تشخیص و درمان افسردگی در مردان

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

تشخیص و درمان افسردگی در مردان

افسردگی یک بیماری شایع روانی است که باعث تغییر در خلق و خو، احساس مداوم غم و اندوه، عدم علاقه یا لذت می شود و می تواند بر نحوه تفکر و عملکرد افراد تأثیر بگذارد. افسردگی می تواند در زندگی روزمره افراد تداخل ایجاد کند و بر سلامت جسمی، روابط با افراد دیگر و کار آن ها تأثیر منفی بگذارد. زنان بیشتر از مردان در معرض افسردگی قرار می گیرند، با این حال نباید از افسردگی مردان غافل شد. افسردگی در مردان نسبت به زنان کمی متفاوت می باشد که این امر سبب می شود تا تشخیص افسردگی در مردان دشوارتر شود. همراهی یک مشاور افسردگی دلسوز و آگاه می تواند در تشخیص و درمان افسردگی کمک بسیاری کند. در ادامه مقاله برخی از علل‌ها و روش‌های درمان افسردگی در مردان را به طور مفصل بیان خواهیم کرد.

علائم افسردگی در مردان

علائم افسردگی در مردان اغلب کمی متفاوت تر از علائم افسردگی در زنان می باشد. علائم افسردگی در مردان شامل موارد زیر می باشند.

علائم عاطفی

علائم عاطفی معمول افسردگی در مردان عبارت است از:

  • احساس غم و اندوه
  • تحریک پذیری
  • عصبانیت
  • پرخاشگری
  • احساس بی ارزشی
  • احساس ناامیدی
  • از دست دادن تمرکز روی فعالیت های روزمره
  • افکار خودکشی

علائم رفتاری

علائم رفتاری افسردگی در مردان عبارت است از:

  • مصرف بیش از حد الکل
  • اقدام به خودکشی
  • بیش از حد کار کردن
  • بی پروا رفتار کردن
  • طغیان مکرر مزاج

علائم جسمی افسردگی در مردان

افسردگی همچنین ممکن است در علائم جسمی بروز کند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • سردرد
  • درد جسمی در سایر قسمت های بدن
  • کاهش وزن
  • بی خوابی
  • بیش از حد خوابیدن
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش میل جنسی

علائم افسردگی در افراد مختلف متفاوت است. ممکن است یک فرد فقط احساس غم و اندوه و ناامیدی داشته باشد، ممکن است فرد دیگری دچار کاهش وزن، بی خوابی یا خستگی شود.اگر شرایط بدون درمان ادامه داشته باشد، این علائم نیز ممکن است تشدید شوند. اگر افسردگی درمان نشود، علائم افسردگی می تواند هفته ها، ماه ها یا سال ها ادامه داشته باشند. افسردگی نه تنها بر سلامت روان، بلکه بر سلامت جسمی افراد نیز تأثیر گذار می باشد.

نحوه تشخیص افسردگی در مردان

افسردگی در مردان کم تشخیص داده می شود و اغلب به درستی تشخیص داده نمی شود. دلیل اول این است که تصور می شود افسردگی نوعی بیماری است که در زنان شیوع بیشتری دارد.این باعث می شود که افسردگی در مردان اغلب نادیده گرفته شود. همچنین، مردان سخت تر می توانند با واقعیت افسردگی یا شناختن علائم افسردگی، کنار بیایند. هنگامی که یک مرد افسرده است، ممکن است احساسات خود را پوشانده و اجازه دهد افسردگی او ادامه داشته باشد.مردان اغلب به افسردگی اعتراف نمی کنند، زیرا آن ها معتقدند که ممکن است دوستان، خانواده و همسالان، آن ها را به اندازه کافی مردانه تصور نکنند. تأخیر در تشخیص افسردگی در مردان می تواند نتایج مهلکی در بر داشته باشد. یکی از شدید ترین علائم افسردگی مردان، افکار خودکشی است.شواهد حاکی از آن است که حتی اگر زنان بیشتر دچار افسردگی و اقدام به خودکشی شوند، مردان نسبت به زنان بیشتر خودکشی می کنند.

علل و دلایل افسردگی در مردان

تحقیقات نشان می دهد عوامل خطر و عوامل متعددی وجود دارد که می تواند مسئول ابتلای فرد به افسردگی باشد. آن ها عبارتند از:

  • عوامل استرس زای محیطی

برخی از تجربیات زندگی ممکن است افسردگی را در مردان تحریک کند. به عنوان مثال: از دست دادن شغل یا یکی از عزیزان ممکن است احساس غم و اندوه و خونسردی ایجاد کنند که می تواند جای خود را به افسردگی بدهند.

  • ژنتیک

مردانی که سابقه خانوادگی افسردگی دارند، بیشتر از مردانی که این بیماری را ندارند، دچار این بیماری می شوند. بنابراین، ژنتیک می تواند در ایجاد افسردگی تاثیر گذار باشد.

  • شرایط پزشکی

شرایط جدی بهداشتی که زندگی در مردان را با مشکل روبرو می کند، مانند: سرطان. این بیماری ها درمان می شوند اما، ممکن است باعث افسردگی در مردان شوند.داشتن سابقه سایر بیماری های بهداشت روان نیز ممکن است احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهند.

  • دارو 

اثر جانبی برخی از داروها مانند: کورتیکواستروئید ها، آنتی کولینرژیک ها و بنزودیازپین ها نیز می تواند در ایجاد افسردگی نقش داشته باشد.

درمان افسردگی در مردان

انواع افسردگی

جدا از اینکه زن و مرد افسردگی را به طور متفاوتی تجربه می کنند، افسردگی اشکال مختلفی نیز دارد. برخی از انواع معمول آن عبارتند از:

  • اختلال عاطفی فصلی

اختلال افسردگی اساسی با الگوی فصلی شناخته می شود، این افسردگی به فصل سال بستگی دارد.افراد مبتلا به این نوع افسردگی به طور معمول علائم افسردگی را در ماه های سرد سال که نور خورشید کمتر است، تجربه می کنند.با گرم تر شدن هوا و طولانی شدن روزها، علائم از بین می روند.

  • اختلال افسردگی مداوم

به این حالت دیستیمیا نیز گفته می شود. افراد مبتلا به این نوع افسردگی علائم را به مدت دو سال یا بیشتر تجربه می کنند. با این حال، ممکن است شدت علائم آن ها نسبت به سایر اشکال افسردگی، خفیف باشند.

  • افسردگی روان پریشی

افسردگی اساسی با ویژگی های روان پریشی، نوعی افسردگی شدید است که اغلب با وجود توهم مشخص می شود.

افسردگی در مردان چه مشکلاتی را به وجود می آورد؟

افسردگی در مردان ممکن است به سایر موارد پزشکی از جمله اختلال عملکرد جنسی منجر شود. مردان افسرده نه تنها میل جنسی کمی دارند، بلکه بسیاری از آن ها مشکلات نعوظ و ارگاسم را نیز تجربه می کنند.این اتفاق می تواند دلایل زیادی داشته باشد. یکی این که اثبات شده است دارویی که برای درمان افسردگی مانند داروی ضد افسردگی استفاده می شود، بر عملکرد جنسی تأثیر منفی می‌گذارد.همچنین ثابت شده است که افسردگی یک عامل خطر در بیماری های قلبی و مغزی، در مردان است. مردان افسرده بیشتر از زنان افسرده به بیماری قلبی با سرعت بالاتر و سن پایین تر مبتلا می شوند.افسردگی با بیماری به نام فیبرومیالژیا همراه است که با درد و حساسیت مزمن در نقاط مختلف بدن مشخص می شود. فیبرومیالژیا گاهی اوقات به عنوان راهی برای بیان ناراحتی روانی، در بدن دیده می شود.

درمان افسردگی در مردان

انواع مختلفی از روش های درمانی برای کمک به افسردگی وجود دارد. با این حال، اولین قدم برای بهتر شدن، کمک گرفتن از یک مشاور می باشد. مشاور یا یک متخصص بهداشت روان، اغلب افراد را با دارو یا روان درمانی یا ترکیبی از این دو درمان می کند. در واقع، مشاور این روش ها را به عنوان یک برنامه درمانی برای افسردگی افراد به کار می گیرد. سایر آزمایش‌های پزشکی نیز ممکن است انجام شود تا اطمینان حاصل شود که علائمی که شما تجربه می کنید ناشی از بیماری دیگری نیست. افرادی که علائم افسردگی خفیف دارند، اغلب فقط با روان درمانی به عنوان یک طرح درمانی، بهبود می یابند. برای موارد شدید، هم دارو و هم درمان به طور معمول توسط متخصصان پزشکی توصیه می شوند.

  • دارو

داروهای ضد افسردگی دسته ای از دارو ها هستند که برای درمان افسردگی استفاده می شوند. آن ها به اشکال و نقاط قوت مختلفی ارائه می شوند، اما همه آن ها یک هدف را دنبال می کنند. پزشک ممکن است انواع مختلفی از دارو های ضد افسردگی را برای یک فرد تجویز کند تا زمانی که داروی مناسب او را پیدا کند. تصور می شود که دارو های ضد افسردگی با افزایش سطح سروتونین و نورآدرنالین در مغز به بهبود علائم افسردگی کمک می کنند.این پیام رسان های شیمیایی با تنظیم خلق و خو و احساسات، مرتبط هستند. انواع مختلف دارو های ضد افسردگی برای درمان افسردگی وجود دارد.ممکن است مدتی طول بکشد تا افراد در هنگام مصرف دارو احساس بهتری داشته باشند. اگرچه برخی از افراد ممکن است در هفته اول یا دوم بهبودی را مشاهده کنند، اما ممکن است چهار تا هشت هفته طول بکشد افراد بهبود یابند. در صورتی که افراد احساس بهتری داشته باشند و فکر کنند که دیگر به داروی خود احتیاج ندارند، قبل از قطع دارو باید با پزشک خود صحبت کنند. قطع سریع دارو ممکن است منجر به علائم ترک یا عود افسردگی شود.

  • روان درمانی

روان درمانی، به عنوان “گفتگو درمانی” نامیده می شود. روان درمانی به افراد کمک می کند تا از طریق علائم احساسی که در نتیجه افسردگی تجربه می کنند، صحبت کنند. ثابت شده است که انواع مختلف روان درمانی در درمان افسردگی در مردان موثر می باشد. آن ها عبارتند از:

درمان رفتاری شناختی (CBT): فرد مبتلا به افسردگی روش های یادگیری و به چالش کشیدن الگو های فکری، باورها و رفتار های مفید و مخرب را می آموزد.
درمان حل مسئله: این شکل از روان درمانی در یادگیری نحوه مدیریت موثر می باشد.
درمان بین فردی: این شکل از درمان، با بهبود روابط بین فردی، بر کاهش علائم افسردگی متمرکز است.

راهکار های موثر در درمان افسردگی در مردان

کنار آمدن با این واقعیت که شما دچار افسردگی شده اید می تواند سخت باشد، اما خبر خوب این است که قابل درمان است.گذشته از استفاده از دارو، درمان یا ترکیبی از هر دو برای تسکین علائم افسردگی، چندین مکانیزم مقابله ای وجود دارد که ممکن است کمک کننده باشند.

  • انجام یک برنامه روزمره منظم

داشتن یک برنامه روزانه منظم تاثیر زیادی در این زمینه دارد.به عنوان مثال: هر روز در یک ساعت مشخص به رختخواب رفتن می تواند با تأمین ساختار زندگی در افسردگی کمک کند.

  • رژیم غذایی خوب و مناسب و ورزش کردن

داشتن یک رژیم متعادل و ورزش منظم نه تنها برای سلامت جسمی افراد بسیار مناسب است، بلکه کمک زیادی به سلامت روان آن ها نیز می کند.

  • ارتباط با دوستان و آشنایان

افراد زمانی که افسرده شده اند بهتر است که بیش از پیش با دوستان و آشنایان یا اقوام خود در ارتباط بوده و زمان بیشتری را با آن ها سپری کنند.افسردگی می تواند یک شرایط بسیار منزوی کننده باشد، به ویژه هنگامی که افراد احساس کنند که تنها هستند. بودن در کنار عزیزان به افراد یادآوری می کند که تنها نیستند.

  • داشتن خواب کافی

گاهی افسردگی می تواند روی خواب افراد تأثیر بگذارد و آن ها را ساعت ها بیدار نگه دارد. در این صورت بهتر است که افراد بدن خود را مجبور کنند تا حداقل به مدت هشت ساعت در شب بخوابد.از طرف دیگر، برخی از افراد ممکن است خواب بیش از حد را به عنوان راهی برای فرار از علائم خود بیابند. این فقط ممکن است علائم افسردگی آن ها را بدتر کند. پس بهتر است که یک برنامه مناسب با خواب کافی را تهیه کنند.

  • کمک خانواده ها و دوستان در افسردگی مردان

افسردگی فقط برای افرادی که مبتلا به این بیماری هستند، سخت نیست. بلکه، بر روی افرادی که به آن‌ها نزدیکتر هستن نیز تأثیر می‌گذارد.اگر شخصی که دوستش دارید با افسردگی دست و پنجه نرم می کند، در اینجا چند روش برای کمک به شما آورده شده است:

درمان افسردگی در مردان

 مطمئن شوید که بیشتر از آن که با او صحبت می کنید، گوش فرا می دهید.قبل از اینکه قدم های دیگری بردارید و اقدامات دیگری انجام دهید، سخنان آن ها را در مورد احساساتشان بشنوید.

  • صبور باشید.

آن ها ممکن است به عنوان ابراز افسردگی به شما فریاد بزنند. سعی کنید به یاد داشته باشید که آن ها مسئول این رفتارها نیستند و شرایط این رفتار ها را به وجود می آورند.

  • در یافتن مشاور و متخصص به آن ها کمک کنید.

اگر آن ها تمایلی برای رفتن نزد مشاور ندارند یا تمایلی به یافتن یک مشاور خوب ندارند، به آن ها کمک کنید تا درک کنند که شروع درمان تنها راه بهتر شدن است.

  • آن ها را برای عضویت در یک گروه پشتیبانی تشویق کنید.

در حالی که صحبت با شما به آن ها کمک می کند احساس بهتری داشته باشند، شما ممکن است قادر به درک برخی از احساسات آن ها نباشید. در این هنگام، آن ها را تشویق کنید تا با افراد دیگری که با این مشکل روبرو هستند، صحبت کنند. افسردگی می تواند یک بیماری باشد که زندگی را تغییر دهد، اما یک بیماری قابل درمان است. شناختن علائم افسردگی و کمک گرفتن اولین قدم برای جلوگیری از کنترل شرایط زندگی توسط این بیماری است. مهم است که بدانید افسردگی هرگز نشانه ضعف نیست؛همچنین اتفاقی نیست که بتوانید از طریق نیروی اراده غلبه کنید. این یک شرایط روحی بسیار واقعی است که باید برای اینکه احساس بهتری داشته باشید به اندازه کافی درمان شوید.

افسردگی به خودی خود بیماری خطرناکی است که درمان آن باید جدی گرفته شود و  تصورات اشتباه جامعه و اطرافیان نباید باعث شود که درمان را به عقب انداخت، افسردگی جنسیت و سن و سال ندارد و هر فرد در هر شرایطی ممکن است به آن دچار شود. از صحبت با مشاوره نترسید  و برای درمان خود به یک مشاوره خوب رجوع کنید، مشاوران ما در مرکز مشاوره نوا مشاور در هر هر ساعت از شبانه روز پاسخگو شما هستند. 

  • علائم عاطفی افسردگی در مردان چیست؟
  • علائم جسمی افسردگی در مردان چیست؟
  • نحوه تشخیص افسردگی در مردان چگونه  است؟
  • راهکارهای موثر در درمان افسردگی مردان چیست؟

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

تشخیص و درمان افسردگی در مردان

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره