درمان وسواس در انتخاب(شغل، خرید، همسر)

درمان وسواس در انتخاب

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

درمان وسواس در انتخاب(شغل، خرید، همسر)

بعضی از افراد در زندگی خود قادر به تصمیم گیری نیستند و نمی توانند انتخاب درستی را داشته باشند. این اشخاص از یک نوع وسواس فکری رنج می برند. وقتی شخص در جایگاهی قرار می گیرد که انگیزه وی، برای ایجاد رفتاری خاص، در تعارض با هم  قرار می گیرد، دچار شک و تردید می گردد.

 این افراد برای این که بتوانند تصمیم درستی را بگیرند، باید از درمان وسواس در انتخاب بهره گیرند.
خدمات مشاوره روانشناسی تلفنی ما میتواند در این شرایط بسیار تاثیر گذار و مثبت باشد.

درمان وسواس در انتخاب

طبق تحقیقات انجام گرفته، قرار گرفتن اشخاص در این حالت، باعث از دست دادن انرژی شده و خستگی فرد را به دنبال دارد.

ما در اینجا به حالات مختلف تعارض اشاره می کنیم :

  • اجتناباجتناب: فرد در این حالت مجبور است، از بین دو گزینه که برای هیچ کدام حس خوبی ندارد، یکی را برگزیند و چاره ای جز این ندارد. در این جاست که به تردید می افتد تا دلیلی قانع کننده برای این کار خود پیدا کند.

به عنوان نمونه زمانی که دانش آموز در کنکور شرکت کرده و در دو رشته دانشگاهی قبول می شود که نسبت به هیچ کدام حس خوبی ندارد و ناچار است از بین این دو یکی را به ناچار انتخاب کند، به این تعارض دچار خواهد شد.

  • گرایشگرایش: این زمانی است که شخص دو گزینه خوب در پیش رو دارد و تمایل شخصی وی این است که از مزایای هر دو گزینه بهره ببرد. در حالی که فقط می تواند یکی از دو گزینه را انتخاب کند. در این حالت شخص دچار تردید شده و تصمیم گیری خود را به عقب می اندازد.

به عنوان مثال زمانی که دانش آموز هم زمان در دو رشته خوب دانشگاهی قبول می شود ولی باید تنها یک رشته را انتخاب کند در این حالت دانش آموز، دچار تردید و شک شده و نمی تواند تصمیم درستی را بگیرد. یا دختری که هم زمان دو خواستگار خوب دارد و هر دو شرایط خوبی را دارا هستند.

  • گرایشاجتناب: این حالت زمانی اتفاق می افتد که هدف، مورد علاقه ماست ولی ممکن است به دلایلی ناخوشایند نیز باشد.

به عنوان مثال زمانی که شخص در یک مصاحبه استخدامی شرکت کرده و نمره قبولی را کسب کرده است. وی همزمان با این مصاحبه، در آزمون ورودی دانشگاه نیز شرکت کرده وقبول شده است ولی در ابتدای کارش امکان مرخصی گرفتن وجود ندارد.

این تعارض ها بیشتر در زمان نوجوانی و جوانی رایج است. زمانی که نوجوان وارد مرحله جوانی می شود و تمایل دارد که به استقلال برسد، در حالی که هنوز از نظر مالی و روحی و روانی، آمادگی این استقلال را پیدا نکرده است. در این حالت نیز شخص دچار تعارض می شود.

عوامل ایجاد کننده وسواس

  • وراثت: تحقیقات نشان می دهد که حدود 40 درصد اشخاص وسواسی این بیماری را از پدرو مادر خود به ارث برده اند . این در حالی است که گروهی دیگر از محققان، ارثی بودن این بیماری را محتمل دانسته و ریشه ی اصلی این بیماری را بیماری های عصبی عنوان کرده اند.
  • شیوه تربیت: تحقیقات نشان می دهد که 50 درصد اشخاص وسواسی این بیماری در آن ها از دوران کودکی و نوجوانی بنا شده است. تاریخچه ی کودکی آن ها بیانگر این است که در آن دوران کشمکش ها و مقاومت های زیادی برای آن ها وجود داشته و آن ها تحمل مقاومت در برابر خواسته های بزرگترهای خود را نداشته اند.
  • تحقیر کودک: تعدادی از این بیماران، افرادی هستند که مرتبا این جمله را شنیده اند. آدم بی لیاقتی هستی، عرضه هیچ کاری را نداری، به درد هیچ چیز در زندگی نمی خوری. این ها جملاتی هستند که این اشخاص به طور مرتب، از پدر و مادر و یا خواهر و یا برادر بزرگتر از خود شنیده اند. این گونه رفتارها، زمینه ساز، بیماری عصبی و وسواس در آن ها شده است.
  • منع ها:گاهی از اوقات وسواس فکری فرد به علت منع کردن شدید دوران کودکی می باشد. مثل: توقعات زیاد از کودک، ایراد گیری های زیاد .

اگرچه این کار ممکن است بر مذاق بزرگترها پیش رود ولی معلوم نیست که عاقبت خوبی را در پی داشته باشد. ما به شما پیشنهاد میدهیم مقاله مارا در ارتباط با درمان وسواس در کودکان مطالعه کرده تا در زمان مناسب از این موضوع پیشگیری شود.

  • لجباز بودن خانواده: تحقیقات بیانگر این است که بیشتر افراد وسواسی خانواده های لجبازی داشته اند. به طوری که در وظیفه خواهی از فرزند خود اصرار زیاد داشته اند. زمانی که کوچکترین ایرادی را در فرزند خود می دیدند، مرتب او را سرزنش می کردند.

 والدین خسیسی داشته اند، به طوری که برای بدست آوردن هر چیزی مجبور به اصرار زیاد بوده اند. بالاخره افرادی کم گذشت بوده اند که کودک مرتبا مجبور به جمع کردن خود در مقابل آن ها بوده است.

وسواس در انتخاب خرید

اشخاصی که وسواسی هستند برای خرید کردن یک کالا به مغازه ها و فروشگاه های مختلف می روند، از اشخاص زیادی در مورد کالای مورد نظر سوال می کنند. ولی در بیشتر مواقع یا خرید نکرده بر می گردند و یا از خرید خود راضی نیستند. این اشخاص مدام با خود می گویند ای کاش فلان رنگ یا مدل را خریده بودم.

برای درمان وسواس در انتخاب باید گفت: این افراد باید با دقتی که در خرید داشته اند و هم چنین راهنمایی هایی که از دیگران گرفته اند، از خرید خود لذت برده و فکرهای وسواس گونه را از ذهن خود دور نمایند. در حالت کلی اشخاصی که شخصیت وسواسی دارند، کمال طلب هستند. این افراد باید بدانند همیشه یک چیزی بهتر از آن چه که خریده اند وجود دارد.

 وسواس در انتخاب شغل

پیدا کردن شغل مناسب یکی از بزگترین دغدغه های افراد جامعه به حساب می آید. معیارهایی که برای انتخاب شغل وجود دارد عبارتند از:

  • درآمد
  • میزان علایق شخصی
  • هوش
  • ویژگی های جسمی
  • استعداد شخص

برای درمان وسواس در انتخاب باید گفت با آگاهی پیدا کردن از خود و شرایط زندگی خویش می توانید بهترین شغل را انتخاب نمایید. مرتب تغییر دادن شغل و نارضایتی از شرایط کاری می تواند منجر به وسواس، کاهش عزت نفس و افسردگی گردد.

وسواس در انتخاب همسر

حساس شدن بیشتر از اندازه در انتخاب همسر می تواند به انتخاب بدترین همسر منجر گردد. وسواس در انتخاب همسر می تواند نتیجه دیر ازدواج کردن دختر و پسر باشد. طبق تحقیقات به عمل آمده میزان وسواس دخترها در انتخاب همسر چندین برابر پسرها می باشد.

پیامدهای به تاخیر افتادن ازدواج عبارتند از:

  • در آقایان بزهکاری و اعتیاد و در خانم ها مشکلات شدید عاطفی مانند زود رنج شدن
  • از لحاظ جنسی تامین نمی شوند و در جامعه عطش وار به دنبال آن می گردند.
  • به تاخیر انداختن ازدواج منجر به انواع مشکلات ناباروری می شود.

برای درمان وسواس در انتخاب لیستی از معیار هایی را که دوست دارید همسر آینده شما داشته باشد و نیز لیستی از معیارهایی که او نباید داشته باشد تهیه کنید. (حواستان باشد معیارها واقع گرایانه باشد) هر موردی را که بیشترین نزدیکی را با این معیارها داشت انتخاب نمایید.

برای این که از انتخاب همسر خود اطمینان پیدا کنید، به اتفاق همسر خود به یک مشاور مراجعه کرده و تست قبل از ازدواج بدهید.

سخن آخر این که اگر در انتخاب همسر وسواس زیادی به خرج دهید، فرصت جوانی را از دست می دهید.

همچنین اگر در این موارد سوالی داشتید میتوانید با ما در مرکز نوا مشاور تماس بگیرید.

شماره تماس نوا مشاور

  • وسواس در انتخاب چیست؟
  • عوامل ایجاد کننده وسواس را نام ببرید.
  • چگونه وسواس در انتخاب همسر را کنار بگذاریم؟

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

درمان وسواس در انتخاب(شغل، خرید، همسر)

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

3 دیدگاه دربارهٔ «درمان وسواس در انتخاب(شغل، خرید، همسر)»

  1. سلام خانم دکتر وقتتون بخیر من ۱۴ سالمه و اینکه حدود ۴ ماه هست که در مورد درس هام افکار منفی توی ذهنم میاد
    و من همیشه هدفم رو با خودم تکرار می کنم
    و به یک درس خیلی علاقه دارم روی اون درس خیلی حساسیت دارم
    و همش یه فکرایی در مورد هدفم و اون درس توی ذهنم میاد که خودم ازشون خوشم نمیاد
    و به درست بودن همه چیز شک دارم
    و سردرد دارم و عرق می کنم
    خیلی ممنون میشم اگه راهنمایی کنید🙏🙏

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره