آیا قهوه برای ترک اعتیاد مفید است؟

ایا قوه برای ترک اعتیاد مفید است؟

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

آیا قهوه برای ترک اعتیاد مفید است؟

آیا قهوه برای ترک اعتیاد مفید است؟ این سوال یکی از رایج ترین پرسش هایی است که کسانی که در صدد ترک اعتیاد به مواد مخدر هستند از مشاوران و کارشناسان ما می پرسند. قهوه یکی از نوشیدنی های گرم است که طرفداران زیادی در سراسر جهان دارند. علت این محبوبیت انرژی زایی و تضمین کنندگی سلامتی قهوه است. نوشیدن قهوه سبب بالا رفتن متابولیسم و دریافت میزان کافی از کافئین می شود که این امر نشاط و هوشیاری را در افراد بوجود می آورد.

در این مقاله قصد داریم تا به سوال آیا قهوه برای ترک اعتیاد مفید است پاسخ کاملی بدهیم و خواص و مزایا و معایب نوشیدن قهوه را به شما عزیزان معرفی کنیم.

 

معرفی قهوه

قهوه نوشیدنی رایج و محبوبی است که با جوشاندن پودر قهوه درون دستگاه های مخصوص بدست می آید. این نوشیدنی معمولا به صورت گرم سرو می شود و در وعده های غیر اصلی و به منظور کسب انرژی و نشاط نوشیده می شود.

از دیگر مشخصات و ویژگی های قهوه موارد زیر است:

  • قهوه دارای انواع مختلفی است که بر اساس طعم و عطر دسته بندی می شوند.
  • قهوه یک ماده محرک است و این به دلیل داشتن کافئین بالا می باشد.
  • ماهیت قهوه اسیدی است و محیط معده را اسیدی می کند.
  • قهوه دارای خواص ضد افسردگی است.
  • نوشیدن قهوه سبب برطرف شدن سردرد های مزمن می شود.

مزایای نوشیدن قهوه در زمان ترک اعتیاد

معمولا کسانی که در دوره ترک مواد هستند برای فائق آمدن بر بی قراری ها و ناتوانی های جسمی خود به دنبال جایگزین های طبیعی و بی خطر مانند قهوه هستند.

از آن جایی که نوشیدن مشروبات الکلی نیز در این زمان یکی از گرایش ها و انتخاب های افراد است می توان گفت مصرف قهوه مزایای بیشتری نسبت به مشروبات الکلی خطرناک در حین ترک دارد.

مشروبات الکلی امکان وابستگی دائمی و همیشگی در فرد ایجاد می کنند و پس از مدتی اندام های داخلی را دچار بیماری ها و آسیب های مختلفی می کنند.

اما قهوه متناسب با میزان مصرفش در افراد می تواند در کنار ورزش کردن گزینه مناسبی برای این دوران باشد.

از دیگر مزایای نوشیدن قهوه در زمان ترک اعتیاد موارد زیر است:

  • کاهش ریسک ابتلا به انواع سرطان ها
  • کاهش میزان ابتلا به بیماری های قلبی عروقی
  • بالا رفتن فشار خون و ایجاد انرژی در بدن
  • افزایش میزان دوپامین در مغز
  • کمک به سم زدایی سریعتر بدن
  • کاهش میزان قند خون و جلوگیری از دیابت

آیا قهوه برای ترک اعتیاد مفید است؟

همانطور که به آن اشاره کردیم قهوه حاوی کافئین بالایی است که برای کسانی که درصدد ترک مواد مخدر هستند می تواند یک حامی محسوب شود.

نوشیدن قهوه تا حدودی درد ناشی از ترک مواد مخدر را کاهش می دهد و سبب بازگشت انرژی به بدن می شود. اما بسیاری از محققان معتقدند نوشیدن قهوه می تواند مضراتی در زمان ترک مواد مخدر داشته باشد.

این مضرات عمدتا به دلیل بروز رفتارهای تکانشی پس از نوشیدن قهوه و قرار داشتن بدن در وضعیتی است که نرمال و معمولی نیست.

از دیگر دلایل نامناسب بودن نوشیدن قهوه در زمان ترک اعتیاد موارد زیر است:

  • مصرف قهوه سبب وابستگی بیشتر به مواد مخدر خواهد شد: در بسیاری از موارد فشار ناشی از ترک مواد مخدر بر روی افراد آنقدر زیاد است که فرد با مصرف مداوم و مکرر قهوه و نوشیدنی های انرژی زا آسیب های جبران ناپذیری به سلامتی خود وارد می کند. پس از مدتی این نوشیدنی ها نمی توانند میزان کافئین و کدئین مورد نیاز فرد را تامین کنند و این امر سبب رجوع دوباره افراد به مواد مخدر می شود.
  • مصرف قهوه بهبودی را به تعویق می اندازد: انرژی زیادی که نوشیدن قهوه در بدن افراد ایجاد می کند سبب برهم خوردن نظم خواب می شود و همین امر سبب استرس و اضطراب بیشتر در افراد می شود. هنگامی که استرس فرد بواسطه نوشیدن بیش از حد قهوه بالا می رود روند بهبودی مختل شده و تکانش های عصبی بیشتری از فرد سر می زند.
  • نوشیدن قهوه سبب رفتارهای پر خطر می شود: یکی دیگر از عواملی که سبب منع مصرف قهوه در زمان ترک اعتیاد می شود، بروز رفتارهای پر خطر و پرخاشگری های بیشتر نسبت به گذشته است. زمانی که فرد معتاد با نوشیدن قهوه سبب تحریک مغز خود می شود، ممکن است متناسب با محیطی که در آن قرار دارد رفتارهای سوء از خود بروز دهد.

آب درمانی یکی دیگر از روش های ترک اعتیاد است برای اطلاع نسبت به این روش و چگونگی عملکرد آن در درمان اعتیاد مقاله آب درمانی ترک اعتیاد را بخوانید.

آیا قهوه برای ترک اعتیاد مفید است؟

 

دلایل احتیاط در نوشیدن قهوه در زمان ترک مواد مخدر

بسیاری از کسانی که اقدام به ترک مواد مخدر کرده اند در زمان اعتیاد خود دچار سوءتغذیه و کمبود مواد غذایی می شوند.

ضعف و بی حالی و نداشتن انرژی کافی از جمله خصوصیات افرادی است که وابستگی شدیدی به مواد مخدر دارند.

بنابر این در دوران ترک مواد مخدر می بایست افراد از یک دستور غذایی سالم و مقوی بهره مند شوند. این دستور غذایی مصرف قهوه را در همان ابتدای زمان ترک ممنوع می کند.

دلیل این امر نیز شامل موارد زیر است:

  • مصرف قهوه سبب می شود تا میل به مصرف مواد غذایی در افراد سرکوب شود و کاهش وزن بیشتری اتفاق بیفتد.
  • کاهش قند خون ناشی از نوشیدن قهوه نیز سبب گرایش بیشتر افراد به مصرف مواد مخدر می شود.
  • مصرف قهوه به همراه شکر سبب کاهش میزان ایمنی بدن و استعداد بیشتر برای ابتلا به بیماری ها می شود.

بهترین جایگزین های قهوه در زمان ترک

نوشیدن قهوه می تواند انرژی های سالمی را در افراد در دوران ترک ایجاد کند. اما در صورتی که فرد نسبت به مصرف قهوه رفتارهای پر خطر و غیر قابل کنترلی از خود نشان دهد، جایگزین کردن قهوه با برخی دیگر از نوشیدنی ها امکان پذیر خواهد بود.

در زیر نوشیدنی هایی را به شما عزیزان معرفی می کنیم که با مصرف آن ها می توانید درد و بی قراری دوران ترک مواد مخدر را تا حدود زیادی برطرف سازید:

  • عصاره نارگیل: این نوشیدنی یکی از مقوی ترین و آرامش بخش ترین نوشیدنی هایی است که سبب انرژی و نشاط در افراد می شود.
  • سرکه سیب: تخمیر سیب و ایجاد سرکه یکی از فرآیندهایی است که سبب ایجاد مواد مقوی و انرژی بخش برای افراد پس از مصرف می شود.
  • لیمو ترش تازه: لیمو ترش یک سم زدای قوی است که علاوه بر آنتی اکسیدان های فعال قابلیت پاکسازی خون از مواد سمی ناشی از ترک مواد مخدر را دارد.
  • دمنوش نعناع: تقویت سیستم ایمنی بدن و ایجاد آرامش و فرحبخشی با نوشیدن دمنوش نعنا در سریعترین زمان ممکن برای فرد ایجاد می شود.

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با خواص قهوه آشنا کنیم و به سوال آیا قهوه برای ترک اعتیاد مفید است پاسخ کامل و شایسته ای بدهیم.

در صورتی که پیرامون هر یک از موارد فوق دچار ابهام و یا سوالی هستید و یا نیازمند به دریافت مشاوره های تخصصی پیرامون آسان کردن مسیر ترک اعتیادید به شما پیشنهاد می کنیم با مشاوران و متخصصان ما در مرکز نوا مشاور تماس حاصل فرمایید.

متخصصان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان مبتنی بر بهترین روش های ترک مواد مخدر و ارائه جایگزین های سالم و بی خطر در این دوران هستند.

 

تاثیر قهوه در ترک اعتیاد به مواد مخدر

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

آیا قهوه برای ترک اعتیاد مفید است؟

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره