درمان بی خوابی در زمان ترک اعتیاد؛ معرفی قرص و داروهای گیاهی

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

درمان بی خوابی در زمان ترک اعتیاد؛ معرفی قرص و داروهای گیاهی

َبی خوابی بعد از ترک اعتیاد به مواد مخدر گاه افراد را کلافه می کند. درمان بی خوابی در زمان ترک اعتیاد چگونه صورت می گیرد؟ بی خوابی یکی از پیامدهای ناشی از درمان به وسیله سم زدایی است. این عارضه مهم ترین مشکل بیماران در طول فرآیند ترک است. از این رو درمان بی خوابی در زمان ترک اعتیاد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

همواره به خاطر داشته باشید عدم درمان بی خوابی بعد از ترک، می تواند بیمار را به سمت مصرف قرص های خواب آور و یا مصرف الکل سوق دهد. در این حالت درمان بدون نتیجه خواهد بود. چرا که بیمار تنها نوع وابستگی خود را تغییر داده و همچنان معتاد است.

درمان بی خوابی در زمان ترک اعتیاد

مشکلات خواب، یکی از مهم‌ترین بخش‌های درمانی برای ترک اعتیاد پایدار است، بی خوابی بعد از ترک یکی از شایع‌ترین مشکلات افراد بعد از کنار گذاشتن مواد است.درمان بی‌خوابی بعد از ترک اعتیاد به مواد مخدر و یا الکل با استفاده از روش‌ها و داروهای گوناگون امکان‌پذیر است درمان‌های متعددی برای این مشکل وجود دارد که می بایست در طول درمان و ترک اعتیاد در خانه و یا کلینیک های درمانی، مورد توجه قرار گیرد و در جلسات مشاوره ترک اعتیاد آن را مطرح کرد. شامل درمان با داروهای شیمیایی، داروهای گیاهی، ویتامین‌ها و مواد معدنی، تغییرات سبک زندگی، رفتاردرمانی، مدیتیشن، رژیم درمانی، ورزش، طب سوزنی، هیپنوتیزم و … می‌باشد.

محرومیت از خواب در زمان ترک اعتیاد

افراد معتاد محرومیت از خواب را تجربه می‌کنند، آنها خواب کمتری نسبت به حالت طبیعی دارند، اما کیفیت خواب کمتری را نیز تجربه می‌کنند. متأسفانه، محرومیت از خواب خود می‌تواند منجر به مصرف مواد، وابستگی و سوء مصرف شود. در حالی که الکل و مواد مخدر مانند حشیش می‌توانند در شروع خواب اولیه کمک کنند، اما آنها باعث خواب آسوده کمتر و وابستگی بیشتر به مواد اعتیادآور می‌شوند و مشکلات خواب، خواب ضعیف، و اختلالات خواب نیز خود به خود به وجود می‌آیند.مواد مخدر و سوء مصرف الکل ساختار خواب و نحوه عملکرد مغز برای خواب را مختل می‌کند، درمان بی‌خوابی در زمان ترک اعتیاد با استفاده از روش‌ها و داروهای گوناگون امکان‌پذیر است.

 

خوراکی ها و راهکارهای درمان بی خوابی ناشی از ترک

رفتار درمانی شناختی به طور خاص به شما کمک  می‌شود تا با افکاری که مانع خواب شما می‌شود، مبارزه کنید و از اضطراب‌ها و استرس‌های خود رها شوید.  در تکنیک بهداشت خواب به شما کمک می‌شود تا بدانید چه رفتارهایی را انجام دهید یا ندهید تا بتوانید خواب مناسب‌تری داشته باشید، مانند عدم استفاده از کافئین و گوشی همراه قبل از خواب، انجام ورزش به طور منظم و…در تکنیک‌های آرام‌سازی مانند مدیتیشن، ذهن آگاهی و تمرینات تنفس عمیق، شما به آرام کردن عضلات و ذهن خود می‌پردازید تا اضطراب را از خود دور کنید و با آرامش بیشتری به خواب روید.

درمان خانگی بی خوابی در زمان ترک اعتیاد:

  • کدو تنبل:  یکی از درمان های عالی برای خوابیدن است آب کدو تنبل را بگیرید.

  • یک لیوان شیر ولرم: قبل از خواب، تاثیری روی بدن شما می گذارد و به شما کمک می کند تا راحت تر بخوابید.علاوه بر این، شیر حاوی اسید آمینه تریپتوفان است و تولید سروتونین را تحریک می کند، که در نهایت موجب خوابیدن راحت تر می شود.

  • دانه های کنجد: منبع خوبی از مواد معدنی، کلسیم، کربوهیدرات ها و تمام ویتامین های B است

  • جوز هندی: عملا بیخوابی را درمان می کند، حاوی میریستیکین است، که یک آرام کننده است و به خوابیدن طبیعی کمک می کند.

  • چای سبز: پر از تینین و اسید آمینه است که در مبارزه با اضطراب و استرس به فرد کمک می کنند، ۱-۲ ساعت قبل از خواب یک فنجان چای سبز بنوشید.

  • موز: حاوی ملاتونین، تریپتوفان، منیزیم و سروتونین است، که به عنوان شل کننده بدن عمل می کنند مقدار بالای کربوهیدرات موجود در موز، باعث خواب آلودگی شما می شود. خیلی راحت و فقط قبل از رفتن به رختخواب موز بخورید.

  • تخم زنیان: یک قاشق چای خوری تخم زنیان را داخل ۳۷۵ میلی لیتر آب جوش اضافه کنید.این ترکیب را برای ۱۵ دقیقه بجوشانید، محلول را فیلتر کرده و عسل و شیر را به آن اضافه کنید؛ این چای را هر روز قبل از خواب بنوشید.

  • کشک:  بدن را قادر به جذب مواد معدنی و مواد مغذی ضروری اش می کند و همچنین باعث بهبود سیستم گوارش می شود.افراد مبتلا به بی خوابی، باید سه فنجان کشک را روزانه مصرف کنند، تا بتوانند خواب خوبی داشته باشد.

  • زیره سبز: یک قاشق چای خوری زیره سبز را در حدود ۵ ثانیه ،حرارت دهید. سپس، ۱ فنجان آب به آن اضافه کنید و آن را به نقطه جوش برسانید، آن را از گرما بردارید و روی آن یک پوشش قرار دهید.این ترکیب را برای پنج دقیقه فشار دهید و قبل از خواب بنوشید.

  • زعفران: حاوی خواص آرام بخشی است که به درمان مشکل بی خوابی کمک می کند.

  • دوش داغ: دو ساعت قبل از خوابیدن ،بسیار مفید است این کار، اعصاب و بدن را آرام می کند.

  • سرکه سیب: حاوی اسید آمینه ای است که خستگی بدن را تسکین می بخشد، به این ترتیب به شما کمک می کند تا خوابی طبیعی داشته باشید، از سوی دیگر، عسل سطح انسولین را افزایش می دهد که سروتونین آزاد می کند، و خواب را راحت تر می کند.

  • طب سوزنی: که این درمان باید توسط یک متخصص با تجربه انجام شود.

  • بادام: بدن را با به دلیل اینکه حاوی منیزیم و تریپتوفان است، ریلکس و آرام می کند.

  • عسل: برای درمان بی خوابی فوق العاده عالی عمل می کند.

مطلب مرتبط: درمان بی خوابی بعد از ترک اعتیاد

 

دارو درمانی برای درمان بی خوابی ناشی از ترک

سوء مصرف مواد در جوامع در حال افزایش است، و مشکلات خواب، خواب ضعیف، و اختلالات خواب نیز خود به خود به وجود می‌آیند، خواب باعث ایجاد آرامش و کاهش استرس می‌شود، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و مغز را فعال‌تر می‌کند و می‌تواند در بهبود سریع‌تر و رهایی از اعتیاد نیز بسیار کمک کننده باشد.

اما کمبود خواب چه بلایی سرمان می آورد؟

کمبود خواب موجب تحریک‌پذیری، عصبانیت، اضطراب و افسردگی می‌شود و قدرت تصمیم‌گیری و تمرکز افراد را کاهش می‌دهد، دارو درمانی، یکی از روش های موثر برای درمان بی خوابی در هنگام ترک اعتیاد است. بنزودیازپین ها و باربیتورات ها از جمله گروه های دارویی هستند که در درمان بی خوابی استفاده می شوند.اما باید از مصرف خودسرانه این داروها خودداری کنید و برای گرفتن نسخه مناسب به پزشک مراجعه نمایید.یکی دیگر معایب درمان دارویی این است که معمولا با قطع مصرف دارو، بی خوابی با شدت بیشتری برمی‌گردد.

چه قرص خوابی برای بعد از ترک اعتیاد مناسب است؟

همانطور که گفته شد، طول دوره سم زدایی به شدت در کیفیت خواب معتاد تاثیر می گذارد. کم خوابی و بد خوابی نیز به طور موثری مقاومت بدن را در برابر درد کم می کند. از این رو معتادان در این مرحله از درمان بسیار تحریک پذیرند. تحمل بی خوابی حتی برای انسان های عادی نیز دشوار است.لذا پزشکان توصیه می کنند بیمارانی که به مشتقات تریاک اعتیاد دارند، در این مرحله تحت نظر پزشک خود از قرص های خواب آور و یا شبه مخدر استفاده کنند. سپس می توانند در طول مسیر درمان و پس از اتمام علائم خماری، دوز مصرفی را کاهش دهند. بی خوابی را می توان اصلی ترین علت بازگشت فرد به مواد مخدر دانست.از این رو درمان اختلالات مربوط به خواب را می بایست بخش از مسیر درمان دانست و تا زمانی که علائم خماری ادامه دارد، از قرص های خواب آور، گیاهان دارویی و یا نوشیدنی های مفید برای ترک اعتیاد استفاده نمود. علائم مربوط به ترک اعتیاد عموما در هفته اول سم زدایی پایان می یابیند و یا به مرور کم می شوند. درمان بی خوابی در زمان ترک اعتیاد علاوه بر بهبود کیفیت خواب، به پیشگیری از ابتلا به افسردگی نیز کمک می کند.

داروی گیاهی برای بیخوابی ترک اعتیاد   

برخی دمنوش های گیاهی که فاقد کافئین هستند خواص آرام بخشی فوق العاده ای دارند و میتوانند در تنظیم خواب بعد از ترک اعتیاد موثر واقع شوند برخی از این دمنوش های گیاهی عبارتند از :

دمنوش سنبل الطیب از ریشه ی گیاه سنبل الطیب درست می شود و آرام بخشی نسبتاً قوی است.از این گیاه برای درمان مشکلات مختلفی همچون اختلالات خواب و اضطراب استفاده می شود.

اسطوخودوس درمانی سنتی برای رفع بی خوابی است.

دمنوش بابونه یکی از قدیمی ترین نوشیدنی های شبانه است که قرن ها از آن به عنوان یک نوشیدنی خواب آور و آرام بخش استفاده می شود.

دمنوش لیمو به کاهش فشار عصبی، استرس و اضطراب کمک می کند.

 

نتیجه گیری

عملکرد و ساختار مغز در طول سوءمصرف های طولانی مدت مختل می شود. از این رو بروز عارضه هایی نظیر بی خوابی و کم خوابی در افراد معتاد و در حال ترک، بعید نیست. مسیر های بسیاری برای درمان این نوع عارضه وجود دارد که به برخی از آن ها اشاره کردیم اما همواره به خاطر داشته باشیدکه ترک و درمان اعتیاد کاری نیست که بتوان آن را به تنهایی انجام داد. در طول این مسیر ناهموار، بروز برخی پیامدها دور از ذهن نیست. لذا ضروری است که این راه را با کمک یک راهنما و مشاور طی کنید. ما در مرکز نوا مشاور شما را تا بهبود و درمان کامل بی خوابی در زمان ترک اعتیاد یاری می دهیم.

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

درمان بی خوابی در زمان ترک اعتیاد؛ معرفی قرص و داروهای گیاهی

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره