نحوه از بین بردن اثر قرص متادون چگونه است؟

نحوه از بین بردن اثر قرص متادون

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

نحوه از بین بردن اثر قرص متادون چگونه است؟

متادون دارویی است که برای ترک اعتیاد به مواد مخدر مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما در صورت استفاده از دوزهای بیشتر فرد را دچار وابستگی جسمی می کند. و در این حالت است که به دنبال سم زدایی و از بین بردن اثر قرص متادون می رود.
با این حال کنار گذاشتن ناگهانی این دارو هرگز توصیه نمی شود، چرا که ممکن است عوارض خطرناکی به همراه داشته باشد.

آشنایی با نحوه از بین بردن اثر قرص متادون، احتمال بازگشت به آن را کمتر کرده و فرد را دچار سندرم ترک اعتیاد نمی کند. از بین بردن اثر متادون لازم است تحت نظر پزشکان و روانشناسان صورت گرفته و مصرف کننده امن ترین راه ترک متادون بدون درد را پیش گیرد.

با ما همراه باشید تا متوجه شویم چه چیزی اثر متادون را از بین می برد.

متادون دارویی است که آن را در دسته مواد افیونی قرار می دهند. این دارو به صورت قرص های محلول در آب و تزریقی مصرف می شود. البته تزریق متادون تنها توسط پزشک و در موارد خاص انجام می شود. با این حال قرص متادون مسکنی ضد درد است که برای کنترل درد مصرف می شود.

متادون را معمولا برای کاهش درد در هنگام ترک اعتیاد مصرف می کنند. این دارو روی گیرنده های درد در بدن تاثیر گذاشته و تحمل آن را آسان تر می کند. با این وجود مصرف دوزهای بیشتر آن وابستگی ایجاد کرده و جایگزین اعتیاد فرد خواهد شد.‌

مصرف این دارو لازم است تنها تحت نظر پزشکان متخصص انجام شود. چرا که عوارض مصرف و تداخلات دارویی متادون شدید بوده و ممکن است منجر به سکته یا مرگ فرد شود.

از این دارو در مراحل سم زدایی اعتیاد استفاده می شود. اما بعد از آن باید با نحوه از بین بردن اثر قرص متادون آشنا بود.

رفع اثر متادون، همچون سایر مواد مخدر افیونی از جمله هروئین و مورفین، با روش های گوناگونی امکان پذیر است. سم زدایی به کمک داروهای مختلف به مصرف کننده کمک می کند اثر قرص متادون را خنثی کند. اما قبل از آن باید مدت زمان وابستگی و شدت آن، مقدار مصرف قرص و سن فرد در نظر گرفته شود.

نحوه از بین بردن اثر قرص متادون به کمک درمان های دارویی و رفتار درمانی امکان پذیر است. داروهایی که برای سم زدایی متادون استفاده می شود شامل موارد زیر است:

کلونیدین

کلونیدین که به عنوان داروی ضد فشار خون شناخته می شود، بیش از 25 سال برای رفع اثر قرص متادون به کار رفته است. علاوه بر این به تهوع و ضربان قلب سریع، درد های عضلانی و علایمی همچون آبریزش بینی و تعرق مصرف کننده کمک می کند.

کلونیدین تا 1.2 میل گرم در روز جهت از بین بردن اثر قرص متادون مصرف می شود. با این حال لازم است این دستور بر اساس شرایط فرد و طبق نظر پزشک انجام شود. مصرف کلونیدین با عوارض جانبی مختلفی همراه است که افت فشار خون مهم ترین آن محسوب می شود.

لوفکسیدین

عوارض جانبی کلونیدین مصرف آن را برای رفع اثر متادون محدود کرده است؛ بنابراین پزشکان از آنتاگونیست این دارو در کنار آن استفاده می کنند. لوفکسیدین اثر متادون را با فت فشار کمتری از بین می برد و در انگلستان به تصویب رسیده است.

نالترکسون

این دارو از سال 1984 به عنوان آنتاگونیست مواد افیونی مورد تایید قرار گرفت. بسته به دوز مصرفی آن که باید طبق نظر پزشک انجام شود؛ نالترکسون اثری طولانی مدت دارد. معمولا 2 تا 3 بار در هفته مصرف این دارو توصیه شده و احتمال اعتیاد به آن حتی با مصرف طولانی مدت، اندک است.

تیلنول، آسپرین یا ایبوپروفن

داروهای بدون نسخه ای هستند که برای مدیریت سردرد و دردهای عضلانی بعد از مصرف متادون توصیه می شود و علایم مشابه آنفولانزا را در فرد کاهش می دهد.

پپتو بیسمول – درمان اسهال و مشکلات گوارشی حین ترک متادون

بنادریل (ترادوزون)

داروی ضد افسردگی است که با تنظیم سطح سروتونین الگوی خواب را مدیریت کرده و اموجب می شود فرد بهد از مصرف متادون آرامش بیشتری در خواب داشته باشد.

مصرف خودسرانه داروهای مختلف کمکی به فرد نکرده و ممکن است او را درگیر مشکلات جدی تری کند. بنابراین برای رفع اثر قرص متادون، داروها باید تحت نظر پزشک مصرف شده و در کنار آن از جلسات رفتار درمانی استفاده شود.

 

مصرف متادون معمولا با عوارض جانبی همراه است که میزان آن در افراد مختلف متفاوت است. رایج ترین عوارض مصرف متادون در زیر آمده است. بهتر است افراد در صورت بروز شدید این علایم با پزشک خود در تماس باشند:

  • سردرد
  • افزایش وزن
  • خشکی دهان و درد زبان
  • تغییرات خلق و خو
  • گرگرفتگی
  • مشکل در ادرار کردن
  • مشکلات بینایی
  • اختلالات خواب

علاوه بر موارد گفته شده ممکن است عوارض شدیدتری در فرد ظاهر شود که در صورت بروز آن ها باید سریعا به پزشک یا اورژانس مراجعه کرد و از نحوه از بین بردن اثر قرص متادون مطلع شد:

  • تشنج، تب یا تعریق بیش از حد
  • خارش، کهیر و جوش های پوستی
  • تورم چشم ها، صورت، دهان زبان یا گلو
  • مشکلات تنفسی یا اختلال در بلع
  • توهم و هذیان، سرگیجه و خواب آلودگی شدید
  • اسهال و استفراغ یا از دست دادن اشتها
  • قاعدگی نامنظم و کاهش میل جنسی

ترک وابستگی به متادون مانند ترک موادی همچون هرویین و مورفین است. علایم ترک در حد متوسط و شبیه به بیماری آنفلونزا می باشد.علایم ترک متادون شامل: لرز، تب، اسهال، بی خوابی، تعریق، پارانویا، افسردگی، تپش قلب، درد عضلانی، اضطراب و توهم است.

متخصصین حوزه اعتیاد دوره ای را برای سم زدایی و رفع عوارض اعتیاد بدن از متادون پیشنهاد و می کنند. سپس دوره درمان سرپایی و یا بستری در بیمارستان یا مراکز شبانه روزی توصیه می شود. نحوه از بین بردن اثر قرص متادون و ترک اعتیاد به آن از 2 روش ممکن خواهد بود:

  • جایگزینی متادون با داروهایی همچون بوپرنورفین یا LAAM
  • ترک تدریجی متادون تحت نظر پزشک و مشاوره

استفاده از داروهای جایگزین

در مواردی که اعتیاد فرد شدید نباشد داروهایی همچون بوپرنورفین و LAAM (L-alpha-acetylmethadol) تجویز می شود. این داروها حساسیت کمتری در مغز ایجاد کرده و احتمال وابستگی به آن ها کمتر است.

بوپرنورفین در واقع یک مخدر نیمه حساس است و اولین داروی کشف شده برای درمان اعتیاد به مواد افیونی محسوب می شود. این ماده که به متادون و سایر مواد افیونی شباهت دارد، می تواند در دوزهای خانگی مصرف شود.

LAAM نیز داروی دیگری است که به دلیل شباهت با متادون و حساسیت کمتر برای ترک این مخدر پیشنهاد می شود. با این حال عوارض جانبی همچون بثورات، حالت تهوع، افزایش فشار خون و عملکرد غیر طبیعی کبد بعد از مصرف ان گزارش شده است.

ترک تدریجی متادون

از آن جایی که متادون برای مدتی طولانی در بدن ماندگار است، ترک کردن آن کمی دشوار خواهد بود. در روش کاهش تدریجی دوز مصرفی، پزشک ابتدا مقدار مصرف را به 40 میلی گرم در روز کاهش می دهد. بعد از چند روز آن را به 10 تا 20 میلی گرم رسانده و در نهایت 2 میلی گرم در روز تجویز شده و دارو قطع می شود.

 فراموش نکنید این مراحل از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بنابراین هیچ گاه مصرف متادون را به صورت خودسرانه کاهش ندهید. در این روش ممکن است علایم شدیدی از جمله هوس برای مصرف مجدد، حالت تهوع، استفراغ، درد عضلانی، اضطراب، تعریق و درد تجربه شود.

علایم ترک در برخی افراد احتمال دارد 15 تا 60 ساعت وجود داشته باشد. حتی در بعضی از افراد این علایم تا چند روز باقی مانده است. 3 تا 6  هفته زمان نیاز است که متادون از بدن فرد خارج شود؛ این مقدار در اعتیادهای شدید بیشتر خواهد بود.

کلام آخر

متادون مخدری است که برای ترک اعتیاد به مواد افیونی استفاده می شود؛ با این حال برخی که اقدام به ترک اعتیاد در خانه و بدون کمک مشاوران ترک اعتیاد می کنند با بی احتیاطی و مصرف طولانی مدت آن موجب وابستگی های جسمی و در مواردی اعتیاد خواهند شد.‌

دوزرهای مصرفی این قرص باید تحت نظارت پزشک مصرف شده و در صورتی که فرد دوز مصرفی بیشتری از آن استفاده کند، دچار اعتیاد به متادون خواهد شد.

نحوه از بین بردن اثر قرص متادون به کمک داروهای مختلف و سم زدایی امکان پذیر است. علاوه بر این در موارد شدید اعتیاد، نیاز است فرد در کنار درمان های دارویی از جلسات مشاوره و رفتار درمانی نیز استفاده کند.

مشاورین ما در نوا مشاور آماده پاسخ گویی به سوالات شما در زمینه اعتیاد متادون و نحوه ترک آن هستند. کافی است با ما تماس بگیرید.

 

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

نحوه از بین بردن اثر قرص متادون چگونه است؟

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

59 دیدگاه دربارهٔ «نحوه از بین بردن اثر قرص متادون چگونه است؟»

  1. سلام دوستان یادتون نره ک همتون تنها اشتباهی ک مرتکب میشید قصد ترک سریع دارید ولی حداقل زمان ترک ۶۳ روز هستش و فکر هم نکنید با قرص ۴۰ شروع ب ترک کنید و هی کمترش کنید هیچکس بهتراز خودت نمیدونه ک دوز مصرفیت در روز چقدره از اون شروع کن و تو ۳ دوره ۲۱ روز ک بدنت خودشو هی تطبیق میده کمتر کن تا ب صفر برسونین منم قصد ترک سریع داشتم ولی نمیشد متادون اثر بلند مدت داره صبور باشید هی بدن خودشو ریکاوری کنه حتما موفق میشید …امید به پاکی همتون

  2. سلام
    پدرم متادون مصرف میکنه متاسفانه مصرفش خیلی زیاد شد بطوری که چندین شیشه خریده و همراهش هست اکثر اوقات مصرف میکنه
    آیا راهی است خاصیت این شربت ها را زمانیکه داخل شیشه است از بین ببرم بدون اینکه بفهمه؟؟

    1. سلام.
      میتونی کمی اب بهش اضافه کنی ولی نه زیاد چون زیاد اب قاطی کنی طعمش یا همون تلخیش تغییر میکنه و متوجه میشه.

      در اصل یک راه ترک هستش.بطوری که اگه شربت متادون مصرف میکنید میتونید هربار به اندازه که مصرف میکنید به همون اندازه اب بهش اضافه کنید.
      بهترین راه هم استفاده از درپوش خود ظرف متادون که حدودا ۴ سی‌سی شربت جا میشه استفاده کرد.اگه دو درپوش خوردی دو درپوش اب بهش اضافه کن.
      وقتی کامل تموم شد بطری جدید رو باید نصف کنی و نصف دیگه اب اضافه کنی.
      یعنی وقتی از مطب شربت گرفتی اوردی خونه باید بکنیش دوتا بطری شربط.نصفشو توی ی ظرف هم اندازه خالی میکنی و اب بهشون اضافه میکنی و دوباره همون روش درپوش رو ادامه میدین…
      و بعد برای بارسوم و اخر بطری جدید متادون رو اینبار چهار قسمت میکنی.
      فکر کنم متوجه شده باشید.

  3. سلام وقت بخیر من 3 هفته پیش یه قهوه خوردم فک کنم داخلش متادون کرده بودن شب اول افتادم رو تپش قلب سرگیجه رفتم دکتر سرم تجویز کرد ولی بازم اوکی نشدم یه هفته بعدش رفتم دکتر قلب و عروق گفت قلبت هیچ مشکلی نداره مال قهوس برام قرص پروپرانولول تجویز کرد خوردم یه دو روز اوکی شدم باز الان اسید معدم زیاد شده یبوست گرفتم قلبم تند تند میزنه خواب آلودگی دارم 3 هفته از اولین مصرفم میگذره هنوزم درست نشدم تا حالا هم مصرف نکرده بودم نظر شما چیه باید چیکار کرد لطفا پاسخ بدید

  4. دوستان توی ترک متادون عجله نکنید ،مثلا اگر روزی ۴۰ میخورید ۲۱ روز ۴۰ بخورید بعد ۲۱ روز بکنید ۳۰ باز بعد ۲۱ روز بکنید ۲۰ باز بعد ۲۱ روز ۱۵ تا آخر که ۵ میرسه ،۵و بکنید ۲ونیم به مدت ۲۱ روز بعد ۱،این نباشه یه هو ،بزارید کنار ،یا کم کنید، قانون ۲۱ روز و در نظر بگیرید خیلی مهمه هم تحریک نمیکشید برای کشیدن هم ازیت نمیکشید ،این همه سال کشیدید انتظار نداشته باشید دوروز پاک بشین غیر این روش دوباره شروع میکنید ولی با این روش بدون شک ترک میکنید متادون هم کنار میزارید، متادون خیلی دارو خوبیه برای ترک ولی نه برای جایگزین بشرطی که قانون ۲۱ روز و استفاده کنید میتونید به راحتی بزارید کنار ، متاسفانه، همگی تو این کشور‌ گرفتار بدبخت شدیم جای مشروب و سلامتی یعنی با سیاست کثیف بدبختمون کردن ، به امید پاکی بخدا هیچی بهتر از پاکی نیست اعتیاد خار میکنه آدمو و زندگی و ازتون میگیره ،من بهترین ماشین هارو داشتم و زیر پام بود بخدا جزو اولین کسای بودم تویوتا کمری ،ازارا، زانتیا گرفتم چند تا زمین داشتم انقدر خوابیدم پای وافور که الان شدم بیچاره ،به خودتون نگاه کنید خودتون بدتر من غیرت کنید شما هم برای پاکی

    1. سلام. من ۱۵ ساله متادون مصرف میکنم لامصب. دوز مصرفیم خیلی بالا بود ولی الان دوسه ساله کمش کردم والان‌روزی یه دونه قرص ۲۰ میخورم. ودارم کمش میکنم. ولی خیلی اذیت میشم. من لامصب طاقت درد دارم حتی گلوله هم خوردم وسه روز دردش رو طاقت اوردم‌ .دنده هام شکسته ودرد شدیدش رو طاقت اوردم. درد خماری رو هم طاقت میارم فقط تنها چیزی که هست من بیقرار میشم وافسردگی شدید پیدا میکنم موقع ترک در حدی دنیا برام تنگ میشه که نمیتونم طاقت بیارم وبخاطر همین هزار بار خواستم ترک کنم ونشده. تا روز ده پونزده هم طاقت اوردم ولی دیگه افکار خودکشی داشت میومد سراغم دوباره رفتم لعنتی رو خریدم وخوردم. لعنت به متادون که خیلی ماده کثیفیه وترکش خیلی سخته. به هیچ وجه برای ترک مواد دیگه سراغ متادون نرین که بدبخت میشین

  5. واقعا راهی جز ترک وجود نداره لطفا فقط با کم کردن تدریجی و دور کردن دوستان مصرف به پاکی برسید

  6. من ۴۷ سال سن دارم باورش برام سخته چطوری ۳ سال ه که به دام افتادم اهل هیچی نبودم حتی سیگار….بخاطر مسایل جنسی اسیر تریاک و متادون شدم آخرین مصرف م روزی یک عدد ق ص ۴۰ بود …..یه راهکار میدم بخدا عالی ه و جواب میده من یه قرص ۴۰ و با یه پیمانه کوچیک مثل پیمانه خوردن شربت با آب مخلوط کردم یعنی قرص ۴۰ و ۴۰ تا آب از اون پیمانه تو یه شیشه ریختم و دو پیمانه ازش کم کردم شد ۳۸ پیمانه برای هفته اول تا اینکه به آخر رسید واقعا خوب بود البته اذیت هم داشت ولی نا چیز فقط مصمم بودم …..ضمنا کسی از اطرافیان خبر نداشت

  7. سلام داداشها وخواهرهای گلم منم‌مصرف کننده متادن هستم ولی متادن ۴۰ روچهارقسمت میکردم روزی یه ربع میخوردم بعدازمدتی اومدم رومتادن ۲۰روچهارقسمت کردم روزی یک ربع خوردم وحالا میخام متادن ۵ روچهارقسمت کنم شماهم همین کاروبکنید ناموسن به راحتی موفق میشید کناربزارید فقط طول میکشه چون قصدمن ترک بود نه سرخوشی و حال کردن موفق باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره