علائم ترنس در کودکان

علائم ترنس بودن در کودکان همواره شامل مواردی است که در برخی از دسته ها به صورت کاملا آشکار و در برخی از موارد تا پایان عمر به صورت نهان وجود دارند. شناسایی علائم ترنس بودن در کودکان می تواند تا حدی گمراه کننده باشد.

حالتی را تصور کنید که کودکان در قالب بازی، لباس های جنس مخالف را بر تن می کنند. والدین در تشخیص کودک ترنس دچار سردرگمی می شوند.

آیا کودک من ترنسجندر است؟ والدین نمی دانند که کودک از روی حس کنجکاوی این لباس ها را بر تن کرده است یا پوشیدن لباس های جنس مخالف به او آرامش می دهد؟

براستی کودکی که رفتار های جنس مخالف را تقلید می کند با کودکی که هویت واقعی خود را در جنس مخالف جستجو می کند، چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ در این مقاله با شما عزیزان هستیم تا پاسخ کاملی به سوالاتی همچون ترنس بودن یعنی چه؟ و نشانه های کودک ترنس چیست؟ بدهیم و علائم ترنس بودن در کودکان را مورد بررسی قرار دهیم.

در ادامه با موضوعات زیر با ما همراه باشید:

برای دریافت مشاوره با نوا مشاورتماس بگیرید.

ترنس، تراجنسیت یا ترنسجندر ( Transgender) به فردی گفته می شود که جنسیت کالبدی که با آن متولد شده است را نمی پذیرد.

در حقیقت روحیات و اخلاقیات این افراد کاملاً مشابه جنس مخالف است، اما تمام ویژگی های جنسی و ظاهری آنها متفاوت است.

از دیگر مشخصات کودکان ترنس موارد زیر است:

  • کودکان ترنس هویت خود را باور ندارند.
  • کودکان ترنس دوستان زیادی ندارند.
  • کودکان ترنس در انتخاب های خود سرگردان هستند.
  • افراد تراجنسیتی با عناوینی از قبیل همجنسگرا، دو جنسیتی و غیره نیز از سوی مردم عادی مورد خطاب قرار می گیرند.
  • پزشکان متخصصان به این نتیجه رسیده اند که ترنس در واقع جنس سوم است.

ترنسجندر در میان کودکان، به دو گروه از افراد متفاوت اطلاق می شود. مشخصات و خصوصیات مرتبط با هر گروه متفاوت است و در سنین مختلف به شکل های مختلف بروز می کند.

در زیر می توانید مشخصات این گروه ها را مشاهده فرمایید:

  • گروه اول: افرادی هستند که جنسیتی که با آن متولد شده اند را به عنوان جنسیت خود می پذیرد اما در صدد تغییر آن پس از مدتی به جنس مخالف هستند.
  • گروه دوم: افرادی هستند که خود را به طور کامل زن یا به طور کامل مرد تلقی نمی کنند. آنها خود را تلفیقی از دو جنسیت تلقی می کنند. با این تعریف نه به صورت کامل زن و نه به طور کامل مرد هستند.

ترنس بودن شامل رفتارها و واکنش هایی است که متخصصان با دیدن این علائم پی به وجود ترنسجندری در کودکان می برند.

ترنس بودن با خود علائمی را به همراه دارد اما نکته اینجاست که این علائم و نشانه ها مدارک موثقی دال بر تشخیص کودک ترنس نیستند.

  • بی علاقگی به فعالیت های دخترانه یا پسرانه: اگر کودک شما ترنس باشد یا هویت جنسی خود را زیر سوال ببرد، می خواهد در فعالیت های مربوط به جنس مخالف شرکت کند. او شرکت در بازی ها یا فعالیت های مربوط به جنس مخالف را به شرکت فعالیت های مختص جنسیت مادرزادی خود، ترجیح می دهد. مسلماً در این حالت کودک به اسباب بازی ها و لوازم مربوط به جنس مخالف توجه بیشتری نشان می دهد. اما به یاد داشته باشید، این نشانه ها کتیبه ای بر سنگ نوشته شده نیستند. به همین دلیل نباید با مشاهده علاقه کودک به اسباب بازی های پسرانه یا دخترانه او را تراجنسی به شمار می آورد. ممکن است کودک این علائم را بروز دهد اما به هیچ عنوان ترنس نباشد. مشاوره را فراموش نکنیم و همچنین باید بدانیم که چگونه با کودکان رفتار کنیم.
  • مدل موها: به طور معمول کودکان از سن ۴ تا ۵ سالگی، در خصوص مدل کوتاهی و استایل موهای خود اظهار نظر می کنند. کودکان تراجنسیتی در این بازه زمانی بیش از سایرین در خصوص مدل موی مورد نظر خود پافشاری می کنند و در صورتی که مدل موهایی که والدین انتخاب می کنند، بسیار متفاوت از مدل محبوب آنها باشد با مخالفت شدید آنها روبرو می شوید. اگرچه کودکان بسیار متفاوت هستند اما روی هم رفته دختران تراجنسیتی، مدل موهای کوتاه و پسران تراجنسیتی مدل موهای بلند را ترجیح می دهند. رفتارهای کودک را با روانشناس در میان بگذارید، تا دچار گمراهی نشوید.
  • تنفر از نام: در صورتی که نام کودک شما مختص یک جنسیت خاص باشد، آن ها تمایلی به استفاده از این نام ندارند و حتی ممکن است، از شما بخواهند که نام آنها را تغییر دهید. ممکن است نامی را برای خود انتخاب کنند و از سایرین نیرو بخواهند، آنها را با این نام خطاب قرار دهند. این نشانه ها می توانند علائمی دال بر ترنس بودن فرزند شما باشند یا ریشه در یک اختلال هویتی داشته باشد.
  • کودک خود را مرد یا زن خطاب می کند: اگر کودک خود را مرد یا زن معرفی می کند، ممکن است شاهد نمونه ای از علائم ترنس بودن در کودکان باشید. در اکثر موارد کودک تراجنسیتی می گوید: “من یک پسر یا دختر هستم” و از عبارت “کاش پسر بودم یا کاش دختر بودم” استفاده نمی کنند. اگر متوجه چنین رفتارهایی در کودک خود شدید، علت را از آنها جویا شوید.
  • تغییر در نحوه استفاده از دستشویی: تغییر در نحوه استفاده از دستشویی شاید یکی از مشهور ترین علائم ترنس بودن در کودکان باشد. در اغلب موارد این نشانه، نخستین نشانه ای است که در این کودکان مشاهده می شود. این کودکان ممکن است مشکلاتی در این زمینه داشته باشد. چرا که دختران تمایل دارند دستشویی خود را نگه دارند در حالی که پسران سریعاً به دستشویی مراجعه می کنند! در صورتی که شاهد چنین تغییر رفتار هایی در نحوه استفاده کودک از دستشویی شدید، با او صحبت کنید و به او بگویید که می تواند سوالات خود را مطرح کند. سپس این مسئله را با روانشناس در میان بگذارید.
  • تغییر در القاب: آیا زمانی که آنها با القابی مانند خانم کوچولو یا آقا پسر خطاب قرار می دهید و با واکنش های بدی مواجه می شوید؟ کودک تراجنسیتی استفاده از القاب جنسیتی را در تعارض با هویت درونی خود قلمداد می کند. همین موضوع آرامش او را بر هم می زند. چرا که استفاده از این القاب به معنای پذیرش هویت درونی او یا تکذیب این حقیقت است. در این خصوص با فرزند خود صحبت کنید و علت را از او جویا شوید.
  • تمایل به خرید لباس های پسرانه یا دخترانه: آیا در هنگام خرید با کودک خود، همواره او را در بخش لباس های جنس مخالف می یابید؟ کودکان در سن ۴ تا ۵ سالگی در خصوص لباس های خود نیز اظهار نظر می کنند. در صورتی که او تمایل زیادی به انتخاب لباس های جنس مخالف را از خود بروز می دهد، ممکن است کودک ترنس باشد. البته نمی توان این رفتار را جزیی از علائم ترنس بودن در کودکان قلمداد کرد، چرا که ممکن است کودک تنها از روی کنجکاوی یا احساس برابری با پسران یا دختران به سراغ لباس ها پسرانه یا دخترانه سوق پیدا کند.
  • انتخاب های ورزش های مربوط به جنس مخالف: این نشانه را نمی توان به طور قطع یکی از علائم ترنس بودن در کودکان قلمداد کرد. اما تمایل به شرکت کردن در بازی های مربوط به جنس مخالف و شرکت در ورزش هایی که عموماً مورد علاقه جنس مخالف است، می تواند نشانه ای بر هویت تراجنسیتی فرزند شما باشد. این نکته را با مشاور در میان بگذارید. در بسیاری از موارد علاقه تنها عاملی است که کودک را به سمت چنین فعالیت های جذب می کند.
  • افسردگی: متاسفانه افکاری مبنی بر افسردگی از جمله علائم ترنس بودن در کودکان است. این کودکان همواره با تنش ها و افکار متفاوتی درست به گریبان هستند. افکاری که آنها در پذیرش هویت درونی خود بر دوش می کشد، می تواند افسردگی را در فرد به وجود آورد. عدم پذیرش جامعه اطرافیان نیز، می تواند بر افسردگی آنها دامن بزند. اما غالبه چنین ترس هایی در بین افراد مشاهده می شود

کودکان دارای بی هویتی جنسیتی همواره نسبت به خود دارای احساسات ضد و نقیضی هستند. این احساسات با مشاهده واکنش اطرافیان نیز شدت می گیرد و بوجود می آید.

پیشنهاد تمامی متخصصان این است که اگر نشانه های افسردگی را در فرزند خود مشاهده کردید، در اولین فرصت مسئله را با روانشناسان در میان بگذارید. در این مواقع همواره باید از کمک حرفه ای مشاور و روانشناس استفاده کنید.

کودکان ترنس نسبت به خود احساسات زیر را تجربه می کنند:

  • عدم پذیرش هویت حقیقی خود
  • ترس از پذیرفتن هویت واقعی و درونی خود
  • ترس از طرد شدن توسط جامعه اطرافیان و خانواده
  • ترجیح انزوا و گوشه گیری به جای شرکت در جمع دوستان

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، برخی از کودکان تا قبل رسیدن به بلوغ خود را ترنس قلمداد می کنند و رفتار ها و نشانه های احتمالی را از خود بروز می دهد. اما واقعیت این نیست.

بروز برخی از رفتارهای از سوی کودکان دلیل بر ترنس بودن آنان نیست. در صورت مشاهده هر یک از علائم ترنس بودن در کودکان، بهتر است شما والدین گرامی گزینه مشورت با روانشناس را مد نظر قرار دهید.

در واقع تنها یک روانشناس با تجربه و آگاه است که می تواند به ترنس بودن فرزند شما پی ببرد. او علائم موجود در فرزند شما را ریشه یابی می کند در این راه همراه شما و کودک شما خواهد بود. به این ترتیب می توانید از تشخیص کودک ترنس خود اطمینان حاصل کنید.

والدین می بایست در برخورد با نشانه های ذکر شده نکات زیر را مد نظر قرار دهند:

  • کنترل احساسات و واکنش های خود: در بسیاری از موارد ممکن است کودک شما ترنس باشد و این موضوع به هیچ عنوان نگران کننده نیست، بلکه او یک فرد متفاوت است که نیاز به پذیرفته شدن و حمایت از سوی شما دارد. اگر کودک شما پس از سال ها لب به سخن گشوده است و موضوع را با شما در میان گذاشته است، آرامش خود را حفظ کنید و به روانشناس مراجعه کنید. شما نمی خواهید شاهد افسردگی و رنج مداوم فرزند خود باشید. عدم پذیرش والدین برای کودکان تراجنسیتی به مراتب آزاردهنده تر از واکنش اطرافیان و جامعه همسالان است.
  • کمک گرفت از متخصصان: ممکن است کودک دچار بحران هویتی باشد و مشاهده علائم به معنای ترنس بودن کودک نباشد. در چنین شرایطی مشورت با متخصصان می تواند در زمینه تشخیص و درمان این خصوصیت موثر باشد. در صورتی که این مسئله را به دقت مورد بررسی قرار ندهید، هرگز به واقعیت نهفته در رفتار های کودک خود پی نخواهید برد.

 با وجود تمام علائم ترنس بودن در کودکان که در بخش های قبلی به آن اشاره شد، هیچ یک از علائم ذکر شده به طور حتم و یقین نشان دهنده تراجنسیتی بودن فرزند شما نخواهد بود.

انسان موجود پیچیده ای است که از تفاوت ها و ویژگی های متنوعی برخوردار است. اگرچه هیچ نشانه قطعی جهت تشخیص ترنس بودن افراد وجود ندارد.

غالباً دو ویژگی کلی در این افراد مشاهده می شود:

  • برخی از ویژگی های فیزیکی بدن خود را نمی پذیرند. به عنوان مثال با اندام های تناسلی خود مشکل دارند.
  • آنها تمایل دارند که دیگران نیز هویت و جنسیت درونی آنها را به رسمیت بشناسند.

بروز مراحل و احساسات زیر در والدین پس از تشخیص ترنس بودن فرزندشان رایج و معمول است:

  • زمانی که علائم ترنس بودن در کودکان خود را مشاهده کردید با ترس هایی روبرو خواهید شد.
  • شما نگران سلامتی کودک خود هستید. اما شما به عنوان والدین نقش بسیار مهمی را برعهده دارید. همین مسئله نگرانی های بسیاری را به همراه دارد.
  • ممکن است، نگران نحوه برخورد جامعه با کودک خود باشید. اما اگر کودک از پشتیبانی والدین خود برخوردار باشد، به سادگی با مشکلات و رفتار های متفاوت جامعه مواجه می شود.
  • پذیرش والدین، اطرافیان و جامعه همسالان کودک را نیز مجاب می کند که با این واقعیت مواجه شوند و هویت او را بپذیرند.
  • ممکن است نگران رفتار خصمانه جامعه با کودک خود باشید. اما کودک شما ممکن است در بزرگسالی گزینه تغییر جنسیت را در نظر بگیرید. چرا که در غیر این صورت فشار های جامعه بر فرزند شما بسیار شدیدتر خواهد بود.
  • شاید تصور کنید که ترنس بودن نشانه ای دال بر یک بیماری روانی در کودک شما است، در موارد نادری این احتمال وجود دارد. در این موارد به دنبال ترنس بودن ممکن است، فرد به دلیل عوامل محیطی به بیماری ها روانی مبتلا شد.
  • اما به یاد داشته باشید که ترنس بودن به تنهایی یک بیماری روانی نیست. بلکه رفتار شما و جامعه می تواند منجر به بروز یک بیماری روانی در فرد شود.

کودکان تراجنسیتی تقصیری در بروز ترنس بودن خود ندارند و شاید بدون کمک والدین قادر به تشخیص تراجنسیتی خود نیز نباشند.

نحوه حمایت از کودکان تراجنسیتی شامل اقدامات زیر است:

  • به یاد داشته باشید که همواره در صورتی که کودک ترنس است یا تنها در خصوص جنسیت خود کنجکاو است، باید از کمک حرفه ای مشاور استفاده کنید.
  • مشاوره یا روانشناسی که در زمینه تراجنسیتی تبحر داشته باشید، اطلاعات ارزشمند را در اختیار شما قرار می دهد.
  • متأسفانه بسیاری از والدین با مشاهده علائم ترنس بودن کودکان، از مطرح کردن این موضوع با متخصصان روانشناس اجتناب می کنند.
  • آنها ترجیح می دهند که علائم نشانه های احتمالی را تنها یک اشتباه یا سوء برداشت تلقی کنند.
  • به یاد داشته باشید که شما صلاحیت تصمیم گیری در این خصوص را ندارید.
  • تشخیص ترنس بودن یا نبودن فرزند شما نیازمند دانش و تجربه بالایی است، تنها در روانشناسان یافت می شود.
  • از این رو پیش داوری یا طفره رفتن از موضوع را کنار بگذارید و مسئله را با یک روانشناس در میان بگذارید. با راهنمایی او به واقعیت پی می برید.
  • ممکن است علائم ترنس بودن در کودکان شما ریشه در عوامل دیگری داشته باشد. نیازی نیست، خود را با تفکرات آزار دهنده، مأیوس و ناامید کنید.
  • حقیقت را از زبان مشاور خواهید شنید. روانشناس راهنمایی های لازم را در اختیار شما و کودک شما قرار می دهد.
  • در صورتی که کودک شما ترنسجندر باشد، نیاز به راهنمایی های مشاور نیاز خواهد داشت.
  • مشاور راهنمایی های لازم در خصوص مراجعه به کادر پزشکی متخصص یا شرکت در گروه های حمایتی را در اختیار شما می گذارد.
  • اگر کودک شما ترنس باشد نیز شما به عنوان والدین با ترس ها و نگرانی هایی، روبرو می شوید که باید با یک مشاور در میان گذاشته شوند.
  • مشاور تمام اطلاعات بدون کوچکترین کم و کاستی در اختیار شما قرار می دهد. شما باید دانش خود را در این زمینه ارتقا دهید.
  • این آگاهی تنها منجر به شناختن علائم ترنس بودن در کودکان نمی شود. بلکه با برخورداری از دانش و آگاهی کافی در کنار کودک خود قرار می گیرد و سوالات مناسبی را از او خواهید رسید.
  • دست یافتن به پاسخ مناسب در گرو طرح یک سوال هوشمندانه است. پرسیدن یک سوال مناسب به دانش و آگاه لازم در خصوص مسئله نیاز دارد.
  • به این ترتیب می توانید از کودک خود حمایت کنید. حمایت والدین از کودک مهمترین مسئله در زندگی کودکان است.
  • کودکان ترنس به مراتب بیش از دیگران به حکایت والدین خود نیاز دارند.
  • شما بدون آگاهی قادر به حمایت از آنها نخواهید بود، چرا که خود شما نیز به محض اطلاع یافتن از این حقیقت یا شک کردن به این مسئله دچار مشکلاتی می شوید.
  • با کمک مشاور دغدغه های روانی خود را برطرف کنید و به یاری کودک خود بشتابید.

متاسفانه افکار منفی گرایانه بسیاری در خصوص افراد ترنس وجود دارد. جامعه این افراد را طرد می کند، آنها را از نظر جنسی منحرف قلمداد می کند.

نگرش خانواده نسبت به فرزندان ترنسجندری می تواند زمینه ساز واکنش ها و رفتارهایی باشد که در صورت تصحیح و آگاهی بخشی، ضامن سلامت روح و روان خود و کودک تراجنسیتی شان باشد.

در زیر می توانید نحوه مدیریت واکنش اعضای خانواده نسبت به کودک تراجنسیتی خود را مشاهده فرمایید:

  • این افراد در نگاه جامعه از سلامت اخلاقی برخوردار نیستند. اما سطح آگاهی عمومی همواره پایین تر از رویداد های روز جامعه است.
  • به جامعه آموخته شده است که ترنس بودن نوعی بیماری است، افراد باید مراقب ارتباط خود با افراد ترنسجندر باشند!
  • چنین اعتقاد باطل است و ترس و وحشت مضاعفی را در افراد جامعه به وجود آورده است. محیط خانواده به عنوان پناهگاه و مامن کودک باید از چنین افکار منفی و زشتی پاک شود.
  • تمام اعضای خانواده باید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهند. آنچه اهمیت دارد، این است که کودک با هویت حقیقی خود به زندگی ادامه دهد. سلامت روح، روان و جسم او در گرو این موضوع است.
  • بسیاری از خانواده ها توانایی پذیرش سریع این موضوع را ندارند و از حقیقت فرار می کنند. آنها تمایلی به یادگیری در خصوص ترنسجندر ها نشان نمی دهند.
  • در اغلب موارد یکی از والدین به دنبال آموختن و افزایش آگاهی خود است در حالی که دیگری این موضوع را به کلی انکار می کند.
  • به عنوان یک شخص آگاه در خانواده ارتباط خود را با سایر افراد حفظ کنید. اطلاعات خود را با آنها به اشتراک بگذارید. سطح آگاهی خانواده شما ضامن آرامش و آسایش کودک ترنس است.
  • خواهر و برادر های کودک نیز با شناختن وضعیت خواهر یا برادر خود، او را حمایت می کند حمایت آنها در تحکیم شخصیت کودک نقش به سزایی دارد.
  • زمانی که موضوع را با سایر اعضای خانواده و اطرافیان مطرح می کنید، به یاد داشته باشید که تجربه خود را با آنها در میان بگذارید.
  • از احساس اولیه خود صحبت کنید و به آنها بگویید که افکار و احساسات آنها را درک می کنید. سپس اطلاعات خود را با آنها در میان بگذارید.
  • به سوالات آنها پاسخ دهید. نگرانی ها و پرسش های آنها را بی پاسخ نگذارید. باید دانش خود را افزایش دهید تا پاسخگوی سوالات مطرح شده باشید.
  • اگر کودک شما ترنس باشد، همگام با تغییر هویت او، شخصیت شما نیز دگرگون می شود. در واقع شما به منظور حمایت او تغییرات بسیاری را در شخصیت خود به وجود خواهد آورد.

امروزه تغییر جنسیت برای درمان ترنس در کودکان رایج و معمول است و تنها با انجام جلسات روان درمانی و عمل های جراحی فیزیکی می توان مشکلات مربوط به تراجنسیتی را در کودکان از بین برد.

اما تمامی این اقدامات می بایست در زمان درست و پس از بهره گیری از نظر مشاوران و متخصصان حوزه روانشناسی انجام شود.

ترنس بودن در جامعه به عنوان یک بیماری شناخته می شود. جامعه، افراد ترنسجندر با روی خوش نمی پذیرد. این تصورات اشتباه زندگی کودک شما را به خطر می اندازد.

دانش خود را در خصوص این مسئله افزایش دهید. ترنسجندر یک بیماری مسری و خطرناک روحی و روانی نیست، بلکه یک تفاوت طبیعی است. علائم ترنس بودن در کودکان بسیار متعدد هستند.

کودک ممکن است، نسبت به فعالیت ها، لباس ها یا اسامی جنس مخالف از خود علاقه نشان دهد. اما این علاقه می تواند برخاسته از حس کنجکاوی او باشد.

به عنوان والدین باید رفتار های و حرکات کودکان خود را زیر نظر داشته باشید و با مشاهده علائم ترنس بودن در کودکان خود به روانشناس مراجعه کنید.

همچنین میتوانید با مشاوران کودک ما در مرکز نوا مشاور تماس گرفته تا به بهترین شکل شمارا راهنمایی کنند.

نوا مشاور حامی امن و اطلاع رسان دقیق و متخصصی است که شما را در دستیابی به سلامتی مطلوب روح و جسم همیاری و حمایت می کند.

برای دریافت مشاوره با نوا مشاورتماس بگیرید.
پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره