عوارض مصرف حشیش در بلندمدت و کوتاه مدت

با عوارض مصرف حشیش آشنا شوید

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

عوارض مصرف حشیش در بلندمدت و کوتاه مدت

حشیش از صمغی (صمغ گل، برگ و ساقه گیاه شاهدانه) که دارای تتراهیدروکانابینول است تشکیل شده و دارای تی اچ سی بسیار زیادی است که موجب اعتیادآور بودن آن شده است. از حشیش با نام های سیگاری، پنیر، منگ، بنگ و چرس هم یاد می شود، در حقیقت شاهدانه در حالت گیاهی ماری‌جوانا و در حالت صمغی حشیش نامیده می‌شود. تولیدکنندگان، آن را به صورت قالبی در می آورند كه به رنگ سبز تیره، قهوه‌ای روشن وگاهی قرمز است. در ادامه این مقاله به معرفی و عوارض مصرف حشیش می پردازیم.

مخدر حشیش

حشیش ( Cannabis، Hashish‎) یکی از انواع مواد مخدری است که از گیاه شاهدانه یا کانابیس ساخته می شود. در این ماده مخدر صمغ گل ها و یا ساقه این گیاه گرفته می شود و پس از فشرده شدن و خشک شدن تبدیل به حشیش می شود. حشیش صمغ سرشاری است که در قسمت گل ها و ساقه های این گیاه وجود دارد. بیشترین میزان THC گیاه شاهدانه در حشیش وجود دارد به همین دلیل تاثیر گذاری آن بسیار زیاد و لحظه ای است.

روش مصرف حشیش باعث شده تا با نام‌های مختلفی شناخته شود برای مثال در صورتی که حشیش با مایعات ترکیب شده و به صورت دسته جمعی مصرف شود به آن بنگ آب یا دوغ وحدت گفته می شود و در صورتی که در کاغذ سیگار یا پوست میوه ها ریخته شود و به صورت دود استعمال شود به آن چلیم می گویند.

حشیش در ظاهر شباهت زیادی به حنای خیس دارد و معمولا به شکل مکعب مربع یا مکعب مستطیل است، دود ناشی از مصرف حشیش غلیط تر از توتون سیگار است و ماندگاری بوی بالاتری نسبت به سایر مواد مخدر دارد. رایج ترین و آسان ترین شکل استفاده از حشیش خرد کردن و ترکیب آن با توتون سیگار است؛ همچنین حشیش به صورت های زیر نیز استفاده می شود.

  • روش استنشاقی: در این روش حشیش را با توتون موجود در لول سیگار ترکیب می کنند و مانند سیگار مصرف می شود، تاثیر این روش 10 تا 30 دقیقه است و پس از حدود سه ساعت تاثیر آن از بین می رود.
  • روش خوراکی: در این روش حشیش توسط فرد بلعیده می شود و تا مدت 50 دقیقه فرآیند تاثیر گذاری آن تکمیل می شود و نهایتا پس از سه ساعت تاثیر حشیش از بین می رود.

حشیش چیست؟

 

در نوا مشاور بخوانید: بهترین روش ترک اعتیاد در منزل

آیا حشیش اعتیاد آور است؟

بسیاری از افراد با تصور این که حشیش اعتیاد آور نیست اقدام به شروع مصرف و یا تجربه آن می کنند. همانطور که به آن اشاره کردیم THC موجود در این ماده مخدر به حدی زیاد است که سبب وابستگی شدید فرد پس از چند بار مصرف آن می شود. مصرف حشیش با این ذهنیت که استفاده از آن اعتیاد آور نیست و تنها جنبه فان و سرگرمی و یا رهایی از مشکلات دوره ای دارد، یک تصور کاملا ناشیانه و اشتباه است و بسیاری از افراد پس از حتی یکبار مصرف آن، وابستگی زیادی را به این ماده مخدر تجربه کرده اند.

حشیش با ایجاد حالات سرخوشی و تاثیر گذاری بر روی گیرنده های عصبی مغزی می تواند مشکلات روحی و یا فشار های روانی افراد را کاهش دهد. همین امر سبب می شود با پایان یافتن تاثیر آن در فرد، تمایل به مصرف دوباره در او ایجاد شود. همچنین وجود تی اچ سی آن را به یک عامل ترشح هورمون های شادی و آرامش در بدن تبدیل می کند که وابستگی و اعتیاد به این ماده مخدر از همین جا نشات می گیرد.

عوارض مصرف حشیش

از زمان‌های قدیم استفاده از حشیش در مصارف پزشکی رایج بوده است. ماده حشیش، مسکن مناسبی برای درمان بی خوابی و یا عارضه‌هایی همچون صرع و آسم است، اما امروزه به درمان حس حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی کمک می کند. این عوارض را می توان به دو نوع تقسیم بندی کرد:

  • عوارض کوتاه مدت مصرف حشیش: اختلال تعادل و مهارت‌‌های حركتی، اختلال خواب و فعالیت جنسی كه از چند روز تا چند هفته پس از مصرف از بین می ‌رود، اختلال در قدرت تجزیه و تحلیل مغز، اختلال در درک مکان و زمان، اختلال در حافظه و یادگیری، اختلال در حواس بینایی،  شنوایی و لامسه.
  • عوارض بلند مدت مصرف حشیش : کم شدن علاقه و انگیزه برای زندگی، شغل و روابط اجتماعی و خانوادگی، بیماری‌های تنفسی مزمن، تحلیل بافت مغ، تشنج، تغییر غلظت هورمون های جنسی مردانه و زنانه، افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه، احتمال بروز اختلالات اضطراب، توهم، هذیان و دیوانگی و آسیب ژنتیكی به فرزندانشان.

افرادی که برای مدتی طولانی از این مواد اعتیاد آور استفاده کرده‌اند دیگر نمی‌توانند به آسانی از مصرف آن دست بکشند و حتی با عدم مصرف دچار علایم شدید ترک می شوند. اثرات حشیش در بدن می تواند شامل: اضطراب، درد عضلانی، تهوع و استفراغ، بی قراری، بی خوابی و اسهال باشد.

شایع ترین شیوه مصرف این ماده مخدر، با سیگار (نیکوتین) و تنباکو است.

بعد از مصرف طولانی مدت این مخدر، فرد احساس ناتوانی و عدم موفقیت در بسیاری از فعالیت‌ها را خواهد داشت، مصرف کنندگان در ابتدا وابستگی جسمی به این مخدر را تجربه نمی‌کنند. به دلیل وابستگی روانی این ماده اعتیاد آور بعضی از مصرف کنندگان نمی‌توانند مصرف را کنار بگذارند، متاسفانه اکثر اوقات، اعتیاد نوجوان از مصرف حشیش آغاز و پایه گذار مصرف مواد دیگر می‌شود و شروع اعتیاد افراد در سن پایین با این مواد آغاز می‌شود.

مشکلاتی که استفاده از حشیش برای فرد به وجود می آورد شامل:

  1.  مشکلات مالی مرتبط با مصرف حشیش و خرید محصولات حشیشی.
  2.  تجربه تلاش های ناموفق بسیاری برای کنترل یا کاهش استفاده از حشیش.
  3.  مسایل مربوط به سلامتی فرد یا روانی ناشی از مصرف حشیش.
  4.  مصرف حشیش، فرد را عصبانی یا تدافعی می کند.
  5.  تجربه تلاش های ناموفق بسیاری برای کنترل یا کاهش استفاده از حشیش.
  6.  کاهش تحمل
  7.  حشیش بر حافظه، قضاوت و ادراک تاثیر می گذارد.
  8.  افرادی که از این مواد استفاده می کنند، رفتار انحرافی، مجرمانه و پرخاشگری بیشتر، روابط ضعیف با والدین و ارتباطات بیشتر با دوستان بزهکار دارند.

نشانه‌های سوء مصرف حشیش

خواب‌آلودگی، از دست دادن حس زمان، ضعف حافظه کوتاه مدت، ناتوانی در تمرکز کردن و به اتمام رساندن وظایف، کاهش هماهنگی اعضاء بدن و مختل شدن توانایی در انجام دادن وظایف پیچیده‌ای مانند رانندگی به دلیل اغتشاش در درک زمان و فضا، کاهش بازداری و نشان دادن رفتار‌های پرخطر، کاهش قدرت درک، مختل شدن توانایی قضاوت، کاهش توانایی دقیق گوش دادن و به وضوح فکر کردن، اهمیت ندادن به موضوعات و آهسته شدن گفتار و بی‌انگیزگی از عوارض سوء مصرف موادمخدر است.

آیا حشیش لاغر میکند؟

به طور کلی بیشتر مواد افیونی و مخدر، موجب بروز اختلال در عملکرد دستگاه گوارش بدن می شوند. از این رو ممکن است فرد معتاد در فاصله کوتاهی، تغییر در سایز و لاغری اندام را تجربه کند. بر همین اساس است که هرگاه انسانی ضعیف، تکیده و لاغر می بینیم تصور می کنیم معتاد است با این حال این موضوع در برخی افراد به طور عکس عمل می کند.

در یک شرایط خاص، مصرف کنندگانی که از تغذیه و وضع مالی خوبی برخوردار هستند، مدتی پس از مصرف به جای لاغر شدن، چاق می شوند. در مورد ماده اعتیاد آور حشیش باید بدانید زمانی که این ماده از طریق بلعیدن مصرف می شود، اثرات خود را به تدریج و در فاصله زمانی طولانی تر بروز می دهد.

افزایش اشتها به صورت کاذب، از جمله عوارض اعتیاد به حشیش است که میل به خوردن غذاهای شیرین را در فرد مصرف کننده تشدید می کند، لذا پس از مدتی کوتاه فرد معتاد به خوردن خوراکی های شیرین وسوسه می شود و در ادامه دچار اضافه وزن می شود. در زمان اعتیاد به حشیش نمی توان قطعا گفت این ماده موجب لاغری می شود یا خیر، ممکن است در حین مصرف حشیش در اثر اختلال در سیستم گوارش، فرد به جای اینکه لاغر شود با افزایش وزن روبرو شود.

نشانه های مصرف حشیش

علائم اعتیاد به حشیش 

در افرادی که اقدام به مصرف حشیش می کنند برخی از علائم و نشانه ها وجود دارد. این نشانه ها عمدتا شامل سرخوشی و احساس شادی مفرط و عدم تعادل در فرد می شود. حشیش می تواند قدرت تمرکز افراد را پایین بیاورد و سبب عدم به خاطر سپاری موارد و اطلاعات در آن ها شود. از دیگر نشانه های اعتیاد به حشیش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حملات حاد اضطرابی
  • خشکی دهان
  • افزایش اشتها (که به آن اشتهای گاوی نیز می‌گویند)
  • افت فشار خون
  • افزایش ضربان قلب
  • قرمزی چشم
  • به هم خوردن تعادل حرکتی
  • اختلال حافظه
  • گیجی
  • بی توجهی به اطراف
  • تغییر در درک رنگ و صدا
  • تمایل به پر حرفی
  • بروز توهمات و تخیلات غیر واقعی
  • از یاد بردن زمان و مکان

در نوا مشاور بخوانید: بهترین روش ترک حشیش چیست؟

چگونه به فرد مبتلا به حشیش كمك كنیم؟

از عوارض مصرف حشیش، بروز یا تشدید حالات جنون است و چنانچه چنین حالتی بروز كرد حتماً باید بیمار را به بخش روانپزشكی ارجاع داد. باید مصرف كننده را مطمئن كرد كه علائم تحریك پذیری، كسالت و اختلال الگوی خواب پس از خروج دارو از بدن مرتفع خواهد شد.

نیازی به تجویز دارو مگر به توصیه پزشك وجود ندار. حشیش در چربی حل می شود تا ۴ هفته پس از مصرف در ادرار قابل تشخیص است. از جمله عوارض مصرف حشیش به مدت طولانی، وضعیتی است كه فرد دچار بی انگیزگی، عدم تمایل برای شروع هر كاری، بی انرژی بودن، بی احساسی و چاق شدن می گردد.

اعتیاد به مواد مخدر از جمله حشیش، بیشتر یک بیماری ذهنی است و برای ترک آن بهتر است از روش های رفتار درمان شناختی استفاده شود تا فرد بتواند به ذهن خود غلبه کنند، همچنین باید توجه داشت که هیچ دارویی برای ترک حشیش وجود ندارد، البته متخصصین روانپزشکی برای کنترل علائم ترک، از داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی، استفاده می‌کنند.

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد، اعتیاد به ماده حشیش، علاوه بر ایجاد وابستگی های جسمی، موجب عادت های ذهنی و روانی نیز می شود.از این رو می توان نتیجه گرفت در درمان این نوع اعتیاد علاوه بر استفاده از متدهای علمی و سم زدایی، می بایست از علم روانشناسی و روان درمانی نیز کمک گرفت. در دوران ترک همراهی یک مشاور جهت تقویت و مصمم بودن برای ترک بسیار کمک کننده است، مشاوران ما در مرکز نوا مشاور آماده همراهی شما در مسیر ترک اعتیاد به مواد مخدر هستند.

 

  • عوارض کوتاه مدت اعتیاد به حشیش چیست؟
  • عوارض بلندمدت مصرف  حشیش چیست؟
  • اعتیاد به حشیش چه مشکلاتی را برای افراد ایجاد می کند؟
  • آیا مصرف حشیش باعث لاغری می شود؟

برای دریافت مشاوره با نوا مشاورتماس بگیرید.

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

عوارض مصرف حشیش در بلندمدت و کوتاه مدت

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره