درمان ترس از حیوانات

درمان ترس از حیوانات

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

درمان ترس از حیوانات

درمان ترس از حیوانات همواره شامل بکارگیری برخی از روش ها و تکنیک های نوین روانشناسی برای برطرف کردن هراس از حیوانات است.

ترسیدن از حیوانات به صورت افراطی و فوبیا گونه، در برخی از افراد به علل مختلف ایجاد می شود. فوبیای حیوانات عاملی است که می تواند کل زندگی فرد را بواسطه ترس از یک حیوان تحت الشعاع قرار دهد.

واکنش های عصبی که فرد در مواجهه با حیوان مورد نظر از خود بروز می دهد شامل واکنش های جسمی و یا روحی است. در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با روش های درمان ترس از حیوانات و علل و علائم ایجاد آن در افراد آشنا کنیم.

همچنین پیرامون تحقیقات انجام شده در مورد بهترین روش های درمانی نیز به بحث و گفتگو خواهیم نشست.

آن چه در این مقاله خواهید خواند شامل موارد زیر است:

درمان ترس از حیوانات

ترس از حیوانات چیست؟

به کلیه واکنش های هراس که فرد به صورت افراط گونه در برابر حیوانات و یا موجودات زنده از خود نشان می دهد، فوبیا حیوانات و یا ترس از حیوانات گفته می شود.

این نوع از ترس ها عمدتا به صورت پاسخ های اضطرابی و استرس های شدید در مواجهه با همه و یا برخی از حیوانات از سوی فرد مشاهده می شود.

در برخی از موارد نیز فرد حتی با تخیل و تصور یک موجود زنده در ذهن خود دچار استرس شدید می شود. فوبیا حیوانات یکی از بیماری هایی است که متخصصان زمینه ها و منشاء آن را در دسته بندی های طولانی مدت و یا ناگهانی قرار می دهند.

علائم ترس از حیوانات از دید روانشناسان

کسانی که دچار فوبیای حیوانات هستند، در مواجهه با حیوان و یا کلیه موجودات زنده اطراف خود واکنش های عصبی شدیدی را از خود نشان می دهند.

این واکنش ها شامل علائم روانی و یا جسمی هستند. از رایج ترین علائم ترس از حیوانات در افراد موارد زیر است:

  • بالا رفتن ضربان قلب
  • بالا رفتن فشار خون
  • حملات شدید پانیک
  • نفس تنگی و اختلال تنفس
  • سرگیجه و عدم تمرکز
  • پرخاشگری و عدم تحمل محیط
  • تمایل به فرار از محل خطر
  • افسردگی و تمایل به گوشه نشینی

علل ایجاد فوبیا حیوانات در افراد

اکثر متخصصان در طی فرآیند درمان ترس از حیوانات به این نتیجه می رسند که منشاء اصلی و ابتدایی شروع فوبیا حیوانات، اختلالات هراسی است که در کودکی ایجاد شده است.

ترس هایی که افراد در کودکی پیرامون یک موجود و یا حیوان خاص تجربه می کنند، در صورتی که به درستی درمان نشوند و یا طرز تفکر فرد پیرامون آن موجود زنده اصلاح نشود، در بزرگسالی به فوبیا تبدیل می شود.

همچنین علاوه بر عوامل ابتدایی، علل زیر نیز می تواند در بوجود آمدن فوبیا حیوانات تاثیر مستقیم داشته باشد:

  • علل ارثی: عوامل انتقالی و کپی برداری ژنتیکی عامل مهمی در انتقال فوبیا از سوی والدین به فرزندان است. والدینی که به هر دلیل دچار ترس از حیوانات هستند، استعداد بیشتری برای متولد کردن کودکی با همین اختلال دارند.
    عوامل انتقالی از وابستگان درجه یک به راحتی منتقل می شود و در صورتی که این بیماری در آنان شدت بیشتری داشته باشد، به همان اندازه روی فرد به ارث برنده تاثیر بیشتری خواهد داشت.
  • علل محیطی: از دیگر عوامل ایجاد فوبیا حیوانات که در بخش درمان ترس از حیوانات توسط متخصصان مورد بررسی قرار می گیرد، علل محیطی است. این عوامل به طرز رفتار و نحوه مقابله افراد در مواجهه با حیوانات مرتبط است.
    زمانی که فرد در محیطی قرار بگیرد که اطرافیان او دائما ترس های افراطی پیرامون موجودات زنده و حیوانات داشته باشند، تاثیر محیط برای ابتلای فرد به فوبیا حیوانات بیشتر خواهد شد.
  • علل تجربی: یکی دیگر از عوامل ایجاد فوبیا در افراد تجربیات تلخ فرد در مواجهه با حیوانات است.
    هنگامی که فرد در جریان یک اتفاق از یک موجود و یا حیوان بترسد و یا مورد صدمه و آسیب قرار گیرد، امکان ایجاد فوبیا حیوانات در وی ایجاد می شود.

روش های درمان ترس از حیوانات

فوبیا حیوانات می تواند در دراز مدت تاثیرات شدید روحی و آسیب های متفاوتی را متوجه زندگی فرد کند. این آسیب ها عمدتا فرد را از انجام فعالیت های طبیعی و روال عادی زندگی باز می دارند.

همین امر سبب می شود تا فرد دچار تنهایی های طولانی مدت و افسردگی شود. بنابر این شناخت روش های درمان ترس از حیوانات در افراد و اقدام برای انجام به موقع آنان یکی از مهمترین عواملی است که باید توسط اطرافیان و یا خود فرد مد نظر قرار گیرد.

روش های درمان فوبیا حیوانات عمدتا متناسب با نوع بیماری و شدت آن تعیین می شود. از رایج ترین روش های درمان ترس از حیوانات که از سوی متخصصان مبنای عمل قرار می گیرد موارد زیر است:

  • درمان شناختی: شناخت درمانی و یا اصلاح طرز تفکر فرد پیرامون حیوانات مورد نظر، از رایج ترین روش های درمان ترس از حیوانات است.
    در این روش متخصصان تلاش می کنند تا ذهنیت فرد را پیرامون حیوان مورد نظر اصلاح کرده تا بدین وسیله از ترس بیش از حد او در مواجهه با منابع ترس بکاهند.
  • درمان حساسیتی: شناخت عوامل ایجاد ترس در افراد و اقدام برای حذف مرحله به مرحله آنان از اقداماتی است که در روش درمان فوبیا حیوانات به صورت حساسیت زدایی مرحله ای در دستور کار متخصصان قرار می گیرد.
    در این روش متخصص مربوطه با شناخت عوامل ایجاد ترس در فرد و تلاش برای برطرف کردن آنان سعی بر درمان فوبیا دارد. ارائه تمرینات حفظ آرامش و پرهیز از استرس نیز در این روش به افراد داده می شود.
  • درمان مواجهه ای: در روش مواجهه درمانی متخصصان مراحل مختلفی از رویارویی فرد با منابع ترس را مورد آزمایش قرار می دهند.
    در این روش فرد می بایست در هر مرحله در شرایط تضمین شده ای با حیوان مورد نظر روبرو شود. ادامه این روش و کوتاه کردن فاصله سبب می شود تا ترس افراطی فرد کاهش یابد.

ورزش درمانی برای درمان ترس از حیوانات

علاوه بر روش های درمان ترس از حیوانات که در موارد قبلی پیرامون آنان صحبت کردیم، ورزش کردن نیز می تواند در درمان فوبیا حیوانات تاثیر زیادی داشته باشد.

امروزه استفاده از فعالیت های بدنی و ایجاد هورمون های نشاط و شادی در فرد، سبب درمان بسیاری از بیماری ها می شود. ورزش های هوازی و تمرکز برای انجام آنان، میزان اشتغال ذهن نسبت به سایر ترس ها و اندیشه های منفی را تا حدود زیادی می کاهد.

از مزایای ورزش برای درمان ترس از حیوانات موارد زیر است:

  • ترشح اندروفین و سروتونین در مغز
  • کاهش استرس ناشی از تفکرات منفی
  • ایجاد حس موفقیت و شادی
  • کاهش درد ناشی از ترس از حیوانات
  • بهبود عملکرد قلب و سایر ارگان های درگیر شده با فوبیا حیوانات

دارو درمانی برای فوبیا حیوانات

زمانی که در جریان درمان ترس از حیوانات متخصصان نتوانند سایر روش های روانی و اصلاح ذهنیتی را در همان ابتدا بکار گیرند، زمینه را برای ایجاد تغییرات بواسطه دارو درمانی فراهم می کنند.

از رایج ترین داروهایی که برای درمان فوبیا حیوانات مورد تجویز متخصصان قرار می گیرد موارد زیر است:

  • داروهای ضد اضطراب شامل والیوم و کلونوفین
  • داروهای ضد افسردگی مانند زولوفت و لکساپرو

درمان فوبیا حیوانات با رفتار درمانی

با روش CBT یا درمان شناختی می توان اختلالات هراس پیرامون حیوانات را در افراد از بین برد. در این روش متخصصان اقدام به تغییر ذهنیت فرد و ایجاد یک الگوی صحیح فکری پیرامون منابع ترس می کنند.

درک بهتر فرد از محیط و توان مقابله با ترس و منابع آن از جمله حیطه های فعالیتی در این روش درمانی است.

درمان Zoophobia با روش مقابله ای

این روش نیز یکی از موثرترین روش های مقابله با ترس از حیوانات در افراد است. در این روش فرد به صورت آگاهانه و یا غیر آگاهانه موارد مختلفی از حضور حیوانات مورد نظر را در زندگی خود تجربه می کند.

کسب اطلاعات بیشتر پیرامون نحوه زندگی آن حیوان و نحوه رفتار او در مواجهه با انسان ها نیز از دیگر موارد این روش درمان ترس از حیوانات محسوب می شود.

در این مقاله سعی کردیم تا شما همراهان عزیز را با ابعاد مختلف ترس از حیوانات و روش های درمان ترس از حیوانات آشنا کنیم. همچنین به ارائه اطلاعات گسترده ای پیرامون چگونگی روش های درمانی و نحوه انجام آن پرداختیم.

در صورتی که پیرامون هر یک از روش های درمان ترس از حیوانات دچار سوال و یا ابهامی هستید و یا نیازمند به دریافت اطلاعات تخصصی و راهکار های مرحله به مرحله برای درمان این فوبیا هستید به شما پیشنهاد می کنیم با مشاوران و متخصصان ما در مرکز سلامت نوا مشاور تماس حاصل فرمایید.

متخصصان ما آماده ارائه راهکارها و راهنمایی های متناسب با نیاز شما عزیزان پیرامون موارد فوق هستند. نوا مشاور پایگاه امن و معتبریست که شما عزیزان را برای دستیابی به سطح مطلوبی از آرامش و سلامتی همراهی می کند.

شماره تماس نوا مشاور

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

درمان ترس از حیوانات

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره