درمان افسردگی کودکان؛ راهکارها، نقش مشاوره و اقدامات ضروری والدین

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

درمان افسردگی کودکان؛ راهکارها، نقش مشاوره و اقدامات ضروری والدین

افسردگی می‌تواند از آغاز زندگي، كودكان را مبتلا كند براي مثال زماني كه نوزاد به مرحله‌ای از رشد مي‌رسد كه مادر خود را می‌شناسد، جدا شدن از مادر موجب بروز حالات افسردگی در کودکان می‌شود. درمان افسردگی کودکان در خانه چطور انجام میشود؟برای مقابله با افسردگی و برای فراهم کردن یک محیط خانوادگی گرم و حمایت کننده، هر کاری که می‌توانید انجام دهید. عشق و محبت، درک و داشتن روابط منظم، بخشی از کارهای مهمی هستند که می‌توانید به منظور کمک به کودکتان برای مقابله با افسردگی انجام دهید.ما در این مقاله به درمان افسردگی کودکان بدون کمک دارو می‌پردازیم و با عناوین زیر آشنا میشویم:

 

نشانه‌های بیرونی افسردگی کودکان

نشانه های بیرونی افسردگی کودکان شامل موارد زیر می‌باشد:

  • خشم و کج‌خلقی؛
  • احساس ناراحتی و نا امیدی؛
  • انزوای اجتماعی؛
  • افزایش حساسیت نسبت به طردشدن؛
  • تغییر و اختلال در اشتها به شکل کاهش و یا افزایش؛
  • تغییر و اختلال در خواب به شکل کم‌خوابی و یا خواب زیاد؛
  • طغیان کلامی یا فریاد و گریه؛
  • مشکل در تمرکز؛
  • خستگی و کاهش انرژی؛
  • دردهای بدنی (مانند سردرد و شکم‌درد) که با درمان‌ها متوالی بهبود نمی‌یابد؛
  • کاهش توانایی برای انجام فعالیت‌ در خانه یا با دوستان در بازی‌ها و …؛
  • احساس گناه و بی‌ارزش‌بودن؛
  • فکر‌کردن درباره مرگ و خودکشی.

۸ اقدامی که والدین باید انجام دهند چیست؟

۱_ در رويارويي با اتفاقي كه براي فرزندشان افتاده مسولانه عمل كنند و باید بدانیم که چگونه با کودکان رفتار کنیم.

۲_ ببينيد آنها چه احساساتي دارند كه اين طور عمل مي كنند؟

۳_ به کودک اجازه دهند تا در مورد احساساتش صحبت كند و به احساس او احترام بگذارند. 

۴_ ارتباطشان را با کودک حفظ و بیشتر كنند و سعي كنند اوقات خوبی را با او بگذرانند.

۵_ نيازهايش را به اندازه مناسب برآورده كنند.

۶_ اقدامات كوچك اما مثبت او را تشويق كنند و او را زیاد سرزنش نکنند.

۷_ محیطی صميمي و گرم در محيط خانواده ايجاد كنند.

۸_ در صورتي كه علايم افسردگی در كودك ادامه يافت و بيشتر از ٢ هفته شد با يك مشاور، مشورت كنند چرا كه ادامه اين علايم اثرات جبران ناپذيري برای فرزندشان خواهد داشت.

 

مطلب مرتبط: مشاوره افسردگی

۴ برخورد مناسب در مقابله با افسردگی کودکان

 ۱_ در برنامه روزانه‌ی کودکتان سعی کنید انجام ورزش‌هایی مانند شنا، پیاده‌روی و یا انجام بازی‌های پر شور و نشاط را به صورت منظم بگنجانید.

۲_ همچنین مطمئن شوید که کودکتان خواب کافی دارد. اگر کودکتان با مشکلات خواب مواجه است، ممکن است موارد زیر برای بهبود این وضعیت مفید باشد:

هر شب راس ساعت مشخصی به رختخواب برود و اتاق خواب را تاریک و ساکت نگه دارید.

۳_ اگر کودک شما برای خودن غذا اشتها ندارد سعی کنید به جای وعده‌های غذایی سنگین، به کودکتان میان وعده‌های سبک بدهید.

 ۴_ داشتن تفکر مثبت برای بهبود افسردگی بسیار مهم است، به کودکتان یادآوری کنید که بهبود به صورت تدریجی و به مرور زمان اتفاق می‌افتد.

درمان افسردگی در کودکان

  افسردگی بر روی سه جنبه فرد تأثیر می‌‌گذارد:

  •  رفتار
  •  افکار
  •  احساس 

طبق تحقیقات انجام شده، در درمان افسردگی کودکان بدون دارو ابتدا رفتار تغییر می‌کند و سپس افکار و در نهایت این احساس است که تغییر می‌کند.این نکته قابل ذکر است که افسردگی در کودکان اغلب “ارثی” است، یعنی کودکان که پدر و مادرشان از افسردگی رنج می‌برند، بیشتر احتمال دارد که این بیماری را داشته باشند.بهترین راه برای غلبه بر افسردگی در کودکان مشورت با یک مشاوره کودک است که می‌تواند علل افسردگی را بیابد و قوانین مربوط به رفتار والدین را توضیح دهد.

افسردگی در کودکان، نمی‌تواند بدون تمایل به مشارکت فعال کودک از بین برود. ارتباط متخصص از طریق مشاوره روانشناسی تلفنی، میتواند قدم بسیار موثری در این مسیر باشد.

نقش خانواده و مشاور در این درمان

درمان افسردگی کودک، کاملا متفاوت از درمان در بزرگسالان است. شاید پزشک کودک ابتدا مشاوره و روان‌درمانی را پیشنهاد کند، در‌صورتی‌ که این روند پاسخگو نبود باید دارو درمانی را شروع کرد.پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ترکیب این دو روند باهم برای بهبود افسردگی مناسب است. شما باید کودک را در مسیر درست قرار دهید، در این حالت، افسردگی دیگر برای او خطرناک نیست ولی اگر تلاش شما بعد از مدتها فایده‌ای نداشت حتما به یک مشاور متخصص مراجعه کنید.

درمان افسردگی با بازی

 یکی از جالب‌ترین درمان افسردگی که باعث ایجاد خوشحالی و از بین رفتن افسردگی می‌شود، خاک بازی است. زیرا در خاک میکروب‌هایی وجود دارد که کار با آن باعث ایجاد خوشحالی و از بین رفتن افسردگی می‌شود.محققان دریافتند میکروبی در خاک زندگی می‌کند که بسیار به داروی ضد افسردگی «پروزاک» شباهت دارد و این توانایی را دارد که «سروتونین» که ارتباط مستقیمی با افسردگی استرس و بیماریهای وسواسی و دوقطبی دارد، را تحریک کند.کودک برای بازی کردن نیاز به اسباب بازی‌های گران قیمت ندارد و بازی با مواد طبیعی مانند شن، خاک و آب، بسیار ارزان و مفیدتر از وسایل بازی پرزرق و برق است.والدین باید یک میز پلاستیکی، تکه‌ای سفره و میزان مناسبی از حجم خاک یا گل در اختیار کودک بگذارند و با در نظر گرفتن فضای مناسب برای بازی کودک مراقب سلامتی‌اش نیز باشند.

نکات مهم:

 لازم به ذکر است که افسردگی در کودکان یک بیماری است و نیاز به درمان دارد به خصوص اگر شدید باشد، شما باید بیماری را جدی بگیرید و فکر نکنید که این یک خلق بد است و او یک کودک شیطان است. والدین اغلب ترجیح می دهند افسردگی را در کودکان نادیده بگیرند.موارد متعددی وجود دارد که والدین فرزندان خود را برای درس خواندن تنبیه میکنند و فرزندان خود را از فرزندان دیگر جدا می‌کنند و یا به آنها اجازه نمی‌دهند که کمی استراحت کنند.اما با تمام این موارد، والدین تنها شرایط کودک را بدتر می کنند و افسردگی در کودکان نیز بدتر می‌شود.

نتیجه گیری

بهترین راه برای درمان افسردگی کودکان بدون دارو مشورت با یک روانشناس کودک یا خانواده است که می‌تواند علل افسردگی را بیابد و قوانین مربوط به رفتار والدین را توضیح دهد.کمک گرفتن از یک متخصص نه تنها مشکل را حل می‌کند، همچنین آینده کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد، قبل از رفتن به پزشک، به کودک توضیح دهید که رفتار او ناشی از یک بیماری است و قابل درمان می باشد؛ کودکان، اغلب خود را برای رفتار بد خود سرزنش می‌کنند. وظیفه والدین، در این مورد این است که کودک را متقاعد سازند که گناه او نیست و همه کودکان نیازمند پشتیبانی والدین هستند.در صورتیکه در مورد مطلب درمان افسردگی کودکان بدون دارو سوالاتی دارید و یا می‌خواهید اطلاعات کامل‌تری در این باره به دست بیاورید، از طریق شماره‌های زیر با روانشناسان ما در دپارتمان نوا مشاور تماس حاصل نمایید.

 

نشانه های بیرونی افسردگی کودکان چیست؟

والدین برای افسردگی کودکان چه اقداماتی می توانند انجام دهند؟

نقش خانواده در درمان افسردگی کودکان چیست؟

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

درمان افسردگی کودکان؛ راهکارها، نقش مشاوره و اقدامات ضروری والدین

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره