افسردگی پس از ترک سیگار [علت، علائم، درمان‌های موثر]

افسردگی پس از ترک سیگار

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

افسردگی پس از ترک سیگار [علت، علائم، درمان‌های موثر]

ترک سیگار باعث ایجاد حس مثبت و خوبی نسبت به خود می شود اما در کنار این حس خوب باعث تغییرات خلق و خویی هم می شود، تحقیقات نشان داده افراد زیادی دچار افسردگی پس از ترک سیگار می شوند به همین علت بهتر است فرد مصرف کننده و اطرافیان نسبت به این عوارض آگاه باشند و خود را برای مقابله با آن آماده کنند تا این مرحله را راحت تر پشت سر بگذارند.

 

افسردگی پس از ترک سیگار

دلیل افسردگی پس از ترک سیگار چیست؟

هنگامی که افراد مصرف سیگار را کنار گذاشته و تصمیم می گیرند که زندگی خود را بدون مصرف سیگار ادامه دهند، داشتن روحیه پایین و افسردگی طبیعی است. ترک نیکوتین علت افسردگی موقتی افراد است که ممکن است پس از ترک سیگار آن را تجربه کنند. هنگامی که به طور منظم از نیکوتین استفاده شود، بدن و مغز افراد به آن متصل می شود. زیرا، پیوند های نیکوتین با گیرنده های مغز افراد باعث ترشح دوپامین می شود.

در واقع نیکوتین با ترشح دوپامین، حس خوب و شادی آوری را به افراد منتقل می کند که با ترک آن، انتقال این حس متوقف می شود. کمبود نیکوتین به معنای از دست دادن حس خوبی است که افراد از طریق مصرف سیگار دریافت می کردند. افراد فکر می کنند که این حس است که به آن ها کمک می کند تا عصبانیت و خستگی و سایر مشکلات را پشت سر بگذارند. به همین دلیل بعد از ترک سیگار همچنان به دنبال آن حس می باشند و در صورت عدم دریافت حس آشفتگی یا افسردگی را تجربه می کنند که خوشبختانه افسردگی در این زمان موقتی می باشد.

علائم افسردگی پس از ترک سیگار

خوشبختانه، این علائم موقتی هستند و پس از چند هفته از بین می روند. از جمله علائم افسردگی متداول بعد از ترک سیگار عبارتند از:

  • بی خوابی یا بد خوابی افراد
  • ناراحت و غمگین بودن افراد
  • عدم تمرکز از انجام تمامی کار ها
  • داشتن اضطراب
  • داشتن حس پوچی و بی فایده بودن
  • خستگی
  • تحریک پذیری احساسی
  • تغییر در اشتها (برخی از افراد پر خور شده و برخی دیگر کم خور می شوند.)
  • از دست دادن علاقه به سرگرمی ها و فعالیت های که قبلا از آن ها لذت می بردند.

افراد ممکن است یکی، بعضی یا همه این علائم را در یک روز یا چند روز و به درجات مختلف تجربه کنند.

اگر افراد، بعد از ترک سیگار احساس افسردگی داشتند و بعد از گذشت چند هفته، این افسردگی کم نشد یا از بین نرفت، حتماً برای مشاوره با پزشک خود مشورت کنند.

تغییرات خلقی با ترک سیگار معمول و موقتی است اما علائم افسردگی مداوم که باعث بدتر شدن یا اختلال در عملکرد افراد می شوند، ممکن است یک افسردگی بالینی باشد که نیاز به درمان دارد.

درمان افسردگی پس از ترک سیگار

افراد از سیگار برای مقابله با همه چیز، از عصبانیت تا غم و شادی استفاده می کردند و همین امر سبب می شود تا افراد سیگاری اغلب به تنباکو تکیه کنند تا بتوانند این احساسات خود را کنترل کنند اما برای کنترل رفتارها و حالات روحی خود باید به دنبال راهکارهای درمانی مناسب بود. اولین گام در درمان پذیرش تغییرات مثبتی است که بعد از ترک سیگار فرد در زندگی شاهد آن ها خواهد بود.

برای مقابله با علائمی که افراد تجربه می کنند، هرچه احساس کنند مناسب و در محدوده مرزهایشان است، برای رفاه آن ها و موفقیت کلی افراد در سفر به ترک سیگار مفید خواهد بود.

 

افسردگی پس از ترک سیگار

 

در زیر چند ایده برای درمان افسردگی مرتبط با ترک سیگار آورده شده است:

 

  • ورزش کردن یا رفتن به پیاده روی

ورزش کردن و داشتن تحرک بدنی می تواند به کاهش افسردگی، کمک کند. انجام این کار در هنگام افسردگی دشوار است، اما تلاش افراد نتیجه خواهد داد. حتی مدت زمان کمی هم ورزش کردن مفید واقع می شود و تاثیر گذار می باشد. علاوه بر ورزش کردن، پیاده روی نیز در کاهش تغییرات خلق و خوی ترک سیگار موثر است. بیرون رفتن، قدم زدن و استشمام هوای تازه همیشه نیرو آور است و باعث آزاد شدن اندورفین در مغز می شود. اندورفین تاثیر بسزایی در کاهش افسردگی پس از ترک دارد.

  • هدف گذاری

افراد می توانند برای خود اهدافی را تعیین کنند. افراد بهتر است که کارهای مربوط به اهداف خود را به قطعات کوچکی تقسیم کنند که از انجام آن ها احساس خوبی داشته باشند.

  • ملاقات دوستان و آشنایان

افرادی که مصرف سیگار را کنار گذاشته اند و با افسردگی پس از ترک مواجه شدند، بهتر است تا وقت خود را با افرادی سپری کنند که به آن ها احساس خوبی می دهند. بسیاری از افراد افسرده از افراد دیگر جدا می شوند و علاقه ای به معاشرت با دیگران ندارند. هر روز در تماس بودن یا صحبت با دیگران می تواند به خلق و خوی افراد کمک کند.

  • سرگرم شدن

افراد برای رفع افسردگی پس از ترک می توانند با برنامه ریزی در طول روز خود را مشغول کنند. تغییر کار های روزمره و پر کردن زمان باعث می شود تا هرچه سریع تر این مرحله از ترک را کنار بگذارند.

لیستی از کارهایی را که می توانند در لحظه ای که تمایل به سیگار کشیدن دارند، تهیه کنند. مانند: ایجاد جدول کلمات متقاطع یا تماس با یک دوست حامی و سایر موارد را ایجاد کنند و تا حد امکان از خانه خارج شوند.

  • کمک گرفتن از مشاور و شرکت در گروهای جمعی

برای درمان افسردگی ناشی از ترک سیگار می توان از مشاور کمک گرفت و در گروه حضور پیدا کرد که همگی در حال طی کردن این دوران هستند، صحبت کردن با این افراد، شنیدن تجربیاتشان می تواند به روند بهبود کمک کند.

  • هدیه دادن به خود

کمی مهربان بودن، هدیه دادن به خود و تشویق خود برای تصمیمی که گرفته اید می تواند باعث ترغیب و انگیزه  بیشتر برای ادامه‌ی راه باشد.

 

 

زمانی که مصرف سیگار قطع می شود، بدن و روان در مرحله انتقال قرار دارند و غیر معمول نیست که افراد سیگاری با احساسات مختلف دست و پنجه نرم کنند.  ممکن است لحظه ای گریه کننده و لحظه ای دیگر عصبانی یا غمگین شوند همه این موارد کاملا طبیعی است و بعد از پشت سر گذاشتن این دوران فرد به حالت تعادل باز می گردد. 

ترک دخانیات تغییر بزرگی در سبک زندگی است و افراد باید انتظار داشته باشید که تا حدی واکنش احساسی و جسمی داشته باشند. همچنین، در طی دوره های  ترک سیگار، افراد در معرض خطر مصرف دوباره سیگار هستند.

تمرکز و حفظ عزم برای عدم استعمال دخانیات، در مواقعی که افراد احساس ضعف می کنند سخت است. کمک گرفتن از یک مشاور و متخصص می تواند در تمامی زمینه های ترک سیگار کمک کننده باشد. مشاوران ما در نوا مشاور در هر ساعت از شبانه روز، آماده کمک به شما عزیزان می باشند.

 

برای دریافت مشاوره با نوا مشاورتماس بگیرید.

  • آیا افسردگی بعد از ترک سیگار موقتی است؟
  • علت افسردگی بعد از ترک سیگار چیست؟
  • چه رهکارهایی برای درمان افسردگی بعد از ترک سیگار وجود دارد؟

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

افسردگی پس از ترک سیگار [علت، علائم، درمان‌های موثر]

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره