طلاق عاطفی و راهکار درمانی برای نجات زندگی زناشویی

آیا طلاق عاطفی قابل درمان است

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

طلاق عاطفی و راهکار درمانی برای نجات زندگی زناشویی

 خانواده یکی از اصلی ترین بنیادهای اجتماعی بوده که تاثیر بسزایی در سلامت روان افراد خصوصاً فرزندان دارد. یکی از معضلاتی که امروزه بسیاری از والدین و زن و شوهرها با آن درگیر هستند، بروز طلاق عاطفی میان آنها است.

 دل زدگی و ایجاد روابط سرد و بدون احساس میان زن و مرد در یک زندگی مشترک باعث بروز طلاق عاطفی خواهد شد. این مسئله طبیعتاً تاثیرات مخربی نیز روی فرزندان خواهد داشت.

راهکار جلوگیری از طلاق عاطفی چیست و آیا طلاق عاطفی قابل درمان است ؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی سوالات مذکور بپردازیم.

آیا طلاق عاطفی قابل درمان است

 طلاق عاطفی چیست؟

 طلاق عاطفی میان زن و مرد، ممکن است به دلایل گوناگون باشد. اما آنچه در این رابطه اهمیت دارد، ایجاد احساس سرد و بی تفاوتی و اغلب همراه با مشاجرات و اختلافات زیاد میان زوجین است.

در حقیقت در طلاق عاطفی زن و مرد صرفاً با یکدیگر زندگی می کنند و هیچ گونه احساسی نسبت به هم ندارند.

بسیاری از زن و شوهرهایی که دچار طلاق عاطفی شده اند، و تن به طلاق رسمی نمی‌دهند، به دلیل فرزندانشان است. آنها سعی دارند تا با ادامه زندگی مشترک خود از آسیب دیدن فرزندان‌ جلوگیری کنند.

 حال آنکه در برخی مواقع ایجاد تنش های زیاد و مشاجرات فراوان میان والدین، تاثیرات مخرب تری روی فرزندان برجای می‌گذارد.

 علاوه بر این در طلاق عاطفی، زن و شوهر نیز دچار مشکلات روحی شده و روابط مستحکم و سالمی نخواهند داشت. این مسائل اهمیت درمان طلاق عاطفی زوجین را به خوبی مشخص می کند. اما در ابتدا باید به دلایل ایجاد طلاق عاطفی پی برد و سپس به درمان آن پرداخت.

 دلایل اصلی ایجاد طلاق عاطفی

 دلایل عمده ای برای بروز طلاق عاطفی میان زوجین وجود دارد که موارد مهم و رایج آن شامل موارد زیر است:

  • بیان نقاط ضعف یکدیگر و تمرکز روی آن

 هنگامی که زوجین تنها بر روی نقاط ضعف یکدیگر تمرکز می‌کنند و به جای بیان جنبه های مثبت، تنها از عیوب یکدیگر صحبت کرده و ایراد می‌گیرند، به مرور زمان باعث ایجاد دلسردی شده و بروز طلاق عاطفی را منجر می شود.

  • اخلاق خشن و نادرست

 از دیگر مواردی که در زندگی‌های مشترک باعث ایجاد اختلاف و دلسردی می شود، اخلاق خشن و نادرست از جمله: خشم و فحاشی، دروغگویی، خیانت و… می باشد.

این گونه رفتارها از جانب مرد یا زن و یا هر دو موجب دور شدن زوجین از یکدیگر و در نهایت طلاق عاطفی آنها می شود. درمان دلزدگی و رفع مشکلات زن و مرد می تواند عاملی موثر در جهت داشتن روابطی سالم میان دو طرف باشد.

  • فرزندان

در برخی موارد، زوجین اختلافات زیادی با یکدیگر دارند و به طور رسمی به این نتیجه می‌رسند که ادامه زندگی برایشان غیر ممکن است.

اما به علت داشتن فرزند از طلاق رسمی خودداری کرده و زندگی مشترک خود را بدون هیچ گونه احساس و رابطه زناشویی ادامه می دهند. در حالی که این شرایط به علت مشاجره های طولانی و تنش زا می تواند عواقب بدتری برای فرزندان به همراه داشته باشد.

با توجه به این مسائل به این نتیجه می‌رسیم که درمان طلاق عاطفی زوجین برای تداوم زندگی به شکل سالم بسیار امری مهم است.

به همین دلیل به بررسی راهکارهای درمان طلاق عاطفی می پردازیم.

آیا طلاق عاطفی قابل درمان است

 راههای رهایی از طلاق عاطفی

 نکته مهم در درمان طلاق عاطفی زوجین، بهره گیری از مشاوره خانواده برای بهبود روابط و ایجاد زندگی بدون تنش است. با این وجود راه‌های زیر نیز می‌تواند در حل این مسئله کارساز باشد.

  • یادآوری خاطرات شیرین آشنایی

با یادآوری روزهای آشنایی و دلایل ایجاد عشق و علاقه میان دو طرف، نکات مثبت یکدیگر را دوباره به خاطر خواهید آورد. این امر می‌تواند عاملی مهم برای بهبود روابط سرد میان دو طرف و نزدیک شدن آنها به یکدیگر باشد.

  • هنگام بروز اختلاف کمی تامل کنید

 در صورتی که اختلاف و مشاجره ای بین شما و همسرتان اتفاق افتاد، کمی تأمل کرده و مسئله را بدون پیش داوری بررسی کنید. شاید خود شما هم در این رابطه موثر باشید. در این صورت از میزان مشاجره خواهید کاست.

  • در زمان مناسب با یکدیگر صحبت کنید

 اگر درباره موضوعی از رفتار همسر خود ناراحت هستید، این مطلب را در زمان مناسب و در خلوت به او بگویید. از سرزنش کردن و بیان ایرادات یکدیگر جلوی فرزندان یا دیگر افراد خودداری نمایید.

  • به شرایط یکدیگر توجه کنید

برای درمان طلاق عاطفی زوجین، یکی از راه‌های موثر، توجه به شرایط یکدیگر است.
انتظارات بیهوده از هم نداشته باشید. به شرایط مالی، کاری، خانوادگی و حتی شرایط جسمی یکدیگر توجه کرده و خود را جای طرف مقابل قرار دهید.

در صورت وجود مشکل جنسی از جانب همسرتان، بهتر است از مشاوره زناشویی کمک بگیرید.

  • بی تفاوتی را کنار بگذارید

 به همسر خود توجه کنید. از تغییرات ظاهری همسر خود بی تفاوت نگذرید و با بیان جمله ای محبت آمیز، عشق و علاقه خود را به او نشان دهید.
این کار باعث بهبود مشکلات و نیز حالات روحی همسرتان خواهد شد.

  • نکات مثبت یکدیگر را یادآور شوید

 از نکات مثبت یکدیگر تعریف کنید و از توهین و خشونت نسبت به یکدیگر بپرهیزید. به این طریق گامی مهم در جهت بهبود روابط خود بر خواهید داشت.

  • مشکلات خود را سریعاً به یکدیگر بگویید

 در صورت هرگونه ناراحتی و احساس نارضایتی از یکدیگر، بهتر است آن را به طرف مقابل خود بگویید. از کنایه زدن و بیان اتهام آمیز اختلاف و ناراحتی خود بپرهیزید و یکراست اصل مطلب را بیان کنید. در این حالت می توانید با یکدیگر صحبت کرده و از بروز طلاق عاطفی جلوگیری کنید.

 با توجه به مطالب فوق، در پاسخ به این سوال که آیا طلاق عاطفی قابل درمان است باید پاسخ داد که با رعایت نکات مذکور و بهره گیری از مشاوره خانواده می توانید طلاق عاطفی را درمان کرده و به زندگی شیرین گذشته خود بازگردید.

 نتیجه گیری

امروزه یکی از مشکلاتی که دامن گیر بسیاری از خانواده‌ها شده است، طلاق عاطفی میان زوجین می باشد.

این مسئله علاوه بر آنکه باعث بروز مشکلات روحی برای زن و مرد می‌شود، عواقب خطرناکی نیز برای فرزندان به همراه خواهد داشت.

 به همین جهت باید درمان طلاق عاطفی میان زوجین را جدی گرفته و به منظور نتیجه‌ گیری بهتر به مشاور خانواده مراجعه کنید.

در این میان برای درمان دلزدگی زن و مرد از یکدیگر، راه هایی نیز وجود دارد که با رعایت آنها می توانید تا حد زیادی رابطه عاطفی خود را به روزهای اول برگردانید.

شماره

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

طلاق عاطفی و راهکار درمانی برای نجات زندگی زناشویی

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره