند که مواد مخدر تاثیر مثبتی بر سیستم ایمنی دارد. با این حال این یک تصور کاملا اشتباه است که در ادامه آن را توضیح می­دهیم. تریاک و مواد افیونی سیستم ایمنی بدن را از 3 جهت تحت تاثیر قرار می­دهند:

  • لنفوسیت­ها­ی T
  • لنفوسیت­های B
  • سلول­های کشنده طبیعی (NK)

با تاثیر تریاک بر سلول­های ایمنی بدن، فرد در برابر انواع بیماری­ها و پاتوژن­ها آسیب­پذیر می­شود. با مصرف تریاک سیستم ایمنی دست به تخریب خود زده و عملکرد صحیح خود را از دست می­دهد.
در این شرایط زمان بیشتری برای بهبودی زخم­های بدن نیاز است و احتمال بروز انواع عفونت­ها در فرد بیشتر می شود.

در واقع با ضعف این سیستم سایر عوارض جانبی شدیدتر ظاهر می­شود. چرا که بدن توانایی خود را جهت مقاومت برابر آن­ها از دست می­دهد.

تخریب­های درون سلولی، از بین­رفتن عضلات بدن و صورت و سایر عوارض جانبی مصرف تریاک با ضعیف­شدن سیستم ایمنی بیش از پیش به نظر می­رسند و دوره درمان فرد طولانی­تر خواهد بود.

مواد مخدر و تریاک به دلیل افزایش ترشح دوپامین و تقویت احساس لذت در مغز، عملکرد آن را تغییر داده و احساس ترس که از طبیعی­ترین نیازهای بدن است؛ از بین می برد.

برخی تصور می­کنند که با از بین­ رفتن احساس ترس سیستم ایمنی بدن تقویت می­شود؛ اما این دیدگاه کاملا اشتباه است.
چرا که تریاک و مواد افیونی به طور مستقیم بر سلول­های سیستم ایمنی تاثیر گذاشته و منجر به تخریب یا تغییر عملکرد آن­ها می­شوند و این از مهمترین عوارض اعتیاد به این ماده است.

در نتیجه امکان تقویت سیستم ایمنی با مواد مخدر به هیچ ­وجه وجود ندارد

سخن پایانی

مضرات و تأثیر تریاک بر چهره و بدن انسان را نمی توان نادیده گرفت. اگر از مصرف کنندگان آن هستید، از همین امروز برای ترک آن تصمیم بگیرید.
مشاوران ترک اعتیاد به مواد مخدر ما همواره در دسترس شما هستند، کافی است با شماره های زیر با ما در مرکز نوا مشاور تماس بگیرید.

 

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

تأثیر تریاک بر چهره و بدن انسان

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

50 دیدگاه دربارهٔ «تأثیر تریاک بر چهره و بدن انسان»

  1. سلام من25سالمه 3سال شیره کشیدم داغونم کرد زشت شدم پولم رفت جوانیم عمرم رفت یه روز ظهر که می‌کشیدم یهو تصمیم گرفتم دیگه نکشم همونجا همه چیرو ریختم دور بدون قرص بدون هیچی ترک کردم گفتم اگه می‌خوام بمیرم بزار بمیرم ولی مرد نیستم اگه بکشم یک ماه بیدار بودم درد می‌کشیدم فقط مردم زنده شدم به خودم میگفتم بلاخره که تموم میشه خداروشکر یک ساله ترک کردم زیبا شدم هیکلم خوب شده سرحالم دیگه افسرده نیستم دیگه دقدقه اینکه باکسی تفریح نرم ندارم زندگیم 100در100عوض شد خیلی خوشحالم ترو خدا واقعی ترک کنید باز نرید سراغش باور کنید تریاک هیچی رو خوب نمیکنه یهو ترک کنید کسی با ترک نمرده اگه میمرد یکیش من بودم صبح بیدار میشدم تا ساعت 2صبح میکشیدم باز روز دیگه همینجور ذلیل بودم انشالله همه ترک کنند

  2. سلام‌من‌۳۰سالمه‌وحدودا۱۵ساله‌تریاک‌وشیره‌مصرف‌میکنم‌و۵الی۶بارترک‌کردم‌ولی‌دوباره‌کشیدم،میخوام‌بگم‌اگه‌بخوای‌ترک‌کنی‌نبایدقرص‌بخوری‌وبااب‌سردحموم‌کنی‌وخودبه‌خودترک‌کنی،واینکه‌تحمل‌دردش‌تایپ هفته است‌ولی‌وسوسه‌اش‌تااخرعمرهمراهته‌بایدباوسوسه‌کناربیای‌اگه‌کناراومدی‌یعنی‌ترک‌کردی،ماکه‌نتونستیم‌وازخدامیخوام‌کمکم‌کنه،ماهم‌چهره‌وخصوصیات‌دیگروازدست‌دادیم

  3. درود، مقاله ناقصی بود، چون نه مکانیسم اثر عوارض درج شده بود نه منبع اونا، به یاد داشته باشید هر مطلب علمی که نه مکانیسم اثر داشته باشد و نه منابع، از ارزش ساقط است، با سپاس

  4. اونی که نوشته ضعیف شدن ایمنی و ۱۰۰تا درد و عفونت
    برو ببین مشتقاتش تو بیشتر داروهای دکترا هست حالا چه بریم تریاک بکشیم چه بریم مسکن و ..بخوریم همش یکیه و تازه ضرر قرص های اعتیاد آور رو نداره .

  5. با سلام شوهره من 13ساله ترامادول مصرف می‌کنه از دوعدد رسوند روزی یه خشاب رفته رفته زیادتر شد تلاش کردم تا ترک کنه نتونست فهمیدم دوباره مصرف می‌کنه الان 3ساله شیره تریاک با سیخ می‌کشه اولا روزی یکبار بعدن شد دوبار بعد سه بار هر بار که میشینه دوساعت پایه منقل یه پسره 12ساله دارم شک کرده هرکاری هم میکنم ترک نمیکنه کلا عوض شده اخلاق و خصوصیاتش خیلی بداخلاقی می‌کنه گوشه گیری می‌کنه .زود زود قهر می‌کنه دنباله بهونه میگرده تا دعوا کنه .وقتی هم میشینه پایه منقل میگه باید توام بشینی اینجا من تنها نباشم منم حالم بهم میخوره از بوش سردرد و استفراغ میاد بهم بنظرتون من چیکار کنم توروخدا کمکم کنین.

  6. سلام وعرض ادب من آنقدر مصرفم کمه که میتونم با۳عددقرص ب۲ترک کنم ولی از کجا گیر بیارم داروخانه ها نمیدن دکتر هم خجالت میکشم برم لطف کنید وکمک کنید

    1. حجت الله نادری

      سلام تواگه مصرفت کمه با کم تر کردن خودش، مرد باش وبرو کنار ودیگه سراغش نرو اگه با B2ترک کردی در اصل ترک نکردی جایگزین کردی وغرور ترک به همین منوال بهت دست میده ودوباره مضرف میکنی.

  7. یکی از عوارضی که ذکر نکردید اینه اگر به کودکان در حال رشد مواد برسه به هر طریقی چه خودش مصرف کنه چه پدر تو خانه بکشه و وارد بدن بچه هم بشه اینه که جلوی رشد کودکان رو میگیره یعنی در بزرگ سالی این بچه ها قد کوتاه تر و بنیه فیزیکی ضعیف تری خواهند داشت از حالت طبیعی

  8. سلام ده ساله شیره تریاک مصرف میکنم قبل از مصرف یعنی ده سال پیش چهره بی نهایت زیبای داشتم همه میگفتن بهم چقد خوش قیافه هستی ولی الان به قدری زشت شدم که باورش برای خودم سخته مصرفم روزی یک الی دو گرمه میگم مگه میشه روزی یک گرم شیره اینقد ادمو زشت کنه اخه سیگارم میکشم میخام بدونم دلیل اینهمه بد ریختی صورتم چیه

    1. انزيمهاي كبد رو ازمايش بده. اگر بالاست به هر ترتيب كه شده مصرفت رو كم كن و كنارش بگذار. سيگار هم پوست رو خاكستري ميكنه. خبر خوب اينه كه در صورت ترك خيلي از اين عوارض قابل بازگشت هستند و صورتت هم پر ميشه.

    2. خواهش میکنم ترک کن ، بابای منم خیلی قشنگ بود ، داغون شده، از هرکسی ک شده حرف شنیدیم ،اعتیاد شما روی زندگی بچه ها و خانواده تون خیلی تاثیر میذاره ، خواهش میکنم ترک کن ، ما رندگی نکردیم فقط حسرت خوردیم ، اب شدن شماها خانواده رو داغون میکنه، پیر شدیم ، بخدا تهش نابودیه

    3. حمیدقوریانی خرو

      سیگارداداش من ازهمه بدتره،چهره انسان روسیگارخراب میکنه تاتریاک،شماسعی کن سیگاروبذاری کنارببین چقدربهترمیشی،بعدبه خواست خداموادروهم میذاری کنار.

  9. سلام.سپاس از سایت خوبتون.من مدت دو ساله ک تریاک مصرف میکنم.میزان مصرفم خیلی کمه،ده روز یک مثقاله مصرفم و روزی یک بار مصرف میکنم.میخوام هرچه سریعتر خلاص بشم ازین ماده مضخرف.ولی میترسم عوارض ترک باعث بشه خانوادم بفهمن.28 سالمه و وضع ظاهریم باعث شده خانوادم مشکوک بشن.لطفا راهنماییم کنین،چون میزان مصرفم کمه میتونم راحت ترکش کنم؟چه مدت طول میکشه سمش از بدنم خارج بشه؟

    1. جنبه ذهنی هست . معمولا تا 4 یا 5 روز مورفین تماما دفع میشه واسه شما .کاری نداره فقط باس بخوای. یک شنبانه روز اول رد کنی روز دوم با ذوق و اشتیاق بیشتر میری واس بهتر شدن کاری نداره اصلا

    2. داداش اگه واقعا دو ساله میکشی ک باید بگم بهترین موقع‌س واسه ترک کردن ، مخصوصا ک دفعه اولته ، ببین قرص ب2 بگیر و روز اول یک چهارمشو بخور ب2 زورش زیاده میتونی راحت روز در میون یک چهارم رو دوباره نصف کنی یعنی یک هشتم ب همین روال راحت میزاری کنار ، فقط اینو بگم ک الان ترک بکنی دوباره لغزش بکنی برای دفعه ی بعدیت ترکت سخت میشه ، داداش از همین الان شروع کن بقران حیفه جوونیته ، بگی از فردا میزارم کنار از فردا نمیکشم چیزی درست نمیشه فقط و فقط ب این فک کن ک همه چیتو ازت میگیره

      1. سیگار فقط سیگار نکش..من ۲۳ ساله میکشم…سیگار نمیکشم..امکان نداره ببین امکان نداره از رو صورت تشخیص بتونی بدی من میکشم…فقط سیگار نکش..به قول الیاس خدابیامرز دوستم…یه دودت رو دو تا نکن….فقط سیگار بزار کنار

        1. داداش مگ میشه تریاک کشید و سیگار نکشید؟ من خودم تریاک میکشیدم که سیگار بهم حال بده

      2. حمیدقوریانی خرو

        من خودم ۳۴سال سنمه ۱۵ساله دارم تریاک میکشم بیشترش شب به شب بوده تاروزی دوسه بار،بارهاگفتم ازفرداترک میکنم والی فرداهای دیگرولی هنوزسرخونه اولم،زن وزندگی وهمه چیموارم گرفته مواد،شماسعی کن هرچه زودتربه فکرترک باشی،چون تابجنبی امروزنه چندروزدیگه اجباربه مصرف روزانه میشی،وزن وزندگی وبچه وخلاصه همه چیتواردست میدی،وتابه خودت بیای اون یه ذره مردونگیت روهم سوزونده رفته،من که دعامیکنم خدادشمنمو گرفتارهمچین چیزی نکنه،چون ایقدمهرداره،خصوصابزم دورهمیش که خیلی سخته انسان فراموشش کنه،

    3. من ۲۳ سالمه ۷ ساله به کوب شیره و قرص مصرف میکنم . این اواخر روزی ۳ . ۴ گرم شیره زیر زبونم حل میکردم الان ۲۰ روزه با قرص لایف ترک کردم الان چند روزم هست خود لایفم ترک کردم واقعا بهتون پیشنهاد میکنم اگه ترک بدون درد میخواید من خیلی چیزارو امتحان کردم ولی لایف عالیه نه خمار میشی نه نعشه خودشم اعتیاد نداره . میتونید از عطاریا بگیرید

    4. سلام برادرم الان از فهمیدن خانواده نگرانی نه نترس چون اگه ادامه بدی روزی بایستی ازهمه بترسی وخجالت بکشی والی آخر نترس ترس برا مرد خوب نیست جوانی وبه قول خودت اگه راست باشه یک مثقال میشه 4.5 گرم در یک هفته اگه با بافور میکشی که چیزی نیست اما نگران نباش درسته سخته سختر از آن نیست که مردم تصادف میکنن داغون میشن ولی تحمل درد وبهبود تورا بخدا اول به خاطر خودت دوم به خاطر خانواده‌ات از این این قاتل مهربان خودت را نجات بده خیلی زود دیر می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره