اختلاف طبقاتی بین زوجین در ازدواج چقدر مهم است؟

تفاوت سطح مالی در ازدواج

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

اختلاف طبقاتی بین زوجین در ازدواج چقدر مهم است؟

گاهی اوقات، دو شخصی که قصد ازدواج کردن با یکدیگر را دارند، از لحاظ دارایی و همین‌طور ثروت متفاوت بوده و در یک سطح نمی باشند.

در جامعه و فرهنگ ما، توجه کردن به مسائل مالی و همینطور ثروت از اهمیت به‌خصوصی برخوردار می باشد.

ازدواج در ایران به معنی پیوند دو فرد نیست؛ بلکه پیوند دو خانواده است، در ادامه مطلب ما به مشکلات تفاوت سطح مالی در ازدواج و اهمیت موضوع سطح مالی در ازدواج می پردازیم.

تفاوت سطح مالی در ازدواج

تفاوت سطح مالی در ازدواج

زن و شوهر زمانی که شباهت های بیشتری داشته باشند و تفاوت ها کمتر شود به درک بیشتری از هم می رسند.

هر چه قدر آنها شبیه به هم باشند اختلاف ها کمتر، تفاوت سلایق کم رنگ تر می شود، که این به فهم بیشتر و تفاهم منجر می شود.
تناسب مالی و اقتصادی طرفین ازدواج نباید از دو طبقه مختلف اقتصادی باشند وضعیت مالی و مادی خانواده‌ها نباید تفاوت زیادی داشته باشد، رعایت این موارد هم درباره زن و هم درباره مرد صدق می‌كند.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که، تفاوت در اقتصاد خانواده‌ها در نوع نگرش، رفتار و چگونگی عملکرد افراد تأثیر بسزایی می‌گذارد.

هرچند که در بسیاری از موارد بین وضعیت اقتصادی و پایگاه اجتماعی افراد رابطه مثبتی وجود دارد، اما در بسیاری از موارد مشاهده شده، به‌رغم اینکه خانواده‌ای از پایگاه اجتماعی خوبی در جامعه برخور بوده، ولی از لحاظ اقتصادی دارای وضعیت مناسبی نبوده‌اند.

اهمیت موضوع هم سطح بودن خانواده ها در ازدواج

اگر وجوه مشترکی بین خانواده ها نباشد در اولین قدم این خود زوجین هستند که آسیب می بینند، مخصوصاً اگر وجوه متفاوت یکدیگر را نتوانند درک کنند.

بعضاً مشاهده شده که علت جدایی‌ها و طلاق‌ها و برخی اختلافات، تناسب مالی نداشتن دو خانواده است.

تفاوت سطح مالی در ازدواج بسیاری از مسائل و مشکلات را برای زوجین فراهم می‌كند، پس منطقی است که افراد با کسی ازدواج کنند که از نظر طبقه و پایگاه اجتماعی در یک سطح قرار دارند،
چرا که به مرور و با رفت و آمد بیشتر برای
آشنایی این تفاوت ها خود را نشان می دهند و مسائلی تحت عنوان هم کف نبودن خانواده ها، فقر و بی کلاسی یکی از خانواده ها، مقایسه کردن همسر و بسیاری از موارد دیگر از سوی خانواده و همچنین غرور و بی محلی خانواده، حس حقارت و دیگر مسائل نیز از سوی خانواده دیگر، مطرح می شود.

هم سطح بودن خانواده در ازدواج

تحقیقات مختلف نشان داده است که هر چه بین وضعیت اقتصادی و مالی، فرهنگی و تحصیلی خانواده های دو طرف هماهنگی بیشتری وجود داشته باشد، احتمال بروز مشکلات جدی در آینده کمتر می شود.

زیرا هر چه خانواده ها فرهنگ نزدی تر مشابه تری داشته باشند، آداب و رسوم و رفتارهای آن ها برای یکدیگر پذیرفتنی تر خواهد بود و بر سر مسائل معمولی دچار تنش و برخورد، نمی شوند.

این موضوع را فراموش نکنید در ایران، ازدواج موفق یعنی پیوند بین دو خانواده نه فقط پیوند بین دو نفر.

مشخص کردن سطح توقعات

والدین باید اطلاعات لازم را در مورد عوامل اقتصادی‌ كه موجب اختلاف و ناسازگاری است، در اختیار زوجین قرار دهند.

از جمله مواردی كه باید خانم‌ها به آن توجه كنند، پایین ‌آوردن سطح توقع در حد درآمد خانواده، جلوگیری از اسراف و هزینه‌های غیر ضروری، تنظیم هزینه‌ها براساس درآمد بدون تحمیل شغل دوم و سوم به همسر.

پسران هم باید تعریف خود را از یک همسر ایده‌آل در زمینه اقتصادی مشخص کنند.

مثلاً برخی از آنها با شاغل‌ بودن همسرشان در خارج از منزل مخالف‌ و برخی دیگر موافق این موضوع هستن و حتی آن را نشانه اجتماعی‌ بودن فرد می‌دانند.

در واقع، افراد باید قبل از ازدواج حدود توقعات و شرایط خود را از نظر مالی مشخص كنند تا با افرادی ازدواج نمایند كه فاصله زیادی با آنها در این زمینه نداشته باشند.

تفاوت سطح مالی در ازدواج

ریشه اقتصادی اختلاف های زوجین

۱. اكثر اوقات بین زن و مرد در هزینه كردن درآمد زن اختلاف وجود دارد؛ و گاه مشاجره و ناسازگاری در پی می آورد.

۲. نداشتن مسكن و ناراحتی زوجین از اجاره نشینی یا سكونت در محل های نامناسب.

۳. درآمد زنان كه در دنیای صنعتی و یا نیمه صنعتی وارد بازار كار شده اند، برای خانواده مطرح است.

۴. شوهرانی كه به خاطر ثروت زن با وی ازدواج كرده اند و در عمل زن ثروت خود را در اختیار آنان نمی گذارد.

۵. رفاه طلبی بعضی زنان كه بدون توجه به درآمد شوهر به خریدهای غیر ضروری می پردازند.

۶. زنان اسراف كاری كه قناعت و صرفه جویی برای آنان مطرح نیست و در مهمانی و مصرف آب و برق و تلفن و سایر موارد هزینه های زیادی به خانواده تحمیل می كنند، موجبات نارضایتی و در نتیجه ناخشنودی همسر خود را فراهم می كنند.

۷. شوهری كه زیر بار هزینه های خانواده، كمرش خم می شود؛ مجبور است به شغل دوم و سوم روی آورد و در نتیجه همیشه خسته و عصبانی است و ممكن است در خانه با اندك بهانه ای به رفتارهای خشونت آمیز متوسل شود.

همچنین این نکته مهم است که، تعادل بودجه و كنترل مخارج خانواده در زندگی زناشویی نقش مهمی ایفا می كند.

زیاد خرج كردن و قرض و گرفتاری های ناشی از آن، صمیمت را در خانواده از بین می برد و باعث از هم گسیختن خانواده می گردد.

بررسی و ارزیابی 

اختلاف سطح مالی خانواده ها در ازدواج از مسائل مهم پیش از ازدواج است و توصیه می شود هر فردی قبل از ازدواج برای بررسی و ارزیابی اختلاف طبقاتی خود با فرد مقابل اطلاعاتی را در رابطه با خلق و خوی خانواده شخص مورد نظر، محل تولد و رشد آن ها، شغل اعضای خانواده، موقعیت اجتماعی آن ها، تعداد اعضای خانواده و وضعیت هر کدام از آن ها را کسب نماید، چرا که این اطلاعات برای انتخاب همسر نقش بسزایی دارد.

شرایط تربیتی و تاثیر تفاوت خانواده در ازدواج

شرایط تربیتی زوجین، متأثر از موضوع مادی بوده و افراد در این زمینه هم متفاوت‌اند.

ممکن است دختر در یك زندگی با امكانات زیاد بزرگ شده و توقعاتی كه در خانه شوهر دارد در همان سطح است و چون چنین وضعیتی را در خانه شوهرش نخواهد داشت، احتمال بروز اختلاف و ناراحتی وجود دارد.
بنابراین، باید در زمینه امكانات مالی و رفاه خانواده در زمان انتخاب همسر، توجه خاص مبذول شود.

اما از طرفی، توجه افراطی به عامل اقتصادی و نادیده گرفتن عوامل دیگر سنگ بنای ازدواج را به مادیات استوار می کند و به احتمال زیاد نا هماهنگی های اخلاقی و فرهنگی را بوجود می آورد و باعث اختلاف زیاد در زندگی مشترک می شود،
پس عوامل اقتصادی نباید موجب شود که مسائل دیگر مورد غفلت قرار بگیرد و یا نادیده گرفته شود.

لزوم مشاوره 

مشاوران باید اطلاعات لازم را در مورد عوامل اقتصادی كه موجب اختلاف و ناسازگاری می شود، در اختیار زوجین قرار دهند.

از جمله مواردی كه باید خانمها بدان توجه نمایند مانند: پایین آوردن سطح توقع در حد درآمد خانواده، جلوگیری از اسراف و هزینه های غیر ضروری، تنظیم هزینه ها براساس درآمد بدون تحمیل شغل دوم و سوم به همسر.

مشاوران باید قبل از ازدواج حدود توقعات و شرایط زوجین را از نظر مالی بررسی نمایند و توصیه انجام ازدواج را محدود به مواردی نمایند كه فاصله در این زمینه زیاد نباشد، در این حالت با تشكیل جلسات مشاوره ای و توجیهی، امكان هماهنگی وجود خواهد داشت.

بایدها

دختر و پسری كه قصد ازدواج دارند، باید در جریان مسائل مالی و قدرت اقتصادی یكدیگر قرار گیرند.

آنچه در وهله اول اهمیت دارد وضع مسكن و میزان درآمد ماهیانه پسر و شغل او است كه دختر باید اطلاعات لازم را در این مورد كسب كند.

خانمی كه شاغل است و درآمد ماهیانه دارد، قبل از ازدواج باید وضعیت خود را با همسرش روشن كند.

او باید مشخص كند كه درآمد شخصی خود را در اختیار شوهر خواهد گذاشت یا خیر؟

افراد باید قبل از ازدواج حدود توقعات و شرایط خود را از نظر مالی مشخص كنند تا با افرادی ازدواج نمایند كه فاصله زیادی با آنها در این زمینه نداشته باشند.

نتیجه گیری

توجه به این نکته بسیار مهم است که افراد نباید صرفاً به‌خاطر شرایط اقتصادی ضعیف و نامناسب شخصی، فرد مورد نظر خود را رد و یا به ‌لحاظ وضعیت اقتصادی خوبش با او ازدواج کنند، بلکه توجه به عامل‌های دیگر نیز حائز اهمیت است.

در ازدواج باید شایستگی‌های فرد مقابل بیش از همه ‌چیز مدنظر قرار گیرد، چه بسیار انسان‌هایی که با فاصله طبقاتی و اقتصادی زیاد با یکدیگر ازدواج کرده و خوشبخت و  سعادتمند شده‌اند.

البته نحوه برخورد دو طرف در زندگی، گذشتشان در مسائل و بینش آنها نسبت به شرایط خاصشان باعث شکل‌گیری این سعادت شده است.

در صورتیکه در مورد مطلب تفاوت سطح مالی در ازدواج  سوالاتی دارید و یا می خواهید اطلاعات کامل تری در این باره به دست بیاورید، از طریق شماره های زیر با روانشناسان ما در دپارتمان “نوا مشاور” تماس حاصل نمایید.

شماره تماس نوا مشاور

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

اختلاف طبقاتی بین زوجین در ازدواج چقدر مهم است؟

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره