ترک شیشه – بررسی کامل روش‌های اصولی و درمان‌های مکمل + مشاوره تخصصی

بهترین روش ترک شیشه

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

ترک شیشه – بررسی کامل روش‌های اصولی و درمان‌های مکمل + مشاوره تخصصی

شیشه یا متامفتامین یک محرک اعتیادآور است که اعتیاد به آن با آسیب‌های جسمانی و روانی شدیدی همراه است. به دلیل آسیب‌های ناشی از مصرف شیشه، ترک شیشه به تنهایی کار راحتی نیست و بهتر است این فرایند تحت نظر یک مشاور ترک اعتیاد با کمک مراقبت‌های پزشکی و تحت نظارت متخصصان حرفه‌ای انجام گیرد زیرا در غیر این صورت احتمال عود مصرف بالا می‌رود و شانس موفق شدن افراد برای ترک اعتیاد کاهش می‌یاید.

بهترین راه ترک شیشه چیست؟

بهترین روش ترک شیشه، دریافت هر دو درمان دارویی یعنی سم زدایی و درمان غیر دارویی یعنی مشاوره و روان درمانی تحت نظر مشاور ترک اعتیاد است. با هیچ یک از درمان‌های دارویی و غیر دارویی به تنهایی نمی‌توان شیشه را ترک کرد زیرا اگر ترک شیشه فقط با درمان دارویی انجام شود احتمال عود مصرف بالا می‌رود و همچنین ترک شیشه فقط با درمان‌های غیر دارویی نیز امکان پذیر نمی‌باشد زیرا برخی از علائم ناشی از ترک فقط با مصرف دارو کاهش می‌یابد.

ترک شیشه بدون دارو

همانطور که می‌دانید، هیچ روشی به تنهایی برای ترک اعتیاد موثر نیست و به همین دلیل اگر افراد با درمان‌های دارویی شیشه را ترک می‌کنند، حتما لازم است که در کنار آن، درمان‌های غیر دارویی یعنی مشاوره ترک اعتیاد را نیز دریافت کنند. مزایای مشاوره ترک اعتیاد به طور کلی شامل موارد زیر است:

  • یاد دادن روش‌های پیشگیری از مصرف مجدد شیشه
  • آموزش مهارت‌های مقابله‌ای سالم و مدیریت استرس
  • کمک به بیمار برای کشف و بررسی دلایلی که باعث اعتیاد او شده‌اند.

برخی از درمان‌های غیردارویی ترک اعتیاد عبارت است از:

1. درمان شناختی رفتاری (CBT)

در این درمان به افراد کمک می‌کنند تا افکار و رفتارهای ناسالمی که باعث اعتیاد آن‌ها شده است را شناسایی کنند و آن‌ها را تغییر دهند.

2. مدیریت احتمالی (CM)

مدیریت احتمالی به این صورت است که وقتی فرد به یک رفتار هدف می‌رسد، مثلا آزمایش اعتیاد او منفی می‌شود، پاداشی به او داده می‌شود و در صورتی که به رفتار هدف نرسد، پاداشی هم دریافت نخواهد کرد.

3. گروه درمانی

در گروه درمانی، افرادی که مشکلات مشابهی با یکدیگر دارند در جلسات هفتگی که هر جلسه حدود ۴۵ دقیقه است شرکت می‌کنند و هدف در این جلسات این است که اعضا با یکدیگر همراه باشند، از یکدیگر حمایت کنند، درباره مشکلاتشان صحبت کنند، از تجربیات هم استفاده کنند، بدون قضاوت به یکدیگر گوش دهند و با یکدیگر همدلی کنند.

4. خانواده درمانی

خانواده درمانی یکی دیگر از روش‌های روان درمانی است که در این روش، کل خانواده و یا یکی از اعضای خانواده به نماینده از کل اعضا همراه با فردی که اعتیاد دارد در جلسات مشاوره حاضر می‌شود. در این روش، درمانگر هرگونه الگوهای ارتباطی و رفتاری منفی که با اعتیاد فرد مرتبط است تا اصلاح می‌کند، به اعضای خانوده کمک می‌کند تا یاد بگیرند که چگونه باید از بیمار حمایت کنند و با چالش‌های ناشی از اعتیاد و ترک اعتیاد کنار بیایند، موضوعاتی مانند نحوه برقراری ارتباط موثر، راه‌های سالم مقابله با استرس و تعیین مرزها را به تمام اعضای خانواده آموزش می‌دهد و در نهایت، جلسات خانواده درمانی مکان امنی را برای اعضای خانواده فراهم می‌کند تا در مورد احساسات خود و نگرانی‌هایشان درباره اعتیاد صحبت کنند.

روانشناس ترک شیشه

روانشناس ترک شیشه چند وظیفه اصلی دارد از جمله:

  • برقراری رابطه امن با بیمار
  • حمایت کردن بیمار
  • گوش دادن بدون قضاوت به حرف‌های بیمار و همدلی کردن با او
  • کمک به بیماری برای کشف و بررسی علل اعتیادش
  • کمک به بیمار برای کشف و شناسایی افکار و رفتارهای منفی‌اش و غلبه بر آن‌ها
  • آموزش مدیریت استرس و اضطراب به بیمار
  • یاد دادن مهارت‌های مقابله‌ای به بیمار

بهترین قرص برای ترک شیشه

هیچ دارویی برای ترک اعتیاد وجود ندارد و بهترین قرص‌ها برای ترک شیشه فقط می‌توانند علائم جسمانی و روانی ناشی از ترک را کاهش دهند. بهترین این قرص‌ها عبارتند از بوپروپیون، مودافینیل، فلوکستین، گاباپنتین و B2. ما در مطالبی جداگانه تحت عنوان برای ترک شیشه چه بخوریم؟ به بررسی جامع تغذیه و داروهای مفید در پروسه ترک شیشه پرداخته‌ایم.

آمپول ترک شیشه

در حال حاضر آمپولی برای ترک شیشه وجود ندارد؛ فقط آمپول‌های تقویتی برای تقویت فرد در روند ترک شیشه مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به آمپول نالترکسون، آمپول بوپرنورفین، آمپول دیسلفیرام و آمپول نوروبیون اشاره کرد.

آیا امکان ترک شیشه با روش سم زدایی امکان پذیر است؟

سم زدایی در اغلب موارد اولین گام برای ترک اعتیاد است؛ سم زدایی یک فرایند پاکسازی مواد مخدر از بدن است که باید توسط تیم پزشکی متخصص انجام شود. هیچ درمان دارویی تاییده شده‌ای برای ترک اعتیاد توسط FDA معرفی نشده است و فقط اگر فرد با روش سم زدایی اقدام به ترک مواد مخدر کند، ممکن است به تجویز پزشک داروهای کمکی دریافت کند تا برخی از علائم ترک فرد مانند بی خوابی، بدن درد، سردرد و… کاهش یابد. همچنین ضروری است که افراد پس از سم زدایی از درمان‌های غیر دارویی مانند توانبخشی، مشاوره و… بهره‌مند شوند تا احتمال عود مصرف کاهش یابد. پس از سم زدایی و در تمام مراحل ترک اعتیاد، بسیار مهم است که فرد تغذیه خوبی داشته باشد و ورزش کند تا در طول این درمان‌ها سالم بماند.

برخی از مزایای سم زدایی عبارتند از:

  • نظارت پزشکی بر خطرات پزشکی و روانی؛ از آن جایی که ترک شیشه با افسردگی شدید و افکار خودکشی همراه است، نظارت پزشکی در این شرایط از اهمیت بالایی برخوردار است و به افراد کمک زیادی می‌کند.
  • سم زدایی ساختار منظمی دارد و همچنین در این روش افراد مورد حمایت قرار می‌گیرند تا برای ترک اعتیاد آماده شوند و بر روی بهبودی اوضاع تمرکز کنند.
  • با این روش افراد از محیط تحریک کننده دور می‌مانند و در نتیجه تمایلشان برای مصرف مجدد مواد کاهش می‌یابد.
  • از آن جایی که مصرف شیشه با کاهش اشتها و وزن همراه است، فرد پس از ترک به حمایت‌های تعذیه‌ای مانند وعده‌های غذایی زیاد و پرکالری، مکمل‌های الکترولیت و یا مشاوره با متخصص نیاز دارند که سم زدایی این موارد را در اختیار افراد قرار می‌دهد.

ترک شیشه در منزل امکان پذیر است؟

ترک شیشه در منزل یک فرایند چالش برانگیز و خطرناک است و به همین دلیل است که متخصصان می‌گویند ایمن‌ترین و موثرترین راه برای ترک شیشه، ترک شیشه در کلینیک و تحت نظارت تیم حرفه‌ای پزشکی است.

با این همه، برخی از افراد به دلایلی از جمله نگرانی درباره حریم شخصی، مشکلات مالی، مشکلات رفت و آمد و…، ترجیح می‌دهند شیشه را در منزل ترک کنند. اگر به سم زدایی در خانه فکر می‌کنید، بسیار مهم است که با احتیاط این کار را انجام دهید و در مورد خطرات احتمالی استفاده از داروها برای ترک شیشه آگاهی کافی داشته باشید.

در حقیقت ترک شیشه در منزل باید به عنوان آخرین راه برای افرادی که اعتیاد خفیفی به شیشه دارند، بسیار محتاطانه و تحت شرایط خاصی انجام شود. همچنین فراموش نکنید که اگر در طول ترک، علائم شدید، عوارض پزشکی و از دست رفتن هوشیاری را تجربه کردید، فورا باید از مراقبت‌های پزشکی کمک بگیرید و شیشه را تحت نظارت حرفه‌ای آن‌ها ترک کنید.

برای ترک شیشه در منزل چند نکته مهم وجود دارد که افراد باید حتما این نکات را در نظر داشته باشند:

  • شدت اعتیادتان را در نظر بگیرید زیرا ترک شیشه برای افرادی مناسب است که اعتیاد خفیف و سلامت جسمانی و روانی نسبتا پایداری دارند.
  • قبل از شروع فرایند ترک مطمئن شوید که یک سیستم حمایتی قوی دارید و حتما دوستان مورد اعتماد و اعضای خانوده را در مورد تصمیمتان مطلع کنید تا بتوانند شما را در این مسیر تشویق و حمایت کنند و بر پیشرفت شما نظارت داشته باشند.
  • از خطرات احتمالی و علائم ناشی از ترک آگاه باشید و آمادگی دردهای جسمانی و روانی را داشته باشید. داشتن انتظارات واقع بینانه به شما کمک می‌کند تا در این فرایند بهتر عمل کنید.

متاسفانه بیشتر عودها زمانی اتفاق می‌افتد که افراد بدون هیچ نظارت یا درمان پزشکی در خانه سم‌زدایی می‌کنند؛ در این شرایط گاهی دردهای جسمانی و روانی آنقدر شدید است که افراد برای مقابله با این دردها دوباره شیشه مصرف می‌کنند و این اتفاق معمولا زمانی رخ می‌دهد که افراد از سمت خانواده، دوستان و… حمایت نمی‌شوند.

ترک شیشه چقدر طول می کشد؟

اگر ترک شیشه در مرکز ترک اعتیاد انجام شود، حدود ۲۸ تا ۳۰ روز طول می‌کشد و روند آن به شرح زیر است:

  • روز اول تا سوم

سخت‌ترین روزها در روند ترک اعتیاد، سه روز اول است زیرا اثرات خوشایند شیشه از بین می‌روند و دردهای جسمانی و روانی مانند حالت تهوع، اسپاسم معده، پارانویا، افکار خودکشی و… ظاهر می‌شوند.

  • روز چهارم تا هفتم

در این دوره نیز همچنان علائم ترک وجود دارند از جمله بی قراری، تحریک پذیری، تمایل شدید به مصرف شیشه، بدن درد، لرزش و…

  • روز هشتم تا پانزدهم

تقریبا از روز دهم، علائم فیزیکی ترک بهبود می‌یابد اما علائم روانی مانند نوسانات خلقی، افسردگی و… همچنان وجود دارد که با دارو و مشاوره باید این علائم را مدیریت کرد.

  • روز شانزدهم تا سی‌ام

در این دوره بیمار کم کم احساس بهتری دارد، خواب و اشتهای بهتری دارد، انرژی بیشتری دارد اما ممکن است همچنان افسردگی و اضطراب را تجربه کند.

  • بعد از یک ماه

اکثر بیماران یک ماه پس از ترک احساس بهتری دارند زیرا مراحل حاد ترک اعتیاد را سپری کرده‌اند اما احتمالا علائمی مانند افسردگی، اضطراب و نوسانات خلقی را تجربه می‌کنند که برای کنترل آن‌ها باید به روانشناس ترک شیشه مراجعه کنند. اگرچه ترک شیشه تجربه دردناکی است اما در صورتی که این کار در یک مرکز ترک اعتیاد انجام شود، به دلیل مراقبت و نظارت کادر پزشکی ، علائم ترک کمتر قابل تحمل‌تر می‌باشند.

ویتامین برای ترک شیشه

مصرف شیشه، مواد مغذی بدن را از بین می‌برد و لازم است که در طی فرایند ترک، ویتامین‌های مورد نیاز بدن این افراد تامین شود؛ حتی یکی از کارهای مهمی که در طی فرایند ترک شیشه انجام می‌شود، رسیدگی به کمبودهای تغذیه‌ای افراد است زیرا ویتامین‌های ضروری، در روند بهبود ترک اعتیاد نقش اساسی دارند. این ویتامین‌ها عبارت‌اند از:

1. ویتامین B کمپلکس

ویتامین‌های B کمپلکس در تامین انرژی، عملکرد صحیح اعصاب، بهبود سلامت مغز و مدیریت خلق و خو نقش دارند. کمبود این ویتامین‌ها باعث خستگی، ضعف و آسیب‌های عصبی می‌شود.

2. ویتامین C

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، التهاب را کاهش می‌دهد و آسیب‌های بافتی و زخم‌ها را ترمیم می‌کند. بسیاری از میوه‌ها حاوی این ویتامین هستند. کمبود این ویتامین بر سلامت کلی و عملکرد سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد.

3. ویتامین D

ویتامین D بر سلامت روان و تنظیم خاق و خو تاثیر می‌گذارد، علائم افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد و استخوان‌ها را تقویت می‌کند.

4. ویتامین E

ویتامین E نیز یک آنتی اکسیدان قوی است که سلامت کلی سلول‌ها را ارتقا می‌دهد، سلامت پوست را افزایش می‌دهد و بافت‌های تخریب شده بدن را ترمیم می‌کند.

فلوکستین برای ترک شیشه

فلوکستین دارویی برای کاهش علائم افسردگی، حملات پنیک و اضطراب است و فلوکستین در ترک شیشه معمولا برای کنترل اختلالات خلقی استفاده می‌شود.

عوارض ترک شیشه

زمانی که فرد شیشه را ترک می‌کند، عوارض جانبی منفی تجربه می‌کند که این عوارض به عوامل زیادی از جمله شدت اعتیاد، مدت اعتیاد او و میزان مصرف افراد بستگی دارد.

عوارض جسمانی ترک شیشه

  • احساس خستگی شدید
  • اختلال در خواب
  • اختلال در اشتها
  • خشکی دهان
  • سردرد
  • معده درد
  • لرزش
  • اسپاسم عضلانی

عوارض روانی ترک شیشه

  • اضطراب
  • افسردگی
  • افکار خودکشی
  • تحریک پذیری
  • پارانوئید
  • هذیان و توهم
  • نداشتن انگیزه
  • انرژی پایین
  • تمایل شدید به مصرف شیشه

اگر نیاز به اطلاعات بیشتر در این زمینه دارید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب عوارض ترک شیشه را مطالعه کنید.

نحوه تاثیر مصرف شیشه بر بدن و عوارض آن

شیشه با تاثیرات منفی و عوارض زیادی همراه است که در این قسمت به طور مفصل به عوارض کوتاه مدت و بلند مدت  مصرف شیشه می‌پردازیم.

عوارض کوتاه مدت مصرف شیشه

با مصرف شیشه، فرد در ابتدا یک حالت سرخوشی شدیدی را تجربه می‌کند که حدود نیم ساعت طول می‌کشد و پس از آن، این حالت از ۱۶ تا ۲۴ ساعت می‌تواند باقی بماند. علت این سرخوشی شدید و ناگهانی این است که شیشه با افزایش شدید دوپامین همراه است و دوپامین مسئول احساس لذت در مغز است. شیشه عوارض جانبی زیادی دارد که بسیاری از آن‌ها حتی با استفاده کوتاه مدت نیز رخ می‌دهند. برخی از این عوارض جانبی شامل موارد زیر است:

  • کاهش اشتها
  • افزایش ضربان قلب
  • فشار خون بالا
  • افزایش دمای بدن
  • بزرگ شدن مردمک‌های چشم
  • مشکلات خواب
  • حالت تهوع
  • مشکلات رفتاری مانند تحریک پذیری، پرخاشگری و پنیک شدن
  • توهم زدن
  • تشنج
  • مرگ

عوارض بلند مدت مصرف شیشه

مصرف طولانی مدت شیشه هم بدن و هم ذهن را نابود می‌کند؛ این عوارض به شرح زیر هستند:

1. عوارض مصرف شیشه بر بدن

آسیب‌های ناشی از مصرف شیشه شامل موارد زیر است:

  • آسیب دائمی به رگ‌های خونی
  • فشار خون بالا و افزایش خطر حملات قلبی و سکته مغزی
  • آسیب به کبد، کلیه و ریه
  • تخریب بافت‌های بینی
  • مشکلات تنفسی
  • سوتغذیه و کاهش وزن
  • عفونت‌هایی مثل HIV

2. عوارض مصرف شیشه بر پوست

افرادی که به شیشه اعتیاد دارند اغلب دچار خارش می‌شوند و در نتیجه خارش مداوم، پوست آن‌ها زخم می‌شود. همچنین فردی که شیشه را تزریق می‌کند ممکن است به بیماری‌های عفونی و آبسه‌های پوستی مبتلا شود.

همچنین ظاهر افرادی که شیشه مصرف می‌کنند به مرور زمان تغییر می‌کند؛ این افراد مستعد ابتلا به آکنه، تعریق بیش از حد و چین و چروک هستند به طوری که این افراد از سن واقعی خودشان مسن‌تر به نظر می‌رسند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم، مطلب اثرات شیشه روی پوست را مطالعه فرمائید.

3. عوارض مصرف شیشه بر دندان‌ها

یکی از بارزترین علائم سومصرف شیشه، پوسیدگی شدید دندان و تخریب مینای دندان و بافت لثه است و این مشکلات اغلب بر روی دندان‌های جلویی اتفاق می‌افتند.

4. عوارض مصرف شیشه بر مغز

تاثیر مصرف شیشه بر روی مغز به صورت تغییرات رفتاری خود را نشان می‌دهد که عبارتند از:

  • اضطراب
  • گیجی
  • مشکلات خواب
  • اختلالات خلقی
  • رفتار‌های خشونت آمیز
  • پارانویا
  • توهم و هذیان

بر اثر مصرف طولانی مدت شیشه، ساختارهایی از مغز که مربوط به تولید دوپامین و تنظیم احساسات، حافظه و تصمیم‌گیری است مختل می‌شود که در این شرایط افراد در معرض خطر زیادی قرار می‌گیرند.

پادزهر مصرف شیشه

بهترین پادزهر مصرف شیشه، ترک آن است که بهترین روش برای ترک، سم زدایی و روان درمانی است. پس از آن، پادزهر مصرف شیشه، داروهایی است که پزشکان برای کاهش علائم ناشی از ترک شیشه تجویز می‌کنند و عبارت است از:

  • متادون
  • نالتروکسان
  • کلونیدین
  • فلوکستین
  • لوفکسیدین
  • قرص B2 یا بوپرنورفین

پس از پایان مراحل ترک، افراد می‌توانند با رعایت نکاتی، از عود مصرف شیشه جلوگیری کنند. بنابراین پادزهر مصرف شیشه پس از ترک کامل شامل موارد زیر است:

  • تغذیه مناسب
  • خواب کافی
  • ورزش
  • دوش آب گرم
  • هیدراته ماندن

شیشه چند روز در بدن می ماند؟

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، حالت سرخوشی ناشی از مصرف شیشه حداکثر تا ۲۴ ساعت ادامه دارد اما از نظر پزشکی، شیشه ۴ روز در بزاق، ۱ تا ۳ روز در خون، ۳ تا ۷ روز در ادرار، ۳ روز در شیر مادر و ۳ تا ۶ ماه در ناخن‌ها باقی می‌ماند. حتی بسته به نوع آزمایش، شیشه تا ۹۰ روز پس از آخرین مصرف، ممکن است در آزمایش مو نیز تشخیص داده شود.

شیشه تا چه مدت بعد از مصرف در آزمایش اعتیاد مشخص است؟

مدت زمان لازم برای منفی شدن آزمایش اعتیاد به شیشه به عواملی از جمله مدت زمان اعتیاد فرد و میزان مصرف او بستگی دارد. همانطور که در قسمت بالا گفتیم، به عنوان مثال اگر کسی اعتیاد خفیف داشته باشد، آزمایش ادرار او تا ۷۲ ساعت پس از آخرین مصرف شیشه منفی می‌شود در حالی که اگر کسی اعتیاد شدید داشته باشد، مدت زمان منفی شدن آزمایش ادرار او ممکن است حتی تا ۷ روز طول بکشد.

در این مطلب به بررسی بهترین روش‌های ترک شیشه پرداختیم. در صورت داشتن هرگونه سوال در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان باشیم. همچنین برای دریافت مشاوره در زمینه ترک انواع مواد مخدر و محرک، از طریق شماره تماس‌های موجود با مرکز نوا مشاور ارتباط برقرار کنید.

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

ترک شیشه – بررسی کامل روش‌های اصولی و درمان‌های مکمل + مشاوره تخصصی

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

2 دیدگاه دربارهٔ «ترک شیشه – بررسی کامل روش‌های اصولی و درمان‌های مکمل + مشاوره تخصصی»

  1. امیر محمد سنگیان

    مرجان عزیز بهترین راه ترک عوض کردن عادات مصرف یعنی تغییر ساعت مصرف،تغییر مکان مصرف و استفاده به جا از داروهای کمک درمانی

  2. مرجان سادات

    من مدت زیادی بدست همسرنامردم درگیرشیشه شدم. امابارهاترک کردم وخیلی هم موفق وراضی بودم. امابه محض اومدن به خونه ودیدن مصرف این لعنتی باوجود تحمل خیلی زیادم بازهم لغزیدن ومجدد اقدام کردم وبازهم همین نتیجه بگیذ چیکارکنم؟ این اعتیادلعنتی من ازبین میبره. روانی شدم دایم به مرگ فکرمیکنم ازطرفی اگه نباشم دوتابچم وچیکارکنم خسته شدم کمکم کنیدنه حاصربه ترک میشه نه میره بااینکه ماجداشدیم ازهم ولی به زور داره بامازندویمیکنه چون پسرم میگه بایدیه مرد ردسرت باشه کمکم کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره