چگونه ال اس دی LSD را ترک کنیم؟

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

چگونه ال اس دی LSD را ترک کنیم؟

عموم مصرف کنندگان ماده اعتیادآور و توهم زای ال اس دی (LSD) معتقدند این ماده اعتیادآور نیست از این رو نسبت به ترک LSD بی تفاوتند حال آنکه در مصرف های مداوم و طولانی مدت، روان گردان ال سی دی حاکمیت زندگی مصرف کننده را در دست گرفته و نقطه تمرکز زندگی شخصی و اجتماعی فرد می شود.در طول مصرف های اولیه، ممکن است وابستگی عمیقی به این ماده به وجود نیاید. آن چیزی که موجب اعتیاد به ال اس دی می شود، انگیزه معتاد برای دستیابی به حس خوش روز های اول مصرف است برای همین است که دوز مصرف خود را در استعمال های بعدی بالا می برد و رفته رفته معتاد می شود.

LSD چیست؟

ال اس دی یا اسید که از آن با نام های ورق، داتز، میکرو دات، تیز نیز یاد می شود ماده‌ای توهم زا و نیمه مصنوعی است که از نوعی قارچ به نام آرگوت که دارای ماده لایزرژیک اسید به همراه دی اتیل آمید در آزمایشگاه تولید می شود. ال اس دی به شکل های مختلف مانند: قرص، کپسول و کریستال وجود دارد و اکثرا در میان جوانان و نوجوانان به فروش می رسد؛ همچنین شکل مایع این ماده توهم زا نیز موجود است که روی کاغذهای جذب کننده مخصوصی به نام تب ریخته و به صورت مربع های کوچک تقسیم کرده و به فروش می رسانند و با گذاشتن کاغذ روی زبان، جذب ال اس دی اتفاق می افتد. در بسیاری از موارد ال اس دی به همراه مواد مخدر دیگر مانند: ماری جوانا و الکل مصرف می شود که طبیعتاً اثرات آن را شدیدتر خواهد کرد. اسید یا LSD حلال در آب بوده و بی رنگ و بو با طعمی تلخ است. همان‌طور که گفتیم مصرف این ماده مخدر به صورت قرص، کریستال و یا قطرات مایع روی کاغذ، قند، بیسکویت و … است؛ همچنین مصرف ال اس دی به صورت استنشاق یا تزریق وریدی بسیار خطرناک بوده و عوارض شدیدی به همراه دارد.

درجه سختی ترک اعتیاد به ال اس دی در چه حد است؟

همانطور که گفته شد، اعتیاد به قرص ال اس دی بیشتر از اینکه جنبه های جسمانی مصرف کننده را درگیر کند، روح و روان او را وابسته و معتاد می کند. پرواضح است که در این حالت معتادان به ال اس دی  علائم ترک مربوط به اعتیاد به گروه هروئین و یا کوکائین را تجربه نمی کنند؛ البته این بدین معنا نیست که اینگونه افراد هیچ حس ناخوشایندی را در طول سم زدایی تجربه نمی کنند بلکه می توان گفت علائم مربوط به ترک در آنان مربوط به هیجانات روحی و ذهنی می شود بر همین اساس بخش مهم درمان و ترکLSD مربوط به بعد روانی فرد مصرف کننده می شود. مراحل درمان و فرآیند ترک در این حالت منوط به روان درمانی و سم زدایی از طریق پرداخت به روحیات مصرف کننده می شود.مصرف کنندگان ال اس دی روحیات خاص و منحصر به خود را دارند.آنان تصور می کنند بدون مصرف این ماده، عملکردشان در زندگی اجتماعی و شخصی خدشه دار می شود و لطمه می خورد از این رو تمام فکر و ذکرشان مصرف ال اس دی می شود. آنان بدون این که بخواهند با حس بدبینی، اضطراب، ناامیدی و افسردگی دست و پنجه نرم می کنند.گفتنی است که ترک LSD می بایست به طور خاص و تحت نظر یک پزشک و روانشناس مجرب صورت بگیرد چرا که در برخی افراد که سابقه مصرف طولانی مدت دارند، تحمل علائم مروبط به ترک گاهی غیر ممکن می شود.از این رو پزشک می تواند شیوه های مناسب و جایگزین را در طول سم زدایی انتخاب کند اگرچه کلیه پروتکل های مربوط به ترکLSD در میان مصرف کنندگان متفاوت است، اما در یک نگاه کلی سم زدایی مطابق با شیوه های علمی و مداخلات روانشناسی منجر می شود تا:

  • معتاد مصرف اسید را با روش های ایمن و به طور کامل کنار بگذارد.
  • یاد بگیرد چگونه در برابر وسوسه های مصرف مقاومت کند.
  • انگیزه های مصرف، اختلالت روانی و مشکلات محرک را شناسایی و آنان را مدیریت کند.

 نشانه های مصرف ال اس دی

مصرف روانگردان LSD مرز بین خیال و واقعیت را از بین می‌برد و فرد در توهمات اسیر می شود. ال اس دی روی حواس پنجگانه تاثیر گذاشته و توهمات دیداری، شنیداری و لامسه ایجاد می کند. تاثیر این ماده توهم زا روی بینایی موجب دید تار، هاله نور رنگ‌های تند، تغییر شکل و رنگ اجسام می شود. همچنین فرد مصرف کننده دچار لرزش، سبکی سر و احساس فشار در بدن خواهد شد.تغییرات سریع خلق و خو و احساس خوشی و آرامش و در عین حال اضطراب و گیجی برای فرد به وجود می آید. گذر زمان نیز به شکل تند یا کند برای فرد مصرف کننده به نظر می رسد.اثرات ال اس دی حدود ۳۰ الی ۹۰ دقیقه پس از مصرف آن آشکار شده و تا ۶ الی ۱۲ ساعت ادامه خواهد داشت.پس از مصرف این ماده مخدر روند تاثیر گذاری سریعا آغاز می شود. فرد مصرف کننده ظرف مدت کوتاهی شاهد بروز هیجانات و توهمات ناشی از این ماده روانگردان خواهد بود. اما این تاثیرات عمدتا در بازه های زمانی مختلفی از جمله ۶ تا ۸ ساعت و در برخی از موارد تا ۱۲ ساعت ادامه دار خواهند بود. میزان تاثیر گذاری و ماندگاری این ماده در بدن عمدتا وابستگی مستقیمی به شرایط جسمی و روحی فرد دارد و در اثر مصرف چندین باره و یا روتین، تاثیر گذاری آن کمتر از زمان تخمین زده شده خواهد بود.

 

یکی از اصطلاحاتی که هنگام مصرف ال اس دی میان مصرف کنندگان آن وجود دارد، تریپ خوب یا بد است به این معنا که مصرف این ماده توهم زا گاهی موجب توهمات یا سفرهای خوب با احساس آرامش و خوشبختی، تاثیر بیشتر موسیقی، غنی شدن رنگ ها، ادراک روشن و عمیق، قوی شدن بو و طعم ها و… می‌شود که به آن تریپ خوب می گویند و گاهی موجب توهمات عذاب آور و ترسناک و پر استرس مانند: ترس، وحشت، افسردگی، گیجی و … خواهد شد که به آن تریپ بد گفته می‌شود.نکته مهم در رابطه با اعتیاد به ال اس دی آن است که این ماده روانگردان، اعتیاد جسمی ایجاد نمی‌کند و صرفاً به علت وابستگی روانی به خصوص با تجربه توهمات خوشی، موجب اعتیاد می شود ولی در حالت عادی هیچ‌گونه علائم ترک جسمانی به همراه ندارد.

 

مطلب مرتبط: مشاوره ترک اعتیاد به مواد مخدر

علائم اوردوز ال اس دی

کسانی که اقدام به سوء مصرف و یا اوردوز ال اس دی می کنند، شاهد علائم و نشانه های بسیار شدید و خطرناکی خواهند بود. مراقبت از این افراد و رسیدگی سریع به وضعیت سلامت آنان در گرو شناخت علائم اوردوز ال اس دی است. در زیر می توانید رایج ترین این علائم را مشاهده فرمایید:

  • تمایل به آسیب رساندن به خود
  • اقدام به خودزنی و یا خودکشی
  • لرزش شدید بدن و بروز تشنج
  • از دست دادن کنترل و اراده
  • بروز افکار پیچیده و هجوم توهمات
  • ضربان قلب بالا
  • نفس نفس زدن
  • از هوش رفتن

 عوارض مصرف LSD

میزان ماده مصرف شده، شرایط جسمی و روانی شخص مصرف کننده، محیط و عوامل متعدد دیگر باعث بروز واکنش های متفاوت در افراد می‌شود در حقیقت ماده توهم زای LSD غیرقابل پیش‌بینی بوده و روی هر فرد تاثیرات متفاوتی دارد. در برخی موارد مصرف اسید موجب ارتقای عملکرد بینش و ایجاد خلاقیت در حل مسائل می شود اما عوارض خطرناک آن طی مصرف همواره پدیدار خواهد شد. اسید، لوسی یا همان ال اس دی دارای دو نوع عوارض کوتاه مدت و بلند مدت است که در زیر به تعریف هر یک پرداخته ایم

1_عوارض جسمی کوتاه مدت مصرف LSD

  •  افزایش ضربان قلب و تعریق
  •  گشاد شدن مردمک های چشم
  •  افزایش فشار خون و دمای بدن
  •  کاهش اشتها
  •  خشکی دهان
  •  سرگیجه و بی خوابی
  •  لرزش بدن
  •  احساس ضعف و بی حالی
  •  تیرگی دید
  • عدم احساس درد
  •  عدم هماهنگی حرکتی
  •  کما و مرگ در موارد شدید

  2_عوارض روانی کوتاه مدت 

  •  تغییرات شدید خلقی
  • هذیان و توهم پارانوئید
  •  اختلال در تفکر و استدلال انتزاعی
  •  اختلال در ادراک و شناخت از خود و محیط
  •  اختلال در تمرکز
  •  احساس مسخ و دگرگونی شخصیت

 

 عوارض بلند مدت مصرف LSD

افرادی که به طور مرتب ال اس دی مصرف می کنند، هر بار میزان مصرف بیشتری نسبت به قبل احتیاج دارند تا همان اثرات برایشان ایجاد شود؛ زیرا مصرف ال اس دی باعث تحمل و مقاومت بدن نسبت به آن شده وموجب افزایش میزان مصرف در فرد می‌گردد. آسیب مصرف بلند مدت LSD شدید بوده و می تواند باعث بروز سایکوز و افزایش شدت بیماری اسکیزوفرنی شود؛ همچنین افراد مصرف کننده ال اس دی دچار فلش بک یا اختلال ادراکی ماندگار می‌شوند.به این معنا که بازگشت نشانه‌های توهم زایی به صورت غیر ارادی در آنها ایجاد شده که می‌تواند از چند ثانیه تا چند ساعت ادامه پیدا کند اما به منظور ترک LSD بهتر است با عملکرد آن بر سیستم عصبی بدن آشنا شوید.

عملکرد اسید یا ال اس دی روی سیستم عصبی مرکزی بدن

 سروتونین نوعی انتقال دهنده عصبی در مغز است که تنظیم رفتار، اشتها، کنترل عضلات، ادراک، خواب و… را به عهده دارد. هنگام مصرف LSD عملکرد گیرنده های سروتونین در مغز به علت تاثیر این ماده توهم زا روی سروتونین تغییر می کند.در نتیجه ال اس دی موجب جلوگیری و تحریک انتقال های عصبی شده و یا هر دو اثر را ایجاد خواهد کرد؛ همچنین این ماده روی پردازش اطلاعات در شبکه و انتقال آن به مغز اختلال ایجاد می کند. کمترین میزان مصرف برای بروز این عوارض حدود 0.25 میکروگرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن است. ال اس دی پس از مصرف در کبد متابولیزه شده و از طریق ادرار دفع می گردد.البته مقدار کمی از این ماده توهم زا تا چند روز در بدن باقی می ماند و برخی افراد، فلش بک های ایجاد شده پس از مصرف LSD را به علت باقی ماندن مقدار کمی از مولکول های این ماده در مغز می دانند. نکته حائز اهمیت آن است که از بین بردن اثر ال اس دی پس از مصرف آن امکان پذیر نیست اما مصرف برخی داروها مانند: داروی ضد روان پریشی کلرپرومازین که موجب کاهش عوارض جسمی LSD می گردد؛ همچنین مصرف برخی داروهای ضد افسردگی نیز مانند: پروزاک یا مارپلان از تاثیر عوارض ال اس دی می کاهد اما برخی داروها نیز موجب تشدید عوارض مصرف این ماده روانگردان می‌شوند مانند: لیتیوم، آنافرانیل و…

 ترک ال اس دی چگونه است؟

ترک اعتیاد به ال اس دی به دلیل آنکه اعتیاد جسمی ایجاد نمی‌کند و صرفاً از نظر روانی وابستگی به وجود می آورد، باید با کمک روان درمانگر و از طریق دوره های روان شناختی، رفتاری، درمان های انگیزشی و خانواده درمانی صورت بگیرد؛ البته ترک ال اس دی به میزان مصرف فرد و مدت زمان مصرف، شخصیت روانی مصرف کننده و شرایط محیط نیز بسیار بستگی دارد.به منظور ترک اعتیاد به موارد مخدر و به طور ویژه به این ماده روانگردان باید برنامه درمانی متناسبی با مشکلات روانی ایجاد شده در اثر مصرف LSD و نیز حل ریشه ای اعتیاد و ارائه راهکارهای مناسب برای دوران پس از ترک و جلوگیری از گرایش مجدد به مصرف آن مورد استفاده قرار بگیرد. اگر قصد ترک اعتیاد در خانه را دارید بهتر است به طور منظم تحت نظر مشاور و متخصص ترک اعتیاد به موارد روان گردان قرار بگیرید.

ترک اعتیاد به ال اس دی چه تفاوتی با ترک سایر مواد مخدر دارد؟

بدون شک تاکنون به این نتیجه رسیده اید که اسید و یا همان ال اس دی کاملا اعتیاد آور است. با این حال عوارض و پیامدهای ناشی از مصرف آن از یک فرد به فرد دیگر، کاملا متفاوت و متمایز است. از این رو شیوه درمان و ترک نیز به طور خاص و تحت نظر پزشک و روانشناس تعیین می شود. درمان مصرف قرص های توهم زا همچون ال اس دی تنها با استفاده از رویکردهای روان درمانی و حمایتی ممکن می شود. در ابتدا فرد مصرف کننده می بایست به این یقین برسد که معتاد است و تصمیم جدی خود را به ترک و درمان سوء مصرف خود بگیرد.در ادامه او می بایست برای تحمل علائم مربوط به ترک آماده شود و انگیزه کافی برای ترک و رها ساختن خود از این ماده اعتیاد آور را به دست آورد. اعتیاد به ال اس دی به گونه ای نیست که بتوان آن را تنها و بدون یار و یاور ترک نمود. توصیه می کنیم فرآیند بهبودی را تنهایی جلو نبرید. اساسا ترک به کمک یک حمایتگر که در قالب مشاوره و روانشناس در کنار شما قرار می گیرد، بدون بازگشت و اثر بخش تر است.برای کسب راهنمایی‌های لازم جهت ترک LSD و دیگر مواد مخدر و توهم زا می توانید با مشاورین مرکز نوا مشاور تماس بگیرید تا بهترین راه حل برای ترک اعتیاد به ال اس دی را به شما ارائه کنند و در تمام طول مسیر ترک شما را همراهی کنند.

  • ال اس دی به چه نام‌هایی شناخته می شود؟
  • ال اس دی معمولا با چه مواد مخدر دیگری مصرف می شود؟
  • LSD به چه شکل هایی مصرف می شود؟
  • مهمترین بخش ترک اعتیاد ال اس دی چیست؟
  • مصرف ال اس دی با چه نشانه هایی همراه است؟
  • آیا مصرف ال اس دی با وابستگی جسمی همراه است؟
  • عوارض جسمانی کوتاه مدت اعتیاد به ال اس دی چیست؟
  • مصرف ال اس دی در کوتاه مدت با چه عوارض روانی همراه است؟

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

چگونه ال اس دی LSD را ترک کنیم؟

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره