پیامدهای مثبت ومنفی ازدواج درسن بالا

عوارض ازدواج در سن بالا

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

پیامدهای مثبت ومنفی ازدواج درسن بالا

بالا رفتن سن ازدواج، یک آسیب اجتماعی انکار ناپذیر است که امروزه در اثر تغییر الگوهای زندگی رخ داده است. در جهان امروز ازدواج، آخرین گزینه در لیست خواسته های جوانان به شمار می رود.
بررسی عوارض ازدواج در سن بالا و مقایسه آن با پیامدهای مثبت این ماجرا، می تواند دیدگاه روشنی نسبت به سن درست ازدواج به شما بدهد.

ازدواج های به تعویق افتاده، چالش های متعددی را پیش روی شما می گذارد. ازدواج درست و صحیح می بایست در یک محدوده سنی خاص صورت بگیرد.

در برخی موارد فرد با عبور از این محدوده تعیین شده، دیگر نمی تواند تجربه یک ازدواج موفق را داشته باشد.

عوارض ازدواج در سن بالا

دردسرهای ازدواج در سنین بالا

در دهه های گذشته، ازدواج با حداقل امکانات اتفاق می افتاد و ساخت یک زندگی موفق، طی زندگی مشترک صورت می گرفت. اما اکنون اغلب جوانان تا زمانی که به حد مطلوبی از امکانات رفاهی نرسند، به ازدواج تن نمی دهند.

تحصیلات به عنوان اولین آرزو و هدف در اغلب جوانان، سالیان متمادی فرصت ازدواج را از آنان می گیرد. پس از آن نیز، مهارت آموزی و به دست آوردن یک شغل مناسب، ازدواج را به تعویق می اندازد.

کاملا قابل درک است که یک جوان تا زمانی که نتواند استقلال مالی و فکر به دست آورد، نمی تواند پا به عرصه زندگی مشترک بگذارد.

تمام این دلایل دال بر است که سن ازدواج به طور طبیعی و بر اساس اقتضای جامعه بالا رفته و ازدواج دیگر مثل سابق اهمیت و اولویت ندارد.

اگرچه دلایل ذکر شده مهم و تاثیرگذار هستند، اما ازدواج در سنین بالا نیز، می تواند دردسرهای زیادی به همراه آورد.
دردسرهایی که می بایست پیش از ازدواج و طی جلسات مشاوره قبل از ازدواج بررسی شده با یک راهکار منطقی، از بین بروند.

  • معیارهایتان تغییر می کند:

از بدی های ازدواج کردن در سن بالا می توان به تغییر در معیارها اشاره کرد. این تغییرات تا حدودی مثبت و سازنده هستند اما اغلب با سختگیری های فراوان همراه می شوند.

همه انسان ها در سنین بالا سختگیر می شوند و دیگر انعطاف پذیری سابق را ندارند. هنگامی که سنتان بالا می رود، توقعتان از ازدواج نیز بیشتر می شود.

مردان تصور می کنند همسرانشان باید همه چیز تمام و درست مانند ستاره های سینما باشند. در مقابل دختران نیز در صدد به دست آوردن حد بالایی از امکانات رفاهی از ازدواج خود هستند.

  • دچار وسواس فکری می شوید:

طبیعی است زمانی که نیازهای غریزی و فطری خود را سرکوب می کنید، خود را در معرض ابتلا به اختلالات روحی قرار می دهید. اغلب دخترانی که ازدواج آنان به تعویق می افتد، دچار نوعی وسواس فکری در انتخاب می شوند.

در پسران نیز این سرکوب هیجانات در شکل های مختلفی همچون پرخاشگری، ناکامی، بلاتکلیفی و حتی در مواردی به گرایش به مصرف مواد مخدر بروز پیدا می کند.

  • برآورده نشدن نیاز های جنسی:

یکی از اساسی ترین عوارض ازدواج در سن بالا مربوط به همین چالش است.

چرا که زمانی که یک فرد بالغ، نتواند نیازهای جنسی خود را در یک چهارچوب مناسب برطرف کند، طبیعتا یا به بیراهه می رود و یا با انواع اختلالات روحی و جسمی سرو کله می زند.

آسیب های اجتماعی و فردی ناشی از روابط نامشروع، به مرور اجتماع و خانواده را به خطر می اندازد.

حس گناه و عذاب وجدان، ابتلا به انواع بیماری های مقاربتی، خودارضایی، تنوع طلبی جنسی و افزایش بی بندوباری را می توان معطوف به این امر دانست.

  • عدم سازگاری زوجین در زندگی زناشویی:

دختر و پسری که در سنین بالا ازدواج می کنند، با شخصیت های شکل گرفته به استقبال زندگی مشترک می روند. از این رو برطرف نمودن نقاط ضعف رفتاری در آنان، امری دور از ذهن به نظر می رسد.

هر یک از آنان خود را عقل کل و حلال مشکلات دانسته و نظرات دیگری را نمی پذیرد. در این حالت بروز اختلاف و ناسازگاری، تشدید می شود.

  • مشکلات مربوط به فرزندآوری:

یکی دیگر از بدی های ازدواج کردن در سن بالا، چالش های مربوط به فرزندآوری است.
در کنار اینکه احتمال بارداری در زوجینی که در سنین بالا ازدواج می کنند پایین است، فاصله سنی آنان با فرزندانشان نیز بحث برانگیز است.

همین عامل موجب کاهش تسلط والدین بر رفتارهای کودک می شود و درک متقابل میان آنان را به شدت کاهش می دهد.
علاوه بر این اغلب این ازدواج ها، به تک فرزندی منجر می شود که در ادامه موجب ایجاد یک شیار عمیق میان والدین و کودک می شود.

عوارض ازدواج در سن بالا

 

فواید ازدواج در سن بالا

علیرغم معایب ذکر شده، ازدواج های به تعویق افتاده اغلب به انتخاب های گاهانه می انجامند. همین موضوع می تواند بسیاری از چالش های ازدواج در سنین پایین را از میان بردارد.

این عامل در کنار عوامل دیگر، موجب شده تا ازدواج در سنین بالا، مزایایی نیز داشته باشد.

  • به یک جمع بندی درست از اهدافتان رسیده اید:

شما با ورود به عرصه 30 سالگی، پختگی و تکامل بیشتری را در خود احساس می کنید.

در این حالت برایتان مشخص است که از زندگی چه می خواهید و بر اساس تعاملات گسترده ای که در محیط کار و تحصیل خود داشته اید، به شناخت درستی از جنس مخالف رسیده اید.

پس مسلما از انتخاب های هیجانی و پرخطر دوران نوجوانی در امان خواهید ماند.

  • مطابق با ارزش هایتان انتخاب می کنید:

عموم افرادی که در سنین بالا ازدواج می کنند، دیگر نگران تغییر ارزش های خود نیستند. چرا که آن ها را واقع بینانه مشخص و معین کرده اند. مثلا ممکن است برای شما در این دنیا هیچ چیز به اندازه پول اهمیت نداشته باشد.

یا بالعکس هیچ چیز به اندازه حفظ بنیان خانواده و پایبندی به اصول آن برایتان ارزشمند نباشد. در حالت اول شما به دنبال کیس های فقیر و بی پول نمی روید و در حالت دوم از کیس های رفیق باز و بی بند و بار استقبال نمی کنید.

  • به امنیت مالی می رسید:

ثبات در مسائل اقتصادی، این امکان را به شما می دهد تا در طول زندگی مشترک خود احساس امنیت و آرامش کنید.
همچنین شما به طور یقین در معرض طلاق های ناشی از فقر قرار ندارید و بر همین اساس، زندگی آرامتری را تجربه می کنید.

 

عوارض ازدواج در سن بالا

برای ازدواج در سن بالا، باید بدانید

کاملا قابل درک است که افزایش سن و به تاخیر افتادن ازدواجتان، توانسته فشارهای روانی مضاعفی در شما ایجاد کند. این موضوع به خصوص در دختران، که در پدیده ازدواج انتخاب شونده هستند، بیشتر دیده می شود.

اما همواره به خاطر داشته باشید که:

  • ازدواج را نمی توان تنها معطوف به عدد سن دانست

حساسیت شما در این انتخاب نباید فدای سن بالا شود. طوریکه احساس کنید برای ازدواجتان دیر شده و از ترس تنهایی و یا از دست دادن خواستگارتان، تن به ازدواج نسنجیده بدهید.

تاثیر این انتخاب، تا آخر عمر با شما خواهد بود. پس شتابزده عمل نکنید.

  • برای فرار از حرف و حدیث مردم ازدواج نکنید

توصیه می کنیم در اثر تاثیر از محیط و کنایه هایی که می شنوید، خود را به دردسر نیندازید. اگرچه بار روانی ان موضوع بسیار زیاد و آزاردهنده است، اما درست بودن یک ازدواج بسیار ارجح تر از شتاب در آن است.

یکی از خطرناکترین عوارض ازدواج در سن بالا را می توان معطوف به چشم و هم چشمی دانست. اینکه دختران و یا پسران کم سن و سال فامیل ازدواج کرده اند، نمی تواند دلیل درستی برای نشستن بر سر سفره عقد باشد.

  • پیش از ازدواج، از یک مشاوره کمک بگیرید:

مشاوره قبل از ازدواج در مورد شما، بیش از دیگران اهمیت دارد. چرا که تنها یک عامل بیرونی می تواند به شما کمک کند. او می تواند فراتر از محدوده دید شما برود و تمام جوانب را به صورت منطقی بسنجد.

حتی اگر امکان شرکت در جلسات حضوری مشاروه را ندارید از یک مشاوره تلفنی کمک بگیرید و از این طریق، یک تصمیم درست و اصولی بگیرید تا تسلیم هیاهوی دیگران نشوید.

  • خود را در اجتماع بیشتر نشان دهید:

اگر از آن دسته افرادی هستید که با وجود سن بالا تصمیم به ازدواج دارید اما گزینه ای برای ازدواج ندارید، بهتر است فعالیت خود را در اجتماع بیشتر کنید.

برای مثال در باشگاه ها، گروه های فرهنگی و کلاس های آموزش حضور پیدا کنید تا بیشتر دیده شوید. همچنین به اطرافیان خود در لفافه اعلام کنید که اگر مورد خوبی برای ازدواج داشته باشید، حتما ازدواج خواهید کرد.

 

نتیجه گیری

عوارض ازدواج در سن بالا درست زمانی مشخص می شوند که شما دست به انتخاب زده و وارد زندگی مشترک شده اید. در این حالت هیچ چیز نمی تواند زمان را به عقب بازگرداند تا شما زودتر ازدواج کنید.

اگر چه این نوع ازدواج مزایایی نیز دارد، اما وجود عوارض و پیامدهای منفی جبران ناپذیر آن، لزوم ازدواج به موقع را یادآوری می کند.

شماره

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

پیامدهای مثبت ومنفی ازدواج درسن بالا

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

2 دیدگاه دربارهٔ «پیامدهای مثبت ومنفی ازدواج درسن بالا»

  1. مهرناز اسدی

    متاسفانه در اجتماع ما که دختران در سن مناسب خود ، حق انتخابی ندارند چون خواستگاری فقط از طرف مرد انجام میشود ؛ بحث در مورد زمان مناسب ازدواج برای دختران هیچ مشگلی را حل نخواهد کرد نگاهی به جامعه بیندازید و آمار دخترانی را که ناخواسته در سنین بالا هنوز مجرّد مانده اند بگیرید و حقیقت را دریابید برای هر مشگلی باید از پایه بررسی کرد نه اینکه اول از همه نتیجه را نشان دهید بعد ریشه یابی کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره