از بین بردن اثر شیشه در بدن همراه با عوارض و فرایند درمان

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

از بین بردن اثر شیشه در بدن همراه با عوارض و فرایند درمان

شیشه مخدری بسیار قوی است که در اثر مصرف آن میزان دوپامین ترشح شده در مغز چندین برابر می شود.
دوپامین نه تنها مسئولیت القای حس لذت، بلکه مسئولیت حفظ انگیزه، حافظه و یادگیری در مغز را نیز بر عهده دارد. درنتیجه شاید فرد بعد از مصرف دچار سرخوشی شود، اما عملکرد طبیعی مغز را به طور کلی تغییر می دهد.

ترک اعتیاد به شیشه و از بین بردن اثر شیشه در بدن به دلیل اثر مستقیم آن روی مغز و وابستگی عاطفی شدید، معمولا دشوار است. با این حال به کمک جلسات مشاوره فرد از دام این اعتیاد رها خواهد شد.

در این مقاله می خواهیم با شیشه بیشتر آشنا شویم و ببینیم چه چیزی اثر مصرف شیشه را خنثی می کند.

متامفتامین یا کریستال شیشه، یک ماده مخدر قوی و اعتیادآور است که به صورت مستقیم بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر می گذارد.

این ماده مخدر به صورت بلورهای شفاف یا براق آبی وجود داشته و افراد آن را از طریق پایپ (لوله شیشه ای) مانند سیگار می کشند. شیشه اثری سریع داشته و مصرف کننده اندکی بعد از استنشاق آن دچار سرخوشی و لذت می شود.

متامفتامین در واقع دارویی ساخته بشر است که از زمان جنگ جهانی دوم وجود دارد. در زمان جنگ این دارو به سربازان کمک می کرد ساعات طولانی بیدار مانده و بجنگند.

علاوه بر این برای درمان چاقی های شدید نیز استفاده می شد. اما به دلیل اثرات جانبی خطرناک آن، استفاده از این ماده کاملا غیرقانونی اعلام شد.

در مدت زمان کوتاهی بعد از مصرف شیشه، حالت سرخوشی ایجاد می شود اما این سرخوشی زمان زیادی با مصرف کننده باقی نمی ماند. در عوض اثرات جانبی شیشه بسته به میزان مصرف تا چندین ساعت فرد را همراهی خواهد کرد.

معمولا اثر شیشه 10 تا 12 ساعت و در مواردی که دوز مصرفی بیشتر باشد حتی تا 72 ساعت در بدن باقی می ماند.‌
بین 12 تا 24 ساعت بعد از مصرف، اولین مرحله از اثرات جانبی ظاهر می شود که فرد خستگی شدیدی را احساس می کند؛ سطح انرژی به شدت افت کرده و بی حالی در فرد دیده می شود.

در این شرایط الگوهای غذایی و الگوی خواب فرد دچار اختلال شده و نوسانات خلقی در او دیده می شود. علایم مصرف شیشه طی 2 تا 3 روز به اوج خود رسیده و بعد از 1 تا 2 هفته بعد از مصرف کاهش می یابد.

متاسفانه پادزهر مصرف شیشه وجود ندارد. برای رفع اثر شیشه پیشنهاد می شود فرد میزان آب بیشتری مصرف کند.
از بین بردن اثر شیشه در بدن با نوشیدن مایعات و استفاده از مواد مغذی کمتر می شود. با این حال مصرف کننده باید چندین روز منتظر بماند تا اثر شیشه به طور کامل از بین برود.

 

از بین بردن اثر شیشه در بدن بعد از مصرف آن معمولا دشوار است. دمای بدن فرد بعد از مصرف به شدت بالا رفته و ممکن است منجر به از دست دادن جان مصرف کننده شود. در واقع مصرف شیشه باعث می شود دوپامین مغز بیش از اندازه ترشح شده و ادراک از بین رود. در ادامه با عوارض مصرف شیشه در کوتاه مدت و بلند مدت آشنا می شویم:

عوارض کوتاه مدت مصرف شیشه

فرد بعد از مصرف شیشه دچار احساس گیجی و اضطراب می شود. این افراد معمولا تا چندین ساعت نمی توانند بخوابند و الگوی خواب با اختلالاتی مواجه می شود. علاوه بر این نوسانات خلقی و ریسک پذیری بالا نیز در این افراد دیده می شود.

  • از دست دادن اشتها
  • افزایش ضربان قلب، فشار خون و دمای بدن
  • بزرگ شدن مردمک چشم
  • حالت تهوع
  • رفتاری عجیب و گاه خشونت آمیز
  • توهم، هراس و روان پریشی
  • تشنج و مرگ ناشی از مصرف دوزهای زیاد

عوارض بلند مدت مصرف شیشه

در اثر مصرف طولانی مدت شیشه، افراد دچار پارانویا شده و ممکن است چیزهایی ببینند که در واقعیت وجود ندارد؛ یا صداهایی را در ذهن بشنوند. احساس وجود حشرات  و خزیذن آن ها زیر یا روی پوست نیز از توهمات پس از مصرف شیشه است. علاوه بر این افراد معمولا درگیر افکار آسیب زدن به خود و دیگران می شوند.

  • آسیب به رگه ای خونی قلب و درنتیجه سکته مغزی و قلبی
  • آسیب به کبد، کلیه و ریه
  • الگوهای خواب عجیب و غریب، بیدار ماندن به مدت چند روز یا حتی چند هفته
  • تخریب بافت ها در بینی
  • سوء تغذیه و افت شدید وزن
  • پوسیدگی شدید دندان
  • وابستگی شدید روانی
  • روان پریشی و طغیان های عصبی
  • افسردگی
  • آسیب مغزی مشابه بیماری آلزایمر، سکته مغزی و صرع

برای رفع اثر شیشه و ترک کامل آن، برنامه ای جامع نیاز است. مصرف کننده باید در کنار سم زدایی، در جلسات مشاوره و درمان شرکت کرده و با دنبال کردن عوامل موثر در ترک، روند درمان را دنبال کند. حتی اگر قصد ترک اعتیاد در خانه را دارد، باز هم نیاز است از مشاوره ترک اعتیاد به مواد مخدر و پزشک برای روش درست سم زدایی این مواد کمک بگیرید.

سم زدایی موجب از بین بردن اثر شیشه در بدن شده و درواقع پادزهر مصرف شیشه است. با این حال وابستگی عاطفی به مصرف این ماده مخدر ترک آن را سخت تر می کند. بنابراین مصرف کنندگان لازم است مشاوره را در کنار سم زدایی دنبال کنند.

در مواردی که اعتیاد شدت بیشتر دارد ممکن است فرد به مدت 30 تا 90 روز در مراکز درمان بستری شود. اما در موارد معمول درمان به صورت عمومی دنبال می شود. زمانی که علایم ترک شیشه از بین رفت، فرد باید به کمک جلسات مشاوره اثرات وابستگی ذهنی آن را درمان کند.

رفتار درمانی شناختی (CBT)

زمانی که فرد به پزشک یا مرکز ترک اعتیاد مراجعه می کند، سطح سلامت و مدت زمان وابستگی به شیشه ارزیابی می شود. سپس به کمک روش CBT مشاور شناخت الگوهای فکری را به فرد آموزش می دهد. در نهایت مصرف کننده با آگاهی از الگوهای فکری نادرست و منفی، آن ها را با موارد مثبت جایگزین می کند.

از طرفی برای رفع اثر شیشه باید رفتارهایی که موجب مصرف و وابستگی به آن می شود، تغییر کند. درنتیجه مشاوره راهکارهایی عملی برای مقابله با مصرف شیشه ارائه می دهد.

مشاوره فردی و روایت درمانی

اعتیاد به شیشه در اثر مشکلات و عقده های پنهان فرد اتفاق می افتد که ممکن است آن ها را از زمان کودکی با خود به همراه داشته باشد. مشاوره فردی و روایت درمانی به مصرف کننده کمک می کند روند از بین بردن اثر شیشه در بدن را سریع تر طی کرده و به سلامت روانی برسد.

دارو درمانی

گاهی سم زدایی و جلسات مشاوره ممکن است به تنهایی برای رفع اثر شیشه کافی نباشد. پس چه چیزی اثر مصرف شیشه را خنثی می کند؟ در این شرایط دارو درمانی نیز در کنار مشاوره دنبال خواهد شد.

در این شرایط نیاز است فرد تحت نظر متخصصین طی دوره ای دارو مصرف کند. نالترکسون ، مودافینیل یا بوپروپیون داروهای مورد استفاده در این زمینه هستند. در واقع مصرف دارو به فرد کمک می کند با آرامش و اطمینان بیشتری، وابستگی خود را از بین ببرد.

ممکن است افراد تصور کنند مصرف دارو موجب وابستگی به آن ها شود؛ اما این تصور اشتباه است. چرا که در این اتفاق تحت نظر تیم درمانی پیگیری شده و احتمال وابستگی بسیار کم است.

گروه درمانی

گروه درمانی به مصرف کننده کمک می کند از بین بردن اثر شیشه در بدن را در کنار افراد مشابه تجربه کند. وجود افرادی که از مشکلی مشابه رنج می برند و مراحلی از درمان را گذرانده اند، به فرد امید بیشتری برای ترک می دهد.

این گروه توسط یک فرد به نام تسهیل گر هدایت شده و افراد تجارب خود را با هم در میان می گذارند. معمولا وقتی تعهدی به صورت گروهی مطرح می شود؛ افراد تلاش بیشتری برای عملی شدن آن می کنند.

 

کلام آخر

شیشه محرکی قوی است که در اثر یک بار مصرف نیز ممکن است وابستگی ذهنی ایجاد کند. از آن جایی که ماده ای به عنوان پادزهر مصرف شیشه وجود ندارد، این مخدر به مدت چند روز در خون باقی مانده و تاثیرات منفی گسترده ای بر مغز و بدن بر جای می گذارد.

از بین بردن اثر شیشه به دلیل وابستگی شدید ذهنی تنها به کمک جلسات مشاوره طولانی مدت امکان پذیر خواهد بود. بنابراین توصیه می شود افراد تنها به سم زدایی بسنده نکرده و بهترین روش ترک شیشه را به کمک جلسات روانشناسی دنبال کنند.

روانشناسان ما در نوا مشاور آماده پاسخ گویی به سوالات شما در زمینه اعتیاد به انواع مواد مخدر و روش های ترک آن هستند. کافی است با ما تماس بگیرید.

 

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با نوا مشاور تماس بگیر

از بین بردن اثر شیشه در بدن همراه با عوارض و فرایند درمان

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

128 دیدگاه دربارهٔ «از بین بردن اثر شیشه در بدن همراه با عوارض و فرایند درمان»

  1. تورخدا یکی بگه چی اثر شیشه را از بین میبرد تو خونه یا کمتر میکته اثرش نصفه شبه خونم رفیقم شیشه انداخته تو اب بهم داده یذره الان حالم خیلی بده استرس دارم میمیرم خودم مصرف قرص متادون دارم روزی ۴تا چهل یه روز درمیان میخورم بیشتر وقتام الان دیشب قرص متادون خوردم الان ۲۴ساعته نخپردم عادت دارم فقط این شیشه حالمو بد کرده قبلن تو زندگیم یک دودم شیشه نکشیدم یذره شیره دوستم داد کشیدم گفت خوب میکنه ولی هنوزم بده حالم دوباره دارم میکشم شیره سوخته بافوره توروخدا همین الان جوابمو بدید ثواب داره میترسم بمیرمم روم نمیشه به خونمون بگم الانم خونمونم دکتر نمیشه برم شرفم میره

  2. سلام هست نباشید من یه چند سال دارم متادون مصرف مکردم به یکی دوست شود من انداخت به شیشه الان یه سه ماه ست افتادم تو شیشه خانوادم خبرندارموندم تواین منجلاب اگر کس هست به من کمک کن احزان تقاضای کمک دارم

    1. سلام دوست عزیز اگر میخواهی واقعا رها بشی تا دیر نشده من کنگره ۶۰ را پیش نهاد میدم

  3. سلام دوستان من ی سوال خیلی خیلی مهمی ذهنمو درگیر کرده :
    میگم دوستانی که شیشه مصرف میکنین تا حالا شده حس کنین ی جور حشره رو بدنتون یا زیر پوست تون یا رو سرتون در حال حرکته ؟؟؟؟
    حس میکنم توهم باشه ولی تجربه بقیه نشون میده واقعیتو

  4. “/سلام به زندگی سالم وپرشورو حال/ به امید روزی که ازشرسوداگران وِقچاقچیهای انواع مواد مخدر وتولید کننده های شیشه ودیگر مواد مخدر فرشنده های کوچک وبزرگ نابود شوند

  5. سلام من سال 90 تا 92 مصرف شیشه داشتم و روز آخر اسفند ترک کردم و در حین مصرفم جوشکاری را ذست و پا شکسته یاد گرفتم ولی بعد ترکش که الان نزدیک 10 سال هستش از زمان پاک شدنم ولی عوارض ترک هنوز با من هست الان با اینکه 5 سال در یک شرکت مخزن سازی کار میکنم ولی هنوز نتونستم جوشکار بشم در حالی که کمک جوشکار هایی که زودتر از من اومدن جوشکار شدن ولی من هنوز کمک جوشکارم من سال 98 با یکی از همکاراتون تو فردیس مشاوره داشتم گفتش خاصیت شیشه اینه که وقتی چیزی یاد میگیری تا زمانی که مصرفت ادامه دار باشه ولی وقتی ترک میکنی آمپرت میخوابه ونمیتونی اون کار رو انجام بدی شما برای این مشکل راه حلی دارید

  6. سلام من حدودا یک سال یا یکم بیشتر شیشه مصرف میکنم ی زمانی فکر نمیکردم که منم الوده این مخدر نامرد بشم همیشه دوستان یا دیگران رو که میکشیدن مسخره میکردم ولی خیلی الکی خودم هم گرفتار شدم چند بار به مدت ۲۰روز ترک کردم ولی باز شروع کردم این ماده مخدر شیشه واقعا سخته ترکش من قبلا تریاک مصرف میکردم الان ۱۵ سال که پاکم و نمیکشم ولی به خاطر ترک شیشه خیلی کم مصرف کردم که شیشه رو بزارم کنار خیلی عجیبه که من عاشق تریاک بودم ولی الان هیچ حسی بهش ندارم چون لذت شیشه رو دوست دارم الان موندم چکار کنم خیلی از خودم بدم میاد چون واقعا ی ادم دیگه شدم و تو محل کارم تابلو شدم و خیلی رو کارم تاثیر گذاشته چه جوری من بتونم وسوسه این ماده لعنتی رو کنار بزارم خیلی این مخدر شیشه نامرده و کثیفه واقعا تریاک شرف دلشت انسان رو هیچ وقت نامرد و دزد نمیکرد برام دعا کنید تو رو خدا که بتونم بزارمش کنار با تشکر از همگی

    1. سلام دوست عزیز منم دچارش شده بودم با تلقین گذاشتمش کنار یه کم طول میکشه ولی واسه همیشه راحت میشی تلقین یک نوع برنامه ریزی دوباره مغزه را ه و روش تلقین تو اینترنت سرچ کنی زیاده یه راهنمای مطمئن هم در کنارش باشه خیلی بهتره تا وقتی به نتيجه نرسیدی تلقین رو کنار نزار چون بهترین راهش همینه ان شاء الله موفق میشی با این کار مطمئنم بهت قول میدم فقط ناامید نباش

  7. سلام. من محسن هستم . ۳سال پیش شروع به کشیدن کردم . همسرم ترکم کرد . خیلی به همسرم احتیاج دارم برای ترک . فقط اون میتونه کمکم کنه . بخاطرش رفتم کمپ ترک کردم . ولی وقتی اومدم نبودش . هرچی تماس گرفتم جوابمو نداد. از وقتیکه رفته هیچ کاری رو نمیتونم انجام بدم . تصویرش همش جلوی چشمم هست. فکرش نمیذاره مثل قبل رفتار کنم . با اون همچی برام سهل و آسان بود . ولی الان کوچیکترین کار برام دشوارترینه. کاش خدا کمکم کنه . بتونم بازم ببینمش . به بودنش خیلی احتیاج دارم . مرهم تموم دردامه .

    1. نمیدونم چی بگم😢😢😢😢😢😢 ولی داداشم اون عشق واقعی نبود اگه واقعی بود نمی‌رفت فقط فکر سلامتی دوباره خودت باش.😔😔😔😔😔😔😔😔

    2. سلام بر پاکی سلام بر تولد دوبارت .
      از صحبت‌های شما می‌شود نتیجه گرفت انسانی عاطفی هستین پر از شور و شوق .زندگی با افرادی مثل شما شیرین و رویایی هست .اما ابراز شدید و زیادی عاطفه شما به همسرتون باعث تکراری شدن عواطف و درنتیجه کم توجهی نسبت به شما شده هست به طوری که بعد از پاکی نتونستین تاثیرات مثبتی روی همسرتون برای برگشت داشته باشین .برادر. زندگی ،محبت عشق و علاقه در یه چیز خلاصه نمی‌شود. وابستگی شما به اون در زمان سرخوشی و مصرف مواد شیشه بوده و اثراتی که تا مدتها بعد از پاکی در حافظه میمانند .به نظرم تو اون رو دوستش داری ولی اون نه اون خودش رو بیشتر دوست داشت و زندگیت رو ترک کرد تا لطمه نبینه .
      حال وظیفه تو چیه؟…تفکرات عاشقانه مصمومی که با مصرف شیشه در ذهنت حک شده رو پاک کن و به خودت بفهمون که در مرحله اول عاشق خودت هستی .و دوما اینکه باید باور کنی که عامل تمام موفقیت‌های زندگیت خودت هستی .سوما از تنهایی نترس و بدون خداوند کمکت میکنه به طریقی که نمیدونی .شاید از همین طریق که بهت بفهمونه یار و یاور رو تشخیص بدی .و دفتر خاطرات مجازی ذهنت را ببندی و تو رو بعد از این سختی ها به مسیر درستی سوق بده .
      مرحم دردهای تو در اعتماد به خدا و چشم پوشی از کسانی هست که …..تو….رو…تنها…گذاشتن….
      یه یا علی گفتن و یه مدد خواستن از خدا کافیه که …..خودت….رو …ثابت…کنی …به همه
      تاریخ رو کسانی ساختند که دارای حماسه بودن. حماسه کن پهلوون حماسه ، دل کندن از زمین لازمه پروازه
      .
      .من هم این سختی ها رو تک و تنها توی یه بیابون چال کردم .با فریاد با گریه و با خالی کردن زنجیر شکنجه ای که اگه پاره نمیکردم تا ابد زندگی رو به کامم سخت می‌کرد.
      من تونستم ….تو هم میتونی ..
      من فهمیدم …تو هم میفهمی
      ازم گرفت بهترش رو داد .ساقه و ضعیف بودم تنومندم کرد .
      از دل واست نوشتم چون هم درد بودیم .
      حق نگهدارت

  8. سلام تجربه بنده به مواد شیشه . خنثی کردن مواد شیشه . فقط با تریاک و یا شیره کشیدن خنثی میکنه چون شیشه منفی هست . شیره بکشین بهترین گزینه هست درجا خنثی میکنه مواد شیشه رو خنثی میکنه . مواد شیشه . یا هر چیز دیگه کثیف ترین موادهای دنیا هستن شیشه. کریستال . گرد . متادون . دوا . هر موادی ک شیمیایی هست بدرد نمیخوره . مواد مخدر فقط تریاک شیره . ک مصرفش ب مقدار کم باشه . نه این مواد های امروزه ک خطرناترین هستن . خدا اون کسی رو لعنت کنه ک اینها رو اوردن خورد جوانان ما دادن . زمان شاه همه مشروب خور بودن مرد بودن الان چی هستن . بیجار کارتون خواب . الله خداوند کمک کنه ب تمامی مسلمانان

    1. سلام دوست همدردم سعید اقای گل من بهترین ترک وتجربه رواز همین داروهایی که نام بردی داشتم وباور کن هیچ وقتیادم نمیره افسردگیم درمان شد و مصرف متادونم که قبلش ۱۲ سیسی بود به دوسیسی رسوندم و الان حدود ۵ الی ۶ ساله که مصرفم یک الی دوسیسی میباشد .باور کن بهترین داروی شفابخش بزا متادون همین رهاکین یا سولفات سدیم و قرص ارامش بخش وخواب اور ترانکوپینه بینظیره واقعا برامن مثل یک معجزه بود .ادامه بده باید از مصرف دارو یک هفته حداقل بگذره تا اثرشو نشون بده وکم کم احساس میکنی که با نصف دوز مصرف قبلیت هم بهت جواب میده و باز هفته بعدش که توبدن تثبیت شد دوباره کمتر کمتر تا حدود بعد چل روز الی دو ماه به یک پنجم مصرف اولت میرسی تازه با روحیه واثر بیشتر.قربون داداش عزیزم سعید اقای گل انشاله که بتونی سلامتیت رو بدست بیاری هم شما و هم همه دوستان همدرد.من چند ساله مصرفم روزی ویا دوروزی یک سی سی و هر ده روزی ویا بیشتر ممکنه مصرفمو دو سی سی بکنم خیلی کم پیش میاد وگرنه همون یک سی سی هم جوابمو میده و حال خوب این چند سالمو مدیون همین داروها و دکتر روانپزشک هستم . امیدوارم همه همدردها م سلامتیشون بدست بیارن و مخصوصا شمادوست گرامی.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید با تکمیل فرم زیر، منتظر تماس همکاران ما باشید!

آخرین مقالات

پیمایش به بالا
Call Now Buttonتماس با مرکز مشاوره