بهترین روش ترک حشیش؛ بررسی مراحل و روش‌های ترک حشیش

بهترین روش ترک حشیش

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

بهترین روش ترک حشیش؛ بررسی مراحل و روش‌های ترک حشیش


حشیش، یکی از انواع مخدرهای اعتیاد آور است که توانسته محبوب بیش از نیمی از مردم جهان شود. مصرف مداوم این افیونی قدرتمند، علاوه بر آثار مخربی که بر روند طبیعی مغز می گذارد، خیلی زود ذهن و روان مصرف کننده را بیمار می سازد. زمانیکه معتاد بیماری های جسمی و ذهنی خود را درک می کند، به دنبال بهترین روش ترک حشیش می گردد. از آنجا که وابستگی و اعتیاد به حشیش در سطح پایینتری نسبت به شیشه قرار دارد، ترک آن نیز آسانتر است. 

اغلب افراد زمانی که به دنبال یک راهکار جهت کسب آرامش هستند به حشیش روی می آورند. حشیش نیز بر همین اساس ساخته شده و اثراتی دلپذیر، تسکین بخش و شادی آور دارد. کانابینوئید های بکاررفته در ساختار حشیش، از راه ریه وارد خون شده و گیرنده هایی که با قوه های لذت، حافظه، تمرکز و تفکر در ارتباط هستند را تحریک می کند.

ماده شیمیایی موثرتری به نام THC نیز در حشیش وجود دارد که آثاری نظیر توهم، پارانویا و اضطراب ایجاد می کند. همانظور که پیداست THC بعنوان یک روانگردان در دسته های مختلف مواد مخدر عمل می کند و آثار خود را بین یک الی هفت روز در بدن معتاد حفظ می کند.

بهترین روش ترک حشیش چیست؟

ترک حشیش چند روز طول می کشد؟

برای ترک همیشگی و موفق حشیش بازه های زمانی مختلفی وجود دارد که متناسب با شرایط هر بیمار و محیط اطراف فرد و روش ترک، این دوره‌های زمانی متفاوت خواهد بود، اما به صورت متداول و کلی می توان گفت برای ترک حشیش نیاز به ۲۰ روز زمان است. در این مدت وابستگی های جسمی و روحی فرد برای اقدام به مصرف حشیش بسیار کم می شود و نهایتا با قرار گرفتن در بازه زمانی عدم مصرف، این ترک به صورت کامل انجام می شود. از جمله مواردی که می تواند بر روی مدت زمان مورد نیاز برای ترک حشیش تاثیر گذار باشد، موارد زیر است:

  • شرایط روحی و جسمی بیمار
  • سن و سال فرد مصرف کننده
  • میزان استفاده از حشیش
  • مدت زمان مصرف حشیش

علائم ترک حشیش                 

در جریان ترک این ماده مخدر و یا پس از آن، برخی از علائم و نشانه ها سبب برهم خوردن نظر طبیعی جسم و روح در فرد می شوند. این علائم و نشانه ها عمدتا شامل سندرم های استرسی و اضطرابی و درد عضلات هستند. در زیر می توانید علائم ترک حشیش را مشاهده فرمایید:

  • تحریک پذیری بیشتر نسبت به محرک های بیرونی
  • بروز عصبانیت های بی دلیل
  • مشکلات گوارشی و احساس تهوع
  • بر هم خوردن نظم خواب
  • درد معده
  • سردردهای دوره ای
  • بروز افسردگی های شدید
  • خستگی و عدم داشتن انگیزه برای انجام کارها
  • اختلالات خواب و دیدن کابوس

چگونه حشیش را ترک کنیم؟

کلید اصلی موفقیت در ترک انواع مختلف مواد اعتیاد آور، آگاهی و اراده فرد مصرف کننده است. اگر تصمیم جدی و قاطع خود را برای ترک حشیش گرفته اید، بهتر است با راه های ترک حشیش آشنا شود و روند درمانی خود را با علم و دانش کافی سپری کنید.

بهترین روش ترک حشیش ، ترک اعتیاد در یک مرکز درمانی معتبر، طی مراحل مختلف و مدت زمان کافی است. اما برخی از مصرف کنندگان به دلایل مختلف ترک اعتیاد در خانه را ترجیح  می دهند. این دسته از افراد باید توجه داشته باشند که ترک در منزل نیازمند بهره گیری مرتب از مشاوره ترک اعتیاد و پزشک است.

از زمانی که اقدام به ترک می کنید، دست کم 6 هفته زمان نیاز دارید تا سموم و مواد زائد ناشی از مصرف را از بدن دفع نمایید. در این بازه زمانی، عدم مصرف حشیش با توجه به ماندگاری THC در بدن، بسیار حائز اهمیت است. مصرف دوباره حشیش می تواند دوران ترک را به درازا کشانده و طاقت شما را سلب کند.

در مراحل ترک اعتیاد حشیش چه اتفاقی می افتد؟

  • مرحله اول روند ترک اعتیاد

سم زدائی رخ می دهد. در مدت 6 الی ده هفته می توان انتظار داشت تا کلیه سموم از بدن بیمار دفع شود. اما در این بین تمایل به مصرف در بازه زمانی 12 روز پس از ترک، در معتاد شدت می گیرد.

عموم افراد این تمایل را به علت عدم تحمل علائم ناشی از ترک تفسیر می کنند. چرا که بطور معمول آثاری نظیر اختلال در خواب، درد در بدن، تب و لرز، بیقراری، سردرد های شدید، کم اشتهایی و یا پراشتهایی، به سراغ بیمار در حال ترک می آید.

فراموش نکنید برای بهتر سپری نمودن این دوره حساس و اتخاذ بهترین روش ترک حشیش می بایست روحیه استقامت بیمار، بواسطه حضور موثر خانواده در کنار او، ابراز همدردی و محبت به او تقویت شود. بهتر است در این مرحله از درمان، خود را با افکار منفی و ناامید کننده رنج ندهید. در نظر داشته باشید که این علائم موقت هستند و شما به زودی خوب خواهید شد.

  • مرحله دوم از ترک

که پس از 12 روز اول بروز می یابد، عوارض جسمانی تقلیل یافته و علائم روانی بروز می یابند. این علائم که بیش از علائم جسمانی آزاردهنده هستند، حضور یک روانشناس و بکارگیری راهکارهای علمی و روانی را می طلبد.

بیمار در این مرحله از درمان، توانایی خود را در بیان احساسات خویش از دست می دهد. ممکن است در برابر مسائل کوچک و بی ارزش، حساسیت های افراطی نشان دهد و حالاتی نظیر خشم و پرخاشگری به او دست دهد. اغلب افراد در این بازه حساس، تعادل احساسی خود را از دست داده و دائما درگیر احساسات منفی و مثبت می شوند. همچنین خواب راحتی ندارند و از کابوس های شبانه رنج می برند.

اساسی ترین مرحله در روند درمانی ترک، در این دوره اتفاق می افتد. لذا اگر به دنبال آسانترین و بهترین روش ترک حشیش هستید، از حضور خانواده، دوستان و یک روانشناس مجرب، استفاده کنید.

  • مرحله سوم درمان

معتاد از وابستگی به حشیش رها شده است. او هویت کاذب خود را که در پی مصرف حشیش به دست آورده بود، از دست داده و یک هویت جدید به دست می آورد. اگرچه این روحیه زیبا و تحسین برانگیز است اما به راحتی می تواند فرد را به وادی سقوط بکشاند. چرا که او راه اصلی درمان مشکلات و کسب آرامش را از دست داده است.

همانطور که پیداست، حضور یک روانشناس و حمایت خانواده، می تواند فرد را به آینده امیدوار کند و روش های جدیدی جهت فائق آمدن بر مشکلات ارائه دهد.

راهکارهای ترک حشیش

ترک حشیش

ترک حشیش، در دو روش اصلی صورت می گیرد. در روش اول، فرد با مراجعه به کلینیک های ترک اعتیاد، تحت درمان قرار گرفته و دائما با یک درمانگر در ارتباط خواهد بود. این روش ترک که رفتار درمانی شناختی و یا CBT نامیده می شود، بهترین روش ترک حشیش به حساب می آید.

روش دوم نیز از متد های خانگی پیروی می کند. از آنجا که علائم ناشی از ترک، اساسا خطرناک و مرگبار نیستند، ممکن است برخی معتادان، سم زدایی در خانه و درمان های سرپایی را به مراجعه به کلینیک های ترک اعتیاد ترجیح دهند.

اگرچه این راهکار جزو روش های ترک حشیش به شمار می رود، اما به معنای ترک اعتیاد نیست. بلکه چرخه وابستگی را قطع می کند. علاوه بر این حضور در مکان مصرف سابق حشیش و ارتباط با دوستان تشویق کننده به مصرف، احتمال مصرف دوباره را افزایش می دهد.

ترک حشیش در منزل

یکی از موضوعات مهمی که نزد مصرف کنندگان این ماده مخدر مطرح می شود، تمایل برای اقدام به ترک آن در محیط منزل و بدون استفاده از خدمات مراکز ترک اعتیاد است. این امر در ابتدا شاید ساده به نظر برسد اما وابستگی هایی که حشیش ایجاد می کند هم از نظر روانی و هم از بعد جسمی است. به همین دلیل توجه به ترک درست و کامل هر دو این موارد ضامن ترک موفق و همیشگی حشیش خواهد بود. برای ترک حشیش در منزل هر فرد می بایست علاوه بر برخورداری از راهنمایی های کارشناسان با تجربه در این زمینه، محیط منزل را نیز برای این اقدام آماده سازی کند. در زیر می توانید چگونگی ترک حشیش در منزل را مشاهده فرمایید:

  • ترک حشیش در خانه و زیر نظر کارشناس: در این روش فرد می تواند ترک حشیش را در محیط خانه و زیر نظر متخصصان در این زمینه آغاز کند. میزان وابستگی های روحی و جسمی در دوره ترک بواسطه بررسی شرایط بیمار توسط متخصصان در منزل فرد انجام می شود. تجویز داروهایی که در این دوره نیاز است و حمایت و پشتیبانی دوره ای از بیمار از جمله خدماتی است که در این روش ترک، متخصصان در اختیار بیمار قرار می دهند.
  • ترک وابستگی روحی حشیش در منزل: از مهمترین مواردی که در ترک حشیش می بایست مد نظر بیمار و اطرافیان او قرار گیرد، کاهش میزان وابستگی به حشیش از نظر روحی است. ترک ناگهانی و اقدام به عدم مصرف یکباره و تصمیم به ترک در محیط منزل بدون بهره مندی از راهنمایی مشاوران، می تواند سبب بروز مشکلات بسیار زیادی از جمله بیماری های اضطرابی و استرس شدید در فرد شود. بهتر است ترک حشیش در خانه زیر نظر متخصص مربوطه و یا با بهره مندی از راهنمایی های مشاوران و روانشناسان متخصص در این زمینه انجام شود.
  • ترک حشیش با بکارگیری سبک نوین زندگی: در صورتی که فرد خود به این نتیجه رسیده باشد که با مصرف حشیش آینده و سلامتی خود را دستخوش خطرات فراوان قرار می دهد، بزرگترین گام برای ترک این ماده مخدر برداشته می شود. متخصصان می توانند روش های درست زندگی و جایگزین کردن تفریحات سالم و مفید را به فرد در برابر وابستگی به حشیش ارائه دهند. شناخت روحیات فرد و در نظر گرفتن تفریحات سالمی که او تمایل به انجام آن ها برای کسب انرژی و شادی دارد و همچنین بهره مندی از سبک تغذیه ای و استراحتی نیز در این لایف استایل یا سبک زندگی جدید گنجانده می شود.
  • ترک حشیش در خانه به صورت تدریجی: از دیگر موضوعات مهمی که می بایست به آن در ترک این ماده مخدر به صورت شخصی و در منزل انجام شود، کنار گذاشتن استفاده از حشیش به صورت تدریجی و مرحله به مرحله است. با این روش تضمین بالاتری برای موفقیت در ترک دائمی حشیش وجود خواهد داشت. سم زدایی بهتر و وابستگی کمتر به این ماده مخدر با این روش امکان پذیر خواهد بود.

ترک حشیش با متادون

متادون یکی از انواع مواد مخدر و روانگردانی است که می تواند سبب ایجاد وابستگی پس از مصرف در فرد شود. این وابستگی ها به دلیل داشتن مورفین و کدئین بیش از حد است. از آن جایی که در جریان ترک حشیش، فرد شاهد درد و خماری است، برخی از افراد اقدام به مصرف متادون برای جایگزین کردن ماده مخدر قبلی می کنند. در واقع متادون می تواند جایگزینی برای مواد مخدر درون حشیش شود.

اما استفاده از متادون روش درستی برای ترک ماده مخدر حشیش نیست زیرا آسیب ها و وابستگی های بیشتری برای فرد ایجاد می کند. پس ترک حشیش با متادون تنها یک کذب است و مسیر ترک را طولانی تر کرده و فرد را مستعد وابستگی و اعتیاد به متادون نیز می کند.

علائم ناشی از ترک حشیش را چگونه درمان کنیم؟

عوارض و علائمی که در طی پروسه ترک حشیش رخ می دهند خطرناک و جدی نیستند اما به مراتب دردناک و آزاردهنده هستند. لذا می توان با مصرف چند داروی موثر این حالات را بهبود بخشید و به معتاد کمک نمود.

  • ترازودون: اگر بیمار دچار اختلال در خواب گشته است، مصرف این دارو می تواند موثر عمل کند.
  • بوسپیرون: این دارو با ایجاد وابستگی بسیار کم در بیمار، علائم اضطراب او را کاهش می دهد.
  • THC خوراکی: مقدار کمی از این خوراکی مصنوعی، علائم ناشی از ترک را از بین می برد.
  • داروهای ضد افسردگی: زمانی که بیمار دچار افکار خطرناک و میل به خودکشی گشت، مصرف اینگونه داروها، به سرکوب نمودن این امیال کمک می کند.


فراموش نکنید در درمان های تخصصی که تحت نظر یک روانگر صورت می گیرد، وضعیت معتاد دائما توسط یک پزشک بررسی شده و داروهای لازم به او تزریق می شود. همچنین یک برنامه جهت بازپروی فرد و بنیان نمودن یک زندگی سالم و پاک به او عرضه می شود. لذا می توان این روش درمانی را بهترین روش ترک حشیش معرفی نمود.

در صورت داشتن هرگونه سوال در زمینه ترک اعتیاد به انواع مواد مخدر و یا قرص می توانید با مشاورین مرکز نوا مشاور تماس بگیرید.

 

  • ترک حشیش چند روز طول می کشد؟
  • ترک حشیش با چه علائمی همراه است؟
  • آیا ترک حشیش با متادون ممکن است؟
  • علائم ترک حشیش را چگونه می توان درمان کرد؟

برای دریافت مشاوره روانشناسی، ازدواج، طلاق، اعتیاد با نوا مشاور تماس بگیرید.


برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

بهترین روش ترک حشیش؛ بررسی مراحل و روش‌های ترک حشیش

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره