ترس از سگ

ترس از سگ

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

ترس از سگ

ترس از سگ ، همانند سایر ترس های افراطی فوبیایی، از انواع اختلالات اضطراب است. این ترس ها عمدتا بواسطه پرهیز از آسیب دیدن و یا عدم تکرار تجربیات تلخ گذشته شکل می گیرند.

فوبیا سگ از انواع فوبیا هایی است که متخصصان پس از ریشه یابی و تعیین نوع و شدت آن اقدام به انتخاب بهترین روش درمان ترس از سگ می کنند.

در این مقاله قصد داریم تا شما همراهان عزیز را با ابعاد مختلف هراس از سگ و روش های تشخیص آن و همچنین نحوه درمان و آسیب های ناشی از آن آشنا کنیم.

در ادامه با موضوعات زیر ما را همراهی کنید:

ترس از سگ

ابعاد ترس از سگ از دید روانشناسان

ترسیدن از سگ واکنشی طبیعی است که اکثر افراد در وجود خود آن را تجربه می کنند. اما ترسیدن افراطی و بیمارگونه از سگ ها رفتاری است که برخی از افراد به دلایل مختلف با آن درگیر هستند.

ابعاد مختلفی برای ترس از سگها وجود دارد که این ابعاد متناسب با نوع ترس و شدت آن و همچنین علائم و نشانه های آن دسته بندی می شوند.

از رایج ترین ابعاد ترس از سگ از دید روانشناسان موارد زیر است:

  • بعد جسمانی: در این بعد، فرد بواسطه دیدن سگ ها علائم شدید جسمانی و واکنش های بدنی شدید از خود بروز می دهند.
    تمایل به فرار و تجربه بالارفتن ضربان قلب و تنگی نفس از جمله ابعاد جسمانی ترس و هراس از سگ است. همچنین دیدن آسیب های جسمی و تجربه حمله از جانب سگ ها نیز در این بعد قرار دارد.
  • بعد انتزاعی: در بعد انتزاعی فرد تنها با ذهنیات منفی که نسبت به سگ ها و شکل و حرکات آن ها دارد، ترس و هراس از آن ها را تجربه می کند.
    بعد انتزاعی در بسیاری از موارد با درمان های مشاوره ای و کاهش استرس اصلاح می شود.
  • بعد محیطی: هنگامی که فرد در محیطی کار و یا زندگی می کند که در آن جا اطرافیان ذهنیت مثبتی نسبت به سگ ها ندارند و یا ترس از دیدن آسیب از جانب سگ ها برایش وجود دارد، بعد محیطی پر رنگ تر از سایر ابعاد سبب ایجاد ترس از سگ در فرد می شود.

 

این مقاله می تواند مفید باشد: انواع ترس از حیوانات و راه های درمان آن

تشخیص ترس از سگ

متخصصان و روان درمانان عمدتا برای تشخیص صحیح و دقیق بیماری فرد پیرامون ترس از سگ، اقدام به انجام برخی از تست های عملی و یا تئوری از فرد می کنند.

همچنین می توان با قرار دادن فرد در محیطی که سگ های واقعی وجود دارند، نحوه واکنش های فرد را بررسی کرد. تعیین بیماری و تشخیص صحیح آن سبب سهولت در انتخاب روش های درمان ترس از سگ می شود.

از رایج ترین روش های تشخیص ترس از سگ که از سوی متخصصان بکار گرفته می شود موارد زیر است:

  • شناخت جنبه های فکری فرد از سگ
  • تهیه پرسش نامه هایی با موضوع نحوه واکنش فرد با سگ
  • بررسی تجربیات تلخ گذشته پیرامون آسیب دیدن از سگ
  • بررسی ترس از سگ در اطرافیان و بستگان

رایج ترین علائم ترس از سگ

ترسیدن از سگ ها عمدتا با علائم و نشانه هایی همراه است. فوبیا سگ می تواند فرد را در موقعیت های خطرناک، مستعد بروز واکنش های شدید جسمی و روحی کند.

تغییر خلق و خو و استعداد فرد برای پرخاشگری و تمایل به گریز، از رایج ترین عکس العمل های فرد در مواجهه با سگ هاست.

از دیگر علائم ترس از سگ در افراد موارد زیر است:

  • بالا رفتن فشار خون
  • لرزش دست و بدن
  • استرس و نگرانی
  • بالا رفتن ضربان قلب
  • تعریق شدید
  • پرخاشگری و تمایل به فرار

علت ترس از سگ

برای ترسیدن از سگ ها همواره دلایل و عواملی باید وجود داشته باشد، که منشاء این سری از ترس های شدید و هراس های غیر قابل کنترل باشد.

بر فرض مثال فردی که در کودکی مورد حمله سگ قرار گرفته استعداد بیشتری برای ابتلا به فوبیا سگ در بزرگسالی دارد.

متخصصان رایج ترین علت ترس از سگ را در دسته بندی های زیر به افراد معرفی می کنند:

  • علل محیطی: کسانی که در پیرامون خود با افرادی زندگی می کنند که این افراد به شدت از سگ ها می ترسند و تمایلی به رویارویی و یا نگهداری از آن ها ندارند، بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به فوبیا سگ خواهند بود.
    این علت در صورت درمان صحیح و برطرف شدن زمینه های ایجاد ترس در افراد می تواند قطعا فوبیا سگ را در فرد درمان کند.
  • علل انتقالی: این علت نیز همانند علل محیطی زمینه ساز ایجاد ترس از سگها در فرد می شود. علل وراثتی و انتقال ترس از والدین به فرزندان و یا یکی از وابستگان نزدیک نیز عامل مهم دیگری است که سبب این بیماری در بزرگسالی می شود.
    در زمان تشخیص بیماری بسیار مشاهده می شود که فرد بواسطه وجود فوبیا سگ در یکی از اعضای خانواده، مبتلا به این بیماری شده است.
  • تجربیات تلخ: مورد حمله و آسیب قرار گرفتن از جانب سگ ها همواره برای برخی از افراد اتفاق افتاده است. گاز گرفته شدن و یا دنبال شدن از سوی سگ ها می تواند ترس شدیدی را در فرد ایجاد کند.
    زمانی که این ترس ها به درستی برطرف نشوند فرد مستعد ابتلا به فوبیا سگ در بزرگسالی خواهد شد.

عوارض ابتلا به ترس از سگ

کسانی که همواره از سگ ها می ترسند، عوارض و آسیب های زیادی را در طول زندگی خود متحمل می شوند. این آسیب ها عمدتا به دلیل از دست دادن آرامش در زمان مواجهه با سگ ها و یا تفکر و اندیشیدن در مورد آن هاست.

محدود شدن روابط و از دست دادن برخی از موقعیت های تفریحی که در آن جا احتمال وجود سگ است، نیز می تواند سطح انتظار فرد از شادی و آرامش را دستخوش تغییر قرار دهد.

از رایج ترین عوارض ابتلا به ترس از سگ در افراد موارد زیر است:

  • قطع ارتباط با دوستان و اطرافیانی که از سگ ها نگهداری می کنند.
  • بالا رفتن استرس و اضطراب در فرد
  • از دست دادن موقعیت های شغلی که در آن ها احتمال وجود سگ است.
  • بروز حملات قلبی در مواجهه با سگ ها
  • بروز افسردگی ها به سبب گوشه نشینی

مراحل و روش های درمان ترس از سگ

درمان ترس از سگ نیازمند به شناسایی دقیق نوع ترس و شدت آن در فرد دارد. زمانی که فردی برای درمان فوبیا سگ به متخصص مربوطه مراجعه می کند، مورد بررسی و تشخیص دقیق نوع بیماری قرار می گیرد.

پس از تشخیص دقیق، روان درمانان اقدام به تجویز و تعیین نوع درمان برای فرد می کنند. از انواع روش های درمان فوبیا سگ موارد زیر است:

  • درمان شناختی: در بسیاری از موارد افراد با داشتن زمینه های ذهنی منفی و افراطی شدید نسبت به سگ ها، تمایلی برای رویارویی و یا حضور در مکان هایی که سگ ها هستند ندارند.
    زمانی که روانشناسان اقدام به تغییر ذهنیت منفی در فرد کنند، ناخودآگاه از شدت ترس از سگ ها تا حدود زیادی در فرد کاسته می شود.
  • درمان محیطی: در این نوع از درمان، روان درمانان اقدام به شناسایی عوامل بیرونی و اشخاص پیرامون فرد می کنند که احتمال ترس از سگ ها در آنان زیاد است.
    با حذف این سری از تفکرات پیرامون فرد می توان در کنار سایر روش های درمانی،‌ به سرعت فوبیا سگ را درمان کرد.
  • درمان دارویی: هنگامی که ترس از سگ ها آنقدر در فرد شدید شده باشد که سایر روش های شناختی و محیطی نتواند نتیجه بخش باشد،‌ روانشناسان اقدام به درمان های دارویی برای کاهش استرس فرد در مواجهه با سگ ها می کنند.
    تجویز مقدار معینی از داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب می تواند زمینه را برای درمان فوبیا سگ هموار کند.

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با ابعاد مختلف فوبیا سگ و ترس از سگ آشنا کنیم . همچنین به ارائه اطلاعاتی پیرامون نشانه های ابتلا به این بیماری و عوارض ناشی از آن پرداختیم.

در صورتی که پیرامون هر یک از موارد فوق دچار ابهام هستید و یا نیاز به دریافت اطلاعات تخصصی تر و راهنمایی های مرحله به مرحله برای درمان دارید به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم با متخصصان ما در مرکز الو سلام مشاور تماس حاصل فرمایید.

نوا سلام مشاور پایگاه امن و معتبریست که شما را در دستیابی به سطح مطلوبی از آرامش و سلامت روان حمایت و هدایت می کند.

شماره تماس نوا مشاور

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

ترس از سگ

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره