ترک الکل چند روز طول می‌کشد؟ – مدت زمان ترک الکل

ترک الکل چقدر زمان می برد؟

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

ترک الکل چند روز طول می‌کشد؟ – مدت زمان ترک الکل

افرادی که تصمیم به ترک نوشیدنی های اعتیاد آور می گیرند اغلب از مشاوران روانشناس می پرسند ترک الکل چند روز طول میکشد؟ علاوه بر این می خواهند بدانند چه اتفاقات طبیعی و غیر طبیعی را با ترک الکل تجربه می کنند. بهتر است بدانید که در ترک این نوشیدنی نباید انتظار یک روند ثابت را داشته باشید.

برخی از معایب مصرف این ماده اعتیاد آور و مضر شامل افزایش احتمال تصادفات، سکته قلبی یا مغزی می شود. این موارد تنها اثرات فیزیکی الکل روی بدن هستند. افسردگی بعد از مصرف الکل و اشکال در برقراری روابط اجتماعی نیز در عوارض روانشناختی جای می گیرند.

علائم ترک الکل چند روز طول میکشد؟

طبیعی است که علائم ترک الکل بلافاصله پس از توقف در نوشیدن آن طی چند ساعت تا یک روز ظاهر شوند. علائم ترک آن به دو شکل فیزیکی و روانشناختی بروز می کنند. مدت زمان بروز تا ناپدید شدن آن ها بسته به میزان مصرف و حالت جسمانی هر فرد متغیر است. با این حال به طور احتمالی حدود پنج روز تا یک هفته بعد از قطع نوشیدن آن احساس بهتری خواهید داشت.

برخی از نشانه های ترک اعتیاد به الکل عبارت هستند از:

  • نشانه های فیزیکی: سردرد، تعریق، تپش قلب، تهوع و استفراغ، لرزش دستان، بی خوابی و… 
  • نشانه های روانشناختی: عصبی بودن، خستگی، افسردگی، تغییرات عاطفی و…

تغییر الگوهای خواب، خستگی و نوسانات خلقی تا هفته ها و ماه ها شاید باقی بماند. علاوه بر این افسردگی از شایع ترین عوارض ناشی از ترک است که با کمک روانشناسان به آسانی از کنار این مشکل نیز عبور خواهید کرد.

ترک الکل چه مدت طول می کشد؟

در نوا مشاور بخوانید: بهترین روش ترک الکل

شرایطی که در طول ترک الکل تجربه می کنید

نشانه های شدید ترک اعتیاد به الکل حتی با کمک پزشکان نیز تجربه می شود. پس از تعیین برنامه درمانی توسط پزشکان و انجام دقیق آن ها بخشی از روند ترک الکل را طی خواهید کرد. اما بهترین روش ترک اعتیاد الکل پس از اقدامات پزشکی، بهره مندی از خدمات مشاوره ترک اعتیاد است زیرا این خدمات به کاهش دشواری های پیش روی شما کمک خواهند کرد.

علاوه بر این اگر تصمیم به سم زدایی و یا ترک اعتیاد در خانه دارید باید افرادی مطمئن را از این تصمیم مطلع کنید که در صورت نیاز و بروز مشکل، مراقب شما باشند. در ادامه به وضعیت جسمانی و روحی افراد در روزهای ابتدایی ترک پرداخته شده است.

  • روز اول

روز اول برای افرادی که مصرف مقادیر مختلف الکل را تجربه کرده اند، به طور معمول سخت است. بنابراین اولین احساس به شکل خماری در افراد ظاهر می شود سپس خماری فروکش و علائم اولیه ترک الکل بروز می کند. حالت های افراد ممکن است از فراموش‌کاری و مشکل در بیان جملات معنی دار شروع می شود و با اضطراب ادامه پیدا می کند. البته در برخی افراد علائمی مانند تپش قلب، رعشه و تعریق در ساعاتی ناپدید و مجدد پدیدار می شوند. علاوه بر این توهم، بی خوابی و سوزش یا خارش دست و پا کمی آزار دهنده خواهند بود.

  • روز دوم

این روز برای برخی با کاهش علائم همراه است؛ در حالی که در برخی موارد حالت های شدیدتری اتفاق می افتد. پزشکان در این شرایط داروهایی را تجویز می کنند که خواب آور هستند.با این حال اغلب افراد در روز دوم ترک الکل با عدم اطمینان در تحمل شرایط سخت روبرو و از ادامه روند ترک منصرف می شوند. در این حالت بهترین روش ترک الکل کمک گرفتن از مشاوره روانشناسان است.

بهتر است بدانید در 24 تا 48 ساعت بعدی، ترک اعتیاد به الکل در خانه با بی حوصلگی، توهم، اضطراب، سردرد، تهوع و افزایش فشار خون همراه است. تنفس عمیق و ورزش های سبک تقویت کننده قلب و عروق بخشی از بهترین روش ترک اعتیاد الکل هستند که در کاهش علائم نیز تاثیر می گذارند. همچنین این تمرینات به درمان افسردگی پس از مصرف الکل کمک می کنند.

  • روز سوم

با شروع روز سوم در برخی افراد علائم ترک اعتیاد به الکل کم می شود. در حالی که برای اشخاصی دیگر این روز آغازی برای دردهای شدیدتر است. علاوه بر این برای سایرین علائم روزهای اول همچنان ادامه دارد بهتر است بدانید در سومین روز ترک الکل لرزش، تعریق و تهوع را بدون وقفه ولی با شدت های متفاوت تجربه خواهید کرد.

علائم جسمانی تا حد زیادی به حداقل می رسد اما حالت های روانی مانند اضطراب و ترس ظاهر می شوند. تمایل به نوشیدن دوباره الکل در این روز از درگیری های ذهنی افراد ترک کننده است.

  • روز چهارم

در این روز تسکین علائم شدید را به آسانی احساس می کنید. البته تجربه توهم و تشنج شدید ترین علائم ترک الکل، برای برخی افراد در روزهای چهارم و پنجم اتفاق می افتد. مشاوره روانی در درمان توهم و پارانویا بهترین روش ترک اعتیاد الکل در این زمان است.

تجربیات روز چهارم از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. برخی موارد تنها با بی خوابی ادامه دارد؛ اما سحرخیزی از اتفاقاتی است که آن ها را در این روز شگفت زده می کند!

  • روز پنجم

در حین ترک الکل افراد دوباره وسوسه می شوند که از ترک آن انصراف دهند و دوباره مشروبات الکلی بنوشند. یک بار در هنگام بروز علائم شدید و بار دیگر در زمان احساس بهتر بعد از ترک، این دو حالت اتفاق می افتد. در روز پنجم با کاهش دردها و تسکین آن ها، افراد به خود می گویند که نوشیدن مقدار کمی الکل ضرر ندارد! در این شرایط حتما باید جلسات مشاوره ای را جدی بگیرید که بر این وسوسه غلبه کنید.

  • روز ششم

روز ششم بدون مصرف الکل به این معنی است که اکثر نشانه های ترک به طور چشمگیری کاهش یافته اند. بهتر است بدانید در طی روزهای اول تا پنجم خواب نقش مهمی در ترک اعتیاد به الکل دارد. هوشیاری پس از 6 روز باعث می شود که آن ها تجربه متفاوتی را در خواب یا نشانه های ترک الکل داشته باشند.

  • روز هفتم

برای اکثر افراد علائم جسمانی در روز هفتم از بین می رود؛ با این حال برای بیشتر آن ها اصلی ترین علائم روانی، تمایل به مصرف دوباره الکل است. این زمانی است که راهکارهای مشاوره بهترین روش ترک اعتیاد الکل محسوب می شود. اگر همچنان از علائم جسمانی ترک اعتیاد الکل رنج می برید باید به پزشک مراجعه کنید.

  • هفته دوم تا ماه اول

در این هفته بسیاری از افراد شاهد فواید ترک الکل هستند. از مهم ترین نتایج واقعی که این افراد در این هفته ذکر می کنند عدم تاثیر الکل در زندگی آن ها است. البته برخی علائم اضطراب آور ممکن است همچنان وجود داشته باشند. بهتر است بدانید افزایش انرژی و احساس شادابی جایگزین ولع مصرف پس از گذشت چهار هفته در برخی افراد می شود.

  • ماه دوم تا چهارم

در پاسخ به سوال ترک الکل چند روز طول میکشد باید بدانید که لازم است همچنان قوی بمانید. زیرا تا رسیدن به نتیجه نهایی زمان کوتاهی مانده است.در این مرحله اگر می خواهید همچنان این احساس هوشیاری را حفظ کنید باید سبک زندگی سالم را بیاموزید. بنابراین از کارشناسان مرکز مشاوره تلفنی ترک اعتیاد نوا مشاور کمک بگیرید. روانشناسان ما در این مرکز با استفاده از جدیدترین روش های ترک اعتیاد شما را همراهی خواهند کرد.

  • ماه پنجم تا روز 210 ام

پرداختن به ورزش و فعالیت های شغلی به باقی ماندن در روند ترک الکل کمک می کند. علاوه بر این باعث می شود که از بازگشت مجدد و تجربه افسردگی بعد از مصرف الکل جلوگیری کنید.

با این حال به کمک مرکز مشاوره تلفنی ترک اعتیاد نوا مشاور، علائم روانی به طور کامل رفع خواهند شد. جالب است بدانید پس از گذشت 210 روز شما در نبرد ترک اعتیاد الکل موفق شده اید! تبریک می گوییم چرا که احساس تولدی دوباره خواهید کرد!

ترک الکل چند روز طول می کشد

فواید ترک الکل

از مهمترین فواید ترک الکل به عدم تجربه افسردگی بعد از مصرف الکل یعنی یکی از بدترین حالت های روانی، اشاره می شود. با این حال برخی دیگر از فواید ترک اعتیاد به الکل عبارت است از:

  • سلامت قلب و کاهش فشار خون
  • بهبود عملکرد کبد
  • کاهش وزن اضافی
  • افزایش کیفیت روابط اجتماعی و خانوادگی
  • کاهش ریسک ابتلا به انواع سرطان
  • خواب بهتر و آرام تر
  • افزایش عملکرد مغز

کلام آخر

ترک الکل یک پرسه کوتاه مدت نیست و نیاز به زمان و صبر دارد، در طول دوران ترک فرد معتاد بارها از نظر روحی و فیزیکی با شرایط سختی روبرو می شود که ممکن است هر لحظه از هدف خود بازگردد اینجا است که حضور یکی از بستگان و اعضای خانواده و یا یک مشاور در جریان ترک می تواند بسیار موثر باشد. بهتر است به جای فکر کردن به سختی ها و طولانی بودن دوران ترک به حس خوبی ترک و داشتن زندگی شاد فکر کنید تا مسیر ترک برای شما هموار شود.

همانطور که پیش تر گفته شد ترک اعتیاد به الکل به سادگی قابل انجام نیست و برای رهایی از وابستگی های روانی به این ماده و سم زدایی کامل از بدن نیاز به سم زدایی و کمک های پزشکی دارد. مرکز مشاوره تلفنی ترک اعتیاد نوا مشاور در عبور از شرایط سخت ترک الکل همراه شما است و بهترین روش ترک اعتیاد الکل را متناسب با شرایط افراد برای آن ها در نظر می گیرد برای دریافت مشاوره کافی است با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

 

  • نشانه های ترک اعتیاد به الکل چیست؟
  • ترک الکل چه فوایدی دارد؟
  • افراد در اولین روز ترک با چه مسائلی روبرو هستند؟
  • هفتمین روز از ترک الکل با چه نشانه هایی همراه است؟

 

 

برای دریافت مشاوره با نوا مشاورتماس بگیرید.

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

ترک الکل چند روز طول می‌کشد؟ – مدت زمان ترک الکل

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره