افسردگی پس از زایمان

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

افسردگی پس از زایمان

تولد نوزاد می تواند احساسات زیادی را از هیجان و شادی گرفته تا ترس و اضطراب ایجاد کند. همچنین می تواند منجر به افسردگی شود که ممکن است انتظار آن را نداشته باشید. برخی از مادران پس از تولد نوزاد افسردگی پس از زایمان را تجربه می کنند. این افسردگی معمولاً شامل تغییرات خلقی، گریه، اضطراب و مشکل خواب می شود. اگر افسردگی پس از زایمان دارید، درمان سریع به شما کمک می کند علائم خود را کنترل کنید؛ همچنین به شما کمک می کند تا با کودک خود ارتباط برقرار کنید. برای فهمیدن علائم و علل و درمان افسردگی پس از زایمان، حتما ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

انواع افسردگی پس از زایمان

برخی از مادران پس از این که نوزادشان متولد می شود، دچار افسردگی می شوند. این افسردگی دارای انواعی می باشد. انواع افسردگی پس از زایمان عبارت است از:

  • افسردگی کوتاه مدت : افسردگی برخی از زنان پس از تولد نوزادشان، کوتاه مدت است. این نوع از افسردگی، به طور معمول در دو تا سه روز اول پس از زایمان شروع می شود و ممکن است تا دو هفته ادامه یابد.
  • افسردگی بلند مدت: اما برخی از مادران، افسردگی شدید تر و طولانی مدتی را تجربه می کنند که به افسردگی پس از زایمان معروف است. این نوع افسردگی یک نقص شخصیت یا ضعف نیست.

علائم افسردگی پس از زایمان

علائم و نشانه های افسردگی پس از متولد شدن نوزاد در افراد متفاوت است و ممکن است برای برخی خفیف و برای برخی شدید باشند.

  • علائم افسردگی کوتاه مدت: علائم و نشانه های افسردگی کوتاه مدت که فقط چند روز تا یک یا دو هفته پس از تولد کودک ادامه دارد، شامل موارد زیر می باشند:
  1. نوسانات خلقی
  2. اضطراب
  3. غمگین بودن
  4. تحریک پذیری
  5. احساس غرق شدن
  6. گریه کردن
  7. کاهش تمرکز
  8. مشکلات اشتها
  9. مشکل خواب

 

  • علائم افسردگی بلند مدت: افسردگی بلند مدت ممکن است در ابتدا با کوتاه مدت اشتباه گرفته شود. اما، علائم و نشانه های آن شدیدتر و طولانی تر است. افسردگی بلند مدت ممکن است در توانایی مراقبت از کودک و انجام سایر کارهای روزمره اختلال ایجاد کند. علائم معمولاً در چند هفته اول پس از زایمان ایجاد می شوند، اما ممکن است زودتر، در دوران بارداری یا دیرتر، تا یک سال پس از تولد شروع شوند. علائم و نشانه های افسردگی بلند مدت ممکن است شامل موارد زیر باشند:
  1. خلق افسرده یا تغییرات شدید خلقی
  2. گریه زیاد
  3. مشکل در پیوند با کودک خود
  4. دوری از خانواده و دوستان
  5. از دست دادن اشتها یا خوردن خیلی بیشتر از حد معمول
  6. ناتوانی در خواب (بی خوابی) یا خواب زیاد
  7. خستگی طاقت فرسا یا از دست دادن انرژی
  8. کاهش علاقه و لذت به فعالیت هایی که قبلاً انجام آن ها لذت داشت
  9. تحریک پذیری و عصبانیت شدید
  10. ناامیدی
  11. احساس بی ارزشی، شرم، گناه یا عدم کفایت
  12. کاهش توانایی تفکر واضح، تمرکز یا تصمیم گیری
  13. بی قراری
  14. اضطراب شدید و حملات وحشت
  15. افکار آسیب رساندن به خود یا کودک
  16. افکار مکرر مرگ یا خودکشی

افسردگی درمان نشده، پس از زایمان ممکن است ماه ها یا بیشتر ادامه داشته باشد.

 

افسردگی بعد از زایمان

مطلب مرتبط: مشاوره افسردگی

روان پریشی پس از زایمان چیست و چه علائمی دارد؟

به ندرت، یک اختلال شدید خلقی به نام روان پریشی پس از زایمان، نیز ممکن است پس از زایمان ایجاد شود. روان پریشی پس از زایمان، یک بیماری نادر است که به طور معمول در هفته اول پس از زایمان ایجاد می شود.

علائم و نشانه های روان پریشی پس از زایمان ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • گیجی و گمراهی
  • افکار وسواسی درباره کودک خود
  • توهم و هذیان
  • اختلالات خواب
  • انرژی و تحریک بیش از حد
  • پارانویا
  • تلاش برای صدمه زدن به خود یا کودک خود

روان پریشی پس از زایمان ممکن است منجر به افکار یا رفتارهای تهدید کننده زندگی شود و نیاز به درمان فوری دارد.

افسردگی پس از زایمان در پدران

پدران نیز می توانند افسردگی پس از زایمان را تجربه کنند. افسردگی بعد از زایمان در پدران که گاهی اوقات افسردگی پس از زایمان پدرانه نامیده می شود. آن ها ممکن است احساس غم یا خستگی کنند، بیش از حد اضطراب داشته باشند، یا تغییراتی در غذا خوردن و خواب خود تجربه کنند. تقریبا همان علائمی که مادران با افسردگی بعد از زایمان تجربه می کنند.

پدرانی که سابقه افسردگی دارند، مشکلات مربوط به رابطه را تجربه می کنند یا از نظر اقتصادی با مشکل روبرو هستند، بیشتر در معرض افسردگی بعد از زایمان هستند. افسردگی بعد از زایمان در پدران، می تواند همان تأثیر منفی را در روابط شریک زندگی و رشد کودک داشته باشد که افسردگی پس از زایمان در مادران دارد.

اگر پدر هستید و علائم افسردگی یا اضطراب را در دوران بارداری همسرتان یا در اولین سال پس از تولد فرزند خود تجربه می کنید، حتما با یک مشاور صحبت کنید.  درمان ها و حمایت های مشابهی که از مادران مبتلا به افسردگی بعد از زایمان ارائه می شود، می تواند در درمان افسردگی پس از زایمان در پدران نیز مفید باشند.

چه موقع به مشاور مراجعه کنیم؟

اگر بعد از تولد کودک احساس افسردگی می کنید، ممکن است از پذیرفتن آن اجتناب کنید یا خجالت بکشید. اما اگر علائمی از افسردگی کوتاه کمدت و یا بلند مدت پس از زایمان را تجربه کردید، با پزشک خود تماس بگیرید و قرار ملاقات بگذارید.

اگر علائمی دارید که نشان می دهد ممکن است دچار روان پریشی پس از زایمان شده باشید، سریعاً کمک بگیرید. اگر علائم و نشانه های افسردگی، دارای هر یک از این ویژگی ها باشند، مهم است که در اسرع وقت از مشاور کمک بگیرید:

  • علائم بعد از دو هفته از بین نروند.
  • علائم روز به روز بدتر شوند.
  • مراقبت از کودک را دشوار کنند.  
  • انجام کارهای روزمره را دشوار کنند
  • افکار صدمه زدن به خود یا کودک را در ذهن ایجاد کنند.

علت و دلایل افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان علت خاصی ندارد، اما ممکن است مسائل جسمی و عاطفی در این امر نقش داشته باشند.

  • مسائل جسمی و فیزیکی

پس از زایمان، افت چشمگیر هورمون ها (استروژن و پروژسترون) در بدن ممکن است منجر به افسردگی بعد از زایمان شوند. سایر هورمون های تولید شده توسط غده تیروئید نیز ممکن است به شدت افت کنند که می تواند احساس خستگی، سستی و افسردگی را در افراد ایجاد کنند.

  • مسائل احساسی و عاطفی

 هنگامی که افراد کم خواب هستند، ممکن است در رسیدگی به مشکلات جزئی نیز مشکل داشته باشند. ممکن است نگران توانایی خود در مراقبت از نوزاد باشند. ممکن است احساس جذابیت کمتری داشته باشند. همچنین، با احساس هویت خود دست و پنجه نرم کنند یا احساس کنند کنترل زندگی خود را از دست داده اند. هر یک از این مسائل می تواند به افسردگی پس از زایمان کمک کنند.

افسردگی بعد از زایمان

عواملی که افسردگی پس از زایمان را خطرناک می کنند!

هر مادری می تواند افسردگی بعد از زایمان را تجربه کند. این اتفاق ممکن است که پس از تولد هر کودک، نه فقط اولین کودک، ایجاد شود. با این حال، خطر ابتلا به افسردگی افزایش می یابد اگر:

  • افراد چه در دوران بارداری و چه در زمان های دیگر سابقه افسردگی داشته باشند.
  • افراد اختلال دو قطبی داشته باشند.
  • افراد بعد از بارداری قبلی، افسردگی بعد از زایمان را تجربه کرده باشند.
  • افراد در اعضای خانواده خود فردی مبتلا به افسردگی یا سایر اختلالات خلقی را داشته باشند.
  • افراد در طول سال گذشته حوادث استرس زایی را تجربه کرده اند، مانند: عوارض بارداری، بیماری یا از دست دادن شغل
  • کودک آن ها دارای مشکلات سلامتی یا سایر نیازهای خاص باشد.
  • آن ها در شیردهی مشکل دارند.
  • آن ها در روابط خودشان با همسرشان یا شخص مهم دیگری مشکل دارند.
  • وجود مشکلات مالی
  • بارداری برنامه ریزی نشده یا ناخواسته

اگر افسردگی پس از زایمان درمان نشود، چه اتفاقی می افتد؟

اگر افسردگی پس از زایمان که درمان نشود، می تواند در پیوند مادر و کودک اختلال ایجاد کند و مشکلات خانوادگی ایجاد کند. برای مادران افسردگی بعد از زایمان که درمان نشده باشد، می تواند ماه ها یا بیشتر طول بکشد، گاهی اوقات به یک اختلال افسردگی مزمن تبدیل می شود.حتی در صورت درمان، افسردگی پس از زایمان خطر ابتلا به دوره های بعدی افسردگی در زنان را افزایش می دهد.

چگونه از افسردگی پس از زایمان جلوگیری کنیم؟

اگر سابقه افسردگی دارید، خصوصاً افسردگی بعد از زایمان و قصد باردار شدن دارید به محض اطلاع از بارداری، به پزشک خود این مسئله را اطلاع دهید. در دوران بارداری، پزشک می تواند شما را از نظر علائم و نشانه های افسردگی از نزدیک تحت نظر داشته باشد.وی ممکن است در طول بارداری و پس از زایمان یک پرسشنامه غربالگری افسردگی برای شما ایجاد کند. بعضی اوقات می توان افسردگی خفیف را با گروه های پشتیبانی، مشاوره یا سایر روش های درمانی کنترل کرد. در موارد دیگر، حتی در دوران بارداری نیز ممکن است داروهای ضد افسردگی توصیه شود.پس از تولد کودک، ممکن است پزشک، معاینه زودرس پس از زایمان را برای بررسی علائم و نشانه های افسردگی بعد از زایمان، توصیه کند.افسردگی، هرچه زودتر تشخیص داده شود، درمان زودتر می تواند آغاز شود. اگر سابقه افسردگی پس از زایمان دارید، پزشک بلافاصله پس از زایمان ممکن است درمان ضد افسردگی یا روان درمانی را توصیه کند.

چگونه افسردگی پس از زایمان در زنان درمان می شود؟

بعضی اوقات می توان افسردگی بعد از زایمان را مانند سایر انواع افسردگی درمان کرد. این به معنای استفاده از دارو و روان درمانی است. اگر خانمی شیرده است، پس از بحث درباره خطرات و فواید، تصمیم به مصرف داروی ضد افسردگی با پزشک متخصص اطفال و روانپزشک خودشان گرفته می شود. بیشتر داروهای ضد افسردگی به میزان بسیار کمی در شیر مادر بیان می شوند. در صورت وجود، تاثیرات احتمالی آن ها بر کودک شیرخوار به خوبی مشخص نیست.دارویی به نام برکسانولون (زولرسو) به طور خاص برای درمان افسردگی پس از زایمان مورد تأیید قرار می گیرد. با تزریق در طی 3 روز، مشخص شده است که این امر موجب تسکین بیشتر زنان می شود.

افسردگی پس زنان از آن دسته افسردگی هایی است که در دوران بارداری و یا بعد از بارداری گریبان گیر برخی از مادران خواهد شد، برای درمان این افسردگی باید به مشاور مراجعه کرد تا بتواند بهترین و سریعتری راه ممکن برای درمان آن را بیابد. مشاوران ما در مرکز نوا مشاور دانش و تخصص لازم در زمینه درمان انواع افسردگی را دارند و می توانند در مسیر درمان همراه شما باشند.

 


  • انواع افسردگی پس از زایمان چیست؟
  • اگر افسردگی پس از زایمان درمان نشود، چه اتفاقی می افتد؟
  • چگونه افسردگی پس از زایمان در زنان درمان می شود؟
  • چگونه از افسردگی پس از زایمان جلوگیری کنیم؟

 

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

افسردگی پس از زایمان

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره