بهترین روش ترک اعتیاد الکل

ترک الکل

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

بهترین روش ترک اعتیاد الکل

بسیاری از افراد برای فرار از رویارویی با مشکلات زندگی الکل را انتخاب می کنند، الکل ممکن است برای زمانی کوتاه شما را سرگرم کند و ترس از مشکلات را پنهان کند اما اعتیاد به آن تبعات جبران ناپذیری بر سلامت جسمی و روحی شما خواهد گذاشت.ترک اعتیاد به الکل در نگاه اول امری نشدنی است اما لازم است بدانید فرآیند ترک الکل تدریجی است و گاه بسته به میزان و زمان درگیری ممکن است مدت زمان ترک الکل طولانی شود.

اگر به دنبال دانستن بهترین روش ترک اعتیاد الکل هستید یعنی شما هم جزء آن دسته افرادی هستید که از وابستگی خود به این نوشیدنی کلافه شده اید و این اعتیاد زندگی شما را دچار اخلال کرده است.

حقایقی که می گویند باید الکل را ترک کنید!؟

از مضرات اعتیاد الکل آن قدر حرف زده شده که نیازی به تکرار آن ها نیست. مشروبات الکلی در قدم اول شروع به تخریب جسم شما می کند و کبد اولین هدف آن است. آسیب به کبد و تخریب آن مساوی با عدم دفع سموم از بدن است که سیستم ایمنی و گوارش شما را از کار می اندازد؛ علاوه بر این مصرف الکل بر سیستم عصبی و حافظه نیز تأثیرات منفی بسیاری دارد.

افراد بعد از نوشیدن مشروبات الکلی هوشیاری خود را از دست داده و آسیب به بخش‌های مختلف مغز آغاز می شود که باعث تشدید مشکلات روحی و روانی در افراد می شود.احساس وابستگی و افسردگی بعد از مصرف الکل دو پیامد بزرگی است که بعد از مصرف الکل ایجاد می شود.

قند خون، آسیب به قلب و عروق و اسکلت ها نیز در ادامه تخریبات ناشی از مشروبات الکلی دیده شده است؛ بنابراین برای داشتن زندگی سالم لازم است مصرف نوشیدنی های الکلی را محدود کرده و سپس آن ها را به طور کلی قطع کنید.

ترک الکل

بهترین روش ترک اعتیاد الکل چیست؟

ترک اعتیاد به مشروبات الکلی مراحلی دارد که باید به ترتیب آن ها را پیش بگیرید.توقع نداشته باشید در یک روز یا یک هفته اعتیاد به الکل ریشه کن شود در این مسیر باید صبر و حوصله بیشتری خرج کرده و از کسی برای همراهی کمک بگیرید. در ادامه مراحل بهترین روش ترک اعتیاد الکل آورده شده است اما قبل از شروع باید فواید و هزینه های مصرف الکل خود را ارزیابی کنید.

 جدولی تهیه کنید و در آن از فواید نوشیدن در کنار فواید کنار گذاشتن الکل بنویسید به عنوان مثال فایده نوشیدن الکل در شما فراموش کردن مشکلات است در مقابل کنار گذاشتن الکل باعث می شود از نظر جسمی و ذهنی حال بهتری داشته و زمان بیشتری را به موضوعات و افراد زندگی خود اختصاص دهید.

در کنار این جدول، جدولی هم از مضرات الکل برای شما و مضرات کنار گذاشتن آن تهیه کنید به عنوان مثال الکل باعث احساس عصبانیت، افسردگی و شرم در محل کار یا خانواده می شود اما با کنار گذاشتن الکل باید به دنبال راهی برای مواجه شدن با مشکلات زندگی باشید.

با این کار مصرف مشروبات الکلی خود را به خوبی ارزیابی کرده و آماده قدم اول برای ترک اعتیاد به الکل می شوید. خوشبختانه برای ترک اعتیاد به الکل می توان روش ترک اعتیاد در خانه را نیز در پیش گرفت و معمولاً به ماندن در کلینیک های ترک اعتیاد نیازی نیست.

قدم اول: هدف گذاری

تصمیم به تغییر آسان نیست و تا زمانی که اهداف خود را تعیین نکنید در این مسیر موفق نخواهید شد بهتر است اهداف کوتاه مدت و واقع بینانه ای را برای خود تعیین کنید چرا که اهداف هستند که شما را در این مسیر به سمت جلو می کشانند زمانی که اهداف شما بلند مدت است در ذهن غیر قابل دسترس است و شما را از تلاش برای رسیدن باز می دارد به همین علت بهتر است اهدافی انتخاب کنید که در بازه زمانی کمتر نتیجه آن ها را لمس می کنید. به عنوان مثال:

  • من ترک مصرف الکل را از تاریخ —– آغاز می کنم.
  • من از روزهای هفته، در روزهای —– مشروبات الکلی مصرف نمی کنم.
  • مصرف الکل را در روز به —– کمتر می رسانم.
  • بعد از ۳ ماه، مصرف مشروبات الکی ماهانه ام —– خواهد بود.

مکتوب کردن اهداف آن‌ها را در ذهن شما جدی تر خواهند کرد سعی کنید اهداف خود را جایی قرار دهید که هر روز آن ها را به شما یادآوری کند؛ علاوه بر این یکی از اعضای خانواده را در جریان اهداف خود قرار دهید. 

قدم دوم: تحقق اهداف

برای رسیدن به اهداف مکتوب خود باید موانع راه را بشناسید. چه چیزهایی مانع از ترک اعتیاد به مشروبات الکلی در شما می شود؟ 

  • وسوسه ها: موقعیت های وسوسه انگیز برای مصرف الکل را از خانه و محل کار حذف کنید.
  • حذف الکل از خانه: اگر تصمیم به ترک اعتیاد الکل دارید؛ اجازه ندهید دیگران در خانه شما مشروبات الکلی مصرف کنند.
  • دور شدن از افراد سمی: از افرادی که تلاش شما را به سخره می گیرند و از بیهوده بودن این کار صحبت می کنند، دور شوید.
  • یادداشت مصرف الکل روزانه: سوابق مصرف الکل و هزینه ای که برای آن ها می پردازید را یادداشت کرده و آن ها را به صورت هفتگی ارزیابی کنید.
  • کمک از گذشته: با نگاهی به تلاش های قبلی خود برای ترک اعتیاد متوجه موانع مسیر می شوید. موانع را شناسایی کرده و آن ها را برطرف کنید.

قدم سوم: تعهد و پیگیری

شاید سخت ترین مرحله از بهترین روش ترک اعتیاد الکل این قسمت باشد. پیگیری و وفادار بودن به اهداف تلاشی جدی می خواهد، انجام موارد زیر می تواند به تعهد شما نسبت به هدفی که تعیین کرده اید کمک کند.

  • برای ایجاد انگیزه و تعهد، بعد از رسیدن به اهداف کوتاه مدت، خود را تشویق کنید چرا که پاداش دادن سیستم عصبی مغز را درگیر کرده و به پایدار ماندن شما در این مسیر کمک می کند.
  • زمانی که وسوسه مصرف الکل به سراغ شما می آید؛ موقعیت خود را تغییر داده و کمی در هوای آزاد پیاده روی کنید.
  • پیگیری در مسیر ترک اعتیاد به مشروبات الکلی با کمک دوستان، خانواده یا مشاور آسان تر خواهد بود.
  •  اگر لازم است با کسی حرف بزنید و ذهن خود را درگیر موضوعی جدید کنید.
  • کمک گرفتن از مشاور برای ترک اعتیاد به الکل، مسیر سخت شما را هموارتر خواهد کرد.
  • مشاور با ریشه یابی ترس ها و علت مصرف الکل، راهکارهای تغییر زندگی و شناخت بیشتر درونی را به شما آموزش داده و در این راه کنار شما خواهد بود.

قدم چهارم: معنای جدیدی برای زندگی

شاید آگاهی مهم ترین قدم شما برای ترک اعتیاد الکلی باشد، اما تنها آغازی از مسیر طولانی شما است. برای بهبودی کامل و زندگی بدون الکل باید معنایی جدید برای زندگی خود تعریف کنید.

در زندگی جدید و پرمعنا، الکل و مشروبات جایی نخواهند داشت. برای ساختن این زندگی باید بیشتر از گذشته به خود توجه کنید.

خودتان را دوست داشته باشید و از سلامت جسمی و روحی خود مراقبت کنید. ورزش کردن، خوردن غذاهای سالم و خوابیدن کافی در کنار تمرین هایی برای آرامش ذهن، شما را به زندگی جدیدی دعوت می کنند.

دوستان و اطرافیانی که انرژی مثبت بیشتری دارند به زندگی خود اضافه کنید و از افراد منفی دور شوید. علایق و استعدادهای خود را بیشتر بشناسید و به فعالیتی جدید مشغول شوید.

ترک الکل

مطلب مرتبط: داروهای گیاهی مناسب برای ترک الکل

قدم پنجم: مهارت های اجتماعی بعد از ترک الکل

ترک اعتیاد الکل در ۶ ماه نخست شما را با هوس های بسیاری روبرو می کند در این مسیر بهتر است؛ فردی را در کنار خود داشته باشید تا به شما کمک کند.

این فرد می تواند دوست، همسر، فرزند یا مشاور شما باشد. بعد از ترک اعتیاد الکل باید راهکارهای مقابله با وسوسه مصرف الکل را بشناسید.

  •  مهارت های اجتماعی همچون قدرت نه گفتن به پیشنهادی وسوسه انگیز، شما را در این مسیر پایدار نگه می دارد.
  • دلایلی که به خاطر آن ها نوشیدن را کنار گذاشتید به خود یادآوری کرده و معنای جدید زندگی را با خود مرور کنید.
  • شما میتوانید نوشیدنی های مفید برای ترک اعتیاد را جایگزین نوشیدنی های الکلی کنید.
  • با افکار وسوسه انگیز مصرف الکل مقابله نکنید، به جای آن خود را به موقعیتی هیجان انگیز مثل سفر به مکانی جدید دعوت کنید.

نکات مهم در ترک اعتیاد به مشروبات الکلی

در بسیاری از موارد ترک اعتیاد به الکل تنها از طریق کمک های حرفه ای امکان پذیر است اگر مصرف مشروبات الکلی در شما بیش از اندازه است باید ترک آن را از طریق کادر درمانی و پزشکی پیگیری کنید. سم زدایی از بدن یکی از موارد مهمی است که هنگام ترک اعتیاد مشروبات الکلی باید انجام شود اقدامات پزشکی و راهکارهای جدید برای افرادی که از اعتیاد شدید به الکل رنج می برند مؤثر تر خواهد بود.

کلام آخر

اعتیاد به الکل یا مشروبات الکلی، اعتیادی است که با آسیب های جدی به سیستم عصبی همراه است.الکل علاوه بر سلامت جسمی، سلامت روحی و روان شما را نیز تحت تاثیر قرار داده و اثرات جبران ناپذیری بر آن می گذارد. مسیر ترک اعتیاد الکل شاید در نگاه اول سخت به نظر برسد، اما با پیگیری مراحل بهترین روش ترک اعتیاد الکل در کنار مشاوری دلسوز، با الکل برای همیشه خداحافظی می کنید. بدین منظور می توانید با مشاوران ما در مرکز نوا مشاور از طریق شماره تماس‌های زیر ارتباط برقرار کنید.

 

برای دریافت مشاوره روانشناسی، ازدواج، طلاق، اعتیاد با نوا مشاور تماس بگیرید.

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

بهترین روش ترک اعتیاد الکل

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره