مقابله با استرس صحبت در جمع چگونه است و گلاسو فوبیا چیست؟

مقابله با استرس صحبت در جمع

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

مقابله با استرس صحبت در جمع چگونه است و گلاسو فوبیا چیست؟

استرس موقع حرف زدن در جمع ، شایع ترین اختلال و بزرگترین ترس در میان مردم جهان است. حتی سخنران های زبده و به نام نیز در اولین گفتمان های خود، این نوع ترس را تجربه کرده اند. از آنجایی که مکالمه و صحبت کردن، تاثیر بسزایی در کسب موفقیت های شغلی و تحصیلی دارد، پیدا کردن یک راهکار برای مقابله با استرس صحبت در جمع ضروری بنظر می رسد.

زمانیکه در حین صحبت میان جمع استرس و اضطراب بر شما غلبه می کند، احساس می کنید آنطور که باید و شاید طرح و توانایی خود را مطرح نکرده اید. همین احساسات منفی که اغلب از پس یک سخنرانی ناموفق به وجود می آید و فرصت های پیش رو را از بین می برد، مدت ها بر ذهنتان حاکم می شود و شما را رنج می دهد.

اما نترسید! ترس از صحبت در میان جمع، آنقدر فراگیر و شایع است که امروزه بعنوان نوعی اختلال روانی به نام گلاسو فوبیا شناخته می شود. اگر شما نیز از سخنرانی در جمع دوستان و یا همکارانتان واهمه دارید و مدام از آن طفره می روید، مطمئن باشید شما تنها فرد مبتلا به گلاسو فوبیا نیستید! بیش از 75 درصد مردم جهان روزانه با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.
استفاده از مشاوره روانشناسی تلفنی میتواند قدم بسیار موثری در کنترل این استرس باشد.
در ادامه با نوا مشاور همراه باشید.

مقابله با استرس صحبت در جمع

اما این اختلال و نا کارآمدی، می بایست درمان شود تا شما را از این حجم از اضطراب و استرس سخنرانی، خلاص کند. در قدم اول بد نیست دلایل استرس صحبت در جمع را در خود بیابید. سپس برای کنترل اضطراب خود، توانایی مقابله با استرس صحبت در جمع را در خود تقویت کنید.

چرا در حین سخنرانی مضطرب می شویم؟

ترس، نوعی محرک عصبی است که بصورت غریزی در تمام انسان ها نهادینه شده است. اگرچه برخی ترس ها در زندگی به دادتان می رسد. اما، ترس از صحبت در یک سخنرانی، توانایی شما را در تبادل افکار و نظرهایتان محدود کرده و قدرت به اشتراک گذاری عقاید را از شما میگیرد.

از طرفی شما برای جلب اعتماد و پیشرفت در هرکاری نیاز دارید تا با مردم در ارتباط باشید. لذا می بایست با مشخص نمودن دلایل این اختلال، ترس را کنار گذاشته و به مقابله با استرس صحبت در جمع بپردازید.

  • از جامعه فاصله گرفته اید؟

مسلما زمانیکه خود را از حضور در انواع جمع های مردمی محروم کرده اید، هیچگاه زمینه مناسبی را برای تمرین و کسب توانایی سخنوری برای خود فراهم نکرده اید. در اینصورت با اولین فرصت جهت صحبت در یک جمع کثیر، اضطراب و استرس موقع حرف زدن در جمع به سراغتان می آید و ترستان تشدید می شود.

  • ضعف در برنامه ریزی دارید؟

یکی از مهمترین دلایل استرس صحبت در جمع، عدم وجود یک برنامه ریزی اصولی است. یقین بدانید حتی بهترین سخنوران نیز برای بهتر انجام شدن کار خود، تمرین می کنند. اگر به دلیل اضطراب نمی خواهید با متن سخنرانی خود روبرو شوید، منتظر اشتباهات بیشتر و قضاوت مردم باشید.

  • عدم اعتماد بنفس:

مهم ترین عاملی که سخنرانی های جمعی را تحت شعاع قرار می دهد، عدم اعتماد بنفس سخنران است. طبق نظریات روانشناسی بهترین راه برای مقابله با استرس صحبت در جمع داشتن روابط دوستانه با کیفیت است. افرادی که روابط قوی دارند و در معاشرت با دوستان خود موفقند، بطور طبیعی اعتماد بنفس صحبت در جمع را بدست می آورند.

  • مورد تمسخر قرار گرفتن:

از جمله واکنش های منفی رفتاری، مسخره کردن فرد در حال صحبت است. پرواضح است زمانیکه سخنران تنها برای یکبار به دلیل اشتباه و یا تپق زدن، مورد تمسخر حضار قرار می گیرد، به یکباره دیوار اعتماد بنفس او فرو می ریزد و ترس از صحبت در جمع در او ریشه می دواند.

با این تفاسیر می توان گفت این اختلال شایع و رایج، همان چیزی است که می تواند با درمان بهنگام و اصولی خود، اعتماد بنفس و شایستگی حضور در جمع را به شما بازگرداند.

گلاسو فوبیا را چگونه درمان کنیم؟

تصمیم برای مقابله با استرس صحبت در جمع اولین گام جهت درمان این اختلال جدی و همه گیر است. اگر در معرض یک سخنرانی مهم هستید، پیش از هر چیز، ضریب اضطراب خود را بسنجید. بدین منظور می توانید از تست های اضطراب استفاده کنید. اگر سطح استرستان بیش از حد نرمال بود، بهتر است این مشکل را با یک روانشناس در میان بگذارید.

در قدم بعدی راهکار های علمی و تخصصی را در برای کنترل ترس از صحبت در حضور مردم بشناسید و بکار بگیرید.

  • حس خونسردی دروغین:

اگر در حین سخنرانی به خونسردی بیش از حد تظاهر کنید، اوضاع خراب تر می شود. بهتر است اضطراب خود را در قالب هیجان نمایش دهید.

  • شروع خوب:

یکی از تکنیک های موثر در سخنوری، شروع مقتدرانه است. برای آغاز صحبت خود، با قدرت و صلابت عمل کنید. فراموش نکنید آهسته صحبت کردن، خوردن کلمات و جا انداختن آنان، می تواند زمینه را برای خرابکاری های بعدی فراهم کنید. با انرژی باشید و با صدایی رسا و مملو از اعتماد بنفس صحبت کنید.

  • زبان بدن را بشناسید:

اگر قبل از مراسم سخنرانی به کز کردن، مچاله شدن و پنهان شدن در هر کنجی روی آورید، استرس موقع حرف زدن در جمع مردم بر شما غلبه می کند. یک ژست قدرتمندانه، با کمک شناخت زبان بدن، می تواند مانند بمبی از انرژی عمل کند. پاهای خود را کمی باز کنید و دست ها را پهلو بگیرید. در این حالت مسلما احساسی شبیه به مدیر بودن به شما دست می دهد.

  • خجالت را کنار بگذارید:

اگر تصمیم به مقابله با استرس صحبت در جمع گرفته اید، بهتر است در ابتدا خجالت و رودروایسی ها را کنار بگذارید. کم رویی و خجالت همان چیزی است که دائما شما را از حرف زدن در میان جمع منع می کند.

  • افکار منفی را دور بریزید:

در زمان سخنرانی، بر روی نکات منفی، تپق هایتان و یا مطالبی که از یادتان رفته تمرکز نکنید. بهتر است آن ها را نادیده گرفته و بر لحظه ای که در آن هستید متمرکز شوید.

  • بدبینی تدافعی، کارساز است:

بهتر است زمانی که از عهده مدیریت استرس و افکار منفی بر نمی آیید، بدترین حالت ممکن را تصور کنید. در بدترین شرایط ممکن است مطالب یادتان برود، تپق بزنید و از عهده پاسخ به سوالات حضار برنیایید. قبل از سخنرانی فرصت کافی برای مدیریت اینگونه اشتباهات دارید. مثلا اگر فراموشکارید، از مطالب اصلی نت برداری کنید. اگر لکنت زبان در حین صحبت به سراغتان می آید، متن سخنرانی را بارها با صدای بلند بخوانید و تمرین کنید.

اضطراب ناشی از حضور در جمع و سخنرانی برای آنان، درمان پذیر است. چرا که عموم افرادی که قرار است کار مهمی را در انظار عمومی انجام دهند، اینچنین حالاتی را تجربه می کنند. یک ورزشکار، هنرپیشه و یک سخنران، همگی در معرض اختلال گلاسو فوبیا هستند. اما آن هایی موفقند که این ناتوانی را در خود حل کرده و به درمان رسیده اند.

پیشنهاد میکنیم مقاله اثر استرس بر ریزش مو مارا نیز مطالعه فرمایید.
همچنین در صورتی که به دنبال مشاوره در این رابطه هستید یا سوالاتی دارید با نوا مشاور تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره با نوا مشاورتماس بگیرید.

  • علت لرزش صدا در هنگام صحبت در جمع چیست؟
  • چگونه می توان با استرس حضور در جمع کنار آمد؟
  • چرا نوجوانان از حضور در جمع می ترسند؟
  • یک سخنران خوب چه ویژگی هایی دارد؟
  • زبان بدن در هنگام سخنرانی چه کمکی می کند؟

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

مقابله با استرس صحبت در جمع چگونه است و گلاسو فوبیا چیست؟

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره