مشکلات زندگی با خانواده شوهر+ راهکار حل این مشکلات

مشکلات زندگی با خانواده شوهر

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

مشکلات زندگی با خانواده شوهر+ راهکار حل این مشکلات

زندگی با خانواده همسر:

  همین چند دهه پیش، زندگی کردن با مادر شوهر و پدر شوهر در حانواده ها، رایج بود و اکثر دخترها وقتی به خانه بخت می رفتند، در یکی از اتاق ها یا طبقات خانه خانواده شوهر سکونت می کردند، اما به تدریج شکل زندگی ها عوض شد تا جایی که نه عروس ها  تمایلی به زندگی با خانواده شوهر در یک خانه دارند و نه خانواده شوهر خیلی رغبتی از خود نشان می دهند. اما گاهی اوقات پیش می آید که عروس خانم ها به علت مشکلاتی مجبور می شوند در ساختمان همسر شان زندگی کنند. این امر باعث بروز مشکلاتی می شود.ما در اینجا به مشکلات زندگی با خانواده شوهر می پردازیم.

مشکلات زندگی با خانواده شوهر

مشکلات زندگی با خانواده شوهر :

  امروزه، زوج‌های جوان، به دنبال استقلال هستند و بیش از هر چیز به آن اهمیت می‌دهند، اما از طرفی دیگر پدر و مادرها همچنان دوست دارند با قوانین نانوشته روزگار خود با عروس و دامادشان رفتار کنند و فرزندانشان نیز چون جوانی خودشان، به سبک والدین‌شان، ساز زندگی مشترک‌شان را کوک کنند. در این موقعیت، احتمال چالش با خانواده همسر امری حتمی است، اما سوال اینجاست اختلاف با خانواده همسر از کجا نشات می‌گیرد و راهکارهای مقابله با این اختلافات چیست؟ زندگی کردن با خانواده همسر را باید جزو استرس‌های وطنی محسوب کرد. برای مقابله با این استرس، در وهله اول باید متوجه باشیم که چه اتفاق‌هایی ممکن است بیفتد و سپس باید بدانیم که در مقابل این اتفاق‌ها چه عکس العملی باید انجام دهیم، تا حریم احترام و صمیمیت نشکند و در عین حال، مرز شخصی زندگی خود را نیز با آنها داشته باشیم.

زندگی با خانواده همسر:

  احتمال دارد که پدر یا مادر یکی از زوج‌ها به دلیل کهولت سن و تنهایی، برای مدتی طولانی، با فرزندانشان زندگی کنند، اما گاه والدین بی‌هیچ دلیل موجهی تنها به صرف محبت زیاد، به بهانه دیدار نوه یا هر مساله دیگری، به مدت بسیار طولانی در خانه فرزندشان ساکن می شوند و حتی گاهی برادر، خواهر یا یکی دیگر از بستگان درجه اول یکی از طرفین که سرباز یا دانشجوست، به عنوان مهمان در منزل زوج می‌مانند. زیاد ماندن یکی از اعضای خانواده طرفین در خانه زوج، به مرور زمان مساله‌ساز خواهد شد و باعث بروز اختلاف و آسیب‌های بسیار جدی بر زندگی خصوصی زناشویی می‌شود.

باورهای قدیمی و متعصبانه:

بعضی از افراد هنوز بر حسب شنیده‌ها و دیده‌ها و باورهای قدیمی‌شان، نگاه متعصبانه نسبت به اقوام همسرشان دارند و رابطه خود با آنان را مانند کارد و پنیری می‌بینند که هرگز شایسته نیست کنار هم قرار بگیرند. رابطه نه‌چندان شیرین مادرشوهر و عروس و داماد و مادرزن یا باجناق‌ها و جاری‌ها داستانی قدیمی است که موجب تیرگی روابط بین انها می‌شود. این ذهنیت‌های از پیش تعیین ‌شده را از بین ببرید و افراد را براساس شخصیت و عملکردهایشان قضاوت کنید. چگونگی ارتباط با خانواده همسر یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در بروز اختلاف‌های جدی و درگیری‌های خانوادگی است.حال وقتی قرار باشد عروس در خانواده شوهر و میان انها زندگی کند، یکسری مشکلات زندگی با خانواده شوهر پیش می اید. ما سعی میکنیم راهکارهایی را در این زمینه ارائه دهیم.

بدون پیش قضاوت در کنار خانواده همسر زندگی کنید:

  افکار پیش زمینه ذهنتان را سر و سامان دهید. زندگی، مبتنی بر واقعیتهاست پس دلیلی ندارد ذهن خود را با افکار و الگوهای کهنه‌ای که شاید هیچ وقت هم مصداق و واقعیتی نداشته است، پر کنید و از همه بد‌تر اجازه دهید این افکار در رفتار‌هایتان تاثیر بگذارد، اختلاف داشتن در زندگی امری کاملا طبیعی است و یک مشکل محسوب نمی‌شود، بلکه شیوه حل اختلاف است که همواره می‌تواند مشکل‌ساز باشد، اگر به هر دلیلی از خانواده همسر خود ناملایمات و رفتارهایی می‌بینید که شما را آزرده خاطر می‌کند، دلیلی ندارد همسر خود را مسئول تمام این مشکلات بدانید. مطمئنا او هم از اینکه بین شما و خانواده‌اش اختلافی وجود داشته باشد، رنج خواهد برد. پس به این مسائل به عنوان یک چالش نگاه کنید که برطرف شدن آن، نیازمند همکاری شما و همسرتان است.

قرار نیست با ازدواج شما برنامه‌های قبلی زندگی‌مان عوض شود و تنها تفاوت در اینجا است که تو هم به جمع ما اضافه شده‌ای!» و شاید این آرزویی باشد که یک‌روز در کنار همسرتان سفره‌ای دونفره برای غذا بیندازید. این با هم بودن‌های بیش از حد با

تعیین حریم روابط با خانواده همسر

  برای زندگیتان حریم قایل شوید. اگر شما با خانواده همسرتان در یک ساختمان و در ۲ واحد یک آپارتمان باشید، ضروری است که حریمی را برای روابطتان در نظر بگیرید و آن را در مرحله اول به صورت غیر مستقیم با خانواده همسرتان در میان بگذارید و درباره این حریم‌ها، با همسر خود به توافق برسید تا از امتیاز همراهی همسرتان هم برخوردار شوید.

راهکارها ی مفید درحل مشکلات زندگی با خانواده شوهر :

۱. دردرجه اول شما باید به شیوه‌ای مسالمت‌آمیز مرز زندگی خودتان با آنها را مشخص کنید و به روش صحیح خود، به آنها بفهمانید که خط قرمز‌های روابط‌شان با شما کجاست، خیلی مودبانه و مهربان باید جلوی کنجکاوی‌های مادرشوهر را بگیرید، شیوه صحبت کردن و رفتار شما در عین احترام باید این نکته وجود داشته باشد که حتما اطلاعات‌تان را حفظ کنید و تا‌ آنجا که امکان دارد اجازه سرک کشیدن دیگران در مسایلی که فقط مختص شما و همسرتان است را ندهید و این نکته را باید حتی در مورد خانواده خودتان در نظر بگیرید.

۲. توافق شفاف در زمینه مسائل مالی

برای امور اقتصادی و اموری که مشترک هستند، به توافق همه جانبه با همسر خود برسید تا بین همسرتان و خانواده‌اش بدبینی یا سوء برداشت به وجود نیاید، و اما در حریم خانواده کوچک شما،مسائل اقتصادی جزو حریم خصوصی یک زن و شوهر محسوب می‌شود. هر گونه ورود به این حریم حتی با نیت خیرخواهانه مطمئنا در رابطه بین شما و همسرتان، خدشه وارد می‌کند.

۳. شما باید با سیاست‌های ظریف، همه جوانب را برای برخورد صحیح با مادرشوهرتان در نظر بگیرید. مردان در زندگی خود آرامش و رضایت بالا‌تر را با زنانی تجربه می‌کنند که خانواده همسر خود را می‌پذیرند و صمیمیتی ویژه را بین خود و آن‌ها ایجاد می‌کنند. این به نفع شماست که ذهنیت خود را درباره خانواده همسر از منفی گرایی به مثبت اندیشی سوق دهید.

۴. بدگویی همسرتان را نزد خانواده اش نکنید

فامیل شوهر هرگز نباید از رفتارهای همسرمان که برای ما ناخوشایند است آگاه شوند. این نکته را باید بدانیم که پدر و مادرها عیوب فرزندانشان را خوب می دانند و نیازی به یادآوری آنها نیست.

۵. رازهای خانه را برملا نکنید

با همسرتان توافق کنید که چه چیزهایی را نباید به خانواده همسرتان بگویید. بلید این نکته را بانید که هر خانواده جدیدی رازهای خودش را دارد و برملا شدن این رازها هم استقلال خانواده جدید را زیر سوال می برد و هم راه را برای دخالت خانواده ها باز می کند.

۶. بی‌واسطه صحبت کنید

و تاحدامکان از شخص سوم برای رساندن حرف‌تان استفاده نکنید. از همسرتان نخواهید که با خواهرش درباره‌ی کاری صحبت کند که باعث ناراحتی‌تان شده است، خودتان مستقیما با خواهر شوهرتان، صحبت کنید.

۷. وفاداری خود را به اثبات برسانید

معمولا پدر و مادرها به اشتباه فکر می‌کنند اگر فرزندشان همسر خوبی باشد  فرزند خوبی دیگر برای آنها نیست و از طرفی دیگر زوج‌ها هم به غلط تصور می‌کنند اگر همسرشان فرزند خوبی برای والدینش است، پس همسر خوبی برای آنها نیست. این باورهای نادرست را اصلاح کنید و این نکته را توجه کنید که در تقسیم وفاداری، سهم بسیار عمده از آن همسر شماست، همسرتان مهم‌ترین فرد زندگی‌تان است و باید رضایت او را فراهم کنید تا زندگی آرام و باتفاهمی را تجربه کنید، اما این هرگز به این معنا نیست که دل پدر و مادرتان را بشکنید و آنها را به حساب نیاورید. پس در این مورد باید مدیریت کنید.

۸. خانواده همسرتان را بشناسید

شخصیت تک‌تک اعضای خانواده همسرتان را بشناسید و از نوع رابطه‌ای که بر خانواده همسرتان حاکم است شناخت پیدا کنید و بدانید قوانین آن خانواده چه شکلی است و چه کسی حرف آخر را می‌زند و… با عملیات شناسایی بهتر می‌توانید با مشکلات پیش آمده مقابله کنید.

۹. احترام بگذارید

احترام بیشترین چیزی است که خانواده همسرتان از شما می‌خواهند و بدانید احترام گذاشتن هرگز به معنای منفعل بودن و غلام حلقه به گوش بودن نیست. یکی از مشکلات زندگی با خانواده شوهر عدم برقراری ارتباط سالم می باشد. برای برقراری ارتباط سالم با آنان در درجه اول بهتر است والدین همسرتان را بسان والدین خود ببینید، کسانی که نگاهشان به دنیا متفاوت از شماست،  بپذیرید اگرچه فرزندشان با شما زندگی می‌کند، اما جدا از آنها نیست و هنوز نسبت به او احساس نگرانی و مسئولیت دارند، بی‌تردید اگر خودتان را جای آنها بگذارید قطعا می‌توانید معنای برخی از نگرانی‌های آنها را بفهمید و حرف‌های ناراحت‌کننده‌شان را زیر سیبیلی رد کنید.

سخن اخر:

  برای رابطه با خانواده‌ها برنامه‌ریزی کنید و با همسرتان در مورد الگوی رابطه با خانواده‌های طرفین از نظر میزان رفت و آمدها، برنامه زمان‌بندی ارتباطات، نحوه ارتباطات اقتصادی و… صحبت کنید. منصف باشید، عدالت را بین خود و همسرتان و هم انصاف در میزان سر زدن به خانواده‌ها و نوع و کیفیت رابطه با آنها رعایت کنید. خانواده همسر شما بخشی مهم از زندگی‌ او هستند و همین قضیه باعث می‌شود بخش مهمی از زندگی شما نیز باشند. هیچ‌کس ادعا نمی‌کند حفظ تعادل بین نیازهای خود و دیگران ساده است، مخصوصا نیازهای خود و یک خانواده، اما ایجاد هماهنگی در خانواده، هم شدنی است و هم واقعا ارزش تلاش را دارد.

برقراری ارتباط و بازسازی ارتباط‌های ازدست‌رفته کار نه‌چندان‌آسان اما ارزشمندی است، زیرا سرمایه‌گذاریِ امروزِ شما در طول زندگی مشترک‌تان باقی خواهد ماند. هیچ وقت نگذارید همسرتان احساس کند که باید بین شما و خانواده اش یکی را انتخاب کند. در نظر بگیرید، داشتن یک رابطه خوب با خانواده همسرتان نعمتی است که در آینده فرزندانتان به شما هم خواهند داد.

در صورتیکه در مورد مطلب مشکلات زندگی با خانواده شوهر سوالاتی دارید و یا می خواهید اطلاعات کامل تری در این باره به دست بیاورید، از طریق شماره های زیر با روانشناسان ما در دپارتمان “نوا مشاور” تماس حاصل نمایید.

شماره تماس نوا مشاور

  • ایا تربیت کودکان خود را به دست والدینمان بسپاریم؟
  • زندگی با خانواده همسر چه نقشی در تربیت فرزندمان دارد؟
  • توقعات نابجا از والدین همسر چه تبعاتی برای ما دارد؟

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

مشکلات زندگی با خانواده شوهر+ راهکار حل این مشکلات

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره