نشانه های شخصیت نمایشی

نشانه های شخصیت نمایشی

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

نشانه های شخصیت نمایشی

 شخصیت نمایشی یک نوع اختلال شخصیت می باشد. در واقع خودباوری این افراد به تایید دیگران بستگی دارد، و چون تمایل شدیدی برای جلب توجه دیگران دارند، اغلب رفتارهای نامناسب و نمایشی از خود نشان می دهند. برای بهتر فهمیدن موضوع، اطلاعات بیشتری در مورد نشانه های شخصیت نمایشی در اختیار شما قرار می دهیم.

 منشا ایجاد شخصیت نمایشی چیست؟

 علت دقیق این اختلال هنوز مشخص نشده است، اما روانشناسان اعتقاد دارند که هم عوامل ارثی و هم عوامل محیطی، در ایجاد اختلال شخصیت نمایشی نقش دارند غیر از عوامل ژنتیکی و ارثی، عوامل محیطی مانند تنبیه در کودکی و یا عدم توجه قرار گرفتن توسط اطرافیان، باشد.

نشانه های شخصیت نمایشی

 چگونه می توان اختلال شخصیت نمایشی را تشخیص داد؟

 پزشک مربوطه، ارزیابی پزشکی و روانپزشکی کامل انجام خواهد داد و اگر نشانه های جسمانی مانند نتایج تصویربرداری عصبی و یا آزمایش خون، دلیل جسمانی برای این مورد از اختلال، نشان نداد باید شخص را به روانشناس، ویا روانپزشک ارجاع داد که با ابزارهای خاص مصاحبه و ارزیابی که به طور تخصصی طراحی شده است تشخیص این اختلال انجام شود.

 نشانه های شخصیت نمایشی:

۱. احساسات شخصیت نمایشی به سرعت تغییر می کند و مثل این است که تئاتر اجرا می کند، شاید از خود رفتار احساسی، نشان دهد اما در واقع صمیمیتی در رفتارش نیست.

۲. یکی از نشانه‌های شخصیت نمایشی این است که بیش از حد به ظاهر خود اهمیت می دهد و دوست دارد ظاهرش مورد تایید و تمجید دیگران قرار بگیرد، اغلب از پوششی استفاده می کند که اطرافیانش را به خود جلب کند.

۳. شخصیت نمایشی تا زمانی که مورد توجه دیگران است خوشنود است، در غیر این صورت ظاهری نگران و ناراحت خواهد داشت.

۴. به راحتی تحت تاثیر رفتار ها و گفته های دیگران قرار می گیرد، در واقع زود گول می خورد.

۵. عجولانه تصمیم می‌گیرد و در تصمیم خود پایبند نیست و به راحتی خسته می‌شود و اغلب کارهایش را، نیمه کاره رها می کند.

۶. با دیگران به سرعت آشنا می‌شود و آنها را تحت فشار قرار می دهد تا صمیمیت بین شان برقرار شود، از آنها تعریف و تمجید می کند اما در واقع فقط برای جلب توجه است، از مهمترین نشانه های شخصیت نمایشی همین است که از روابط سوء استفاده می کند، تابه توجهی که مد نظرش هست، برسد.

۷. شخصیت نمایشی اغلب ساعت های زیادی را صرف این می کند که چگونه توجه دیگران را به خود جلب کند و راه های مختلفی پیدا می کند تا در معرض توجه باشد و مورد تحسین و تایید قرار بگیرد.

۸. یکی دیگر از نشانه های شخصیت نمایشی رفتارهای هیجانی آنهاست، با داشتن رفتارهای اغراق آمیز توجه دیگران را به خود جلب می کنند، مثلا بلند می خندند و یا ناز و عشوه می کنند.

۹. با پوشیدن لباس های جلف و تحریک کننده به تن، کوشش می کنند تا متفاوت باشند، و نظر دیگران را به خود جلب کنند. لذا زمان زیادی را برای خرید کردن صرف می‌کنند، تا مطابق با آخرین مد روز ظاهر شوند.

۱۰. در ارتباطات دوستی شخصیت نمایشی سعی میکند

تا دوستش را وادار به انجام خواسته های خودش کند، در واقع دوستش باید آماده باشد تا بیشتر انرژی خود را، صرف برآورده کردن خواسته های عاطفی شخصیت نمایشی کند، لازم به ذکر است که، شخصیت نمایشی در این راه از فریب دادن هم استفاده میکند.

 در برخورد با شخصیت های نمایشی چه کار هایی انجام بدهید؟

۱. اجازه ندهید که موفق شوند روی شما تاثیر بگذارند، اما با ملاحظه با آنها رفتار کنید.

۲. همیشه توقع آشفتگی رفتار را از او داشته باشید، یعنی واقع بین باشید و اگر نمی توانید چنین باشید، از رابطه با او دست بردارید.

۳. او را مسخره نکنید، چون شخصیت های نمایشی اغلب تمسخرآمیز به نظر می‌رسند، اما در مورد تمسخر دیگران حساسیت زیادی از خود نشان می‌دهند و شاید از تمام توان خود به طرق مختلف برای نشان دادن ناراحتی خود استفاده کنند، مانند گریه کردن.

 روان درمانی شخصیت نمایشی:

 این بیماران معمولاً از احساسات واقعی خود بی‌خبرند، بنابراین “تبیین احساسات درونی آن ها” فرآیند درمانی مهمی است که چه به صورت گروهی و چه به صورت فردی شاید درمان انتخابی اختلال شخصیت نمایشی باشد، این درمان نیاز به حداقل ۱۸ ماه و حداکثر ۳۶ ماه

جلسات درمانی هفتگی دارد، این طرحواره، توسط “یونگ” طراحی شده است.

 در صورتی که در مورد مطلب فوق سوالاتی دارید و یا می خواهید اطلاعات کامل تری در این باره به دست بیاورید، از طریق شماره های زیر با روانشناسان ما در دپارتمان ” نوا مشاور ” تماس حاصل نمایید و از خدمات مشاوره روانشناسی تلفنی استفاده کنید.

شماره تماس نوا مشاور

 

  •  آیا کودکان از رفتار نمایشی والدین الگو می‌گیرند؟
  •   همسران شخصیت نمایشی چه رفتار هایی باید با آنها داشته باشند؟
  •   آیا سرخوردگی های دوران کودکی در شکل گیری شخصیت نمایشی تاثیر دارد؟

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

نشانه های شخصیت نمایشی

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره