ترک اعتیاد به آلپرازولام

مصرف طولانی مدت قرص آلپرازولام باعث اعتیاد به آن شده و وابستگی جسمی و روحی برای فرد ایجاد می کند و بسته به میزان دوز مصرفی ترک اعتیاد به آلپرازولام طولانی تر می گردد. آلپرازولام دارویی خواب آور و آرامبخش است که اکثراً برای درمان اضطراب، اختلال هراس یا پانیک و بی خوابی تجویز می شود. زاناکس نام تجاری آلپرازولام بوده که شاید بسیاری آن را با این اسم بشناساند. در ابتدا به معرفی این قرص میپردازیم و در ادامه ترک اعتیاد به آن، روش های مصرف و همچنین نشانه های رفتاری اعتیاد به آن را برسی میکنیم.

ترک اعتیاد به آلپرازولام

مصرف طولانی مدت قرص آلپرازولام باعث اعتیاد به آن شده و وابستگی جسمی و روحی برای فرد ایجاد می کند و بسته به میزان دوز مصرفی ترک اعتیاد به آلپرازولام طولانی تر می گردد. آلپرازولام دارویی خواب آور و آرامبخش است که اکثراً برای درمان اضطراب، اختلال هراس یا پانیک و بی خوابی تجویز می شود. زاناکس نام تجاری آلپرازولام بوده که شاید بسیاری آن را با این اسم بشناساند.

در ابتدا به معرفی این قرص میپردازیم و در ادامه ترک اعتیاد به آن، روش های مصرف و همچنین نشانه های رفتاری اعتیاد به آن را برسی میکنیم.

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

 آلپرازولام یا زاناکس چیست؟

 همانطور که اشاره کردیم آلپرازولام داروی آرامبخش و خواب آور است و در گروهی از داروها به نام بنزودیازپین ها مانند: دیازپام، لورازپام، کلرودیازپوکساید و … قرار می گیرد.

 عملکرد دارو به این صورت است که روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر گذاشته و فعالیت ماده‌ای شیمیایی به نام گاما آمینوبوتیریک اسید GABA را تقویت کرده که منجر به کند شدن فعالیت سلول‌های مغزی می‌شود و در نتیجه احساس آرامش ایجاد می کند.

 زاناکس یا الپرازولام در دزد های مختلفی از جمله ۰.۲۵ میلی گرم، ۰.۵ میلی گرم، ۱ میلی گرم و ۲ میلی گرم موجود است و متناسب با دوز مصرفی، اثربخشی دارو نیز متفاوت خواهد بود. داروی آلپرازولام حتماً باید با تجویز پزشک مصرف شود تا در صورت مصرف خودسرانه یا بی‌رویه منجر به اعتیاد نگردد.

اعتیاد به آلپرازولام چگونه است؟

 داروی آلپرازولام به علت ایجاد حالت آرامبخش و تمدد اعصاب، ممکن است مورد سوءمصرف قرار بگیرد و نهایتاً باعث اعتیاد شود. مصرف زاناکس در طولانی مدت و با دوزهای بالا، پس از مدتی موجب مقاومت بدن نسبت به آن شده و فرد باید دوز مصرفی خود را بالاتر ببرد تا به احساس قبل دست یابد.

افراد معتاد به آلپرازولام گاهی تا ۲۰ الی ۳۰ قرص در روز مصرف می کنند.

 قطع داروی آلپرازولام منجر به پیدایش اثرات ناشی از ترک شده و علائم اضطراب، بی خوابی و بی حسی را در فرد به وجود می آورد و در حقیقت این نشان دهنده وابستگی فیزیکی فرد به دارو است.

به همین دلیل توصیه می شود هرگز داروی آلپرازولام را به صورت خودسرانه ترک نکنید، زیرا عوارض زیادی به همراه خواهد داشت.

 ترک اعتیاد به زاناکس

افرادی که در اثر سوء مصرف آلپرازولام به آن معتاد شده‌اند، هرگز نباید به منظور ترک آن، خودسرانه عمل کرده و یا به یکباره آن را قطع کنند. علائم ترک آلپرازولام مشابه با علائم ترک الکل بوده ولی میزان اثرگذاری آن متفاوت است.

 برای ترک اعتیاد به آلپرازولام و به طوری کلی ترک اعتیاد به مواد مخدر حتماً باید به پزشک مراجعه کرده و با نظارت و مطابق با دستورات، دارو را به مرور و به صورت تدریجی ترک نمایید.

ولی باید بدانید که:

قطع ناگهانی داروی زاناکس موجب بروز مشکلات جسمی و روحی در فرد می شود. ازجمله: روان پریشی، تشنج، حملات صرع، فشار خون بالا، پارانویا، افسردگی، خشم، فلش بک و کابوس های شبانه.

همچنین زمانی که افراد برای مشکلات روحی از جمله اختلال اضطراب این دارو را مصرف می‌کنند و سپس بر اثر سوء مصرف به آن معتاد می شوند، در زمان ترک خودسرانه آن علاوه بر بروز نشانه‌های ترک، مشکل اولیه مانند همان اختلال اضطراب با شدت بیشتری دوباره عود خواهد کرد.

به همین جهت افراد باید از ترک اعتیاد در خانه بدون نظارت پزشک و به صورت خودسرانه اجتناب کنند.




روش های مصرف نادرست آلپرازولام
  • مصرف دارو بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک
  • مصرف چندین قرص همزمان
  • تزریق کردن دارو
  • مصرف آلپرازولام از طریق کاغذ ال اس دی
  • مصرف آلپرازولام به صورت اسنیف کردن
  • مصرف همزمان آلپرازولام با الکل یا مواد مخدر

ترک اعتیاد به آلپرازولام

اوردوز با زاناکس

در صورتی که مصرف آلپرازولام طبق تجویز پزشک  نباشد و به شکل روش های فوق انجام شود، به خصوص زمانی که در دوزهای بالا و یا همراه با مواد مخدر یا لکل مصرف شود، ایجاد اوردوز کرده و می‌تواند کشنده باشد. برخی از نشانه‌های سوء مصرف زاناکس به شرح زیر است:

  • پایین آمدن ضربان قلب
  • احساس گیجی و منگی سر
  • ایجاد خواب آلودگی زیاد
  • دشوار شدن تنفس  سو تنگی نفس
  • ضعف و بی حالی
  • عدم تعادل
  • بیهوشی

در صورت اوردوز باید سریعاً فرد را به بیمارستان منتقل کرده تا اقدامات لازم برای احیای آن انجام شود.

اکثراً معتادان به هروئین، متادون و الکل، داروی آلپرازولام را به شکل سوء مصرف همراه با مواد مخدر یا الکل استفاده می‌کنند و همانطور که اشاره کردیم این امر می تواند بسیار خطرناک باشد.

مصرف زاناکس با الکل به دلیل آنکه هر دو موجب سرکوب فعالیت های مغزی می شوند، منجر به نارسایی تنفسی، اوردوز و در موارد شدید مرگ خواهد شد.

نشانه های رفتاری اعتیاد به آلپرازولام چیست؟

افرادی که به آلپرازولام معتاد هستند، عموماً انرژی کافی برای انجام امور روزانه خود را ندارند. همچنین نسبت به انجام کارهای مورد علاقه خود بی تفاوت بوده و لذت نمی برند. همواره قرص آلپرازولام در دسترس دارند و نمی‌توانند دوز مصرفی خود را کنترل کنند.
در صورت عدم مصرف به موقع دچار نشانه های ترک شده و بد خلق می‌شوند.

چگونه آلپرازولام را ترک کنیم؟

با توجه به مطالب گفته شده، ترک اعتیاد به زاناکس را نمی‌توان به صورت خودسرانه انجام داد و حتماً باید زیر نظر پزشک صورت بگیرد. به طور کلی حدود هشت هفته برای ترک آلپرازولام به شکل کاهش دوز تدریجی، مورد نیاز است.

در این دوره سم زدایی، درمان شناختی رفتاری، مصاحبه انگیزشی، استفاده از داروهای کمکی برای کاهش علائم ترک و دیگر موارد مورد نیاز توسط پزشک صورت می‌گیرد.

 

میتوان نتیجه گرفت که:

بر این اساس، ترک اعتیاد به آلپرازولام امری ضروری است تا فرد بتواند به زندگی عادی خود برگردد. به همین جهت باید از مشاور ترک اعتیاد کمک بگیرید و با طی کردن مراحل فوق، در نهایت سلامتی خود را به دست آورید.

همچنین پیشنهاد میکنیم در صورت داشتن هر گونه سوال درباره نحوه ترک آلپرازولام با مشاورین مرکز ما در دپارتمان نوا مشاور تماس حاصل نمایید.




نوا مشاور

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

ترک اعتیاد به آلپرازولام

مصرف طولانی مدت قرص آلپرازولام باعث اعتیاد به آن شده و وابستگی جسمی و روحی برای فرد ایجاد می کند و بسته به میزان دوز مصرفی ترک اعتیاد به آلپرازولام طولانی تر می گردد.

آلپرازولام دارویی خواب آور و آرامبخش است که اکثراً برای درمان اضطراب، اختلال هراس یا پانیک و بی خوابی تجویز می شود. زاناکس نام تجاری آلپرازولام بوده که شاید بسیاری آن را با این اسم بشناساند.

در ابتدا به معرفی این قرص میپردازیم و در ادامه ترک اعتیاد به آن، روش های مصرف و همچنین نشانه های رفتاری اعتیاد به آن را برسی میکنیم.

 آلپرازولام یا زاناکس چیست؟

 همانطور که اشاره کردیم آلپرازولام داروی آرامبخش و خواب آور است و در گروهی از داروها به نام بنزودیازپین ها مانند: دیازپام، لورازپام، کلرودیازپوکساید و … قرار می گیرد.

 عملکرد دارو به این صورت است که روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر گذاشته و فعالیت ماده‌ای شیمیایی به نام گاما آمینوبوتیریک اسید GABA را تقویت کرده که منجر به کند شدن فعالیت سلول‌های مغزی می‌شود و در نتیجه احساس آرامش ایجاد می کند.

 زاناکس یا الپرازولام در دزد های مختلفی از جمله ۰.۲۵ میلی گرم، ۰.۵ میلی گرم، ۱ میلی گرم و ۲ میلی گرم موجود است و متناسب با دوز مصرفی، اثربخشی دارو نیز متفاوت خواهد بود. داروی آلپرازولام حتماً باید با تجویز پزشک مصرف شود تا در صورت مصرف خودسرانه یا بی‌رویه منجر به اعتیاد نگردد.




برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره خانواده، افسردگی، زناشویی با نوا مشاور تماس بگیرید.

2 دیدگاه دربارهٔ «ترک اعتیاد به آلپرازولام به بهترین روش چگونه است؟»

  1. سلام خسته نباشید ببخشید همسرم 6 سال اعتیاد به داروهای، ترامادول،الپرازولام داره، البته دچار وسواس فکری شدید و اضطراب بود… میگه با مصرف این قرص ها حالم خوب میشل، شب تا صبح بیداره، سیگار زیاد میکشه، لطفا راهنمایی بفرمایید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره