مشاوره درمان افسردگی

مشاوره درمان افسردگی

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

مشاوره درمان افسردگی

این که افسردگی چیست قطعا یکی از سخت ترین سؤالاتی است که می توان پرسید.

امروزه استقبال از مشاوره های فردی چه به صورت تلفنی و چه به صورت حضوری از هر زمان بیشتر شده است، البته بعضی افراد ترجیح می دهند که گوشی تلفن را بردارند و راهکارهایی برای مشکلات و بحران هایی که برایشان پیش آمده پیدا کنند و گاهی اوقات هم مشکلات موجود ایجاب می کند که فرد در یک مشاوره حضوری برای درمان حضور پیدا کند، که هر دو نوع حضوری و تلفنی، معایب و محاسن ای برای خود دارند.

از محاسن مشاوره تلفنی کم هزینه بودن، صرف زمان کمتر، عدم افشای اطلاعات و هویت شخصی، مناسب بودن مشاوره تلفنی برای افراد خجالتی و یا در دسترس نبودن مشاوره حضوری نام برد. در مشاوره ی حضوری با گذاشتن وقت مناسب در یک محیط آرام و بدون تشنج مشکلات خود را با مشاوره به صورت رو در رو مطرح میکنید و بسیاری از مسائلی که در حین مشاوره حضوری به خاطر می آورید می‌توانند کمک در حل مشکل شما باشد.

مشاوره درمان افسردگی و برطرف کردن افسردگی شدید یا به عبارتی درمان قطعی افسردگی به دلیل تنوع بسیار زیاد علائم افسردگی کار بسیار پیچیده ای است.

لزوم شناخت علائم افسردگی:

 بروز علائم افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالاتی است که کارکرد روزانه شخص را تحت تاثیر خود قرار می دهد، چنانچه علائم و نشانه های افسردگی در مراحل اولیه تشخیص داده شود، می‌تواند با تغییر سبک زندگی و گرفتن مشاوره به راحتی بهبود پیدا کند، در غیر این صورت ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری را برای فرد و اطرافیان به همراه داشته باشد.
ادامه پیدا کردن افسردگی، فرد را با مشکلات روحی و جسمی مانند کاهش تمرکز، علائم اضطراب، استرس دائمی، وسواس فکری، پرخاشگری، اختلال در شخصیت، تنهایی، بی‌انگیزگی، مشکلات اعتیاد، اختلالات جنسی و… مواجه خواهد کرد، بنابراین شناخت علائم و نشانه های افسردگی و مشاوره درمان افسردگی، نقش بسزایی در پیشگیری و جلوگیری از ادامه این بیماری دارد.

  انواع افسردگی:

  افسردگی مقطعی، که می تواند در یک مقطع خاص و به دلایلی چون آسیب های روانی ناشی از شکست های عاطفی باشد، در این نوع افسردگی به مرور زمان از شدت افسردگی کاسته می شود و این نوع از افسردگی، همیشگی نیست.

افسردگی مزمن و تکرار شونده که طبق تجربیات روانشناسان، این افسردگی می تواند ناشی از سبک زندگی نامناسب، شرایط محیطی نامناسب، عادات غذایی نامناسب و… باشد، که قبل از حاد شدن وضعیت روحی و روانی، باید درمان شود.

مهمترین علائم افسردگی چیست:

۱_ بی علاقه گی:

  فرد مبتلا به افسردگی در فعالیت‌های روزمره خود علاقه‌ای به انجام آنها ندارد و احساس خوشی و لذت نمی کند و معمولا تمایلی برای تفریح مهمانی و خوشگذرانی ندارد.

۲_ خلق و خوی:

  فرد افسرده همیشه احساس کسلی و افسردگی دارد، خیلی کند کارهایش را انجام می دهد و رفتارهای حتی کوچک اطرافیان او را آزار می‌دهد، زود رنج است و زود هم عصبانی می شود، و گاهی اوقات وقتی به خانه اش هم احساس بدی دارد و برای رفتن به خانه بی میل است. مشاوره برای ناامیدی شدید، در این افراد توصیه می‌شود.

۳_ اختلال در خواب:

  فرد افسرده یا مشکل بی خوابی دارد و یا خواب زیادتر از معمول دارد، یکی از علائم افسردگی شدید، بی خوابی در طول شب می باشد و در طی روز هم فرد احساس خواب آلودگی دارد.

۴_ تحلیل رفتن قوای جسمانی و روانی:

  فرد افسرده دچار بی قراری حرکتی می شود، به طور مثال صبح خیلی زود از خواب بیدار می شود و ساعت ها قدم میزند و حالت سردرگمی پیدا می‌کند، گاهی تصمیم می گیرد از خانه خارج شود اما بعد از لحظاتی پشیمان می شود.

۵_ احساس خود کم بینی:

  فرد مبتلا به افسردگی همیشه احساس کمبود و ناکامی در زندگی دارد و احساس درماندگی می‌کند، این افکار معمولاً پس از شکست های عاطفی یا ناکامی در روابط عاطفی در فرد به وجود می آید و بسیار احساس گناه می کند و چون احساس خوشایندی نسبت به زندگی ندارد، شاید حتی به فکر خودکشی هم بیفتد، برای این افراد، مشاوره درمان افسردگی الزامی است، حتماً باید از یک فرد متخصص برای مشاوره حضوری افسردگی کمک گرفت.

مشاوره درمان افسردگی

۶_ عدم تمرکز:

  فرد مبتلا به افسردگی قادر به تمرکز نیست، هنگام خواندن روزنامه و یا دیدن یک سریال تلویزیونی و یا در تصمیم گیری تمرکز ندارد.

۷_ بی اشتهایی و کاهش وزن:

  فرد مبتلا به افسردگی گاهی به بی اشتهایی و یا به پرخوری روی می آورد، که باعث کاهش وزن او و یا افزایش وزن او می‌گردد، این فرد احتیاج به مشاوره درمان افسردگی دارد.

علل بروز نشانه های افسردگی شدید:

  •  نقش ژنتیک: ژنتیک می‌تواند در بروز علائم افسردگی موثر باشد، علائم ژنتیکی در افرادی که زمینه های ژنتیکی دارند در سنین پایین تر ظاهر می شود، البته حتی در دوقلوهای همسان که با یکدیگر ۱۰۰ درصد ژن مشابه دارند هم، احتمال اینکه هر دو نفر به بیماری افسردگی دچار شوند، کمتر از ۳۰ درصد می باشد.
  •  عوامل و شرایط محیطی: وضعیت مالی، روابط اجتماعی، روابط خانوادگی و حتی محل زندگی، می تواند روی بروز افسردگی تاثیر بگذارد، شرایط نامساعد زندگی شاید فرد را به سوی افسردگی بکشاند اما در برخی موارد نیز احتمال دارد افسردگی باعث آوارگی فرد شود.
  •  ضربه روحی مخصوصا در سنین پایین می تواند به تغییرات دراز مدت در واکنش مغز نسبت به ترس و استرس منجر شود، عدم انزوا و گوشه‌گیری می‌توانند تاثیر همین ضربه های روحی باشد.
  •  اعتیاد به مواد مخدر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد، نه تنها روی فرد تاثیر می‌گذارد بلکه حتی خانواده فرد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و آنها را دچار افسردگی می‌کند. مشاوره درمان افسردگی برای خانواده و خود فرد معتاد به خصوص مشاوره حضوری افسردگی، توصیه می شود.

راه های درمان افسردگی :

  افسردگی از جمله بیماری های مخربی است که در صورت تشخیص به موقع، قابل درمان است، پس درمان را جدی بگیرید. روش های مختلفی برای درمان افسردگی وجود دارد شامل:

_ روان درمانی : رفتار درمان شناختی، درمان خانواده، درمان بین فردی.

_ درمان تحریک مغزی که از طریق الکتروشوک (ECT) و یا تحریک مغناطیسی جمجمه ای تکرار شونده ( RTMS) انجام می شود.

_ درمان با نور: با استفاده از جعبه نور، فرد در معرض طیف کامل نور قرار می گیرد تا میزان ترشح هورمون ملاتونین تنظیم شود.

_ ورزش کردن و داشتن تحرک

_ درمان هایی مانند طب سوزنی، مراقبه و تغذیه درمانی

_ درمان با دارو و استفاده از قرص های ضد افسردگی: البته در درمان دارویی همیشه باید در کنار گزینه های دیگردر نظر گرفته شود، درمان با دارو عوارضی دارد که شایع ترین آنها کاهش میل جنسی است.

_ درمان با داروهای گیاهی مانند زعفران، گل محمدی و لیمو ترش……. که به طور مثال مواد موثر موجود در زعفران تاثیری مشابه داروی فلوکستین دارد و از بار جذب دوپامین و نوراپی نفرین و سروتونین جلوگیری می کند، بدین ترتیب، اثر ضد افسردگی خود را اعمال می‌کند.

  در مشاوره درمان افسردگی چه می گذرد ؟

  با علم به اینکه ما همیشه بهترین تصمیم را نمی توانیم بگیریم، پس به مشاوره احتیاج داریم، ما می توانیم از مشاوره حضوری و یا تلفنی در درمان افسردگی کمک بگیریم، شما با دادن علائم بیماری افسردگی خود به متخصص مربوطه،متخصص، درمان شما را شروع می‌کند این متخصص بهترین روش درمان را تشخیص و به شما ارائه خواهد داد، در واقع در درمان افسردگی دقیقاً همان مواردی که تحت تاثیر افسردگی قرار دارند تغییر پیدا می کند که شامل نظم در انجام کارهای روتین، تنظیم‌خواب ، مشاوره دارویی، مشاوره روان درمانی و…… مشاوره، می تواند فرصت بی نظیری برای شما باشد تا به افسردگی خود غلبه کنید و احتمال بازگشت و بروز مجدد را کاهش دهید، تحقیقات نشان می دهد، کسانی که از روان درمانی برای درمان افسردگی استفاده کرده اند، کمتر از سایرین که درمان نشده اند یا درمان دارویی را پی گرفته‌اند در برابر افسردگی مقاوم هستند.در شروع درمان، فرد مراجعه کننده احساس کلافه بودن دارد و باید مشاور علائم و حالتهای فرد را جویا شود و ببیند با تعریف و نشانه های افسردگی همخوانی دارد یا خیر

این اولین قدم در مشاوره درمانی می باشد.

مشاوره افسردگی حضوری و تلفنی :

  روانشناس با آگاهی از موارد، میزان افسردگی را تشخیص می دهد و با توجه به شخصیت مراجعه کننده و توانایی‌های او، درمان مناسب را آغاز می‌کند و در مواقعی نیز لازم است که کنار روان درمانی، دارو درمانی وارجاع دادن به روانپزشک انجام گیرد و هر دو روش درمانی در کنار هم انجام بگیرد و روانشناسان تیم مشاوره تلفنی و یا حضوری، از تکنیک‌هایی جهت شناخت و اصلاح افکار و رفتار غلطی که فرد مراجعه کننده دارد، استفاده می کند و بنا بر علل افسردگی مراجعه کننده و تمرکز به روی شخصیت وی، درمان موثری مطابق خلق و خوی او به کار می‌گیرد.

  در صورتی که در مورد مشاوره درمان افسردگی سوالاتی دارید و یا می خواهید اطلاعات کامل تری در این باره به دست بیاورید، از طریق شماره های زیر با روانشناسان ما در دپارتمان “سلام مشاوره” تماس حاصل نمایید.

دپارتمان تخصصی اضطراب و افسردگی“الو سلام مشاور” سریع‌ ترین راه دسترسی به یک متخصص است که می‌ تواند به خوبی شما را در زمینه‌ های مطرح شده راهنمایی کند. پس کافیست با این شماره ها با مشاوران متخصص و با تجربه ما تماس بگیرید.

شماره تماس نوا مشاور

  •  ایا مشاوره در از بین بردن استرس موثر است؟
  •  ایا در ترک اعتیاد مشاوره نقش مهمی دارد؟
  •  افسردگی در زنان چگونه است؟
  •  چرا باید به بیماری افسردگی در مردان توجه شود؟

منابع: هنر زندگی

برخی از سوالات متداول شما

مشاوره درمان افسردگی رایگان

  • چه مدت زمانی برای درمان افسردگی باید به مشاوره بپردازیم؟
    در واقع چند جلسه مشاوره درمان افسردگی کافی است؟
  • آیا کسانی که اقدام به خودکشی می‌ کنند، افسردگی دارند؟
    برای درمان آنها چه کاری می‌ توان کرد؟
  • مادر من ۴۵ ساله است و الان ۴ ماهه افسردگی گرفته و غذا نمی‌ خورد، حرف نمی‌ زند و نسبت به همه بدبین است.
    خواب درستی ندارد و مدام فکرهای منفی می‌ کند، برای درمان او باید چی کار کنیم؟

علائم افسردگی

  • مادر من خیلی گریه می‌ کند، ما مشکل خاصی در زندگی‌ مان نداریم اما همیشه غمگین است.
    این نشانه افسردگی است؟
  • من اصلا انگیزه انجام هیچ کاری را ندارم، اگر جرأتش را داشتم دلم می‌ خواست خودکشی کنم و بمیرم.
    آیا این نشانه افسردگی است یا بیماری دیگری دارم؟
  • اگر خستگی و کاهش انرژی نشانه افسرده بودن است، چطور می‌ توان فهمید که بدن آدم مشکل فیزیکی مثل کمبود ویتامین دارد یا مشکل یه مسأله روحی مثل افسردگی است؟

درمان افسردگی شدید

  • پدرم تصادف شدیدی داشت حدود یک ماه در کما بود الان بعد از ۸ ماه حالش بهتر است، ولی خیلی زیاد گریه می‌ کند.
    بی‌ دلیل از خواب بلند می‌ شود و گریه می‌ کند.
    اصلا نمی‌ دانم چکار کنم از طرفی هم نگران این هستم که این علائم نشانه‌ های افسردگی باشند، لطفا من را راهنمایی کنید.
  • برای درمان افسردگی‌ های شدید حتما باید به روانپزشک مرا جعه کرد؟
    برای کسانی که مشکل مالی دارند چه راهی پیشنهاد می‌ کنید؟
  • آیا بیش‌ فعالی نوجوانان هم یک اختلال مربوط به افسردگی است؟
    چرا داروهایی که تجویز می‌ شود با بعضی از داروهای افسردگی یکسان هستند؟

راه های درمان افسردگی

  • آیا فردی که افسرده است می‌ تواند خودش را درمان کند یا حتما باید به دکتر مراجعه کند؟
  • دختر من تا به حال دو بار خودکشی کرده و بیشتر شبیه معجزه است که زنده مانده است:
    مشکل خاصی هم در زندگی ندارد، حتی به مشاورش هم همین را گفته است اما مرتب می‌ گوید نمی‌ دانم چرا باید زندگی کرد!
    !

    واقعا نمی‌ دانم چه کار کنم لطفا من را راهنمایی کنید.
  • همسر من معتاد بوده و ترک کرده الان مدتی است که دچار افسردگی شده است.
    من واقعا دوست دارم به او کمک کنم اما هزینه مراجعه به روانشناس زیاد است.
    آیا با مشاوره تلفنی افسردگی او را می‌ شود درمان کرد؟

درمان قطعی افسردگی

  • کسانی که زمینه خانوادگی، برای افسردگی دارند هم به صورت قطعی درمان می‌ شوند؟
    یا همیشه احتمال آن وجود دارد که باز به این بیماری بازگردند؟ 
  • وقتی که افسردگی جوان‌ ها به دلیل بیکاری و هزار و یک مشکل خانوادگی است:
    آیا می‌ توان گفت که با دارو درمانی و صحبت با مشاور، درمان می‌ شوند یا برای درمان قطعی حتما باید مشکلات به طور کامل حل شده باشند؟
  • از زمانی که از نامزدم جدا شدم خیلی احساس تنهایی می‌ کنم و مدام فکر می‌ کنم همه با من دشمن هستند:
    مرتب اضطراب دارم برای درمان این افسردگی باید چه کاری انجام دهم؟

درمان افسردگی و اضطراب

  • همیشه دلم می‌ خواهد تنها باشم و در جمع به شدت اضطراب و استرس دارم.
    از اینکه تنها هستم خوشحال نیستم اما چون اضطراب می‌ گیرم راه دیگری ندارم، چطور می‌ توانم این مشکل را حل کنم؟
  • من ۲۰ سال دارم، اصلا حس زندگی ندارم خیلی تنها هستم، نه دوستی دارم نه فامیلی که با او رفت‌ و آمد کنم.
    بیشتر وقت‌ ها افسرده هستم خیلی از خودم بدم می‌ آید، احساس می‌ کنم افسرده‌ ام.
    لطفا برای درمان من را راهنمایی کنید.
  • داروهای کنترل اضطراب با داروهای افسردگی تفاوت دارند؟
    و این داروها را اگر بخوریم باید حتما ادامه دهیم؟ اگر بعد از مدتی نخوریم چه اتفاقی می‌ افتد؟

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

مشاوره درمان افسردگی

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره