چرا بعضی زنان از ازدواج می ترسند؟ این ترس ناشی از چیست؟

دلایل ترس از ازدواج در زنان

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

چرا بعضی زنان از ازدواج می ترسند؟ این ترس ناشی از چیست؟

با وجود تحولات عظیمی که در فرهنگ جوامع مختلف رخ داده، هنوز هم ازدواج به عنوان یک ارزش اخلاقی شناخته می شود. این پدیده شیرین و خاطر انگیز، گاهی در برخی افراد، حسی متفاوت نظیر ترس ایجاد می کند.
دلایل ترس از ازدواج در زنان در فرهنگ ها و خانواده های مختلف، متفاوت است. اما آنچه که اهمیت دارد، درمان این نوع ترس است.

فراموش نکنید که شما می بایست پیش از اینکه این ترس بر زندگی شما مسلط شود، آن را درمان کنید. در غیر این صورت تا آخر عمر زیر باز مسئولیت ازدواج نمی روید و طبیعتا مجرد می مانید.

دلایل ترس از ازدواج در زنان

ازدواج هراسی، طبیعی است؟

اگر تصور شما از ازدواج، تغییر نقش از یک زن مستقل به یک زن سنتی و مطیع باشد، طبیعتا از آن فرار می کنید. چرا که اطاعت بدون چون و چرا از رئیس خانه، برایتان سخت و دور از انتظار است.
بر همین اساس شما به طور غریزی سعی می کنید از موقعیتی که منافعتان را به خطر می اندازد دور بمانید.

پرواضح است که ازدواج در تمام فرهنگ ها، اینگونه نیست. پس ترس شما از ازدواج از حالت متعارف و معمول خود خارج شده و رنگ و بوی بدبینی گرفته است.
علم روانشناسی این نوع ترس افراطی را نوعی اختلال اضطرابی معرفی می کند که عمدتا با نشانه ها و پیامدهای خاصی همراه است.

ترس از ازدواج در دختران و پسران، گاموفوبیا نام دارد که آنان را از بستن پیمان زناشویی و ماندگاری در یک رابطه ثابت و طولانی مدت، منع می کند.

علت ترس از ازدواج در زنان چیست؟

فرار از ازدواج، زمانیکه بر پایه ترس از آن رخ می دهد، علل مختلفی را پوشش می دهد. البته همواره باید توجه نمود که مقداری از این نوع ترس، طبیعی است.
چرا که زنان تصور می کنند با پذیرش مسئولیت زندگی زناشویی، استقلال و آزادی عمل آنان تحت شعاع قرار می گیرد.
گاهی نیز بر اثر تاثیری که از ازدواج های شکست خورده و طلاق های عاطفی که در پیرامون آنان رخ می دهد، از ازدواج می ترسند.

شناخت دلایل ترس از ازدواج در زنان به انتخاب راهکارهای موثر می انجامد. پس سعی کنید آن را در خود کشف کرده و نسبت به درمان ازدواج هراسی اقدام کنید.

  • خیلی دیر به بلوغ اجتماعی رسیده اید:

امروزه فرهنگ جامعه ما به سمت و سویی رفته که جوانان می بایست ابتدا از تحصیلات، شغل و در آمد خود اطمینان کامل به دست آورده و سپس ازدواج کنند.
همین عامل موجب می شود تا زمان بسیاری از سن یک دختر، صرف این مسائل شود.

اغلب انسان ها با بالا رفتن سن خود، متوجه تغییرات محسوسی در خلقیات و خواسته های خود می شوند. ترس از ازدواج نیز در همین سنین بیشتر شده و به نوعی وسواس در انتخاب همسر تبدیل می شود.

  • منتظر گزینه های بهتر مانده اید:

برخی زنان، با وجود داشتن خواستگارهای مناسب، تن به ازدواج نمی دهند. چرا که می ترسند گزینه های بعدی بهتر باشند و آنان ناغافل همسر سطح پایینتری انتخاب کنند.

  • تجربه تلخ خود و یا دیگران:

وجود یک مورد ازدواج شکست خورده در میان دوستان و اقوام، می تواند زمینه ترس بسیاری از دختران را فراهم آورد. در برخی زنان، این تجربه شخصی است و آنان ازدواج دوم واهمه دارند.

  • می ترسید به اهداف و آرزوهایتان نرسید:

اساسا ترس از ازدواج در دختران، ریشه در همین موضوع دارد. آن ها تصور می کنند با ازدواج، موقعیت های تحصیلی، شغلی و حتی تفریحی خود را از دست بدهند.
چرا که در نظر آنان، بعد از ازدواج تمام این فرصت ها از آنان گرفته می شود و اهدافشان به یک آرزوی دست نیافتنی تبدیل می شوند.

  • می ترسید بابت انتخابتان مسخره شوید:

در برخی زنان، نظرات و تایید دیگران، به عنوان عامل تاثیرگذار عمل می کند. لذا بدیهی است که دوست دارند با فردی ازدواج کنند که مورد تایید همه باشد.
آنان از مسخره شدن می ترسند و بر همین اساس، می ترسند دست به انتخاب همسر بزنند.

و در نهایت می توان گفت، فرار از مسئولیت زندگی زناشویی، عدم تعهد در روابط و جدا شدن از خانواده، علت مجرد ماندن بسیاری از دختران و پسران است.

ترس از پذیرش نقش همسری، مادری و یا پدر شدن، روبرو شدن با مشکلات عدیده اقتصادی و حتی ترس از شکست های عاطفی نیز در کنار سایر علل توانسته موج عظیمی از زنان مجرد را در جامعه ما به وجود آورد.

نشانه های گاموفوبیا را بشناسید

اساسا ترس از ازدواج در دختران با علائمی خاص بروز می یابد. فردی که به گاموفوبیا مبتلا است، در زمان رویایی با ازدواج، علائم روحی و جسمی خاصی از خود به نمایش می گذارد.

  • عملکرد طبیعی زندگی او مختل می شود. چرا که نمی تواند اضطراب ناشی از ازدواج را مدیریت کند.
  • از بحث پیرامون ازدواج و وقایع آن، سرباز می زند. او دوست ندارد در این باره چیزی بشنود.
  • زمانی که از ازدواج او صحبت می کنید، با پرخاشگری، بد خلقی و در مواردی حملات عصبی به شما پاسخ می دهد.
  • او به ترس خود واقف است اما توان مدیریت و کنترل آن را ندارد.
  • گریه، حالت تهوع، تنگی نفس، تعریق بیش از حد، غش، سرگیجه و تشدید ضربان قلب نیز از علائم جسمی ترس از ازدواج است.

ازدواج هراسی را چگونه درمان کنیم؟

همه ما می دانیم که ازدواج، یکی از مهم ترین تصمیماتی است که در طول زندگی خود می گیریم. لذا داشتن مقداری استرس و اضطراب برای این انتخاب سرنوشت ساز را طبیعی قلمداد می کنیم.

اما همانطور که گفته شد، در قدم اول بهتر است با دلایل ترس از ازدواج در زنان آشنا شویم و علت این موضوع را در خود بیابیم.
سپس در قدم بعدی با بکارگیری چند راهکار موثر، سعی در مدیریت این نوع ترس غیر متعارف بگیریم.

  • برای انتخاب همسر، معیارهای سنجیده مشخص کنید:

طبیعتا ازدواج موفق در ذهن شما با چند معیار مشخص شده است. این معیار ها باید منطقی و بهینه باشند. شما با شناخت این معیارها، خیلی راحت می تواید انتخاب کنید.

  • نگرشتان را تغییر دهید:

درست است که زندگی مجردی شیرینی های مخصوص خود را دارد، اما این لذت و خوشی می تواند در زندگی متاهلی دو چندان شود. تصورات خام و غیر منطقی خود را از زندگی متاهلی تغییر دهید.

البته نباید از ازدواج خود توقعات نابجا داشته باشید. چرا که اختلاف در عقاید، سوءتفاهم ها و مشاجرات نیز جزو لاینفک زندگی زناشویی است. البته نه تا حدی که بتواند به شما ضربه بزند.

  • شکست های عاطفی خود را بازبینی کنید:

اگر احیانا یکبار در زندگی زناشویی خود شکست خورده اید و یا دوران نامزدی بی نتیجه ای را پشت سر گذاشته اید، طبیعی ترش شما نسبت به سایر زنان و دختران، بیشتر است.
با اینحال شما فرصت ارزیابی دوباره این روابط را دارید. بهتر است بفهمید کجای کار ایراد داشته.

استفاده از تجارب مثبت این نوع شکست ها به شما کمک می کند در زندگی جدید خود، آن ها را مطلقا تکرار نکنید.

  • یاد بگرید متعهد باشید:

در اغلب موارد، ترس از ازدواج در دختران به این دلیل است که آنان از میزان تعهد خود به زندگی زناشویی، اطمینان ندارند. حتی گاهی تصور می کنند این تعهد به مرور از بین می رود و آنان را به یک بحران جدی روبرو می کند.

شما باید میزان تعهد خود را نسبت به مسائل دیگر محک بزنید. تا با پشت سر گذاشتن چالش ها، به یک انسان قوی و مسئولیت پذیر تبدیل شوید.

  • شناخت خود را نسبت به فرد مورد نظر بیشتر کنید:

مسلما زمانی که از ویژگی های اخلاقی و روحیات فرد مقابل خود مطمئن شوید، دیگر از ازدواج با او نمی ترسید. شما باید ابهاماتی که موجب ترستان شده را از بین ببرید.
در این راستا مطمئن شوید که در طول نوسانات زندگی، احترام و عشق شما به یکدیگر حفظ خواهد شد یا خیر.

  • در مورد ترستان با یک مشاوره صحبت کنید:

یکی از مشکلاتی که نیاز به حضور در مشاوره قبل از ازدواج دارد، معضل جدی ترس از ازدواج است. چرا که یک روانشناس می تواند بدون تعصب و قضاوت، مسیر روشنی از ازدواج را برایتان ترسیم کند.

فراموش نکنید که دلایل ترس از ازدواج در زنان در اغلب موارد متفاوت و متمایز از یکدیگر است. پس بد نیست که این موضوع را به صورت شخصی دنبال کنید.

نتیجه گیری

ترس از ازدواج، ازجمله ترس های متداول در میان زنان و مردان است. اما همین ترس گاهی می تواند مفید باشد. به خصوصی زمانی که آن را تبدیل به یک فرصت برای شناخت بیشتر مفهوم ازدواج و فرد متقابل کنید.

فراموش نکنید که زندگی ناملایم و سخت دیگران، نباید تاثیر مستقیم در ازدواج شما داشته باشید.

شما با شنیدن قصه زندگی دیگران، این فرصت را به دست می آورید که مرتکب اشتباهتان آنان نشوید. پس کافیست آگاهانه و با دید باز در مورد ازدواج تصمیم بگیرید.

شماره

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

چرا بعضی زنان از ازدواج می ترسند؟ این ترس ناشی از چیست؟

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره