آیا زیاد خرید کردن از علائم اختلال وسواسی است؟

علائم اختلال وسواس خرید

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

آیا زیاد خرید کردن از علائم اختلال وسواسی است؟

در این که بخش عظیمی از زنان با خرید حالشان خوب می شود، شکی نیست! اما اگر میزان این خرید کردنها روز به روز بیشتر و البته سخت گیرانه تر شود، آیا باز هم می توان گفت که این شرایط طبیعی است؟ در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با علائم اختلال وسواس خرید آشنا کنیم.

در میان انواع اختلال های شخصیتی که جود دارد، مانند شخصیت وابسته و یا اختلال شخصیت مرزی ، اختلال وسواس خرید را نمی توان در کنارشان جای داد. چرا که بر اساس نظر متخصصان، جنون خرید را نمی توان یکی از انواع اختلالهای روانی در نظر گرفت. در عوض این نوع اختلال را می توان در دسته مشکلات رفتاری و یا وسواس اجباری جای داد.

علائم اختلال وسواس خرید

خرید وسواسی چیست؟

بر اساس آنچه که روانشناسان معتقد هستند، علائم اختلال وسواس خرید معمولا زمانی در فرد ایجاد می شود که دچار احساسات منفی، افسردگی و اضطراب شده است. بنابراین خرید وسواسی زمانی رخ می دهد که فرد برای فرار از یک مشکل درونی و یا بیرونی، به خرید کردن مداوم چه ضروری و چه غیر ضروری روی می آورد. چرا که با انجام این کار، برای مدتی کوتاه احساسات منفیشان را با سرخوشی زودگذر جایگزین می کنند.

با این وجود، این تسکین موقت منجر به شکل گرفتن جنون خرید در دراز مدت در فرد می شود. بنابراین روز به روز به تعداد خریدهای مختلفی که دارند، مانند خرید لباس، کفش، ظرف و .. اضافه می کنند، چرا که کنترلی روی رفتارشان ندارند.

بر اساس آنچه که محققان اعلام کرده اند، با ظهور شیوه جدید خرید، یعنی خرید آنلاین و اینترنتی، علائم اختلال وسواس خرید در بسیاری از افراد دیده می شود. با وجود این که این نشانه ها بیشتر در زنان قابل مشاهده است، نمی توان گفت که مردان از این قاعده مستثنی هستند.

متاسفانه تنها در آمریکا 6 درصد از افراد، علائم اختلال وسواس خرید را دارند. که تعداد زنان در این آمار، 9 برابر مردان است! در نتایج همین آمار نشان داده شده است که هرچه که میزان تحصیلات فرد پایین تر باشد و یا به یکی از مواد مخدر مانند تریاک و یا الکل اعتیاد داشته باشد، احتمال این که دچار این مشکل شود نیز بیشتر می شود. چرا که استرس، یکی از عوامل اصلی شکل گیری این اختلال در افراد است.

علائم اختلال وسواس خرید چیست؟

  • معمولا کسانی که دچار به جنون خرید و یا خرید وسواسی شده اند، در هنگام خرید، برخی از رفتارهای زیر را از خود نشان می دهند :
  • خرید وسایل غیر ضروری
  • سپری کردن وقت زیاد برای خرید کالاهای ضروری و یا حتی غیر ضروری
  • در مقابل نظر دیگران مبنی بر خرید نکردن مقاومت زیادی دارند.
  • از مشکلات مالی زیادی رنج می برند چرا که کنترل شرایط از دستشان خارج شده است.
  • به دلیل اختلال وسواس خرید در مدرسه و یا محل کار دچار مشکل هستند.

علائم اختلال وسواس خرید معمولا در چه سنی نمایان می شود؟

این اختلال از نوع اختلال‌های پایدار است. یعنی معمولا در بزرگسالی و تا قبل از 30 سالگی به اوج خود می رسد. با این وجود برخی از تحقیقات نشان می دهند که این اختلال با گذر زمان می تواند شدت بیشتری بگیرد.

درمان اختلال وسواس خرید

همان طور که گفته شد چون استرس در بروز علائم اختلال وسواس خرید نقش موثری دارد، اگر بتوان آن را کنترل کرد، می توان این علائم را نیز در فرد کاهش داد. به همین دلیل معمولا پزشکان علاوه بر تکنیک های روان درمانی، مصرف مهارکننده های بازجذب سروتونین (SSRI) را نیز توصیه می کنند.

همراهان عزیز، اگر در رابطه با علائم اختلال وسواس خرید و یا شیوه درمان آن سوالی دارید، می توانید از طریق شماره های موجود در سایت با مشاوران نوا مشاور در ارتباط باشید و از خدمات مشاوره روانشناسی تلفنی ما استفاده کنید.

شماره تماس نوا مشاور

  • آیا تمایل به خرید لوازم گران قیمت نیز جزء همین دسته از اختلال است؟
  • آیا نداشتن عابر بانک و یا پول به حل این مشکل کمکی می کند؟

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

آیا زیاد خرید کردن از علائم اختلال وسواسی است؟

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره